Piratismikeskustelu (ex Don't download)

Back to musiikki O

Onkos noita lukuja esittää? Paljonkos levy-yhtiöiden myyntitulot ovat keskimäärin tippuneet sitten vaikka vuodesta 95?

Kuulin taannoin nimittäin kaljajuorun että (suurien levylafkojen) voitot olisivat itse asiassa kasvaneet, mutta ne yrittää luonnollisesti saada vielä enemmän rahaa nillittämällä noista mp3:sista.

En väitä tuota juorua luotettavaksi, mutta ei (suurien) levy-yhtiöidenkään tiedot sen luotettavampia ole. Voi nimittäin tuo lafkojen nurinmeno johtua kanssa joistain yleisestä talousilmapiiristäkin.

Quote by Jay Logic

Onkos noita lukuja esittää? Paljonkos levy-yhtiöiden myyntitulot ovat keskimäärin tippuneet sitten vaikka vuodesta 95?

Kuulin taannoin nimittäin kaljajuorun että (suurien levylafkojen) voitot olisivat itse asiassa kasvaneet, mutta ne yrittää luonnollisesti saada vielä enemmän rahaa nillittämällä noista mp3:sista.

En väitä tuota juorua luotettavaksi, mutta ei (suurien) levy-yhtiöidenkään tiedot sen luotettavampia ole. Voi nimittäin tuo lafkojen nurinmeno johtua kanssa joistain yleisestä talousilmapiiristäkin.


Toi on kyllä jo melkoinen salaliittoteoria.. :)

Levy-yhtiöthän ovat kuitenkin pääsääntöisesti pörssinoteerattuja lafkoja joiden tulokset yms. ovat julkista tietoa, ja olisi melko laitonta ja muutenkin omituista tiedottaa yhtiön tilanteen huononevan mikäli asia todellisuudessa olisi päinvastoin.. mietitään esimerkiksi miten Nokian kurssille käy aina kun Jorma Ollila kertoo että yhtiö ei ensi vuonna triplaakaan voittoaan vaan ainoastaan tuplaa.. ;)

Nää laskusuhdannetilastothan eivät ole levy-yhtiöiden laatimia, vaan esimerkiksi Suomessa ÄKT:n. Olen tähän aiheeseen puuttunut jo jossain toisessakin topicissa, mun mielestäni on outoa että suurin osa ihmisistä tuntuu vähättelevän tuota asiaa ja uskovan ihan vaan oma mutu-tietoaan siitä että mp3:set aiheuttavat musiikintekijöille pelkkää hyötyä.. kaikki virallisten tahojen toista väittävät dokumentit sitten taas ovat silkkaa propagandaa.

Jos nyt mietitään ihan loogisesti niin ei kai kukaan voi vakavissaan väittää etteikö mp3:set _millään tapaa_ olisi vaikuttaneet laskevasti levymyyntiin? Itse skippasin erään suosikkibändini CD:n ostamisen noin neljän vuoden ajan kun olin sattumoisin saanut siitä kopion ystävältäni - jos minulla olisi 100 albumillista poltettuja levyjä niin voin kuvitella että useampikin albumi / sinkku olisi jäänyt ostamatta, vaikka niin paljon musiikkia rakastankin.

Ja jos taas mietitään että levymyynti olisi laskenut 5% - 10% niin mielestäni voi pitää aivan realistisena ajatuksena että mp3:sten vaikutus olisi jotain tuota luokkaa.. "Normaalisti Virtanen ostaa 10 CD:tä vuodessa, nyt vain 9 koska saa musiikkia myös ilmaiseksi netistä". Tosiasiassahan laskuun on vaikuttaneet muutkin seikat, mutta mp3:sten osuuskin lienee noteerattavissa.

Quote by delphion

Mun näkemyksen mukaan ollaan menossa tilanteeseen, että marginaalisemman musiikin julkaisu ei enää kohta kannata.


Marginaalimusiikin julkasu ei ole koskaan kannattanut
ja heti kun tietty "marginaali" systeemin on puskenut
itsensä suurempaa tietoisuuteen se voi hetken
myydä hyvinkin. Sitten labeli voi innostua ja erehtyä
julkaisemaan matskuaan jopa cd:illä ja ei kauaakaan
kun labeli joko kuolee tai muuttuu ns. mainstreamiksi,
tekemällä samanlaista marginaalimusaa että se myisi.

