Teinixit bileis
<lukeminen & kommentointi kielletty 18 v täyttäneiltä>
teinixeille vois antaa vinkkiä, että kannattaa pitää ehkä vähän matalampaa profiilia, niin ei poket, poliisit ja isosiskot kiinnitä liikaa huomiota. alle 18 veenä meneen niin herkästi oma ilta pilalle, kun joku päättää raportoida/poistaa bileistä. (tai sit anti palaa vaan, stupid risks make life worth living tjsp)
</lukeminen & kommentointi kielletty 18 v täyttäneiltä>
Äänestysikäisten kunnallispoliittinen osuus:
En tiedä voisivatko esim. kaupungit tukea enemmän alaikäisten bileitä. Tarjota järjestäjille esim tiloja ilmaiseksi/halvalla. Tukea voisi myös bileitä, joissa on k18 anniskelualue ja sitten ikärajaton puoli. Tällaisestahan tulee yleensä järjestäjälle ja/tai ravintolalle lisävaivaa & kustannusta, mutta ei juurikaan tuloja. Paljolti sen vuoksi niitä ei nykyisin kamalasti ole. Itse pitäisin hyvänä, että skidit olisivat mieluummin sisällä ja valvotuissa tiloissa jonkun suht järkevän puuhan parissa (tanssiminen vs puskaan sammuminen) kuin kadulla. Luulisi tuosta kustannusten lisäksi syntyvän jonnekin myös säästöjä.
Tottakai osa porukkaa pyrkisi silti k18 paikkoihin, mutta olisi hyvä jos heidän kannaltaan olisi olemassa jotain järkevää vaihtoehtoa. Ehkä kaikki 16 veet ei halua liikkua värillä papereilla ja olla kännisten 20-30-40 vee tätien ja setien lähenneltävinä. Tai jos haluaakin, niin vois ne ehkä haluta olla nuorempienkin kans.
Eivätkä kaikki järjestäjät tietenkään halua alle 18 (- 22 - xx) vuotiaita tapahtumiinsa. Mutta kyllä k16/18 yhdistelmäbileet ovat ainakin kävijän näkökulmasta joskus toimineet ihan hyvin (esim Tullikamarilla).
Onpas aihe.
Ekoissa bileissä kävin 17 vuotiaana joten käsi ei nouse (sori ezzy, ei voittoa). Ekat bileet eivät oikein iskeneet yhtä kovaa kuin musiikki, mutta toisissa bileissä ns. kolahti. Aktiivinen bilettämisen aloitin kuitenkin vasta täysi-ikäisenä.
Aika moni nykyisen "skenen" aktiiveista / veteraaneista / kovista nimistä on ajautunut elektronisen musan pariin alaikäisenä, esimerkkinä vaikka Orkidea joka (muistaakseni) soitti ekan kerran bileissä 15 vuotiaana.
Yhdynkin niiden mielipiteeseen jotka ovat jo todenneet että "ei se ikä vaan...". Ne joille meno sopii ja joilta ei pulkka karkaa käsistä selviävät elämässä pitkälle. Valitettavasti kaikki eivät osaa pitää pulkkaa käsissään. Överien/sairaalakäynnin/ongelmien hankkiminen onnistuu kuitenkin iästä riippumatta yhtä hyvin bileissä, kotibileissä ja ihan arkipäivänäkin kotona.
Sinänsä kyllä hyvä pointti siitä että "päästäisitkö lapsesi tuollaiseen paikkaan?". Jossain vaiheessa tuo kysymys tulee kaikille vanhemmille eteen. Samalla kannattaisi kysyä "Luotatko lapseesi?". Jos lapsen/nuoren omaan harkintakykyyn ei voi luottaa niin vanhemman kannattaisi ehkä katsoa peiliin ja miettiä mitä voisi itse tehdä asian eteen. Jossain vaiheessa vanhempien pitää kuitenkin päästää ne nuoret omille teilleen ja elämässä ei todellakaan katsota ikää vaan aivan muita ominaisuuksia.
