Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
[q]_samppa, 5.4.2008 17:17:
En tiedä pitävätkö mun tiedot maaleista paikkaansa,
mutta mun ymmärryksen mukaan eri maalityyppien
sekoittamista ei yleensä suositella. Akryylillä voinee
maalata öljymaalin päälle paremmin kuin toisinpäin.
Miksi ette käytä kiiltävää ja himmeää akryylimaalia?
[/q]
Lähtökohtaisesti mä en näe mitään ongelmaa siinä että noi vetää eri maalityypeillä kunhan pohja on saanut kunnolla kuivaa, mutta pitää kysyä asiasta vielä maalari-ystävältä. Pääpointti on kuitenkin se, että pohja on himmeä ja varsinainen kuvitus pomppaa seinästä ulos vähän enemmän kiiltävänä.
Laajennan topikin koskemaan kodin lisäksi nyt muita pimpattavia tiloja, koska varmaan monet muutkin istuvat päivänsä sellaisille hoodeilla, joiden ulkoasuun ja viihtyisyyteen pääsee itse vaikuttamaan.
Muutettiin Kallen (Klubbarin Days) kanssa yhteen tossa vähän yli kuukausi sitten. Tai no okei, vuokrattiin yhteinen työtila ja työn tekemisen ohessa kaiken aikaa heitellään toisillemme sisustusideoita. Tarkoituksena on saada tästä kahdestakymmenestä neliöstä taivasta niin viihtyisä kuin mahdollista ja projekti onkin jo aloitettu.
http://www.flammabul.com/kc/toimisto001.jpg
Toimiston "loungepääty" aka. kasa roskaa
http://www.flammabul.com/kc/toimisto002.jpg
Nurkassa on nojatuoli jos oikein tarkasti katsoo
http://www.flammabul.com/kc/toimisto003.jpg
Keittiökulmaus
http://www.flammabul.com/kc/toimisto004.jpg
Työasemat
http://www.flammabul.com/kc/toimisto005.jpg
Tällekin pitäis tehdä jotain pientä pintaremonttia.
-
Huone oli alunperin hernerokan värinen ja heti kärkeen seinät vedettiin tylysti valkoiseksi. Sen jälkeen on hankittu kiiltävät musta pöytätasot työpöydille ja keittiönurkkaan. Huoneen väreinä tullaan käyttämään mustaa, valkoista ja punaista. Työasemien viereiselle toiselle päätyseinälle tulee maalaus, johon tulee puu ja korppeja. Korppiteemalla mennään muuallakin, koska se tulee myös toimiston logoon mukaan.
Tää toimikoon nyt aloituspostauksena tälle proggikselle. On itsekin hauskaa seurata millainen lopputulos tulee lopulta olemaan, mutta ainakaan niitä ideoita ei tosiaan puutu.
Paljonkos teillä on keskimäärin menny rahaa asunnon remppaamiseen ja minkä kokoinen on kämppä ollut? Niin ja tietty, miten huonossa kunnossa ollut eli miten paljon on remppaa joutunut tekee?
[q]Jone, 5.4.2008 22:58:
---
_samppa, 5.4.2008 17:17:
En tiedä pitävätkö mun tiedot maaleista paikkaansa,
mutta mun ymmärryksen mukaan eri maalityyppien
sekoittamista ei yleensä suositella. Akryylillä voinee
maalata öljymaalin päälle paremmin kuin toisinpäin.
Miksi ette käytä kiiltävää ja himmeää akryylimaalia?
---
Lähtökohtaisesti mä en näe mitään ongelmaa siinä että noi vetää eri maalityypeillä kunhan pohja on saanut kunnolla kuivaa, mutta pitää kysyä asiasta vielä maalari-ystävältä. Pääpointti on kuitenkin se, että pohja on himmeä ja varsinainen kuvitus pomppaa seinästä ulos vähän enemmän kiiltävänä.
[/q]
Lateksin päälle voi maalata vain lateksilla. Öljymaalin päälle käy sekä öljy että lateksi. Tuollaisessa kuviossa tulee siis ongelmia ja se on kemiaa ja fysiikkaa. :)
Tässä vähän:
http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/aineistot/maalit/sideaine.htm
Enempää en kemiaan ja fysiikkaan tuossa kohdin jaksa mennä. No kyse on työskentelykohteen ja sisätilan maalauksesta, joten eiköhän se routa aja porsaat kotiin...
