Päivän uutinen
[q]Epailija, 17.4.2007 16:16:
Minusta jotain on kuitenkin pielessä, jos ruotsinkieliset pysyvät pienissä kielilinnoituksissaan vailla aikomustakaan opetella kotimaansa pääkieltä ja pahimmassa tapauksessa aukovat sen johdosta vielä päätänsä sellaisille, joita ei vähemmistökieli koulussa jaksanut hirveästi napata.
[/q]
Juu, tästä olen ihan samaa mieltä.
[q]
P.S. Viime hetken lisäys: Suomalaisissa kouluissa voitaisiin panostaa suomenruotsin sijaan oikeaan ruotsiin. Koulussa opittu ääntämys kun on ruotsille mitä Mika Häkkisen ääntämys on englannille. Vaikka riikinruotsi onkin rajautunut varsin pienelle alueelle Ruotsissa, on se huomattavasti käyttökelpoisempi pohja kuin tämä kotimainen "muumislangi".
[/q]
Njaah...Tuo on vähän niin ja näin. Norjalaiset ja tanskalaiset ymmärtävät paremmin suomenruotsia (ja nyt tarkoitan siis suomenruotsia ilman mitään suomenkielisiä slangisanoja!) kuin riikinruotsia. Suomenruotsi on muutenkin kieliopillisesti ihan yhtä paljon "oikeaa" ruotsia kuin riikinruotsi. Se, että suomenkielisiä slangisanoja käytetään paljon pääkaupunkiseudulla, tai että pohjanmaalaisten murre on jotain aivan käsittämätöntä, lähinnä kuvastaa sitä samaa kuin ruotsissakin; kieli vaihtelee alueittain. Vertaapa tukholmalaisruotsia englanninkielisine slangisanoineen skånen tai norrlandin murteeseen niin huomaa sen, että Ruotsissakin se kielen "puhtaus" vaihtelee aika lailla. Mikä on puhdas ääntämys ja mikä ei on melkeinpä subjektiivinen asia. Kirjoitettuna sen sijaan on (muutamia sanoja lukuun ottamatta) olemassa vain yksi ruotsi. Eli se, jota opetellaan niin suomessa kuin ruotsissakin.
Hieman OT:tä ja triviaa mutta; tiesitkö muuten, että Suomi on ainoa valtio maailmassa jossa ruotsi on virallinen kieli? Ruotsilla kun ei virallista kieltä ole.
[q]crissy, 23.5.2007 10:51:
Ohikulkijat kohtasivat tiistaina Helsingin keskustassa erikoisen näyn: 2,5 metriä korkean hävyn. Pyörillä kulkeva sukupuolielin on helsinkiläisen performanssitaiteilija Mimosa Palen lopputyö Kuvataideakatemiassa.
[/q]
Joo, ja Hesarin keskustelupalstalla käytävä keskustelu aiheesta on kyllä äärimmäisen huvittavaa. Postasinkin jo aiheesta tuolla
Tässä siis kyseinen teos;
http://img172.imageshack.us/img172/3056/1135227434390yb6.jpg
[q]2la, 29.5.2007 10:39:
---
Kriss G, 29.5.2007 10:32:
Vanha juttu. Jenkeissähän tästä oli hirvee haloo jo vuosia sitten kun violetilla lastenohjelman hahmolla on käsilaukku ja alas päin osoittava kolmio päälaella.
---
Joo. Sekin mainitaan tuossa kyllä. Mutta nyt Puolakin on herännyt taistelemaan tätä epäkohtaa vastaan!
[/q]
Puola on, kuten USA, voimakkaasti uskovainen (kristillinen) yhteiskunta. Puolassa katolilaisella kirkolla on hyvin vahva asema. Tämä vaikuttaa näin ollen suuresti sellaisiin kysymyksiin kuten esim. abortti ja homoseksuaalisuus.