Kaikilla levyyhtiöillä ei ole kuitenkin tavoitteena
edes tehdä voittoa. Suurinosa hc labeleista ei tee
esim voittoa, mutta silti julkasee matskua sille porukalle
joka sitä soittaa/kuuntelee. Painokset on edelleen pieniä
ja mp3:nen ei koskaan voi tehdä mitään vahinkoa.

Minä esim kuulun ihmisryhmään joka ostaa edelleen musiikki
formaatin takia. CD:istä en olisi kovin valmis maksamaan
koskaan mitään, itse muusiikinhan saa ilmaiseksi netistä
niin kuin täälä moni hehkutti, mutta sama materiaalia
vinyylillä. Siinä on sitä jotain.

Mitä tulee kommentteihin että levyyhtiöt myy enemmän
matskua nyt kuin 1995. Tietenkin myyvät. teknohan
on kymmeniäkertoja enemmän pop ja nykypäivää,
mutta samalla mainoskoneistot ja muutkin koneistot
ovat alkaneet repimään enemmän välistä. Kaikki
haluua enemmän voittoa.

En siis jää suremaan vaikka kaikki isot labelit lopettaisivat,
päinvastoin, tekno saataisiin taas takaisin
sisäänpäin suuntautuvaksi ja dj:tkin voisi yllättää
kansaa soittamalla jotain mikä ei ole ollut bilettäjien
kovalevyillä jo kuukausia.

Lisää panostusta ite materiaaliin ja unohdetaan
maksimaaliset voitot. Ferryt ja Tiestot ja muut
raha-ahneet voisivat kadota...

Tuo esimerkki Cosmicman:in i love you:sta on hyvä
ja varmasti pitää paikkansa, tuskin myy kovinkaan
paljon cd:llä. Tekno pitäisikin olla vinyl-only musiikkia =)

-- xybo

Quote by Markus-L

Toi on kyllä jo melkoinen salaliittoteoria.. :)

...


Nää laskusuhdannetilastothan eivät ole levy-yhtiöiden laatimia, vaan esimerkiksi Suomessa ÄKT:n. Olen tähän aiheeseen puuttunut jo jossain toisessakin topicissa, mun mielestäni on outoa että suurin osa ihmisistä tuntuu vähättelevän tuota asiaa ja uskovan ihan vaan oma mutu-tietoaan siitä että mp3:set aiheuttavat musiikintekijöille pelkkää hyötyä.. kaikki virallisten tahojen toista väittävät dokumentit sitten taas ovat silkkaa propagandaa.


Hassua että otit puheeksi, kaivoin sattumalta netistä juurikin ÄKT:n tekemän tilaston:

http://www.ifpi.fi/tilastot/vuosimyynti.html

Ne, jotka eivät jaksa lukea sisältöä, tässä lyhyesti:

- jos vuoden 1999 pyyhkisi pois tuosta listasta, myytyjen äänitteiden yhteenlaskettu arvo on noussut joka ikinen vuosi vuodesta 1985 lähtien

- vuoden 2001 myynti on yli puolitoistakertainen suhteessa kymmenen vuoden takaiseen


En sitten tiedä paljonko markan (euron) arvo laskee vuodessa mutta kyllä noiden tilastojen valossa voi sanoa ettei tämä "salaliittoteoria"/kaljahuhu mikään aivan perseestä repäisty ole.

----

edit: tossa vielä lukuja.. myynti, arvo markoissa:

1985 - 174.458.900
1986 - 173.539.000
1987 - 192.353.900
1988 - 210.759.396
1989 - 242.007.972
1990 - 251.453.302
1991 - 266.217.196

(1992 eteenpäin tilastointia on muutettu siten, että vienti on poistettu myyntiluvuista.)

1992 - 246.619.229
1993 - 238.853.986
1994 - 251.875.278
1995 - 281.020.500
1996 - 327.775.891

(Jäsenistössä tapahtuneet muutokset huomioiden nousu 1996-1997 on 4%)

1997 - 368.363.460
1998 - 380.487.175
1999 - 369.983.351
2000 - 399.261.196
2001 - 405.013.458

Onko noissa markkamäärissä huomioitu elinkustannusindeksiä? Jos ei ole, ne eivät kuvaa sitä, kuinka paljon todellisuudessa bisneksen volyymi on muuttunut.