R2D2
[q]whispering, 1.7.2008 21:59:
---
reinoh, 25.6.2008 15:54:
Ylempänä näkyy parit palasiks menneet laatat sisääntuontiputkia asentaessa. Onhan täs kuitenki 50-luvun kämppä alla jotta mitään sähköpiirustuksia kun ei ole olemassa :)
---
Yleensä taloyhtiöt säästä aina sähköpiirustukset. Oman kokemuksen mukaan "ei ole piirustuksia", tarkoittaa usein että "ei jaksettu ettiä" ;) Eipä siinä kyllä niitä monesti häviää kanssa matkan varrella kun joku ei näe tarpeelliseski säästää...
Mites ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon tulee putkiremppa maksamaan pintavedoilla? Ite asun kanssa 50-luvun kämpässä, ja putki- ja sähköremontti tulossa ~5-10 vuoden päästä vastaan.
[/q]
70-lukua ennen olleet piirustukset eivät ole olleet läheskään niin tarkkoja ja monestikkaan silloin ei toimittu piirustusten mukaan. Johtoetsimellä kyllä metallit löytyy seinästä, mutta jaksaako etsiä se on sitten toinen asia. Piirustukset on yleensä isännöitsijällä tai kunnan rakennustarkastajalla ja yleensä viimeisellä kaikista parhaiten. Nykyisin yleensä piirustukset tehdään sähköiseen muotoon ja niistä jo löytyy oikeat mitatkin. :D
Arvoisin, että Turussa remontti maksaa 450-700e/m2. Riippuen tietysti mitä kaikkea tehdään. Kuopiossa, jossa asunnot on Turun hintaluokkaa ollaan 640-660e/m2 hinnoissa, mutta siinä meneekin talo lähes uusiksi. Yleisesti ottaen putkiremontit tuottavat ihan rahanarvoista tavaraa eli pieni gäppi tulee pari vuotta remontin jälkeen jolloin ei kannata myydä, mutta homma monesti sen jälkeen tasoittuu. Tässä omassa talossani saisi remontti maksaa 1000e/m2 ennen kuin kannattavuus remontilta menisi. Turussa hintaa voi nostaa talon perustuksissa olevat ongelmat jotka siellä näkyy erityisesti vanhemmissa taloissa ja toki teettävät enemmän töitä ja pitävät remontoijat kiireisinä.
R2D2
[q]reinoh, 1.7.2008 22:14:
---
whispering, 1.7.2008 21:59:
---
Mites ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon tulee putkiremppa maksamaan pintavedoilla? Ite asun kanssa 50-luvun kämpässä, ja putki- ja sähköremontti tulossa ~5-10 vuoden päästä vastaan.
---
Eipä ole vielä tietoa tarkoista summista, mutta remontti tehdään kokonaan taloyhtiön säästöistä joita näyttää olevan runsaasti... Itselle siis ei koidu "mitään" maksettavaa tästä. Ihan hyvä tapa taloyhtiöllä kerryttää koko ajan yhtiövastikkeessa säästöjä ja sitten korjataan mikä tarpeelliselta tuntuu.
[/q]
Jaa-a. Tilanteessa jossa talonyhtiön asukkaat asuvat ennen remonttia talonyhtiössä ja asuvat siinä myös remontin jälkeen tuollainen säästäminen (rahastoiminen) on ihan ok. Jos olisin itse muuttamassa esimerkiksi remontin jälkeen parin vuoden sisällä olisin tavallaan maksanut yhtiövastikkeessa turhaa rahaa niille muille. Laina on tässä mielessä paras remontin maksaja, koska se kohtelee kaikkia asukkaita tasapuolisesti. Hyvä säkä on sinulle käynyt, jos vastikesäästöillä koko remppa maksetaan ja tuskin se vararaha on näkynyt asunnon hinnassa ainakaan täysipainoisesti.
R2D2
[q]ville, 2.7.2008 08:12:
---
whispering, 1.7.2008 21:59:
---
Putkiremppaa voi tehdä monenlaista. Jos tehdään se täydellinen, niin siinä uusitaan viemärit, käyttövesiputket ja taloon tulevat linjat.
Asunnoissa menee vain viemärit ja käyttövesiputket, joista luonnollisesti vain käyttövesiputket voi vetää pintaan. Viemärit on pakko uusia kokonaan (eli purkaa) tai sitten pinnoittaa.
Nykypäivänä tuntuu törmäävän lähes kaikkiin komboihin: kaikki puretaan, kaikki pinnoitetaan, ja käyttövesiputket uusitaan, mutta viemärit pinnoitetaan.
