EN:n ihmisoikeusvaltuuttettu arvostelee laajasti Suomen aseistakieltäytyjälainsäädäntöä

Back to yleinen keskustelu O

...noh, luettua artikkelin niin ... rupea jehovan todistajaksi?

tää on kyl semmone topic et tästä ei voi syntyä muuta kuin helvetinmoinen riita..

Oikeassa olet! Muutoksia pitäisi tehdä, eli Jehovat vaan samalla viivalle muiden kanssa eikä mitään erityisoikeuksia.

tjaah, niin kyl tomahtaa jossain vaiheessa - ja varmaan sellaista voi odottaakin

itse en kehtaisi ikinä seistä selkä suorana äskeittäin kuolleen veteraani-invalidipappani haudalla, jos en kävisi armeijaa. en syrji sivarin käyneitä, mutta kyllä minua valehtelematta masentaa kuunnella kavereita et: "hyi %&/¤, idioottien hommaa". ei minulla ole mitään sivareita vastaan, mutta se lapsellisen mussuttamisen voi jättää pois. kyllä itse ainakin haluan olla puolustamassa kotiani ja rakkaimpiani, jos isoon pilliin vihelletään

itse pidän sitä ihan hyvänä asiana, että jos inttiin ei mene niin suorittaa sitten jotain muuta sen sijaan. siviilipalvelukselle itselleen voi sitten kehittää jotain muita modifikaatioita, mutta kyllä ihan pelkästään jo isänmaallisuuttani pidän kansalaisvelvollisuuksia tärkeänä (maustettuna ehkä ripauksella sarkastista vittumaisuuttani)

mutta uskonnon ei pitäisi luoda mitään erityisoikeuksia tämän suhteen, jos on suomen kansalainen

Itse 182 päivää Satakunnan avovankilassa Huittisten osastolla aiheen tiimoilta istuneena voin vain sanoa, että

Papoista puheenollen, oma äidin äidin isäni sanoi että "Sota on paska homma." menetettyään molemmat jalat rintamalla. Valinnat on valintoja. Tein omani. Propsit kaikille joilla on periaatteet, eivätkä niistä helposti luovu.

PS. Vankilassa on mukavaa *sydän*

[q]Dasjonna, 5.4.2006 16:18:
PS. Vankilassa on mukavaa *sydän*
[/q]
Saleen ainakin Huittisissa ;)

Juu, Huittinen o avoo nähnykkä. Mikäs siellä poltellessa röökiä rattijuoppojen ja huumehörhöjen kanssa En suosittele, jos ei tuu toimeen ihmisten kanssa.

Mitäs sitten tehdään jos sota jostain syystä tulee?
Pannaanko aseistakieltäytyjä linnaan uudestaan vai nauttiiko aseistakieltäytyjä edelleen omasta turvallisuudestaan tekemättä itse mitään? Mielestäni A-luokan siipeilyä ja paskahousumaisuutta.

Varusmies tai sivari sentään täyttää velvollisuuden mikä on lakiin kirjoitettu ja hyvä niin. Nyt en jaksa ottaa selvää paljonko maksaa ylimääräinen työ (oikeuskulut jne.) näiden aseistakieltäytyjien kohdalla mutta jos tässä asiassa kunnioitettaisiin jokaisen ihmisen aatteita ja mielipiteitä niin sirkus olisi valmis.

Mielelläni haluaisin kuulla jonkun aseistakieltäytyjän suusta millä tavalla hän mielestään kantaa kortensa kekoon.

Tuomiot kovemmiksi ja vittumaisemmiksi, jos ei armeeja, sivari tai lusiminen maistu, voi mun puolesta painua vaikka Zitsikammaan vettämään "vapaata" elämäänsä.

[q]T-mu, 5.4.2006 16:22:
Mielelläni haluaisin kuulla jonkun aseistakieltäytyjän suusta millä tavalla hän mielestään kantaa kortensa kekoon.
[/q]
Tätä odotellessa...