[q]mku, 23.7.2007 10:49:
Bush Outlaws All War Protest In United States
In one of his most chilling moves to date against his own citizens, the American War Leader has issued a sweeping order this week outlawing all forms of protest against the Iraq war.
[/q]
Olisit nyt quotannut tuon kokonaisuudessaan. Bush ei ole kieltänyt mielenosoituksia Irakin sotaa vastaan. Kuten eräs tuolla totesikin;
[q]
I don't know what the political agenda of the writer of this article is but the conclusions they've drawn are misguided and false. I hate this neo-con US (neo-nazi?) administration as much as anyone else. If you read the articles of the executive order I think most people would agree they state the following.
It is against the law to send funds, supply services or resources to individuals who are looking to destabilize Iraq. It says nothing about public organizations or forbiding certain forms of speech. Articles like this only serve to discredit positive populist movements in the US. We have the truth at this point we don't need to stoop down to slanted propaganda
[/q]
Että kannattaa tutustua vähän enemmän sisältöön ennen kuin tekee johtopäätöksiä.
Överiksi menevä Bushin (hallinnon) kritisoiminen väärien faktojen perusteella lähinnä vie uskottavuutta niiltä jotka oikeilla faktoilla Bushia kritisoivat. On aina helppoa vetää muutama yksittäinen lause sieltä ja täältä ja saada siitä suuri uutinen, tutustumatta aiheeseen yhtään sen syvemmin.
Otsikko "Bush Outlaws All War Protest In United States" ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, vaan tässä ajetaan nyt sitä omaa agendaa vähän liiankin kiihkomielisesti.
[q]plink, 3.10.2007 21:51:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1442070
"... Saunan päätteeksi käydyssä jälkipelissä nelikymppinen mies haki yläkerrasta sänkynsä vierestä Fiskarsin kirveen, joka hänellä on aina sänkynsä vieressä.
Hän löi talon 50-vuotiasta omistajaa, jonka vuokralainen lyöjä on, kirveen teräpuolella 2-3 kertaa päähän. Toista miestä hän löi kämmenselkään.
Kirveestä saaneet eivät vaatineet minkäänlaisia kipukorvauksia, ei myöskään korvauksia kosmeettisesta haitasta, koska heidän mielestään tapahtumassa ei ollut mitään erityistä.
Oikeus määräsi Kirveen menetettäväksi valtiolle."
:D
[/q]
Tämä kohta jotenkin kruunaa kaiken:
[q]
Miehet pitivät yhteenottoa vain ystävyyttä lujittavana.
[/q]
[q]%, 5.11.2007 14:19:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200711056806807_uu.shtml
Nyt meni maine, mutta mitäs tuosta.
[/q]
Hesarissa on myös juttu tuosta (http://www.hs.fi/artikkeliredirect/1135231571125), ja Hesarin keskulupalstalla oli aika hupaisa kommentti;
[q]
olisi ollut sen verran fiksumpaa porukkaa etteivät olisi jääneet kiinni.
Taas osoitus näiden maakuntatunnariyliopistojen kyvyttömyydestä.
[/q]
On siis "maakuntatunnariyliopistojen" syy että ne jäivät kiinni.
:D
(No, niin tai näin, hyvä että kiinni jäivät)
[q][size=16]"w00t" crowned word of year by U.S. dictionary[/size]
By Jason Szep
BOSTON (Reuters) - "w00t," an expression of joy coined by online gamers, was crowned word of the year on Tuesday by the publisher of a leading U.S. dictionary.
Massachusetts-based Merriam-Webster Inc. said "w00t" -- typically spelled with two zeros -- reflects a new direction in the American language led by a generation raised on video games and cell phone text-messaging.
It's like saying "yay," the dictionary said.
"It could be after a triumph or for no reason at all," Merriam-Webster said.
Visitors to Merriam-Webster's Web site were invited to vote for one of 20 words and phrases culled from the most frequently looked-up words on the site and submitted by readers.