[/q]
Pinnoitteiden ongelma on siinä, että Suomessa niistä on vähän kokemusta ja toisaalta vakuutusyhtiöt eivät anna niille täysvakuutusta. Tilanteissa joissa yleisesti joudutaan avaamaan viemäreitä esim. pienten kosteusvaurioiden yms. takia pinnoitus ei ole kannattavaa, koska hintaero perinteiseen on pieni ja toisaalta jos vakuutus ei korvaa täysin mennään jos riskin puolesta täysin kannattamattoman puolelle. Yleensä viemärit joudutaan avaamaan, koska tekniikka millä ne on pääasiassa tehty vaatii niiden uudistamista suurimmassa osassa tapauksia esim. 50-60 luvun talot.
R2D2
[q]reinoh, 2.7.2008 22:57:
---
vaavu, 2.7.2008 16:12:
Hmm, rupesi kiinnostamaan tämä... Onko teillä siis tehty perinteinen remontti (eli revitty vanhat putket pois ja asennettu fyysisesti uudet), vai pelkkä pinnoitus? Ovatko nämä kuvat jo ihan loppuvaiheesta remonttia?
---
Entinen omistaja oli tehny kylppärirempan 2004 joten laatotus on uudehko... Vanhat putket jätetään seinien sisään ja uudet vedetään kokonaan pintana. Tietty viemäri jää vanhaksi eikä sille vielä mitään suunnitteilla... Kuvan tapahtumat sattu siinä vaiheessa ku kämpän uudent putket oli vedetty yhtä metriä vaille valmiiksi.
[/q]
Kuulostaa vähän kalliilta ratkaisulta tehdä osissa. Talonyhtiön kannattaisi pääsääntöisesti unohtaa entisten omistajien tekemät remontit, koska melko useasti niissä vesieristykset on saatettu tehdä ns. pintaliitomallilla. Jos viemäri jää vanhaksi niin milloinkohan se sitten tehdään? Selvittäisin ihan asunnon arvon takia mitä kuntotutkimukset ovat sanoneet ja minkä ikäisiä ihmisiä on talonyhtiön hallituksessa. Remonttien palastamiset kannattaa yleensä tehdä esim. ulkoseinät, ikkunat, ulko-ovet ja sitten toisena pumpsina putket, sähköt, ilmastointi jne.
Pelkkä perusrakennustekninen työ maksaa 60% koko hommasta joten jos sen joutuu tekee erikseen sekä viemärien että putkien kohdalla niin siitä saa mukavan summan turhaan.
En tiedä onko tälle kysymykselle joku oikeampi triidi, mutta kokeilen tätä kun mulla on kuitenkin keittiörempasta kyse. Tietääkö kukaan mitä tarkkaan ottaen tekee LG:n side-by-side jääkaappipapkastimen vedensuodatin? Ostin ko. laitteen ja mukana ei tullut vedensuodatinta vaikka se asennusohjeessakin mainitaan. LG:n edustajan mukaan suodatinta ei tarvita Suomessa koska meillä on niin hyvälaatuinen vesi ja siksi sitä ei tule laitteen mukana. Se kuulemma puhdistaa vain näkyviä epäpuhtauksia.. Aion laittaa tiedustelua suoraan valmistajalle, mutta päätin ensin kokeilla tietääkö kukaan täällä asiasta mitään
Se tekee vedestä puhtaampaa, ei muuta. Esim meillä oli ennen putkiremonttia 50v vanhat putket ja vesi oli sen takia välillä rusehtavaa. Tuo suodatin imi paskat ja jääkaapin kautta otettu vesi oli aina puhdasta. Nyt remontin jälkeen tuota suodatinta ei välttis tarvii.
Suomessa sen hyöty on siten aika kyseenalainen. Ulkomailla tuolle on tarvetta, sillä jos vettä ei suodata, tulee jääpaloistakin ylimääräinen "päällikerros" drinkkiin.
Meillä on kyllä tälläkin hetkellä käytössä tuo suodatin ja satunnaisesti siitä on lähinnä visuaalista hyötyä. Suodattimen arvo on muistaakseni joku 50e eli aika paljon.
[q]phear, 21.4.2008 15:15:
Tänään pitäis käydä ostamassa parkettia. Onko sitä yhtä helppo asentaa kuin laminaattia? Mitä muuta pitäisi huomioida parkettia ostaessa?
Yläkerta alkaa näyttää jo asuinkelpoiselta vähitellen.