[q]Syder, 5.4.2006 16:25:
---
T-mu, 5.4.2006 16:22:
Mielelläni haluaisin kuulla jonkun aseistakieltäytyjän suusta millä tavalla hän mielestään kantaa kortensa kekoon.

---

Tätä odotellessa...
[/q]

No mutta kertokaa nyt millä tavalla minä, varusmiespalvelun suorittanenna, olen kantanut korteni kekoon. Siis muuten kuin kuluttumalla yhteiskuntamme verovaroja.

Tästä tulee vielä hauskaa, sanokaa sanoneeni.

[q]T-mu, 5.4.2006 16:22:
ylimääräinen työ (oikeuskulut jne.)
[/q]

Mikä?

[q]T-mu, 5.4.2006 16:22:
Mielelläni haluaisin kuulla jonkun aseistakieltäytyjän suusta millä tavalla hän mielestään kantaa kortensa kekoon.
[/q]

Mihin kekoon? Armeijassa vuoden pleikkaria pelaten ja munkkeja syöden tämä "keko" kasvaa Suomen itsenäisyyttä kohottaviin mittoihin *täh* Ainiin, vankilassakin tehdään muuten töitä.


Ainiin. PLUR.

Linnaan kaikki hipit ja hihhulit! Ne on kuitenki homoja kaikki tyynni, kun saatana eivät edes viitsi puolustaa meidän jylhää ja pyhää isänmaata, jonka puolesta jo sankarilliset isämme kuolivat kirottujen, jumalattomien kommariryssien sotakoneiston luodeista!

Oikeasti. Mitä hittoa? Mitä se oikeasti hyödyttää, jos joku pistetään vankilaan muutamaksi kuukaudeksi vain sen takia, koska ei halua kantaa asetta? Se vain maksaa veronmaksajille varoja ja stigmatisoi tavallisen jampan yhteiskunnassa, jossa vankilatuomio on lippu syrjäytymiseen. Siviilipalvelukseenkin tuhrautuneiden kuukausienkin määrän voimme ihan hyvin laskea samaan kuin varusmiespalveluksen. Enemmän hyödyllistä työtä ne sivarit kuitenkin tekevät kuin he, jotka tetsaavat pitkin metsiä, kaivavat poteroita ja paukuttelevat räkäpäitä.

[q]Tontsis, 5.4.2006 16:19:
No mites sit sun haudallas tulis seistä? :)
[/q]
?
[q]Pitäskö sunkin pojanpojan olla valmis kuolemaan, ku säki olit? :)
[/q]
íhmiset tekevät omat valintansa, eli kyllä hän saa itse oman kantansa asiaan päättää ja en minä pitäisi häntä sen huonompana ihmisenä. omaan omatuntoni ääneen äskeinen tekstikin perustuu. kyllä minä pitäisin armeijaa hyvänä vaihtoehtona, mutta on paha arvailla, millaiset arvot ehkä sitten joskus syntyvällä pojanpojallani tulee olemaan :)

kyllä minä ainakin toivoisin, että täällä on sitten oma armeijamme olisi kaatumassa meidän puolestamme sen sijaan, että toiset taistelisivat puolestamme omia sotiamme (NATO etc.). mutta kai sitten oon sellainen konservatiivinen, hurskas ja tyhmä kiihkopatriootti :(

[q]Android, 5.4.2006 16:29:
---
Syder, 5.4.2006 16:25:
---
T-mu, 5.4.2006 16:22:
Mielelläni haluaisin kuulla jonkun aseistakieltäytyjän suusta millä tavalla hän mielestään kantaa kortensa kekoon.

---

Tätä odotellessa...

---


No mutta kertokaa nyt millä tavalla minä, varusmiespalvelun suorittanenna, olen kantanut korteni kekoon. Siis muuten kuin kuluttumalla yhteiskuntamme verovaroja.
[/q]
Kouluttautumalla puolustamaan isänmaatasi sodan syttyessä. Kyllä mä pidän sitä ainakin ihan ok juttuna.

pizza uuniin :)

[q]Dasjonna, 5.4.2006 16:30:
Mikä?
[/q]

Linnatuomiot varmaan määrätään jossain oikeudessa? Asianajokulut, paperityöt, jne...

