Kolahtaako kirjat?
Lukaisin Johanna Sinisalon kirjat "Lasisilmä", "Kädettömät kuninkaat ja muita häiritseviä tarinoita" ja "Ennen päivänlaskua ei voi". Ihan kelpo kirjoja, tosin Sinisalo (niinkuin muutkin viisikymppiset) kuulostaa naurettavalta kun se yrittää puhua teinikieltä... Kädettömissä kuninkaissa oleva novelli Grande Randonnée kolahti erityisesti, en tiedä miksi.
Lukenu tässä pari päivää kirjaa; Rakkaudella, Hynynen.
Aivan loistava Saanu repeillä töissä lueskellessa ihan huolella. Hynysellä on ajatus kohdallaan
[q]Jocular, 15.10.2008 20:26:
Aivan loistava Saanu repeillä töissä lueskellessa ihan huolella. Hynysellä on ajatus kohdallaan
[/q]
Oli kyl pirun hauskaa luettavaa, toimii vie paremmin äänikirjana :)
[q]onni3mk, 7.10.2008 21:03:
Ei kukaan osais suositella jotain historiallista romaania...
[/q]
Itse tykkäsin aikoinaan kovasti Sue Harrisonin Ensimmäiset ihmiset -trilogiasta. Jos Untinen-Auel upposi, niin varmaan uppoaa nämäkin :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sue_Harrison
[q]Kipinä, 15.10.2008 22:18:
Itse tykkäsin aikoinaan kovasti Sue Harrisonin Ensimmäiset ihmiset -trilogiasta. Jos Untinen-Auel upposi, niin varmaan uppoaa nämäkin :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sue_Harrison
[/q]
Oi, kuulostaa hyvältä!
Ja muitakin hyviä ehdotuksia on tullut, kiitos niistä. Eiköhän tässä oo taas hetkeks lukemista :D
Tällä hetkellä kiinnostais kovasti Alan Weismanin teos Maailman ilman meitä. Saas nähä koska sitä jaksaa raahautua 500 metriä kirjakauppaan..
[q]placiq, 15.10.2008 21:48:
---
Jocular, 15.10.2008 20:26:
---
Oli kyl pirun hauskaa luettavaa, toimii vie paremmin äänikirjana :)
[/q]
Kuuntelin itseasiassa sitä äänikirjaaki pari kappaletta mut jotenki pidän enemmän perinteisestä kirjasta. En tiiä miks mut ainaki keskityn paremmin ku ei rupee mieli harhailemaan tekemään jotain muuta :)
uujeh, TÄNÄÄ on kirjakaupoissa epäilys(houkutuksen kolmasosa) saaatavana! Täytyy varmaan hakee safkiksella
Mulla Osmo Lindemanin Elektroninen musiikki ja Mark Prendergastin The Ambient Century: From Mahler to Trance - The Evolution of Sound in the Electronic Age menossa. :D
[q]Ciraf©:
Alku lupasi hyvää, pettymykseksi jäi tämä opus
Suosittelen silti
[/q]
Miks sä suosittelet, jos se oli pettymys?
En kovin usein jaksa lukea mitään tietokirjallisuutta tai ei-fiktiivistä, mut nyt löyty yks, jota en meinaa saada laskettua käsistä: John Lawrence Reynolds - Varjojen väki, maailman salaseurojen historia.
Taidan nykyään käyttää suurimman osan valvotusta vapaa-ajastani lukemiseen, pakko myöntää. Tällä hetkellä lukemisen alla ovat Turun & Hgin yliopistojen yleisen kirjallisuustieteen opukset, Kaminerin Schönhauser Allee sekä Löhrin Shakkiautomaatti, joskin olen kumpaisenkin lukaissut jo kertaalleen läpi. (Molemmat ihan mahtavia teoksia, suosittelen lämpimästi. Kyllä nää "uudet saksalaiset kirjailijat" osaa.)
Pidempiaikaisia lemppareita ovat Kurt Vonnegut (RIP...), markiisi de Sade, Edward Bulwer-Lytton, Italo Calvino, Minna Canth sekä Topelius. Fantasiakin uppoaa Ursula LeGuinin osalta, niitä hömppädragonlanceja tuli luettua silloin pienempänä ihan tarpeeksi...
Pakko mainita myös Pentti Linkola, joskaan tämä nyt ei sillä tavalla kaunokirjallisuuteen liity (joskin onhan Pentti kirjoittanut & julkaissut jopa yhden novellin, mikä oli kyllä ihan hirveää luettavaa). Viihdyn kovasti hänen kirjojensa parissa paitsi ideologiansa, myös kirjoitustyylinsä vuoksi.
