Piratismikeskustelu (ex Don't download)

Back to musiikki O

jees. ei mikään huono juttu. en tiedä mitä toi auttaa, mut saapa tällä ainakin ehkä kantansa asiasta esitettyä.

Sinänsä tuo buy records puree itseään nilkasta, koska niitä levyjä
useimmiten ei saa ostettua jos haluaakin. :(

Quote by D-E-D

Sinänsä tuo buy records puree itseään nilkasta, koska niitä levyjä
useimmiten ei saa ostettua jos haluaakin. :(


Tuo on kyllä valitettavan totta..ainakin meikäläisen musamaun kohdalla - varsinkin kun en omista vinyylisoitinta :(

Lataamisesta tulikin mieleeni Plattarin Demo Mixes / Demo Tracks -"foorumit"...Onko niiden kautta jakoon laitetut artistien omat pätkät ja miksaukset laillista tavaraa polttaa cd:lle ja kavereille? Kaiken järjen mukaan on mutta Teoston ja tekijänoikeuslain kiemurat ovat tutkimattomat...:D

Quote by Aulis_G

Lataamisesta tulikin mieleeni Plattarin Demo Mixes / Demo Tracks -"foorumit"...Onko niiden kautta jakoon laitetut artistien omat pätkät ja miksaukset laillista tavaraa polttaa cd:lle ja kavereille? Kaiken järjen mukaan on mutta Teoston ja tekijänoikeuslain kiemurat ovat tutkimattomat...:D


Teoksen tekijälle kuuluu aina oikeudet, vaikka hän ei kuuluisi Teostoon. Kuitenkaan jos ei kuulu mihinkään teostoon tai muuhun vastaavaan, ei kukaan vahdi hänen etuaan.

Jos taas artisti postaa Teoston alaisia biisejä demo-osastolle, hän syyllistyy itse waretukseen, niin tyhmältä kuin se tuntuukin :)

Quote by Aulis_G

Lataamisesta tulikin mieleeni Plattarin Demo Mixes / Demo Tracks

Siis tietty kun ladataan dj:den livesetteja täältä ilmaisiksi niin se
toki automaattisesti väki pois baareista - kuka nyt lähtis baariin
bilettämään kun voi kuunella dj:n setit kotona kavereiden kesken.

Quote by Aulis_G

Lataamisesta tulikin mieleeni Plattarin Demo Mixes / Demo Tracks -"foorumit"...Onko niiden kautta jakoon laitetut artistien omat pätkät ja miksaukset laillista tavaraa polttaa cd:lle ja kavereille? Kaiken järjen mukaan on mutta Teoston ja tekijänoikeuslain kiemurat ovat tutkimattomat...:D


Demofoorumeissa olevien linkkien sisällön lataaminen, kopiominen ja cd:lle polttaminen itselleen omaan henkilökohtaiseen käyttöön (eli käytännössä omaan kuunteluun ja hyvin rajattuun kopiointiin) on täysin laillista.

Jos lakia haluaa edelleen noudattaa, ja soittaa demobiisejä vaikka keikalla, niin pitäisi pyytää tekijältä lupa tähän. Sama koskee siis kaikkea käyttöä joka menee kotikuuntelun ulkopuolelle.

Demomiksaukset ovatkin sitten jo lähtökohtaisesti laittomia; jos levittäjällä ei ole miksauksella olevan matskun käyttöön lupaa, on olemassa mahdollisuus, että jollain on asiaan sanomista, jos ottaa asiakseen touhuun puuttua. Miksauksen imuttaminen taas ei ole laitonta, koska omaan käyttöön saa kopioida (kuten yllä sanoin).

Sama vielä lyhyesti: Imuttaa, kopioida ja kuunnella saa kaikkea, mutta muiden musaa ei saa luvatta levittää.

Quote by dixoff

Sama vielä lyhyesti: Imuttaa, kopioida ja kuunnella saa kaikkea, mutta muiden musaa ei saa luvatta levittää.


Kiitos sinulle ja muille asian valaisemisesta. Näin oletinkin asian olevan, mutta halusin saada varmistuksen. Platinumin demo-osasto jyllää! :004:

Quote by D-E-D


Siis tietty kun ladataan dj:den livesetteja täältä ilmaisiksi niin se
toki automaattisesti väki pois baareista - kuka nyt lähtis baariin
bilettämään kun voi kuunella dj:n setit kotona kavereiden kesken.


