Paras kaupunki

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Juska



Plus aivan helvetin likaista. Hienosta kaupungista jäi kirjaimellisesti paskan maku suuhun, kun saasteita, pölyä ja muuta kuraa on joka puolella. Yh.

.we progress


En muista enää tota. On vissiin 7v aikaa ku olin siellä. Saatto ollakin mut ei haitannut menoa ja musta tuntuu et noi välimeren maat on kaikki vähän "dirty". Tosin damin lentokentästä kliinisempää mestaa saa hakea, yllättäen kyllä.:)

--

Joku taisikin jo mainita Helsingin...musta se on selkeesti paras kaupunki missä oon koskaan asunu tai käyny.

Koska:
+etäisyydet sopivasti hallittavissa
+ei tuskaisia ruuhkia, nekin vähän mitä on lähinnä vaan naurattaa
+tarpeeksi bileitä, klubeja, tapahtumia jne.
+turvallinen, yksin voi liikkua ihan huoletta yölläkin (naisena)
+meri, Suomenlinna ja Hietsu on ihania
+mukavia ihmisiä, just sopivasti
+kauppoja
+voi harrastaa oikeastaan mitä vaan
+ei liian kallis
+tarpeeksi viheralueita keskustassakin, Kaivari+Espa on ihqja!
+jos keskustassa on liian kallista asua, alle 30 min matkan päästä löytyy varmasti sopiva kämppä
+hyvät kulkuyhteydet sinne ja pois (tiedän mistä puhun, asuin Espoossa n. 10v, yhteydet on parantuneet viimeisen 15 v. aikana hurjasti)
+jos alkaa ahdistaa, niin Nuuksio ei ole kaukana

Lontookin on ihana...mutta en kyllä haluaisi siellä loppuelämääni viettää. Siellä tulee skitsofreeniseksi...ihmisiä on yksinkertaisesti liikaa (en ole käynyt Japanissa), liikenneruuhkat kammottavia, keskustan ilma syvältä. Onneksi ne puistot...

--

ups. tupla.

Krakova on vaan niin kaunis... Pariisikin kalpeni sen rinnalla. Varsinkin kun näin pariisin karkeamman puolen jossa oli kirjoituksia seinällä ym. törkyä.

Quote by Saskia

Joku taisikin jo mainita Helsingin...

+ei liian kallis
+jos alkaa ahdistaa, niin Nuuksio ei ole kaukana


Eikös joku tutkimus taas indikoinut että Suomi on toiseksi kallein maa EU:ssa? On noi hinnat ihan perseestä Stadissa, varsinkin asuntojen & vuokrien.
Ja miten niin muka Stadi alkaisi ahdistaa :confused:

Quote by Elwira

Krakova on vaan niin kaunis... Pariisikin kalpeni sen rinnalla. Varsinkin kun näin pariisin karkeamman puolen jossa oli kirjoituksia seinällä ym. törkyä.


Niinno, toihan on taas ihan makuasia. "Kirjoitukset seinällä" + ym. "törky" vaikuttaa mun viihtyvyyteeni lähinnä positiivisesti, eli haluaisin oikeasti mennä käymään Pariisissa ja Roomassa jo siksikin että ko. kaupungit on "bommattu paskaksi." Erityisesti Rooman metrosysteemin 80-luvun alun Nykin vastaavaa muistuttava happi kiinnostaisi kovasti.

Quote by Jone aka. @lex



Niinno, toihan on taas ihan makuasia. "Kirjoitukset seinällä" + ym. "törky" vaikuttaa mun viihtyvyyteeni lähinnä positiivisesti, eli haluaisin oikeasti mennä käymään Pariisissa ja Roomassa jo siksikin että ko. kaupungit on "bommattu paskaksi." Erityisesti Rooman metrosysteemin 80-luvun alun Nykin vastaavaa muistuttava happi kiinnostaisi kovasti.


Voi pikkuinen!!! Enmä pahalla tota tarkottanut! Heiii... se että kun se "törky" ei ollut kaunista... eli en nähnyt Bommauksia. Vaan pelkkää sotkua vedelty pitkin poikin. :D Jim Morrisonin hautakin oli siivottu jälleen kun ihmiset oli kirjoitellut suruviestejä kiveen. Muuten pidin kovasti paikasta mutta se ei niin kaunis puoli niin pikkaisen shokeeras... kun olin aina saanut kuvan että kyseinen kaupunki olisi jotain sykähdyttävän... romanntisen käsittämättömän kaunista. Soriiii! Hali? :confused:

Quote by Elwira



Voi pikkuinen!!! Enmä pahalla tota tarkottanut! Heiii... se että kun se "törky" ei ollut kaunista... eli en nähnyt Bommauksia. Vaan pelkkää sotkua vedelty pitkin poikin. :D Jim Morrisonin hautakin oli siivottu jälleen kun ihmiset oli kirjoitellut suruviestejä kiveen. Muuten pidin kovasti paikasta mutta se ei niin kaunis puoli niin pikkaisen shokeeras... kun olin aina saanut kuvan että kyseinen kaupunki olisi jotain sykähdyttävän... romanntisen käsittämättömän kaunista. Soriiii! Hali? :confused:


Elvi-hyvä, en mä vetänyt hernettä nenääni todellakaan joten ei syytä pyydellä anteeksi.