Seuraavana luetavien pinossa näyttäis olevan Gaarderin Pasianssimysteerio sekä Pekka Ervastin Suuri Seikkailu. Noihin taidan tarttua kuitenkin vasta pääsykokeiden jälkeen, niihin asti lueskelen Löhriä ja Kamineria eestaas niin paljon kuin ehdin ja jaksan.
Seppo Lampela (aka Steen1) - Hullu klovni
Tämän plokkasin just duunista tänään.. arviota kun on luettu..
Uusia kirjoja omasta hyllystäni:
* Huhu -kuulopuheen kulttuurihistoria
* Homo Generous -seksiä, taidetta ja bisnestä.
* ja kaksi käsikirjaa ihmisen intiimiin kanssakäymiseen liittyen.
Kylläpäs mua tympii, oon noi omat vähäiset kirjani lukenu jo sen sataan kertaan, eikä toi rahatilanne nyt ole niin loistokas että pääsisin uusia hankkimaan.. Se kirjastokorttikin on edelleen vaan harkinnassa..
Ja kun mä ihan oikeesti luen paljon, niin on melkosen perseestä kun ei olekkaan mitään mitä lukea
Meiän pitäs kehittää joku "lainatkaa Kinderille kirjoja"-tyyppinen ratkaisu :D
Eilen itkin ja paruin loppuun John Groganin kirjan "Marley ja minä".
"Elämää ja rakkautta maailman kauheimman koiran kanssa." Kertoo kaiken oleellisen, ja tää olis aika hyvä kirja hauvakuumeisille
John Ajvide Lindqvist - Ystävät Hämärän Jälkeen
Menee helposti top3:een kaikista lukemistani kirjoista. Perusasetelma on erittäin koukuttava monellakin tapaa, ja niin omituiselta kuin se kuulostaakin, kerronta samalla kertaa sekä paljastaa heti kaiken että jättää kaiken selittämättä. Ja vielä tyylikkäästi. Lisäksi henkilöhahmot ovat erittäin mielenkiintoisia ja uskottavia, suorastaan läheisiä, aiheesta huolimatta. Kirja oli pakko ahmia parissa päivässä ja kuten hyvän kirjan jälkeen kuuluukin, toivon jatko-osaa ja samalla toivon ettei sitä koskaan tehdä.
Tästä tehtyä leffaakin on kehuttu, joten täytyy käydä katsomassa. Guillermo del Torokin on sitä kehunut enkä ihmettele yhtään, koska ainakin kirjan tunnelma ylsi samalle satumaiselle tasolle kuin Toron parhaat tarinat, Pan's Labyrinth ja Devil's Backbone. Toron ystäville kirja onkin pakollista luettavaa. Tarina ylittää samalla tavalla kauhugenren kuin esim. Pan's Labyrinth - molempien luokittelu kauhuksi tuntuu pahasti vajavaiselta, toisaalta molempien tarinoiden kohdalla kauhu on pakko mainita kun en muutakaan osaa sanoa.
p.s. Suomentajalle kirjan nimestä plussaa, mielestäni jopa parempi kuin alkuperäinen.
Tulee luettua pelkästään tieto- ja tiedekirjallisuutta. Taidekirjallisuuteen ei riitä aika eikä mielenkiinto..
[q]nostatus, 21.12.2008 11:18:
John Ajvide Lindqvist - Ystävät Hämärän Jälkeen
...
[/q]
Luin myös. Ihan omaan top3:een ei yllä mutta top10:een kylläkin. Jäi mieleen vaivaamaan (hyvällä tavalla) loputtuaankin, mikä on mielestäni hyvän kirjan yksi tunnusmerkeistä.
Toivottavasti tähän ei koskaan tehdä jatko-osaa. Ja toivottavasti hyvän kirjan leffakirous ei päde tästä tehtyyn leffaan (hyvistä kirjoista tehdyt leffat on usemmiten täyttä paskaa tai ainakaan ne eivät ole hyviä).
Nyt lukemassa: Alastair Reynolds: Ilmestyksen Avaruus.
Täytyy kyllä sanoa, että olen löytänyt itselleni suosikkikirjailijan luettuani ensin samaiselta kirjailijalta kahdesta n. 100 sivuisesta novellista koostuvan Timanttikoirat/Turkoosit Päivät. Reynolds kirjoittaa kovaa scifiä kovalla otteella, teksti on usein hyvin tieteellistäyteistä mutta silti hyvin uskottavaa. Tarina tuntuu olevan mukaansatempaava ja monina aamuina onkin töihin meneminen ollut hieman vaikeaa pitkään venyneen lukemisen takia. Kirjahyllyssä odottaa nyt samalta kirjoailijalta Kuilukaupunki osat 1 ja 2 vuoroaan.