Aloituspostista voin oikeastaan nyökytellä vain siihen että alaikäisten paikallaolo anniskelualueilla on huono juttu. Tosin, suurimassa osassa tapahtumia järjestyksestä vastaavat kuitenkin bilejärkkärin/tilan palkkaamat järjestysmiehet joiden niskoille laki pistää vastuun ikärajojen valvomisesta.
Ja lopuksi, ei kannata unohtaa pistää ongelmaa oikeaan mittakaavaan: mielestäni huumeiden käyttö haittaa bilejärkkäreitä ja bilejärkkäreiden mainetta huomattavasti enemmän kuin satunnaiset alaikäiset.
[q]Apo, 27.9.2005 18:36:
Onpas aihe.
Ekoissa bileissä kävin 17 vuotiaana joten käsi ei nouse (sori ezzy, ei voittoa).
[/q]
Niin siis mä just ajoin takaa sitä, että moni bileissä pyörivä on aloittanut bilettämisen alaikäisenä, oli se sitten UG-klubilla tai ei. Näin ainakin mun tuttavapiirissä.
loppupäätelmä: ihan sama
tytöt hyväksykää jo että tuoreempi liha syrjäyttää teijät! ette kohta enää kelpaa kun lähiöbaarin kantiksiksi!!*nauru**nauru**pahis*
heeeei!
[q]ezzy, 27.9.2005 19:00:
Niin siis mä just ajoin takaa sitä, että moni bileissä pyörivä on aloittanut bilettämisen alaikäisenä, oli se sitten UG-klubilla tai ei. Näin ainakin mun tuttavapiirissä.
[/q]
Pyh pyh, silloin kun me oltin 14 ja miehet rautaa niin kaikki reivaajat olivat 18! Vähintään!*nauru*
Ite myönnän kulkeneeni väärillä papereilla baareissa joitakin vuosia. Kai siihen osittain ajoi hieman vanhemmat kaverit ja osittain halu olla aikuinen. Eikös lähes poikkeuksetta jokainen teini-ikäinen halua olla aikuinen (täysi-ikäinen)? Pikkuveljeni haluaisi olla vanhempi, että voisi ajaa mopolla. Sama halu olla vanhempi tulee varmasti muutaman vuoden sisällä esiin, kun kiinnostus juhlintaan kasvaa. Eikös useat ihmiset halua tehdä asioita joihin ei ole mahdollisuutta tai joka on kiellettyä? Toiset tavoittelevat asioita laittomin keinoin, toiset keksivät vaihtoehtoja.
18 vuotta täyttäneet saavat Suomessa mielin määrin heilua baarissa vaikka joka päivä koko loppuelämänsä, joten eiköhän se riitä kyllästymiseen asti. En mitenkään kannata alaikäsenä baariin menemistä. Kyllä sitä kerkee.
[pieni]p.s. jos sitä on kuitenkin käyttää vääriä papereita ja käy K-18 paikoissa, kannattaa varmaan pitää pienempää meteliä siitä[/pieni]
[q]bubbelgum, 27.9.2005 17:31:
Mikä ihme hinku niillä on päästä jo 14 vuotiaana baareihin? En sitten tiedä mistä se johtuu että nykyään yhä nuoremmat yrittää päästä ja pääseekin niin rafloihin kun bileisiin?
[/q]
Ehkä niillä on "hyvät" väärät paperit.. Etkö itelläs ollu mitään hinkua baariin alaikäsenä?
[q]-K-, 27.9.2005 19:37:
tytöt hyväksykää jo että tuoreempi liha syrjäyttää teijät! ette kohta enää kelpaa kun lähiöbaarin kantiksiksi!!*nauru**nauru**pahis*
[/q]
Hyväksytty on. Terv: Lähiöbaarin kantis
pakko myöntää että kyllä sitä itsekki tuli käytyä sillon kun ei ikää vielä riittänyt.
Mutta pakko sanoa että bileissä harvemmin nään mitään alaikäisiä tai sitten vaan en huomaa mutta kyllä normaalibaareissa esim. Highlightissa on enemmän aina niitä "Teinixejä"*poks*
[q]-K-, 27.9.2005 19:37:
[/q]
huoh. kai se on hyväksyttävä.. taidanpa ottaa viime tiistain lähiöräkälässä vierailun uusiks. eiku hannibaliin bisselle! jeah. sieltä heruu varmasti!