:confused:

Quote by SAMi



:confused:


sulta tais jäädä toi sarkasmi huomaamatta ;)

r.i.p
Manifesto
Lightning/Bonzai
Serious
Code Blue
FFRR
Slinky Records
Cream


...just, ja siis mei pystytä elään ilman näitä lafkoja? who cares...

Quote by teknis-

...just, ja siis mei pystytä elään ilman näitä lafkoja? who cares...


Olisit voinut jättää tämän postaamatta.

Quote by teknis-

...just, ja siis mei pystytä elään ilman näitä lafkoja? who cares...


Niin just! Syökööt kansalaiset vaikka kakkua jos leipä loppuu :mad:

No, sarkasmi sikseen. Kyse ei katsos olekaan siitä, että
joku surisi pelkästään noita lafkoja, vaan siitä että meillä
on yhä vähemmän ja vähemmän konemusiikkiin erikoistuneita
vinyyliä julkaisevia yhtiöitä. Mullekin on yks hailee jos joku
yksittäinen labeli menee nurin, mutta tässä tilanteessa alkaa
jo näyttää pahalta koska harvennus on silminnähtävää ja
suhdanteet vain heikkenevät ilmeisistä syistä - rautalankaa:
ei ole kaukana sekään tilanne, että konemusiikkia ei
yksinkertaisesti julkaista.

Sinä ilmeisesti et olisi moksiskaan, vaikka kaikki maailman
levy-yhtiöt menisivät nurin ja saisit itse raaputella mp3:set
vinyylikiekoille jos haluaisit soittaa siinä formaatissa olevia
levyjä?

Quote by Tres

Sinä ilmeisesti et olisi moksiskaan, vaikka kaikki maailman
levy-yhtiöt menisivät nurin ja saisit itse raaputella mp3:set
vinyylikiekoille jos haluaisit soittaa siinä formaatissa olevia
levyjä?


Ottaen huomioon että tällähetkellä tulee 99% paskaa
vinyylillä. Niin hyvä vaan että harvenee ja rajusti. Vauhti
vois olla huomattavast kovempikin. Perustaso vinyyli
julkaisuissa on laskenut kun lehmänhäntä. Hyvät julkasut
loppuu edelleen käsiin ja niitä on jopa hankala saada
ja ne keskiverrot ja huonot voi ostaa suurinpiirtein
alepan alehyllystä vessapaperin hinnalla kun ei niitä
moni osta. mp3:nen on siinämielessä vaikuttanut noihin
että heräteostojen määräkin alkanut laskemaan ja
enää ei rapa ja "vahinko" ostokset ole niin yleisiä.

Toivotaan levyyhtiöiden satsaavan tasoon eikä
määrään.

-- xybo

Hmh, vaikka piratismi onkin varsin valitettavaa, niin itse epäilen erittäin suuresti mp3-piratismin todellista vaikutusta muuhun kuin peruspurkkapopin myyntiin. Optimaalisinta olisi että ihmiset ostaisivat JA kopioisivat mahdollisimman paljon materiaalia. Kyse on kuitenkin musiikista eikä mistään random kauppatavarasta.


edit:

Ja toi on muutenkin aika irvokas toi banneri. "illegal mp3 sharing is killing dance music". Suomennettuna: "mp3:sien jakaminen tuhoaa musiikin ympärillä pyörivän raharuletin".

Mikäli musiikissa ei kulkisi penniäkään rahaa suuntaan eikä toiseen, olisi muusikot harvemmassa, mutta keskimääräinen laatu olisi vissiin aivan omaa luokkaansa.

.. toisaalta moinen olisi harmi monille omistautuineille levykauppiaille.

Quote by xybo


Toivotaan levyyhtiöiden satsaavan tasoon eikä
määrään.

-- xybo


Kaunis ajatus, muttei välttämättä ihan toimi...
Kohta tasokkaat eivät viitsi julkaista mitään,
koska kukaan ei levyjä osta. Ja toisaalta
lafkoilla ei välttämättä ole kohta enää varaa
julkaista mitään.

Toi ois tietty optimaalinen tilanne. ;)

Quote by Jay Logic

Hmh, vaikka piratismi onkin varsin valitettavaa, niin itse epäilen erittäin suuresti mp3-piratismin todellista vaikutusta muuhun kuin peruspurkkapopin myyntiin. Optimaalisinta olisi että ihmiset ostaisivat JA kopioisivat mahdollisimman paljon materiaalia. Kyse on kuitenkin musiikista eikä mistään random kauppatavarasta.


