Kunnallisvaalit 2008

Back to yleinen keskustelu O

[q]Vihta, 23.10.2008 18:42:
Nyt kun olen muutamasta vaalikoneesta saanut listan
potentiaalisista ehdokkaista joille ääneni antaisin herää
eräs kysymys johon toivoisin saavani vastauksen:

Millainen vaikutus puolueella näissä kuntavaalikarkeloissa
on?

Vaalikone lyö top10 ehdokkaiden puolueiksi
niin perussuomalaista kuin kristillisdemokraattiakin,
luulisi kuitenkin, että ehdokkailla on jotkin selkeät raamit
jonka puolue "asettaa" :o Miksi se ei tunnu näkyvän näissä
vaalikonetuloksissa. Eli jos ehdokas vaikuttaa itsessään erittäin
pätevältä, mutta puolueen linja on päinvastainen mitä äänestäisin
niin valitsinko ehdokkaani kuitenkin siitä puolueesta jota "suosin"
vaikkei se olisi se parhain vaihtoehto?

Miten itse menettelette?
[/q]

Näissäkin on varmaan puolue- ja/tai aluekohtaisia eroja, mutta ainakin Helsingin vihreillä on suhteellisen löysä puoluekuri. Mulla on sellanen mielikuva, että kunnallisvaltuustossa muutenkin on löysempi kuri kuin esim. eduskunnassa.

Tämä on kyllä musta erittäin mielenkiintoinen seikka, koska vaalitapa on kuitenkin sama, eli äänesi menee puolueelle, mutta puolueen sisällä saattaa olla suurtakin hajontaa tiettyihin asioihin liittyen.

[q]Epailija, 18.10.2008 18:51:
P.S. Jos et ole itse asettunut ehdokkaaksi, et saa valittaa!
[/q]
Sanos muuta!

[q]domi, 24.9.2008 19:19:
Oonpa ekaa kertaa ehdokkaana. Tosin sitoutumattomana.

Way to go.
[/q]
Minulla puolestaan ekaa kertaa tilanne etten ole ehdokkaana sitten 18v synttäreiden :D
Kova oli yritys. 4 puoluetta otti yhteyttä ja yksi yritti viimeisenä päivänä vielä useita kertoja saada ehdolle mukaan. :D

[q]zanta, 24.10.2008 02:26:
Minulla puolestaan ekaa kertaa tilanne etten ole ehdokkaana sitten 18v synttäreiden :D
Kova oli yritys. 4 puoluetta otti yhteyttä ja yksi yritti viimeisenä päivänä vielä useita kertoja saada ehdolle mukaan. :D
[/q]

Neljä eri puoluetta LOL.

Mun mielestä toi kertoo aika paljon siitä, kuinka vanhanaikaisia nykyiset (ainakin suuret) puolueet ovat. Jotta voidaan kosiskella suurta joukkoa ihmisiä, pitää myös ajaa vähän jokaista asiaa, mutta sitten yhtäkkiä ei enää erotutakkaan joukosta.

Mut ei vaan. Tuntuu varmaankin suhteellisen mukavalta, kun huomaa olevansa haluttu.

Tämä linkki helpottaa valinnantekoa:

http://www.suisto.fi/vaalit2008/

sisältää teh ultimate vaalikoneen

Äänestetty on*hihu*. Nyt meni kyl protestiääni kommareille!

[q]Lyylikki, 24.10.2008 08:56:
---
zanta, 24.10.2008 02:26:
Minulla puolestaan ekaa kertaa tilanne etten ole ehdokkaana sitten 18v synttäreiden :D
Kova oli yritys. 4 puoluetta otti yhteyttä ja yksi yritti viimeisenä päivänä vielä useita kertoja saada ehdolle mukaan. :D

---


Neljä eri puoluetta LOL.

Mun mielestä toi kertoo aika paljon siitä, kuinka vanhanaikaisia nykyiset (ainakin suuret) puolueet ovat. Jotta voidaan kosiskella suurta joukkoa ihmisiä, pitää myös ajaa vähän jokaista asiaa, mutta sitten yhtäkkiä ei enää erotutakkaan joukosta.

Mut ei vaan. Tuntuu varmaankin suhteellisen mukavalta, kun huomaa olevansa haluttu.
[/q]
No olen vähintäänkin erottuva persoona asukastiheydeltään pienessä Rovaniemen kaupungissa.
Ja tunnen ihmisiä eri puolueista, viimekeväinen eroamiseni entisestä puolueestani varmasti sai muistakin puolueista rekryäjät liikkeelle.
Entisestä puolueesta tosiaan haluttiin edelleen kovasti listoille sillä perusteella että kun olen kuulemma niin kovin erilainen kuin muut heillä.
Muut puolueet uskoivat kerrasta että ei kiitos enää tai ainakaan toistaiseksi.

Ei tämä silti eka kerta ole kun en voinut äänestää itseäni. 2005 kunnallisvaalien aikaan olin töissä Dublinissa ja äänestysmahdollisuus oli ainostaan Rovaniemellä joten jäi saamatta yksi ääni :D
Kuulin kuukausi sitten että jos puolue olisi saanut yhden äänen enemmän olisi tullut yksi valtuustopaikka lisää :D

Kuten aiemmin mainittu niin aika ympäripyöreitä noi vaalikoneet, joten oli vaikea päättää pelkästään niiden perusteella. Päätin sit antaa ääneni kolkille enkä pelkästään numeron takia vaan meni se suht. oikeaan osoitteeseenkin.

Paskaa - en äänestä.

[q]Zutsuu, 25.10.2008 19:41:
Päätin sit antaa ääneni kolkille
[/q]

Äänestit siis Mikko Alataloa?


;)

tänään se on sit suuri päivä..
saapi nähä kuinka käy, pääseekö läpi vai ei.

ekaa kertaa jai aanestamatta. Myoskaan en tainnut olla aanioikeutettu kun ei ole maistraatissa osoitetta suomeen, vaalikoneet kavin lapi pariltakin paikkakunnalta ja taytyy todeta etta janna kylla top 10 listoilta loytyi suurin piirtein koko puolueiden kirjo. Innostus aanestamiseen muutenkin heikko kun oma puolue Liberaalit ei ole mukana peleissa talla kertaa.

Äänestän - Mustanaamiota.

Ääni on heitetty. Aika vaikea päätös lopulta mutta vaalikoneista oli (jälleen) apua kovasti.

Äänestetty

[q]zanta, 24.10.2008 17:52:
Ei tämä silti eka kerta ole kun en voinut äänestää itseäni. 2005 kunnallisvaalien aikaan olin töissä Dublinissa ja äänestysmahdollisuus oli ainostaan Rovaniemellä joten jäi saamatta yksi ääni :D
Kuulin kuukausi sitten että jos puolue olisi saanut yhden äänen enemmän olisi tullut yksi valtuustopaikka lisää :D
[/q]

Vähän huono selitys

Dublinissa myös olis voinut äänestää ennakkoon...

pääsi pieni helpotuksen nauru, kun tajusin uurnan olevan uuden asuinalueen kotikadulla. pe-la-setin jälkeen on aika julmaa mennä tonne keliin ulos rämpimään :D

ää.. ei millään jaksas lähtee tonne syysmyrskyyn, mut pakko kai se on. No, tuleepahan liikuttua jonnekin.

ääni annettu!

Jos kävis kanssa kohta heittämässä äänen de grönalle

Edit. Vihreillä yks ääni lisää :)

O