[q]
Mihin kekoon? Armeijassa vuoden pleikkaria pelaten ja munkkeja syöden tämä "keko" kasvaa Suomen itsenäisyyttä kohottaviin mittoihin *täh* Ainiin, vankilassakin tehdään muuten töitä.
[/q]

Jos pleikan pelaaminen ja munkin syöminen on sun näkemys intistä niin en ihmettele miksi olet moisesta kieltäytynyt. Valitettavasti maailmassa on välillä ilkeitä ihmisiä ilkeiden päämäärien kanssa ja näitä ilkeitä ihmisiä on jotenkin pystyttävä vastustamaan.

[q]Umbala, 5.4.2006 16:35:
Kouluttautumalla puolustamaan isänmaatasi sodan syttyessä. Kyllä mä pidän sitä ainakin ihan ok juttuna.
[/q]

Just. Good for you.

[q]astaroth, 5.4.2006 16:32:
mutta kai sitten oon sellainen konservatiivinen, hurskas ja tyhmä kiihkopatriootti :(
[/q]

Isänmaallisuudessa ei ole mitään pahaa, kyllä itsekin puolustaisin maata sodan syttyessä (asetta osaan käyttää, kuri opittiin kotona, viva la resistance!). Tarvinnee lätkästä tänne romaani aiheesta "miksi kieltäydyin kokonaan?", niin täällä ymmärretään hieman paremmin. Väärinkäsityksiä kun kuitenkin syntyy liian helposti, ja olen uskomattoman huono kirjoittamaan mitä tarkoitan/ilmaisemaan itseäni korrektisti.

[q]T-mu, 5.4.2006 16:36:
Jos pleikan pelaaminen ja munkin syöminen on sun näkemys intistä niin en ihmettele miksi olet moisesta kieltäytynyt. Valitettavasti maailmassa on välillä ilkeitä ihmisiä ilkeiden päämäärien kanssa ja näitä ilkeitä ihmisiä on jotenkin pystyttävä vastustamaan.
[/q]

Pieni kärjistys

Olen vain kavereiltani kuullut että esim. lanssikuskina on löysää, plus alokasaikaa kevennetty yms. yms. Pahoittelen.

"Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutetun toimisto antoi Suomea koskevan seurantaraporttinsa vuosilta 2001-05 eilen keskiviikkona 29.3.2006. Raportti sisältää selkeää kritiikkiä Suomen aseistakieltäytymislainsäädäntöä kohtaan. Korjausta vaativina asioina mainitaan rangaistuksenluontoinen siviilipalvelusaika, siviilipalvelusmiesten asumistilanne sekä Jehovan todistajien erityisasema muihin aseistakieltäytyjiin verrattuna. Aseistakieltäytyjäliitto odottaa, että Suomen valtio kiinnittää viimeinkin huomiota kansainvälisten ihmisoikeuselinten toistuvaan kritiikkiin ja uudistaa aseistakieltäytymistä koskevaa lainsäädäntöä."

Koko stoorin voit lukea: http://www.aseistakieltaytyjaliitto.fi/lt/t300306.html

Itse sivarina toivon, että asia nousisi eri medioihin ja siihen kiinnitettäisiin huomiota. Aikaisemminhan kyseisille ajatuksille ollaan vain kohautettu olkapäitä ja tätä ollaan yritetty ajaa monta kertaa läpi eduskunnan esityslistalle, mutta eduskunta on piittaamattomasti sivuuttanut aiheen.

Ei sivarina olo minusta "rangaistukselta" tunnu, mutta kyllähän se v-uttaa, kun lähtee vuosi elämästä ja vain sen takia ettei halua mennä inttiin. Itse koen olevani tälle valtiolle paljon hyödyllisempää työvoimaa suorittamalla siviilipalveluksen ja tekemällä juuri nyt sitä auttavaa työtä, esimerkiksi sairaaloissa, kouluissa jne. missä työvoimapula on todella suuri! Itse olen parasta aikaa töissä Suomen Unicefilla.

O