Itse olen kyllä tästä täysin eri mieltä. Sitä peruspurkkapoppia kuitenkin myydään se tietty määrä riippumatta siitä, imuroivatko ihmiset niitä biisejä mp3:sina vai eivät.

Mun mielestä häviäjiä ovat juuri ne marginaalisemman musiikin edustajat. Otetaanpa esimerkiksi Cosmicman - I Love You. Eikös vinyylipainoksen koko ollut 500kpl? Olen täysin varma että moninkertainen määrä ihmisiä omistaa kyseisen biisin mp3:sena. Miten käy, kun nyt näillä näkymin on tulossa pihalle cds? Kuka sen ostaa, kun biisi on vanha, ja se ja kaikki ne remixit ovat olleet jo vuoden päivät netissä?

Toki mun mielestä levy-yhtiökin tekee tässä mielessä väärin, koska hittibiisejä olisi mahdollista myydä huikeasti enemmän, jos ne julkaistaisiin myös cd-formaatissa suurelle yleisölle. Esimerkiksi kokoelmista ei nykyään saa artisti läheskään niin paljon hintaa, koska niiden myynti on pudonnut roimasta mp3-levityksen vuoksi.


edit:



Ja toi on muutenkin aika irvokas toi banneri. "illegal mp3 sharing is killing dance music". Suomennettuna: "mp3:sien jakaminen tuhoaa musiikin ympärillä pyörivän raharuletin".


Ai, mun mielestä suomennos kuuluu "Laiton mp3 levitys tappaa tanssimusan".

Quote by sMark



Kaunis ajatus, muttei välttämättä ihan toimi...
Kohta tasokkaat eivät viitsi julkaista mitään,
koska kukaan ei levyjä osta. Ja toisaalta
lafkoilla ei välttämättä ole kohta enää varaa
julkaista mitään.

Toi ois tietty optimaalinen tilanne. ;)


Tuohon optimaalisuuteen en kyllä sano mitään, mutta kyllähän tilanne muutamilla labeleilla on jo se, että ei uskalleta julkaista kuin 100% varmoja hittejä.

Syynä tähän on se, että koska joka tapauksessa x-määrä musadiggareista imee tuon mp3:sena riippumatta siitä, saisiko levyn ostettua kaupasta vai ei, täytyy tukeutua näihin hittibiiseihin, koska niille löytyy myös aina se x-määrä ostajia.

Mun näkemyksen mukaan ollaan menossa tilanteeseen, että marginaalisemman musiikin julkaisu ei enää kohta kannata.

Quote by delphion

Mun mielestä häviäjiä ovat juuri ne marginaalisemman musiikin edustajat. Otetaanpa esimerkiksi Cosmicman - I Love You. Eikös vinyylipainoksen koko ollut 500kpl? Olen täysin varma että moninkertainen määrä ihmisiä omistaa kyseisen biisin mp3:sena. Miten käy, kun nyt näillä näkymin on tulossa pihalle cds? Kuka sen ostaa, kun biisi on vanha, ja se ja kaikki ne remixit ovat olleet jo vuoden päivät netissä?


Otitpa hyvän esimerkin.

..muistutan kuitenkin tässä vaiheessa että kärkevistä kommenteista huolimatta toivoisin että asialleen omistautuneet muusikot ja levykauppiaat saisivat toimeentulotukea musan kuuntelijoilta..

Mutta cosmicman - ILY. Olit vissiin kuvioissa kun se ensimmäistä kertaa puskettiin tänne demo-osastolle? Kuinka voit edes teoriassa olla sitä mieltä etteikö tämä mp3-jakaminen olisi moninkertaistanut kysyntää kyseisestä kappaleesta?

Monissa tapauksissa nimenomaan mp3:set ovat olleet syynä levyostoksiini. mm. viimeiset 4 ostamaani cd:tä oli itselläni jo mp3-formaatissa kovalevyllä.

En tiedä kuuluuko tämä tähän osastoon, mutta..

Subtraxxissa tehtiin tällainen banneri, lähinnä noiden labeleiden kaatumisen myötä. Jokainen käyttäköön missä/miten tahtoo, mutta ongelmaa kyllä alkaa tuon waretuksen vuoksi jo olla. Eihän yhdellä bannerilla ihmeitä tehdä, mutta kannanotto tämäkin.



banneriin vois lisätä noiden suurimpien labeleiden logoja mitkä on menny alas osittain piratismin johdosta, eli

r.i.p
Manifesto
Lightning/Bonzai
Serious
Code Blue
FFRR
Slinky Records
Cream

Joku joka haluu/viitsii, voisi niitä tuohon kikkailla :)

O