Kolahtaako kirjat?

Back to yleinen keskustelu O

Muhun ei kyllä kirjat kovin kovaa kolahda, mut sanotaa näi et
Ilkka Remeksen kirjat mitä oon lukenu ni oli oieesti aika hyviä..

Kannattaa kokella ainaki Itäveri ja Ruttokellot.

.m

[q]Relic:
ja muutama muukin horror kirjailia.. lovecraft.. koontz
[/q]

Lovecraft on aivan saatanan loistava kirjailija. Vaikka kirjat ja novellit ovatkin kirjallisesti ehkä
keskitasoa, niin niissä on Sitä Jotain.

Shub Niggurath! Iä! Iä!

Jeps! Ala-asteelta asti on tullut ahmittua kirjoja. Nykyään vähemmän kun on muutakin puuhaa. Silti bussissa kuklkiessa on hyvä lukaista muutaman kymmentä sivua joutessaan. ja monesti myös nukkumaan mennessä kunnes on liian väsynyt. Onhan sitä monena aamuna tullut herättyäkin kirja toisessa kädessä ja valot päällä.

Pääasiassa fantasiaa. Scifiä on kanssa tullut plärättyä. Pääasiassa Asimovia, mutta myös monia muita kuten Frank Herbertin Dyynit. Yläasteella aloitin jo lukemaan kirjani englanniksi ja nykyään melkein pelkästään. Kaikki on silloin tallella. Tarusormusten herrasta esim. on monin verroin parempi alkuperäiskielellään, samoin Dragonlancen molemmat alku trilogiat.

TeMpPu

kyl todellaki! mut nykyää ei tuu nii paljoo luettuu ku sillo vaahtosammuttime kokosena (no oonha mä vielki sellane mut nyt mä oon vanhempi). enne luin just kans enite fantasiaa ja scifii mut nyt sillee kiinnostaa muunkilaiset kirjat kute esim. Victor Hugon Kurjat...

kuitenki Tolkien on silti iha kuningas!

Loistavia kirjailijoita ja kirjoja täällä mainittukin jo.
lisättäköön siihen listaan heti aivan huippu sarja, Dan Simmonsin Hyperionit

muita henk koht suosikkeja on mm. Willbur Smith, Ursula K. LeGuin, Isaac Asimov, Philip K. DIck, osa Weiss-Hickman tuotannosta ja Sue Harrisonin intiaanitarut.
yksittäisenä kirjasuosituksena Christian léourier, Peilipuu

Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)
keh, ja Kaari Utrion historiallisista rakkausromaaneista tuli kunnon överit mutsil asues (paha periköön kirjapulan *ding*), mulla on oiva yhteenveto niistä X)
Jokaisen kirjan alussa määritellään päähenkilöt aka nainen ja mies. Loppu kirja sitten keskittyykin saattamaan heidät yhteen; jokainen tiellä oleva ihminen, vaimo, isäntä, rakastaja, sukulaiset jne systemaattisesti eliminoidaan pois, useimmiten tappamalla vaihtelevin metodein XDD aivan loistavaa

[q]pinkki:
muita henk koht suosikkeja on mm. Willbur Smith, Ursula K. LeGuin, Isaac Asimov, Philip K. DIck[/q]

Tarvitseeko näitä edes mainita?-)

[q]Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)[/q]

Pinkki! Aika taaki veto myöntää diggaavansa Eddingsistä

[muokattu 13.7.2003 17:45]

Eddingseist puheen olle ekat pari kirjasarjaa oli mun mielest paljon parempii ku ne jälkimmäiset. jälkimmäiset oli ehkä kirjalliselta osaamiselta ns. kypsempii mut jotenki ne ritarit ei iskeny nii paljon kuin se kivenmetsästys (muistaakseni ekoissa oli kyse kivestä mut en kyl oo varma ku luin niit viimex joskus ala-asteella...)

[q]pinkki:
Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)
[/q]

Noita en ole jaksanut upottaa sitten teinivuosien, ovat sen verran köykäisiä vaikka niistä silloin kovin pidinkin.

Frank Herbertin Dune-trilogiaa suosittelen kaikille, samoin käytännöllisesti katsoen mitä tahansa mitä E.A. Poe on kirjoittanut (novelleista A tale telling Heart on lempparini). Nuorempana arvostin korkealle myös John Cristopherin Tripod-trilogian ja ehdoton lempparikirjailijani on aina ollut J.R.R. Tolkien (tuotannosta kärjessä The Hobbit ja The Lord of the Rings). Tällä hetkellä kesken J.D. Salingerin The Catcher in the Rye... Mitähän muuta? Lisäystä myöhemmin.

Pyrin lukemaan alunperin englanninkieliset kirjat alkuperäiskielellään koska käännöksissä alkuperäinen idea ja sanojen merkitykset / asettelut kärsivät jossain muodossa (lähes) poikkeuksetta.