Quote by Markus-L

Jos nyt mietitään ihan loogisesti niin ei kai kukaan voi vakavissaan väittää etteikö mp3:set _millään tapaa_ olisi vaikuttaneet laskevasti levymyyntiin?

Tuotahan tässä nimenomaan ajetaan takaa, nykysin kun painetaan niin helvetisti paskaa että oksat pois. Nykysin on mp3:t jotka tarjoaa ns. ennakkokuuntelumahdollisuuden - jos levy on ostamisen arvoinen, se ostetaan. Jos levy kuulosta jo mp3:na paskalta materiaalilta niin tuskin sitä menee kukaan levynä ostaa? Itse en ainakaan viiti paskaa ostaa.

Edit: typoja

Quote by Markus-L

Jos nyt mietitään ihan loogisesti niin ei kai kukaan voi vakavissaan väittää etteikö mp3:set _millään tapaa_ olisi vaikuttaneet laskevasti levymyyntiin? Itse skippasin erään suosikkibändini CD:n ostamisen noin neljän vuoden ajan kun olin sattumoisin saanut siitä kopion ystävältäni - jos minulla olisi 100 albumillista poltettuja levyjä niin voin kuvitella että useampikin albumi / sinkku olisi jäänyt ostamatta, vaikka niin paljon musiikkia rakastankin.
kaverilta kopioiminen on laillista, siksi kasettimaksu peritään.

Quote by dixoff

Onko noissa markkamäärissä huomioitu elinkustannusindeksiä?


Tuskin. Ja en kuitenkaan usko, että se olisi niin paljon noussut että se muuttaisi tuon tilaston tulkintaa merkittävästi.

Sitäpaitsi eikö vinyylien myynti ole abaut N-kertaistunut(?) tässä N(?) vuoden sisällä?

Juuri oli kova uutinen, että joku polkkajulkaisu oli ensimmäinen vinyyli joka oli päässyt UK top 40 sinkkulistalle yli kymmeneen(?) vuoteen...

Tarkistelkaa te näitä faktoja, mä en jaksa. :p

Quote by Jay Logic

Hassua että otit puheeksi, kaivoin sattumalta netistä juurikin ÄKT:n tekemän tilaston:


Täytyy muistaa että mp3:set ovat vasta aivan viime aikoina nopeiden internetliittymien yleistymisen myötä saavuttaneet sellaisen volyymin jolla on todellista vaikutusta esimerkiksi äänitteiden myyntiin. Vuonna 1985 tämä tuskin on ollut ongelma.

GRAMExpress -lehden numerosta 03/2002 poimittua :

"ÄKT:n kesäkuun 2002 kumulatiivinen myyntitilasto paljastaa äänitemyynnin laskeneen Suomessa n. 8-9 % vuoteen 2001 verrattuna. Vuonna 2001 äänitemyynti laski 5 % maailmanlaajuisesti. USA:ssa kymmenen eniten myydyn albumin yhteenlaskettu myynti vuonna 2001 oli laskenut peräti 50 % edellisvuoteen verrattuna. IFPI:n arvion mukaan vuonna 2001 kopioitiin yksi levy jokaista myytyä levyä kohti. "

Quote by D-E-D

Tuotahan tässä nimenomaan ajetaan takaa, nykysin kun painetaan niin helvetisti paskaa että oksat pois. Nykysin on mp3:t jotka tarjoaa ns. ennakkokuuntelumahdollisuuden - jos levy on ostamisen arvoinen, se ostetaan. Jos levy kuulosta jo mp3:na paskalta materiaalilta niin tuskin sitä menee kukaan levynä ostaa? Itse en ainakaan viiti paskaa ostaa.


No olemmepa me musiikin kuluttajat tähän asti tyhmiä olleet kun niin paljon paskaa musaa olemme ostaneet - vaikka ainakin kaikissa minun käyttämissäni levykaupoissa on kuuntelumahdollisuus.