[q]Cata, 27.9.2005 19:46:
Eikös lähes poikkeuksetta jokainen teini-ikäinen halua olla aikuinen (täysi-ikäinen)? Pikkuveljeni haluaisi olla vanhempi, että voisi ajaa mopolla. Sama halu olla vanhempi tulee varmasti muutaman vuoden sisällä esiin, kun kiinnostus juhlintaan kasvaa. Eikös useat ihmiset halua tehdä asioita joihin ei ole mahdollisuutta tai joka on kiellettyä? Toiset tavoittelevat asioita laittomin keinoin, toiset keksivät vaihtoehtoja.
[/q]
Miksi ei vanhemmille ihmisille ole yhteiskunnan puolesta järkätty jotain vastaavaa rajapyykkiporkkanaa? Nykyään kaikki vaan kauhistelee että voi paska, kohta oon nelikymppinen! Kielletään alle nelikymppisiltä jotain (ei sen tarvitse olla edes mitään hienoa, kielto sen kiinnostavuuden tekee), niin johan on kolmikaseillakin jotain odotettavaa. Sama juttu joka vuosikymmenelle.
[q]Howdy, 27.9.2005 15:25:
_o/
Hmm .. oisinkohan ollu 20 paremmalla puolella jonkin verran . .eli kauan sitten .. no mut anyway .. jotenkin ihmisillä vissiin todellisuuden taju hämärtynyt .. osa porukkaa hinkuu pissaliisoja bileisiin.. suomessa on toistaiseksi laki missä on K18 paikkoihin missä on anniskelua .. jos kaikki soveltais lakeja oman pään mukaan kaikissa asioissa niin mihin tämä maa joutuisi? eiköhän ne pykälät ole sitä varten että niitä noudatetaan tykkäsi niistä tai ei, sitä varten suomessa on lakeja säätävä elin.
Jotenkin paistais läpi että ne ketkä puolustelee on joko pedoja tai itse aloittaneet hädin tuskin murrosiän jälkeen heilumisen mestoilla .. niin tai näin niin toi puolustelu kuulostaa oikeasti oudolta .. ehkä ne lapset joutais oikeasti odottaa sitä maagista rajaa oli sitä sitten aikuinen tai ei 18 vuotiaana ... T: Vanhus ...
[/q]
omalta kohaltani bileisiin ei välttämättä tarvi tulla alaikäisiä.. mut sit taas oppishan nekin oikeet tavat jo nuorenmpana ku niille joku järkkäis jotain kemuja.. ai nii mut mut mut... YAD on olemassa joka hoitaa tän puolen.. :D :D :D
Tais olla ikää just ja just 16 kun aloin bileissä käydä(tyhmää myönnän)
Yleensä selvinpäin kuitenkin oltiin ja musan takia siellä käytiin.
Nykyään taidan käyttäytyä paaaljon typerämmin kuin silloin... Mutta teinihän olen vieläkin*tirsk*
Toisaalta eipä sitten 18-vuotis synttärit tuntunu juuri miltään...kaikki oli jo nähty:(
[q]peikkotyttö, 27.9.2005 21:17:
Tais olla ikää just ja just 16 kun aloin bileissä käydä(tyhmää myönnän)
Yleensä selvinpäin kuitenkin oltiin ja musan takia siellä käytiin.
Nykyään taidan käyttäytyä paaaljon typerämmin kuin silloin... Mutta teinihän olen vieläkin*tirsk*
[/q]
Kyllä meikä komppaa. itselläni kanssa ensimmäiset bileet 16 vuoden tiennoilla ja ihan viksusti sitten mentiin. nykyään ei sitten ihan niin kun tuuppaa olemaan sen verran perseissä :D ja teini tosiaan minäkin vielä ^__^
Kävin ekoissa bileissä joskus 15-vuotiaana. Ne oli niitä k-16 pippaloita, joita oli tullikamarilla ja tampere talolla. Ihme, ettei niitä oo nykyään pahemmin järkätä ilmeisesti. Mun mielestä ainakin nuo k-16/k-18 bileet toimi ihan mainiosti, kun oli sellanen aidattu anniskelualue, mm. sillon resurrectionissa galleriassa. Mulle tosin viinan saaminen bileistä ei oo mitenkään tärkeetä. Itse asiassa ois hyvä jos nuoriso pystyis yhdistään bileis käymisen muuhun kun juomiseen. Mitä isommat bileet ja mitä enemmän porukkaa, niin sitä hienompaa, oli porukka sitten minkä ikästä tahansa. Ja tuleepa tuohtakin enemmän järjestäjille. Itse asiassa parhaat bileet on ollu jossain halleissa/saleissa, eikä missään baarissa/ravintolassa. Mun mielestä elämäänsä väsähtäneet katkerat "vanhukset" saa käydäkkin niissä k-24 paikoissaan kaljaansa kittaamassa. Taitaapa olla niin, että joitakuita harmittaa, kun ei tohveli oikeen enää nouse ja teineillä on kivaa.
