Hollantikixxu -leadit...

Back to luomisen tuska O

No mut hei tästä kiksun vääntämis touhusta menisi into ihan täysin jos vielä presetitkin tarjottaisi valmiiksi... Kiksu kun on imho muutenkin niin valmiiksi pureskeltua, että jos vielä hienoimmatkin elementit eli synaleadien presetit tarjottais valmiina niin vaikeepa siitä on kenenkään pimputtaa rank1:t tai ferryt ~4-äänellä a-mollissa. (No ei se nyt tietenkään IHAN noin mene, mut presettejä mankuvat varmaan tajusivat idean, sitä paitsi itse kun vääntää niin saa enemmän kiksuja )

Ettei mee offtopic niin tällä viikolla tulee mun softalla vääntämiä kiksu-leadeja potentiaalisilla synilla (jopa uuden Native Instruments Absynthin (jota mm. herra BT aka Brian Transeau tykkää käytellä) PC-VSTi-versiolla väänneltyjä )

-ReQ-

emmä nyt ihan sitä meinannu... haluisin vaa tietää niinku et millä efekteillä se on tehty tos frutiyssä... vai oks siin paljoo efektei ees käytetty ja käytetääks siin cutoffii jne... haluisin vaa vähä tämmösii perustietoi et millei sen saa väsättyy...

-------------------------------------

"jos levysi viihtyy lautasella, älä ota sitä pois"

Originally posted by spacefloor:
emmä nyt ihan sitä meinannu... haluisin vaa tietää niinku et millä efekteillä se on tehty tos frutiyssä... vai oks siin paljoo efektei ees käytetty ja käytetääks siin cutoffii jne... haluisin vaa vähä tämmösii perustietoi et millei sen saa väsättyy...


Juu, kukapa nyt ilmaiseksi tietojaan jakelisi...
voin pari snapshottia tietty ottaa

[ 25 April 2002: Message edited by: CosmicMan ]

joo noi mun leedit on tosiaankin ihan vaan fruityloopsilla tehty ilman mitään lisä softasynoja, et kyllä se onnistuu

eikä sitä omia vahvuuksia heti viittis kaikille jakaa, ku muuten on niin paska
sanotaan vaan että cutoffia tarvitaan ja ilman effectejä tuskin tulee hyvää... niin ja fruityssä, kaikilla sen toiminnoilla on kyllä tarkoitus

[ 25 April 2002: Message edited by: a98 ]

Spacefloorille:

Annetaan nyt fruityä varten pari vinkkiä, mutta ei ykskään muusikko tosiaan omia "salaisuuksiaan" kerro:

* insert channel -> 3 osc
* kaikkiin oskillaattoreihin saha
* käytä filter envelopea ja volume envelopea oikein
* lisää efektit, joilla saat avaruutta ja särmää soundiin
* tsekkaa apuna plattarin oskillaattorien ja softasynien perusteet

-> kiksuleadi on valmis

Eli edelleenkin: Kokeilemalla oppii ja kokematon tarvitsee ison läjän kärsivällisyyttä mukaan. Yhden yön aikana ei kukaan opi sitä taitoa, että pystyy tekemään haluamansa laisia soundeja tyhjästä. Ja se oppiminen kyllä sitten palkitsee.

Vielä yks vinkki. Jos vaan potku koneessa antaa periksi, niin kannattaa tehdä joku yksinkertainen patterni tuolle soundille, mitä muokkaat, laittaa se soimaan ja muokata soundia sitten vauhdissa. Tuolla tapaa kuulee muokkauksensa vaikutukset paljon paremmin.

Originally posted by FoFlow:
Oma korsi kekoon: Nord Lead classic (efektoitu simppelillä delay+reverbillä Alesiksen Microverbistä).

faili sunpointissa -> leikkaa ja liimaa seuraava browserisi otsikkokenttään...
http://www.sunpoint.net/~fjonga/hollantikixxu.mp3


juu tiedä sitten kuinka lähellä tuo oli jp8080:stä mut ainakin meitsi diggaili tosta soundista tosiaan! melodiat oli vähän outoja tosin ekasta melodiasta sais muokkaamalla kyl tosi tykin biisin...
tulee mieleen eräs kaveri joka mallikkaasti sotkee (sotki?) psy/goatrancea melodiseen tranceen...