[q]toma:
Pinkki! Aika taaki veto myöntää diggaavansa Eddingsistä
[/q]
eläs nyt sotke, ne digattavat oli siellä ylempänä :D ..mut mulle on kyl hyvin tärkeää tyhjätä pää aina välillä ;) (ja trust me, eddingsien paatos pelaa huomattavasti paremmin kuin historialliset rakkausromaanit :X )..nykysin tosin teen sen enemmänkin ala-arvoisilla leffoilla

kolahtaa...Stephen King ja John Grisham kirjailioiden eliitti!!!!!!!!!!!!!

tällä hetkellä työn alla Grishamin Petos.

aikasemmin luetut:

John Grisham:

Firma
Pelikaani muistio
The Order

Stephen King:

Pedon Sydän
Cujo
Hohto
Pimeä Puoli
Tukikohta
Tommyknockers

Dean Koontz:Aaveet loistava kirja!!!

[muokattu 13.7.2003 20:43]

Toki kolahtavat, vaikka olenkin pirun laiska lukija.

Fantasia ja scif-fi uppoavat parhaiten, mutta myös tiedettä popularisoivat kirjat kiinnostavat.

Douglas Adamsin teokset aivan ehdottomia, Pratchettin kirjat ovat pääsääntöisesti hupaisia, Herbertin Dune-trilogia on ihan helmi ja Tolkienin The Hobbit ja TSH miellyttivät myös kovasti. Kaikki MechWarrioir-aiheinen viihdekirjallisuus uppoaa myös. Kurt Vonnegutin tyyli on myös iskenyt ja Goldingin (?) Kärpästen Herra oli mainio. Tripod-trilogia kolahta ala-asteikäisenä hyvin, eikä sovi unohtaa William Gibsonin teoksia, joista tosin olen valitettavasti lukenut vain kaksi. Humh. Varmasti jäi jotain mainitsematta...

Jonen kanssa olen samaa mieltä sen suhteen, että kirjat kannattaa lukea alkuperäiskielellä. Hyviäkin suomennoksia toki löytyy, mutta niissäkin yleensä menetetään jotain.

[q]Disco Stu:

http://us.imdb.com/Title?0155724
tosin ton tuotanto on tainnut olla hetken jo vähän jäissä
[/q]

Ui stn, gilliam & pratchett & gaiman => jackpot \o/

Forgotten Realmsit ovat kyl loistoja, mulla vaan tullut taukoa niihin et vois taas aloittaa *joo**joo*

Herbertin Dune-kirjat kolahtaa hyvin..ovat loistavia

[q]pinkki:
Loistavia kirjailijoita ja kirjoja täällä mainittukin jo.
lisättäköön siihen listaan heti aivan huippu sarja, Dan Simmonsin Hyperionit

[/q]

Mä luin nää kans viime vuonna, mut se vika osa (oliko Endymionin nousu) jäi lukematta, ku mua alko ällötämään se ainainen sota. Voisin kyllä ehkä lukee ton vikankin tässä jossain vaiheessa. Oli noi kolme ekaa sen verran mainioita mielikuvitusmatkoja.*hih*

Kyllähän kirjoja pitää lukea. Lähinnä luonnontieteellisiä faktakirjoja tulee luettua, jostakin ihme syystä ne jaksavat kiinnostaa huomattavasti enemmän kuin kaunokirjallisuus.

Välillä on mukava heittää aivot narikkaan ja lukea jotakin vähän kevyempää. Scifi ja kauhu ovat lähellä sydäntäni, ja useimmat ns. ”pakolliset” klassikkoromaanitkin on tullut luettua.

[muokattu 30.7.2003 13:43]

[q]Jone:
Klassikkopläjäysten pokkariversiot on opiskelijaystävällisissä hinnoissa, 2,5 ain't much.
[/q]

Tän takia mä nykyään ostan lähes kaikki lukemani kirjat.. kirjaston sakoista tapasi tulla isommat laskut

lukenu varmaan 90% Forgotten Realmsin kirjoista (niitä on niin paljon etten yksinkertaisesti ole onnistunu löytämään kaikkia =)
Ravenloftin kaikki vuoteen 2002 asti ilmestyneet
Grishamia pari kirjaa,kaikki Stephen Kingit vuoteen 2001 asti,Tolkienit,Eddingsit,Crichtonia pari kirjaa,Asimovin loistavat sci-fi kirjat.....
seuraava projekti ois löytää Gibsonin kyberi-kirjat jostain englanniks

just nyt ei tule mieleen enempää, mut semmonen pointti noista kaikista et ne on jokaikinen luettu englanniks

Jotkut, kyllä juu. Vaikuttavimmat; Orwell-Vuonna 1984, Baumann-Sosiologinen ajattelu, Helkama Klaus, Liebkind Karmela, Myllyniemi Rauni-Johdatus sosiaalipsykologiaan*joo*

[q]Disco Stu:
---
Jone:
Ai nii. Oon lukenut myös kaikki Neiti Etsivät. *sydän*

---

miehekäs teko! oot mun sankari!
[/q]

Eikös vain? Oon lukenut myös kaikki Viisikot ja melkein koko Salaisuus-sarjan, mutta ajattelin että Neiti Etsivien lukeminen tekisi katu-uskottavamman vaikutuksen.

O