No olemmepa me musiikin kuluttajat tähän asti tyhmiä olleet kun niin paljon paskaa musaa olemme ostaneet - vaikka ainakin kaikissa minun käyttämissäni levykaupoissa on kuuntelumahdollisuus.
Ilmeisesti. Tai sitten julkaistun
materiaalin laatu on laskenut aika roimasti.

Quote by Markus-L

"ÄKT:n kesäkuun 2002 kumulatiivinen myyntitilasto paljastaa äänitemyynnin laskeneen Suomessa n. 8-9 % vuoteen 2001 verrattuna. Vuonna 2001 äänitemyynti laski 5 % maailmanlaajuisesti. USA:ssa kymmenen eniten myydyn albumin yhteenlaskettu myynti vuonna 2001 oli laskenut peräti 50 % edellisvuoteen verrattuna. IFPI:n arvion mukaan vuonna 2001 kopioitiin yksi levy jokaista myytyä levyä kohti. "


Vaikka piratismi onkin pahasta, tuota tekstinpätkää sopii hieman parsia. Se tuntuu olevan tilastojen taivuttelua parhaimmillaan, joskin samalla heikosti piiloteltuna.

Yhteispäätelmä on tehty kolmesta elementistä:

1) ÄKT:n kumulatiivinen myyntitilasto viime vuoden kesäkuulta: miksei tiukkaa lukua vuoden 2002 myynnistä? on kuitenkin vuosi 2003. Noita kesken vuotta tehtyihin arvioihin on vähän hankala luottaa. 8-9% tarkoittaa siis että kyseessä on todellakin jonkun henkilön arvio eikä mikään normaalimatematiikan mukaan laskettu prosenttimäärä.

2) vuoden 2001 maailmanlaajuinen myynti: eri vuoden eri tilasto.. Onkohan kyseessä kappalemäärä vai tulot?

3) vuodelta 2001 jenkkien top-kympin yhteenlaskettu myynti!! (mitä helvettiä)

Ja näiden toisiaan näennäisesti tukevien tilastopoimintojen jälkeen on pieraistu irrelevantti tieto että joka toinen hyllyssä oleva cd on kopio. Syy-seuraussuhde on väännetty kasaan lähinnä lauserakenteella.

Quote by Laite



sulta tais jäädä toi sarkasmi huomaamatta ;)


voi olla.. ;)

Quote by Tres

Kyse ei katsos olekaan siitä, että
joku surisi pelkästään noita lafkoja, vaan siitä että meillä
on yhä vähemmän ja vähemmän konemusiikkiin erikoistuneita
vinyyliä julkaisevia yhtiöitä. Mullekin on yks hailee jos joku
yksittäinen labeli menee nurin, mutta tässä tilanteessa alkaa
jo näyttää pahalta koska harvennus on silminnähtävää ja
suhdanteet vain heikkenevät ilmeisistä syistä - rautalankaa:
ei ole kaukana sekään tilanne, että konemusiikkia ei
yksinkertaisesti julkaista.

Ja nyt ollaan asian ytimessä. Konemusiikin heikoista myyntiluvuista syytetään piratismia, vaan kenellekään ei tullut osoittaa sormella muoti-ilmiötä. Konemusiikin massailmiö meni jo, nyt on hip hop nousussa jopa Suomea myöten. Mun logiikkani mukaan on ilmiselvää, että jos massa ei enää osta, rahaa ei pyöri yhtä paljon kuin ennen ja väistämätöntä harvennusta tapahtuu. Eikä se välttämättä ole huono juttu muistellen kuinka paljon kuraa tuossa vuosituhannen vaihteessa julkaistiin, kun kerran kaikki myi. Euforian jälkeen lasku on kova.

Quote by Jay Logic



1) ÄKT:n kumulatiivinen myyntitilasto viime vuoden kesäkuulta: miksei tiukkaa lukua vuoden 2002 myynnistä? on kuitenkin vuosi 2003.



Toi juttu on ilmeisesti lainattu Teoston webbisivuilla olleesta jutusta, mikä taas oli tehty jo vuoden vaihteessa. Ja kuten tunnettua, tilastointi laahaa aina hieman jäljessä.

Markkamääräistä myyntiä mielenkiintoisempaa on seurata kappalemääräisen myynnin muutoksia. Jossain Teoston tai ÄKT:n sivuilla on myös noi tilastot ja sieltä käy ilmi myyntimäärien pudotukset. Sama pudotus on havaittavissa myös ulkomailla.