Huonommin minä nykyään käyttäydyn bileissä kun silloin kun olin 15v ja ekoissa bileissä.
Kuolee koko klubikulttuuri jos uutta verta tule mistään.
Kannattaa sitten vähän katsoa minne menee ja mitä katsomaan. Ihan on selkeästi huomattavissa mitkä bileet kiinnostaa varttuneempaa väestöä ja mitkä sitten nuorempia.
Näin 19vnä on muutama iltama jäänyt taakse tuosta 15kesäisestä väärillä papereilla kolme tyttöä sisään meiningistä lähtien. Sisälle mentii vaikka selittämällä. Nyt tuntuu jo niin vanhalta parralta aina välillä että ketkuttaa kun oman ikäiset vähän myöhemmin aloittaneet kokee vielä alkuhuumaa. Ja osa kavereista on kasvanut ulos. Se itkuttaa että ihmisiä on hävinnyt. Mutta onneksi on uusia mukavia päitä tullut.
Kyllä musta tuntuu tädiltä aina välillä kun menee vessaan ja kuuntelee juttuja, mutta mä en edes haluaisi tietää kuinka kamalalta me ollaan silloin kuullostettu. Idiootteja silloin idiootteja edelleen.
[q]a, 27.9.2005 21:52:
joo no hyvähän se on teineillä olla kivaa ku ei näemmä hallitse ees yritystalouden alkeita .)
[/q]
Mihinköhän tolla oikeen viittasit?
Jos tarkotat, että bileitten järkkääminen ei oo kannattavaa ilman alkoholin myyntiä, niin tosiaan k-16 bileissä olevissa erillisissä anniskelualueissahan se on ihan mahdollista. En väitä, että noi k-16/k-18 bileet kuitenkaan taloudellisesti välttämättä yhtä kannattavia olis kuin baareissa järjestettävät klubitapahtumat.
Pointti oli kuitenkin se, että em. tyyppisiä tapahtumiakin vois olla, että ois alaikäsilläkin mahdollisuus päästä konemusabileistä nauttimaan. Itelläni on ainakin hyviä muistoja niistä tapahtumista, mitä sillon aikoinaan enemmänkin järkättiin.
Oon tässä jo jonkin aikaa ihmetelly et mitä helvettiä noi teinixit tekee K-18 bileis*täh*? No oon myös huomannu et moni muukin ihmetttelee sitä samaa ja dissailee ihan kybäl kuvis ja foorumeis, mut miksei kukaan tee asialle mitään? Teinit tulee ns. DJ:n kainalos ineen bäkkärille ja sit sielt ilmaantuu illan edetes bileitten puolelle, mut mitähän sattuis tapahtuu jos tuliskin ratsia? Jengii alkaa tippuu pois yksitellen ja sit ku löytyy liikaa alaikäisii ni bileet kielletään, onx sit kaikil hyvä mieli???? Ja varmaan bileiden järjestäjätkään ei kaikki edes tiedä et siel Liisat pomppii puol alastomina erinäisis päihteis ym. ja vaik ois miten esitanssija tai muu vastaava ni se ei asiaa muuta et K-18 tarkoittaa et ne alaikäiset pitäis pysyy pois!!!
Sorry nyt vaan pikkuiset, mut kasvakaa kotona hetken aikaa ja ilmaantukaa sit ku plakkaris 18 vuoden ikä.