äänirasiat

Back to luomisen tuska O

Shitty is pretty, paitsi wanhoissa TRAXeissa :D
Käy oikein kunnolla vituttaan omakin prässini Virgon levystä, sheiit!

Hmm... en nyt oikein hahmottanut kokonaiskuvaa keskustelusta.. itse tilaisin reloopin 4000 MK II ortofonin concordeilla ja olisin kysellyt että eikai mun nyt kele tarvii käyttää 6.5g neulapainoja niinku nois vanhois numarkeis....?

Quote by Anakin Weider

itse tilaisin reloopin 4000 MK II ortofonin concordeilla ja olisin kysellyt että eikai mun nyt kele tarvii käyttää 6.5g neulapainoja niinku nois vanhois numarkeis....?


Juu ei tarvi, kunhan säädät kunnolla vain :)

Onko porukalla kokemuksia muista Ortofoneista kuin tuo Concorde Pro? Esimerkiksi DJ, Nightclub ja Broadcast ynnä tietysti noiden OM-mallit.

Nyt lähtee Shuret vaihtoon, niiden yläpään toisto on ihan paska!!! Raidenin Fallin'ia ei kestä kunnolla edes kuunnella kun Shure raiskaa sen naisen kauniin äänen ihan totaalisesti.

Quote by j.cage

Onko porukalla kokemuksia muista Ortofoneista kuin tuo Concorde Pro? Esimerkiksi DJ, Nightclub ja Broadcast ynnä tietysti noiden OM-mallit.


Om malli on tietääkseni sama kuin concord malli, erona on vain se rasian kiinnitys kelkkaan äänivarren sijaan..

Kaverilla on DJ E rasia ja äänenlaatu ainakin (sen purkki-hifeillä) kuulosti kohtuullisen hyvältä :)

Ittelläni on tuo pro, ja se kyllä kerää pölyä melkosesti...

Quote by Caro²

Om malli on tietääkseni sama kuin concord malli, erona on vain se rasian kiinnitys kelkkaan äänivarren sijaan..

Eli voisi siis olettaa että niiden kanssa ei tule ongelmia noiden kosketushäiriöiden kanssa. Mutta on ne niin paljon rumemmat, että kai se pitää hankkia nuo kunnon kynnet.


Kaverilla on DJ E rasia ja äänenlaatu ainakin (sen purkki-hifeillä) kuulosti kohtuullisen hyvältä :)
Ittelläni on tuo pro, ja se kyllä kerää pölyä melkosesti...

Millä tavalla kerää pölyä, käytössä vai käyttämättömänä ollessaan? B-luokan imuri vai...

Hankinnassa on nyt Ortofonin Concorde Night Club E:t, jahka saksmannit saa ne toimitettua tänne kotikamaralle.

Uuuuuhhhh!!!!
Aaaaahhhh!!!!

Concorde Night Club E....
Aivan saatanallisen hyvät rasiat....
Äänenlaatu on jotain IHAN TOISTA kuin Shuren M44-G:llä.... Tracking on riittävän hyvä soittamisessa ja cuettamisessa. Scratchailemään en kyllä pahemmin ala noilla rasioilla, sitä varten pitää vielä säilyttää noi Shuret
Ja nätit noi kyllä on kun on tottunut katselemaan Shuren möykkyjä.

Mulla on ortofonin concorde pro äänirasiat jotka on nyt toiminu moitteettomasti tähän asti, mutta eilen huomasin sellaisen asian jota muutkin jo aikaisemmin on valittanu, että toisesta kanavasta hävis kokonaan ääni... no "kostuttelin" sitten vähän syljellä (niin kuin joku muukin oli tehnyt) kontaktipintoja ja johan rupes toimimaan. Toi ei varmaankaan oo kuitenkaan pitkäaikainen ratkaisu ongelmaan.. Joudunko hankkimaan kokonaan uuden äänirasian vai onko jotain "kikkaa" millä rasian "elinikää" voisi pidentää?? Ei viittis investoida 72 euroa uuteen samanlaiseen.. Kiitos neuvoista jo etukäteen! :)

Quote by Pooh

Mulla on ortofonin concorde pro äänirasiat jotka on nyt toiminu moitteettomasti tähän asti, mutta eilen huomasin sellaisen asian jota muutkin jo aikaisemmin on valittanu, että toisesta kanavasta hävis kokonaan ääni... no "kostuttelin" sitten vähän syljellä (niin kuin joku muukin oli tehnyt) kontaktipintoja ja johan rupes toimimaan. Toi ei varmaankaan oo kuitenkaan pitkäaikainen ratkaisu ongelmaan.. Joudunko hankkimaan kokonaan uuden äänirasian vai onko jotain "kikkaa" millä rasian "elinikää" voisi pidentää?? Ei viittis investoida 72 euroa uuteen samanlaiseen.. Kiitos neuvoista jo etukäteen! :)


Ortofonin kotisivuilta lainattua:

" One channel missing can arise for several reasons. For cartridges mounted in head-shells check cable shoes for not being short circuited or wires inside the insulation being disconnected from the cable shoe.
It is our experience that dirt is the main reason for missing contact in systems using the SME-type tone-arm connection. Dirt or some sort of oxidation - if contacts are not gold-plated or if gold plated contacts have been exposed to abrasive cleaning - can happen on all contacts involved and especially when systems are often taken in and out as the case will be for DJ`s.
For cleaning contacts we recommend to use the well known contact spray WD-40. This will also be very helpful for lubricating the union-not on the SME-type tone-arm, which very often is tightened unnecessary hard because of sluggish function. "

Olisi tarkoitus ostaa uudet rasiat lähiaikoina DJ-käyttöön, ei scratchäämiseen. Topicci on tullut kahlattua läpi pariin otteeseen ja nyt olisi pari kysymystä:

1. Wanhat rasiat ovat perus-Stantonin 500-Al II eli spherical-neula. Jos ostan äänirasiat elliptisillä neuloilla, ne uppoaa uraan paremmin, mutta soittavat samalla uran pohjalla olevat paskat yms, eikö? Poistuuko tämä ongelma ajan myötä (levyä soitettu muutaman kerran elliptisellä neulalla) vai pitääkö ostaa suosiolla spherical-neulat?

2. Jos ostan headshellin vaativan rasian, tuleeko mukana mitään muuta kuin rasia, neula ja mahd. lisäpaino? Stantonien mukana ei tullut. Kysymys siksi, että yksi toisen rasian maadoituspiuhoista on hieman rikki ja ostamalla sellaisen rasian, jossa tulee piuha mukana säästyisin uuden headshellin tilaamiselta.

Topiccia on tosiaan tullut luettua ja tälläinen mielikuva jäi seuraavista rasioista:

Shure (Lähinnä M44G)
+ Edullinen
+ Soi hyvin
+ Träckää hyvin
+ Ei suuria painoja

- Painava rasia
- Satunnaiset(?) ongelmat (Napsunta, diskanttien suhauttelu)
- Vain spherical-neuloilla

Ortofon (Lähinnä Concorde)
+ Soi hyvin
+ Träckää hyvin
+ Sekä elliptinen että spherical

- Hinta
- Kerää pölyä
- Painoa enemmän (tosin kevyemmät rasiat?)
- Kanavan häviämis-ongelma

Muista rasioista ei ollu kerrottukaan hirveän paljoa.

Quote by George Shield

Olisi tarkoitus ostaa uudet rasiat lähiaikoina DJ-käyttöön, ei scratchäämiseen.

No jo oli aikakin :D


Jos ostan äänirasiat elliptisillä neuloilla, ne uppoaa uraan paremmin, mutta soittavat samalla uran pohjalla olevat paskat yms, eikö? Poistuuko tämä ongelma ajan myötä (levyä soitettu muutaman kerran elliptisellä neulalla) vai pitääkö ostaa suosiolla spherical-neulat?

Paskaista levyä saa kyllä hinkata todella kauan ennenkuin uran pohjalle pakkautuu niin paljon paskaa että se kuuluu elliptisellä neulalla soitettuna. Saa myöskin soittaa todella kauan ennen kuin pallopää on kuluttanut uran laidat U:n muotoiseksi.
Nyrkki(pano)sääntönähän toki ettei tyyppiä vaihdeta..

Ongelmia ei siis pitäisi tulla neulantyypin vaihdon yhteydessä (isi-isi). Perus elliptinen ei vielä niin syvälle uppoa ette se aivan uran pohjamutia tunnustelee. Special-elliptinen sitten on vielä syvemmältä kaiveleva (näin ainakin olen ymmärtäny..).

Olen kyllä ihmisten puheista ymmärtäny että rasioiden mukana tulee tarvittavat piuhat.. Eiköhän se selviä ainakin kun kysäsee sieltä mistä ostaa ne rasiat...

Itte ainakin olen noista Shuren m44g:stä saanu sen käsityksen että jos soittaa vokaalipitosia ralleja, niin se s:n suhina saattaapi käydä joitakuita risomaan.. tosin paha sanoa. Helevetin kovaa ne rasiat ainakin soi. Millivoltteja vaikka muille jakaa..

Osta Jyri elliptiset, soi hyvin eikä hypi.. alusta tulee vaan ihan saatanast paskaa neulan alle ku elliptinen puhdistaa sen minkä ässä on pakkautunu sinne..

Kirjoittelenpa tänne hieman Shuren M35Xistä, koska niistä ei juuri mitään ole vielä mainittu:

Eli ostin muutaman positiivisen lausunnon rohkaisemana Shuren M35X-rasiat. Tarkoituksenani oli alun perin ostaa kalliit concordet (malliston yläpäästä), mutta viime hetkellä ryhdyin miettimään, mikä minulle on itse asiassa rasiassa tärkeintä: onko se kristallinkirkas ääni - vai hellävaraisuus levyille ja neulan kestävyys. Esim. concorde nightclubeissa olisi soundi ollut enemmän kuin kohdallaan, mutta neula menee helposti rikki ja painoa joutuu käyttämään kolmisen grammaa.