:004:

Paljon on tullut kaupunkeja kierrettyä. Tällä hetkellä asun Berliinissä, joka on lopulta kyllä ihan aunarista. Turistina loistomesta ja varsinkin bileet täällä ovat ihan gurkoja, mutta asuminen täällä on kyllä syvältä.

Tässä viileimmät mestat top 10:

(valitettavasti lista on käsittää vain kaupunkeja Euroopassa, kun en muualla ole käynyt)

1. Wien, loistava ilmasto ja sijainti matkustelemiseen muualle. Ainoana suurena puutteena suuremman vesialueen puuttuminen.

2. Lontoo, nuorisokulttuurin keskittymä, paljon nähtävää ja koettaavaa.

3. Tukholma, ehkäpä coolein kaupunki Euroopassa, niin hyvässä kuin pahassakin.

4. Milano, kaupunkina ruma ja ankea, mutta se visuaalinen puoli Milanossa lepääkin sitten ihan muualla.

5. Zagreb, kaupunki, jossa 7 vuotta sitten vielä sodittiin. Nykyilme osoittaa kroatialaisten ahkeruuden.

6. Helsinki, koti, kehittyy kokoajan, kesällä todella kaunis.

7. Praha, vanha ja kaunis.

8. Rooma, ikuinen kaupunki, jonka pilaavat liika turismi ja italialainen välinpitämättömyys.

9. Hampuri, entinen kotikaupunki, parasta Saksaa, meri lähellä ja järvi keskellä kylää.

10. Kööpenhamina, liberaali, vaikkakin tylsähkö.

Off topic, mutta kuitenkin.

Tuli muuten vielä mieleen, että turistina todella moni kaupunki on hieno ja persoonallinen, joka paikasta löytyy miellyttävät kulmakunnat, joista pitää. Arkitodellisuus onkin sitten jo jotain ihan muuta. Vain pidempään asumalla saa oikeasti käsityksen, millaisesta kaupungista on kysymys.

Itse esimerkiksi olin Berliinissä turistina pari kertaa ja pidin kylästä kovasti. Nyt olen asunut täällä viitisen kuukautta ja olen huomannut kaiken sen, jota turistin silmä ei tavoita. Berliini pärjää näet kurjuudessa monelle Itä-Euroopan kaupungille. Ollakseen Euroopan merkittävimmän valtion pääkaupunki, on tämä älyttömän köyhä ja huonokuntoinen.

Tuloerot ja erot kaupunginosien välillä ovat huikeat ja tuntuu siltä, että kaupunginisät keskittyvät aivan vääriin asioihin. Rahaa kyllä löytyy monumentaalisiin hallintorakennuksiin, mutta peruspalvelut ja -kunnossapito ovat retuperällä. Yleisestä siisteydestä nyt puhumattakaan.

Samaa voisi sanoa koko Saksasta. Itä nielee valtavat määrät pääomia, lännen pysyessä 1990-luvun alun tasolla. Koko saksalaisen yhteiskunnan rapistuminen on jo ovella. Työkaverin sanoin:"Kehityksen juna on tällä hetkellä asemalla valmiina lähtöön, mutta Saksa on vasta saapumassa asemalaiturille."

Sinänsä ehkä hieman pelottavaa, mutta mikäli tämä yhteiskunta kompuroi, konttaa Suomi perässä.

LONTOO. ihan löysään. vaikka se haisee kuselta ja on ihan uskomaton shit_hole, niin i just luurve it. brixtonia just ehkä eniten.
mut monii hyvii puolii: brixton market, klubit, pubit, alet, portobello market, levykaupat, drum&bass scene, freeparty scene, squottaus, fabric, weedin laillisuus, halvat bisset, kieli.... vois jatkaa loputtomiin.

joo ja huonoi puolii riittää kans enemmän muin jaksan tässä listaa. mut osa tykkää, toiset ei. i luv it.
pariisi on kans kiva, mut se jengi... :rolleyes:

Kaikille prahan diggailijoille on ehdottomasti sanottava:
Menkää Pietariin!
Voittaa kyllä prahan mielestäni, praha on valitettavasti jo hinnoitellut itsensä todella korkealle suhteessa muuhun itä-eurooppaan (ja ne jenkkituristit pistää...).
Jos itä-eurooppalaisesta meiningistä tykkää ni puola on kuulemma siisti, pitäis munkin päästä joskus käymään siellä, riika sanotaan jo "uudeksi prahaksi" ja Pietari.... no se nyt on varmaankin siistein kaupunki mitä löytyy... Suomalaiset valitettavasti usein väheksyy sitä, ehkä se on liian lähellä? No kyllä se mun mielestä pieksee esim wienin ja pariisin 6-0.

jos jotain järjestystä pitäisi laatia ni:

1) Pietari
2) Praha
3) New York
4) Pariisi
5) Riika

Damista ja puolasta haaveilen.