[/q]
Asensin joku aikaa sitten pikkuveljelle laminaattia ja yhteen juttuun kiinnittäisin huomiota:
Osta laadukasta tavaraa, jossa runko on kunnon puuta. Jos ostat halpaa paskaa, parketti ei kestä "paukutusta" ts. pontteja ei voi löydä voimakkaasti yhteen. Jos ei voi löydä voimakkaasti yhteen, pontti ei kiinnity kunnolla jolloin parketti elää enemmän, pitää enemmä ääntä ja väleihin voi mennä paskaa, jolloin saumat näkyy pahemmin.
Bonusta voi myös olla ponttien vaha, jolloin kosteus ei pääse väleihin niin helposti.
Halvalla ei saa hyvää... lattiaa katsoo niin monta vuotta, että osta suosiolla laadukasta tavaraa.
[q]phear, 21.4.2008 15:40:
---
ville, 21.4.2008 15:35:
Halvalla ei saa hyvää... lattiaa katsoo niin monta vuotta, että osta suosiolla laadukasta tavaraa.
---
No tarjoustavaraahan mä tietty olen ostamassa. Ei vaan pysty maksamaan yli 30e/neliö, kun neliöitä on yli 30.
Pitäisköhän sitä sittenkin ostaa vaan laminaattia.
[/q]
Ei se tarjoustavara välttis huonoa ole, mutta kiinnitä huomiota
- pontin laatu
- rungon laatu
- parketin paksuus
Kyllä tarjouksestakin hyvää voi saada :)
[q]remotion, 23.11.2009 14:04:
En löytänyt ihan pointtia.
[/q]
Pointtin voi tiivistää lyhyeen. Jos minä tai he dikkaavat siitä mitä he ovat tehneet ei sillä ole oikeasti mitään merkitystä tykkäätkö sinä siitä. On se sitten käytännöllistä tai ei kaikkien muiden mielestä.
Niin ja itse en ottanutkaan varsinaisesti kantaa tuohon käymääsi luukkuun vaan yleisellä tasolla.
Jos sitten ihan erillään ajatellaan tuota sinun käymääsi kämppää niin moni asia varmasti oli perseellään, mutta muutama asia tuosta tekstistäsikin menee kyllä imo puhtaasti mieltymysten piikkiin. Tuskin itsekkään välittäisin esim sillisalaatti laatoituksesta, mutta voin sanoa että on monta muutakin asiaa mistä en dikkaisi. Se ei tosin tarkoita etteikö se voi olla just sitä täydellisyyttä edelliselle omistajalle.
Mutta nyt mennään taas Ot:ksi joten tämä saa kyllä riittää tästä. Jos menee point vielä ohi niin antaa vaan mennä tai jatketaan yv:nä. Mutta tämä nyt ei enää oikein liity mitenkään itse remppoihin ja niiden esittelyyn joten eiköhän tämä jo riitä.
[q]remotion, 20.11.2009 17:04:
Kävin tänään ostomielessä kattoo yhtä kattohuoneistokaksiota tästä mun naapurista...
Osaa taas arvostaa omaa kämppää 10000000x enemmän. Monikaan ei tosiaankaan osaa hahmottaa kokonaisuutta kun tuunaavat asuntojaan....
[/q]
Tosin jos tuunaa asunnon omaa mieltä ja silmää miellyttäväksi niin onkos sillä kamalasti väliä mitä muut ajattelee. Kyllä myyntiin tarkoitetut on eriasioita. Mutta jos mä nyt tekisin oman kämpän jossa asun rest of my life ni vittuakos mua kiinnostaa onko sen kokonaisuus muita miellyttävä. Tämäkin olis tietty hyvä muistaa aina.
Asunnon osto edessä ja pitäs kosteustutkimukset tehrä. Osakoo joku suositella tähän hommaan hyvää/luotettavaa firmaa? Millainen hintataso on ja kaunko tulosten saamisessa kestää? Itse asun Helsingissä ja kämppä ois Järvenpää/Kerava -akselilta.
Jos asunnon välittäjäfirmalla on joku sopimus jonkun mittausfirman kanssa, niin kannattaako sitä käyttää? Luulisin ainakin että vetävät vähän kotiin päin...
...varsinkin kun olin alunperinkin samoilla linjoilla kun sä?
Mutta huono harkitsematon ja halpa toteutus joka huonontaa asuinoloja riippumatta makuasioista. sitä pohjimmiltaan tuomitsin... noo oli mitä oli tää on taas tätä.