Runner-up was "facebook" as a new verb meaning to add someone to a list of friends on the Web site Facebook.com or to search for people on the social networking site.
Merriam-Webster President John Morse said "w00t" reflected the growing use of numeric keyboards to type words.
"People look for self-evident numeral-letter substitutions: 0 for O; 3 for E; 7 for T; and 4 for A," he said. "This is simply a different and more efficient way of representing the alphabetical character
[/q]
http://www.reuters.com/article/wtMostRead/idUSN1256278120071212
w00t o__0
Saatanan pelinörtit, kohta kaikkia kielet ovat saastuneita teidän l33t-sanastolla!
[q]yana, 26.2.2008 12:31:
mistas tiedat ettei niista mee paa sekaisin?
[/q]
Oletukseni liittyy siihen mitä tuossa artikkelissa sanotaan. Lähden myös siitä oletuksesta että ylilääkäri tietää enemmän asiasta kuin minä.
[q]
"Deodorantissa voi olla alkoholia, mutta ei alkoholin nuuskiminen ole sen kummempaa."
[/q]
[q]
Tuskinpa sillä oli vaikutusta kuin mielikuvituksessa
[/q]
Nämä lausunnot ovat kuitekin ristiriidassa sen kanssa mitä pikaisesti aiheesta googletin, ja ilmeni että lukuisia nuoria on kuollut deodorantin imppaamiseen. En väitä olevani mikään auktoriteetti mitä deodorantin imppaamiseen tulee. Tämä on itse asiassa ensimmäinen kerta kun siitä kuulen. Ehkä se vain kuulosti liian uskomattomalta ollakseen totta.
Miksi pidät liimojen ja tolujen imppaamista pahempana? Jos lähdetään siitä oletuksesta että deodorantin imppaaminen on päihdyttävää, miksi se olisi vähemmän haitallista kuin liiman tai tolun imppaaminen?
Hyvä että yana postasi sen uutisen, toi tapaus on nimittäin sen verran järkyttävä että ainsaitsee kansainvälistä huomiota. Se, mikä tässä tapauksessa on hälyttävää, on se, että ISAF (http://en.wikipedia.org/wiki/International_Security_Assistance_Force) on onnistunut syrjäyttämään talibanit vallasta ja sen myötä voisi luulla että ääri-islamistiset tuomiot eivät enää kuulu Afganistanin. Mutta millä tavalla tämä tuomio eroaa siitä kun talibanit olivat vallassa? Siitä ei ole pitkä aika kun eräs mies Afganistanissa tuomittiin kuolemaan siirryttyään islamista kristinuskoon. Kansainvälisellä painostuksella tämä tuomio saatiin kumottua, joten nimiä kehiin tuohon listalle. Jos ette jaksa juttua lukea läpi niin tuonne http://proje.hurriyet.com.tr/mailgonder/afganistanen.aspx ja nimi listaan.
Artikkeli siis tämä http://www.hurriyet.com.tr/dunya/8151022.asp?gid=200&sz=52104
http://img149.imageshack.us/img149/1104/afhansk7.jpg
[q]
Sayed Pervez Kambaksh...
He is a 23 university student living in Afghanistan.
His crime: Downloading a report on women's rights from the internet, and passing this report around to his friends.
His punishment: Death penalty, recently approved by court.
And so now, Kambas is waiting to be executed.
[/q]
[q]
Paavi: Kondomit pahentavat aids-ongelmaa
17.3.2009 13:54
A A
STTReutersAFP
Vatikaani. Paavin mukaan aidsia vastaan ei voida taistella kondomeja jakamalla tai rahalla. Katolisen kirkon päämiehen mukaan kondomit vain pahentavat ongelmaa.
Paavi antoi asiasta lausunnon matkallaan kohti Kamerunia, joka on viikon mittaisen Afrikan matkan ensimmäinen kohde.
Taistelu sairautta vastaan voitetaan paavin mukaan valistuksella ja ihmisten henkisellä heräämisellä.