No eiköhän se ole sanomattakin selvää, että se on itärajan ylpeys: Kitee :004:

Näiden luokitteleminen on vähän hankalaa, sillä eri paikoilla on erilainen arvo, toisissa haluaisin asua, toiset taas on loistavia lomailu kohteita, mutta tässä on nyt jonkinlainen lista.

1. Haag
2. Amsterdam
3. Venetsia
4. Frankfurt
5. Zagreb

Ehkä vähän selvennystä.
Haagissa ja Frankfurtissa tuli asuttua. Ainakin Haagiin menisin mielelläni jatkamaan asumista.

Turistimatkailun kannalta ovat jääneet mieleen Amsterdam (suosittelen myös Haagia ;) ), Venetsia ja Zagreb. Zagreb oli ihastuttava paikka ja olisi varmaan muuten saanut korkeemmat pisteet, mutta koska kävin siellä sodan aikana, ei yöllä kuuluva tykkipattereiden piuhiminen luonut sitä kaikkein rentouttavinta lomailu tunnelmaa, pitäisi varmaan käydä siellä uudestaan, että saisi paremman kuvan.

Tällähetkellä tähtäimessä, Lontoo ja jenkkilä :)

Quote by Ryvon DJ



Sheesshh... Niin Espoohan on hyvä kaupunki kun se ei edes ole kaupunki. Vai onkos sillä Helsingin jatkeella joku keskusta? ei ole tullut vastaan ;)


Espoo, tuo luonnonkaunis helmi saasteisen helsingin kupeessa
on tyyppiesimerkki moniydinmallisesta kaupungista. Espoo ja-
kaantuu useempiin lähiöihin, joilla jokaisella on oma pieni keskus-
tansa. Virallinen Espoon Keskustakin on olemassa, mutta sekin
on lähinnä vain lähiö, joka on kruunattu. Espoossa palvelut ovat
lähellä, eikä tarvitse hiihtää "sentteriin" asti ostoksille, menee
sitten vaikka Tapiolaan.

Big up Espoo Massive.

Quote by Analogia

Virallinen Espoon Keskustakin on olemassa, mutta sekin
on lähinnä vain lähiö, joka on kruunattu.


Ja hitto mikä läävä onkin, Hervanta ja Korso tuntuu Beverly Hillsiltä
Espoon Keskukseen verrattuna. Ahdistaa jo kun muisteleekin
niitä aikoja kun siellä joutui asumaan.

Quote by Tres



Ja hitto mikä läävä onkin, Hervanta ja Korso tuntuu Beverly Hillsiltä
Espoon Keskukseen verrattuna. Ahdistaa jo kun muisteleekin
niitä aikoja kun siellä joutui asumaan.


Ikävä kyllä espoon keskustan halpojen asuntojen johdosta
kyseisessä paikassa on aikamoinen vähemmistökeskittymä,
eikä kulttuurien väkivaltaisilta yhteentörmäyksiltä aina vältytä...

Mutta tällaista se on rakkaan helsinginkin asematunnelissa.

kyllä täytyy sanoa et paras kaupunki jossa olen ollut ja matkustellut on amsterdam. ei siitä pääs mihkään :o

Amsterdam

- se voittaa hampurin, tukholman, tallinnan ja helsingin, joissa olen myös käynyt. :D

TOKIO

Mahtava kaupunki.

- Naurettavan iso
- Ahdas
- Huono ilma
- Helvetin kallis..

+ Elämä
+ Naurettavan iso
+ Ahdas
+ Helvetin mukavia ihmisiä.
+ Disneyland :D

Tokio on cyber. Vähän kuin Blade Runner, mut ei sinne päinkään. ;)
Tokio on tekno. Iltaisin kun käveli kaupungilla kuunnellen nelitahtiroisketta tuli fiilis kuin olisi astunut musiikkivideoon. Se toimi täydellisesti.
Tokio on chill. Keisarinperintö elää. Kauniita rakennuksia, puistoja, pyhättöjä. Sielu lepää.

Tokionreissusta on kohta 11v mut mä rakastuin kaupunkiin heti ja korviani myöten. Sen jälkeen mikään kaupunki ei ole tuntunut kaupungilta vaan tylsältä tuppukylältä. 'Till we meet again...

O