[q]whispering, 12.11.2009 11:30:
---
ezzy, 12.11.2009 10:59:
Hitto kun osais päättää laminaatin ja löytäis kunnon johtokourut sisältävät jalkalistat (tyyliin nämä http://www.duuri.fi/img/popup/VJK%205525.gif ) ja sais kämpän rojut helposti siirreltäväksi, niin sais lattiarempan pois alta.
Pitäis koko kämpän lattia laittaa uusiks asap, mutta homma vaan venyy. Urakoitsijakin olis valmiina jo ja vakuutusyhtiö venailee. prkl.
---
Tavarat toiselle puolelle kämppää, ja sitä mukaa ku lattia valmistuu, siirtelee tavaroita. Bauhaussissa oli ton tyylisiä johtokourullisia jalkalistoja kans, Duuri on pirun kallis merkki. Ite tosin päädyin käyttämään tavallisia, ku halusin puiset jossa on pientä muotoa kanssa.
[/q]
Mulla on vaan sitä tavaraa just sen verran paljon, että toi on vähän hankalaa. Siks tossa järjestelyssä meneeki hermot :) Ja ku en voi itse olla mestoilla laittiaa tehdessä.
Itse haluisin tollasen 2-osaiset, missä on hyvin tilaa piuhoille ja noi pitänee maalata kuiteski ku on tulossa musta laattalaminaatti koko kämppään. Keittiöstä en o vielä varma mitä sinne keksis. Duurin kopioita oli joo Bauhausissa, duunikaveri oli kans sieltä ostanu.
[q]Skenemursu, 8.7.2007 18:02:
http://www.homeinasia.com/index.php?option=com_estateagent&act=object&task=showEO&id=25&limit=25&limitstart=0&lang=en
kävin tollasta kämppää katsomassa, mutta ainakaan vielä ei pomo lupautunut ostamaan sitä työsuhdeasunnoksi mulle :(
[/q]
Tuli mieleen jenkki-Grudge.
[q]Hyzenthlay, 26.4.2008 21:40:
Ei nyt ihan varsinaisesti liity sisustamiseen, mutta sattuisiko joku tietämään mistä saa huoneilman viilentimiä ja mitä ne maksaa?
alkaa jo nyt tuntumaan tää sisäilma suht. lämpimältä..
[/q]
300-500e tosiaan on hintaluokka. Ittellä on tommonen siirrettävä ilmastointilaite ja kyllä sillä makkarin viilentää. Mutta yöllä ei voi hurinan takia käytännössä pitää päällä.
[q]ville, 21.4.2008 14:33:
Se tekee vedestä puhtaampaa, ei muuta. Esim meillä oli ennen putkiremonttia 50v vanhat putket ja vesi oli sen takia välillä rusehtavaa. Tuo suodatin imi paskat ja jääkaapin kautta otettu vesi oli aina puhdasta. Nyt remontin jälkeen tuota suodatinta ei välttis tarvii.
Suomessa sen hyöty on siten aika kyseenalainen. Ulkomailla tuolle on tarvetta, sillä jos vettä ei suodata, tulee jääpaloistakin ylimääräinen "päällikerros" drinkkiin.
Meillä on kyllä tälläkin hetkellä käytössä tuo suodatin ja satunnaisesti siitä on lähinnä visuaalista hyötyä. Suodattimen arvo on muistaakseni joku 50e eli aika paljon.
[/q]
Suodattimet tekevät hyvin harvoin vedestä puhtaampaa ja Suomessa niiden käyttö on HYVIN kyseenalaista. Käytännössä esimerkiksi hanojen päissä olevat suodattimet muuttuvat pikku hiljaa mikrobikasvattamoiksi, koska niitä muistetaan hyvin harvoin puhdistaa. Aina kannattaa laskea vettä hanasta niin pitkään, että hanasta tulee kylmää vettä, jos meinaa vettä käyttää suoraan juomiseen.
Erilaiset työpaikoilla erikseen olevat "kanisterivedet" ja monesti myös pullotettu vesi voi olla erittäin huonolaatuista. Itse en juo niitä mistään hinnasta ja hintaahan niillä monesti myös on. Linkin takana löytyy mm. Kansanterveyslaitoksen tutkimusta aiheeseen liittyen:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/esittely/ajankohtaista?bid=1769
"Kansanterveyslaitoksen tuore tutkimus osoittaa, että Suomessa hanavesi on huomattavasti pakattuja vesiä puhtaampaa. Pullovesi sisältää tutkimuksen mukaan jopa sata ja lähdevesiautomaattien vesi noin tuhat kertaa enemmän mikrobeja hanaveteen verrattuna."
R2D2