[ 25 April 2002: Message edited by: a98 ]

Kyl se suht lähellä on, mutta selvä ero kuultavissa. Mulla on alempana telineessä JP joten voin tehdä vertailuja. JPn soundi ja filsu on ehkä vähän pehmeemmän kuuloinen. Nordista on perinteisestikin saatu hyvin noita hieman särmikkäämpiä soundeja. Ton patchin vääns noin 20 sekunnissa.

[edit: asiavirhe]

[ 25 April 2002: Message edited by: FoFlow ]

Tässä mun viis senttiä hyvän asian puolesta...

Eli 100% Yamahan CS2x:llä väännetty kiksuliidi.

File särkee vähän (innoissani väänsin nupit kaakkoon kiksutellessa)...

http://www.sunpoint.net/~westsidesb/zerof-cs2x.mp3 ("Save Target As" tai kopsaa osokenttään, muuten ei toimi jostain syystä)

[ 26 April 2002: Message edited by: Zero Frequency ]

Originally posted by Zero Frequency:
Tässä mun viis senttiä hyvän asian puolesta...

Eli 100% Yamahan CS2x:llä väännetty kiksuliidi.

File särkee vähän (innoissani väänsin nupit kaakkoon kiksutellessa)...

Melodiaraakile omasta työn alla olevasta biisistä, ei sit källitä sitä!

http://www.sunpoint.net/~westsidesb/zerof-cs2x.mp3 ("Save Target As" tai kopsaa osokenttään, muuten ei toimi jostain syystä)

[ 25 April 2002: Message edited by: Zero Frequency ]



Vähän kun ois saanu tohon pätkään enemmän filsu -ruuvausta, niin sais kuvaa miltä se kuullostais ns. "elävänä".

Noin nopeesti kuunneltuna aika jeesi soundi cs2x:stä. Mullakin on kone ollut, mutta koskaan en editoinut ääniä.
Siinä jammussa on vain se filtteri vähän semmonen. Ovat saaneet parannettua sitä cs6x:ään. Reverbiä tohon soundiin, niin johan leijuu.

Originally posted by FoFlow:
Kyl se suht lähellä on, mutta selvä ero kuultavissa. Mulla on alempana telineessä JP joten voin tehdä vertailuja. JPn soundi ja filsu on ehkä vähän pehmeemmän kuuloinen. Nordista on perinteisestikin saatu hyvin noita hieman särmikkäämpiä soundeja. Ton patchin vääns noin 20 sekunnissa.

[edit: asiavirhe]

[ 25 April 2002: Message edited by: FoFlow ]


joo siis sitä vaan tarkoitin kun en jiipeetä omista ni en tiedä oikeen mikä soundi on millä tehty... muuta kuin kuulopuheesta...
mut jos 20 sekunnissa niin kyllä on hyvä hardis...

Tässä pari kiksuleadia ala Delphion

Tehty Reasoniin subtractoreilla, molemmissa 3 kpl subtractoria, yhteensä 6 sawia.

Kiksuliidi 1

Kiksuliidi 2


Noissa esimerkeissä on sitten muutakin tauhkaa, koska ne on otettu parista biisinraakileesta..

[ 25 April 2002: Message edited by: delphion ]

Originally posted by delphion:
Tässä pari kiksuleadia ala Delphion

Tehty Reasoniin subtractoreilla, molemmissa 3 kpl subtractoria, yhteensä 6 sawia.

Kiksuliidi 1

Kiksuliidi 2


Noissa esimerkeissä on sitten muutakin tauhkaa, koska ne on otettu parista biisinraakileesta..

[ 25 April 2002: Message edited by: delphion ]


Tuostahan puuttuu se envelope efekti kokonaan...
eli cutoffaa yhden nuotin tietystä kohdasta tiettyyn
tulee sellainen pizzicato ääninen juttu..

Mikä toi envelope-efekti on? Täysin vieras mulle Ja miten se tehdään?

Edit : Ja lähinnä, miten se kuuluu noissa? Eiköhän sen sais tehtyä jos huomaisin vaan että mitä se tekee tuolle saundille..