Vuosi sitten koittelin jo hieman shuren dj-rasioita - ja petyin. Hankkimani M44g pysyi urassa ja saavutti soundinsa pienillä painoilla ... mutta äänenlaatu oli diskanttien osalta kuvottavan epätarkka, ellei painoja nostanut reippaasti yli neulalle asetetun maksimiarvon (mikä taas kulutti neulan alle kolmessa kuukaudessa). Eikä silloinkaan risahtelusta päässyt kokonaan eroon edes hyvillä prässeillä. Aika kallista kokeilua siis tuli.

Kauan siis harkitsin, ennen kuin uudet shuret kotiin kannoin. M35X on kuitenkin ollut varsin positiivinen tuttavuus. Rasian vaste on suora ja träkkäys riittää normaaliin soittamiseen. Tällä tarkoitan siis omaa normaalia soittamistani, jossa ei raavita, vaan ainoa ees-taas-liike on levyn hellävarainen cuettaminen. Voimakkaampaa sahaamista neula ei kestä hyppäämättä, kun ajetaan pienillä painoilla.

Korvakuulolla tehdyissä testeissä rasian soundi on ilmava ja stereokuva leveä (varsin runsaasti leveämpi kuin stanton 500:ssa). Alataajuudet eivät korostu puuroksi kuten monissa muissa rasioissa. Diskantit ovat krispejä ja pysyvät kasassa mainosti. Rasian äänenvoimakkuus tuntuu olevan melko hiljainen, mutta se ei haittaa soittelua.

Tavoitellut ominaisuudet saavutetaan neulapainolla 1,9g, joten vinyylin pitäisi pysyä hyvässä kunnossa. Painon nostamisella saa skippailua vähennettyä, äänenlaadun pysyessä samana (olen kokeillut 3g:hen saakka, mikä on neulalle määritelty maksimi).

Mainitsemisen arvoista on myös se, että jos/kun levyjä kuitenkin tulee soitettua hieman leppoisammissakin olotiloissa, niin shure - toisin kuin concordet - ei hätäänny levylautasen reunalle tipahtamisesta esim. ekan uran varomattoman käsittelyn seurauksena. Rasian rakenne on sellainen, ettei neula pääse koskettamaan lautasen röpöliäistä reunaa.


Kaiken kaikkiaan siis mielestäni varsin onnistunut ratkaisu dj:lle, joka haluaa säästää levyjään, muttei liikaa tinkiä soundista. Omakohtaisten kokemusteni perusteella nämä pieksevät _miksauskäytössä_ soundillaan ja hellävaraisuudellaan ortofonin concordejen perusmallit, stantonin 500n ja shuren m44g:n aika selvästi. Muista minulla ei vielä ole referenssiä.

Kukaan ei ole vielä puhunut Ortofon Concorde DJ-S:stä...? Sehän on kuitenkin olevinaan maailman käytetyimpiä clubirasioita, eikö vain? Harkitsen sen ostamista Shure M44-7 rinnalle soittorasiaksi, kun taas Shurea käytän luonnollisesti skrätseihin... Eli:

DJ-S (n. 50e) vai M44-G (n. 50e)?

mistä muualta helsingistä/tampereelta kuin koolkatista saa shuren rasioita? koolkat on JUST nyt kiinni ja pitäs saada tänään tai huomenna rasia ;P

Shuren rasioita pitäis saada ainakin Helsingin Kruunuradiosta. En muista saiko Audiostarista, tod.näk.ei...?

alle puoli vuotta ja tämä kyseinen shure m35x meni sekunnin murto-osassa katki. painoa oli ollut alusta pitäen hellät 2g ja käsittely vähintäänkin yhtä hellää.

mitä ihmettä.

kun omistan nyt tällä hetkellä vain yhden technicsin, ja toisen levysoittimen myynnistä jäi varaneulaksi Shure M44-7. Otin eilen neulan pois raisasta, katsoin, ja laitoin takaisin. Se ei mennyt sisään loppuun asti, ja vika oli neulassa, oli lohjennut aivan pienesti yksi kohta siitä. No, se oli muutenkin vuoden kaksi vanha neula, ei mitään suurta merkitystä sillä, että meni rikki. Mutta se lohkeama oli tehnyt pienen virheen siihen itse rasiaan, kun yritin sitä työntää sinne, ja nyt sekin meni käyttökelvottomaksi. Että taas meni 25e huonoon tarkoitukseen...

mitkä äänirasiat on hintaluokassa 300-500mk parhaita ja mixi?tulee kotikäyttöön.jonkun shuren olen ajatellut hommata?

O