Tunnen jonkun verran tyyppejä ketkä ovat suomalaisten levy-yhtiöitten palveluksessa, joukossa on sekä suurempien yhtiöitten kuin myös pienempien nyrkkipajojen edustajia, ja jutut mitä niiltä kuulee ei kauheasti hymyilytä. Myöskin saksalaiset ja englantilaiset kollegat keiden kanssa olen ajatuksia vaihtanut, maalailevat mielenkiintoisia näkymiä musiikkibisneksen tulevaisuudesta.

Epäilen kuitenkin että kyseessä on taas joku konspiraatio, millä viilataan tavallisia ihmisiä linssiin ja viedään niiltä kaikki fyrkat. Ja niinkuin monessa yhteydessä on jo todettukin, nykypäivän musiikki on kyllä aika skeidaa.

Pitäkää kuitenkin mielessä, että te ketkä kirjoitatte tänne Platinumiin olette ihmisiä joilla on tavallista syvällisempi tunneside musiikkiin. Suurin osa teistä varmaan tuntee vastuunsa, koekuuntelee mp3:t ja ostaa sen jälkeen levyn kaupasta ja tukee musiikin tekijää. Sääli vaan että teitä on vaan joku promille potentiaalisista levyjen ostajista ja teidän panoksellanne ei ole paljoa vaikutusta kokonaisuuteen. Ei sillä etteikö näissäkin ympyröissä väärinkäyttöä esiintyisi, viimeksi toissapäivänä kuulin taas kertomuksen hiljattain nimeltämainitsemattomassa kaupungissa Teoston ratsiassa housut nilkoissa (=CDR:t Denoneissa) kiinnijääneestä soittajasankarista.

Ja Felis... ns klubi/tanssimusan suhteellinen osuus myydystä musiikista ei ole juurikaan pienentynyt. Sitäpaitsi, hip hoppihan tulee USAsta ja mikään ei ole niin out kun Amerikka. :p Ruotsista käsin toimiva jenkkien nuorisopropagandan äänitorvi on suoltanut pennuille vuosikausia räppiä ja sen seurauksena he nyt kuvittelevat kyseessä olevan joku kova juttu. Uskon sua sen jälkeen kun kaupungissa järjestetään 10 hip hop klubi-iltaa viikossa muutaman vuoden ajan ja vähintään puolessa niistä käy jengiä sen verran, että järkkärit pääsevät omilleen.

Liitetään nyt tämäkin tähän aiheesta miksi levymyyntilaskee. :)

Miten on käynyt myyntivoittojen? MInbulla on hämärä kuva, että musiikkibisnes tekee koko ajan enemmän rahaa kuin koskaan aikaisemmin ja silti itketään kun kappalemäärät laskevat.

Kukaan ei varmaan ole ajatellut, että cd-levyn hinta on aika karmaiseva, sillähän ei ole mitään tekemistä asian kanssa (kallis cd + ilmainen mp3 = piratismi?)

Quote by D-E-D

Liitetään nyt tämäkin tähän aiheesta miksi levymyyntilaskee. :)


Tutkitko sinä aina cd-tä ostaessasi onko se kopiosuojattu?


Paskamaisiahan tuollaiset levyt on, mutta sillä ei ole mitään merkitystä levymyynnin laskemiselle.

Quote by Quu

Tutkitko sinä aina cd-tä ostaessasi onko se kopiosuojattu?

Itseasiassa kyllä.

En tiedä kuuluuko tämä tähän osastoon, mutta..

Subtraxxissa tehtiin tällainen banneri, lähinnä noiden labeleiden kaatumisen myötä. Jokainen käyttäköön missä/miten tahtoo, mutta ongelmaa kyllä alkaa tuon waretuksen vuoksi jo olla. Eihän yhdellä bannerilla ihmeitä tehdä, mutta kannanotto tämäkin.



banneriin vois lisätä noiden suurimpien labeleiden logoja mitkä on menny alas osittain piratismin johdosta, eli

r.i.p
Manifesto
Lightning/Bonzai
Serious
Code Blue
FFRR
Slinky Records
Cream

Joku joka haluu/viitsii, voisi niitä tuohon kikkailla :)

O