[ 25 April 2002: Message edited by: delphion ]

no ehkä se tekis tosta enemmän trance leedin eikä euroa
tosin eihän gouryella - gouryella:ssakaan ole envelop effectiä...

elikkäs kokeilin tässä hieman jotain vääntää fruityllä ja tuloksen voipi kuulla tästä.

Asetuksia voipi tihrustaa tästä.

ensimmäisiä kokeiluja joten tämä ei kovin "herkkä" ole.

-ovv

Hjuu, kannattaa muuten hommata Fruity 3.4, jossa taitaa pystyä
yhdistelemään laitteita niin että soitettaessa koskettimia
soi enemmän kuin 1 instrumentti kerrallaan, niinkuin layereinä.

Vinkiks tohon Fruityn "supersawiin" että jos käyttää niitä
sen omia saha-aaltoja, niin ääni alkaa liian helposti
töksähtämällä.. kannattaa kokeilla invertejä (se "inv"
nappula aaltomuodon vieressä) ja mielellään ihan toisennäköistä saha-aaltoakin esim lataamalla wav-tiedosto
oskilaattoriksi
Nonii nyt tuli jo liikaakin vinkkejä =)

Originally posted by delphion:
Mikä toi envelope-efekti on? Täysin vieras mulle Ja miten se tehdään?

Edit : Ja lähinnä, miten se kuuluu noissa? Eiköhän sen sais tehtyä jos huomaisin vaan että mitä se tekee tuolle saundille..

[ 25 April 2002: Message edited by: delphion ]


Tolla envelope-jutulla tarkoitetaan Filtterin envelopen asetuksia. Yleensä hyvässä synassa/modulissa on envelopet ainakin amplifierille ja filtterille, joskus muitakin tehtäviä varten.

Näillä envelopeilla säädetään, kuinka ääni käyttäytyy, kun nuotti alkaa soida. Envelopehan koostuu seuraavista: Attack, Decay, Sustain, Release.

Esim. amp-envelopen attack vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti ääni alkaa kuulua, kun kosketinta painaa.

Filter-envelopen tapauksessa attack vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti filtterin asetuksia aletaan moduloida=muuttaa.

Kaikissa VA-koneissa on myös filtterin asetuksien kohdalla cutoffin ja resonancen lisäksi envelope modulation-nuppi. Kun tätä kääntää keskiasennosta jompaan kumpaan suuntaan (yleensä alaspäin), tapahtuu äänen cutoff-asetuksille juttuja, kun alkaa soittaa nuotteja. Esim. toi "pizzicato"-tyylinen kiksupiirre saadaan liidiin, kun säädetään env modulation pienempään arvoon kuin 64 (keskikohta). Tällä env modulation-nupilla siis säädetään, kuinka paljon ja kumpaan suuntaan cutoffia käännetään (ylös/alas), kun nuotti alkaa soida.

Tämän modulaation nopeus määritellään sitten juuri tuolla filter envelopella (ADSR again). Esim. jos filter envelopen arvot on säädetty näin:

A: 052 D: 081 S: 127 R: 127

ja sitä env modulationia on käännetty reippaasti keskiasennosta alaspäin, pitäisi äänen olla tasaisen pörinän sijaan sellainen ziumph, tai jotain. Envelopen asetuksia säätämällä saa cutoffin säätymään myös toisinpäin.

Hieman vaikeasti selitetty, mutta kun lukee pari kertaa ajatuksella, niin pitäisi homman aueta, vai?

Itse kokeilemalla kuitenkin oppii parhaiten. Eri koneissa noi envelopet ja moduloinnit toimivat hieman eri tavoilla, joten noi edellä olevat jutut eivät välttämättä tepsi kaikkiin koneisiin.

Iloista säätöä vaan!

Jees, mä yritin säätää tuota, mutta en saanut kuulostamaan hyvältä

Mitäs muuten sanot noista mun leadeistä, Cosmic?

Originally posted by delphion:
Mitäs muuten sanot noista mun leadeistä, Cosmic?


Oikein hyviä, pikkasen enemmän fättiä vois olla

O