Saharan eteläpuolisessa Afrikassa on yli 22 miljoonaa hivin kantajaa.
Paavi Benedictus käy viikon mittaisen matkansa aikana myös Angolassa.
[/q]
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Paavi+Kondomit+pahentavat+aids-ongelmaa/1135244372332
[q]ALIEN, 17.4.2007 12:58:
Eiks ni? Vai jos sarkastisella tavalla tota meinasit niin, miks ihmeessä nämä uhrit ansaitsis enemmän empatiaa, kuin siviilit joiden kodit on tuhottu ja elämät pistetty tuhannen sirpaleiksi lähempänä meidän kotimaatamme?
[/q]
Nämä uhrit ansaitsevat yhtä paljon empatiaa, kuin kaikki viattomat ihmiset joita ympäri maailmaa tapetaan. Olivatpa sitten Yhdysvaltalaisia, Irakilaisia tai Suomalaisia. Ei sen enempää eikä vähempää. Toki esim. Irakilaisten tilanne on monella tavalla huonompi kuin Yhdysvaltalaisten, mutta se inhimillinen kärsimys joka lähimmäisen menetys aiheuttaa, luultavasti on yhtä suuri kaikkialla maailmassa.
Irakin pommi-iskuista ja väkivallasta tiedotetaan medioissa päivittäin. En siis väittäisi, että Irakilaisten kärsimystä ei tuoda esille. Tämä USA:ssa tapahtunut verilöyly on kuitenkin poikkeuksellinen, koska se tapahtui länsimaassa, ja on pahin ampumavälikohtaus USA:n historiassa. USA:ssa ei myöskään ole sotatila, toisin kuin Irakissa.
Ymmärsin ensimmäisen viestisi väärin. Ainakin toivon niin.
Pohjois-Korea, tuo demokratian, vapauden ja ihmisoikeuksien paratiisi, syyttää Suomea "ihmisoikeusrikkomuksista";
[q]Pohjois-Korea epäilee Suomea ihmisoikeusloukkauksesta
Pohjois-Korean Tukholman suurlähetystö on lähettänyt Suomen ulkoministeriöön nootin, jossa pyydetään selvitystä mahdollisiin ihmisoikeusloukkauksiin. Viime viikon perjantaina tulleen nootin mukaan Suomen tulli ja poliisi ovat käyttäneet väkivaltaa, muun muassa poliisikoiraa, kahta pohjoiskorealaista diplomaattikuriiria vastaan.
Nootti liittyy tapahtumiin viime viikon tiistaina MoskovanHelsingin junassa. Kielitaidottomat diplomaattikuriirit kieltäytyivät esittämästä papereitaan ja matkatavaroita tulliviranomaisille, ja heidät vietiin voimaa käyttäen Kouvolan poliisiasemalle.
Tullin mukaan pohjoiskorealaiset olivat kovakouraisesti "lennättäneet" tullitarkastajan junahytistään, minkä jälkeen poliisin oli savustettava heidät ulos kyynelkaasulla.
Pohjoiskorealaiset kuriirit kuljettivat diplomaattipostia Moskovasta Tukholmaan. Helsingin kautta he kulkivat, koska he halusivat päästä ruotsinlaivalle.
[/q]
[q]Individual, 23.2.2007 09:55:
---
Jone, 23.2.2007 09:52:
Britneyllä kulkee lujaa
Eilen yritettiin kirjautua hotelliin ilman rahaa ja edettiin respasta ajamaan säärikarvoja uima-altaalla ja tänään paukutellaan jo K-Fedin autoa paskaksi sateenvarjolla. Mitähän tämä reality show tuo tullessaan huomisessa episodissa ja koska Britney vetää Anna Nicolet?
---
"KFed has custody and would not let the skin-head psycho Mary Poppins wannabe near her own children."
edit: surullistahan tuo on, kaippa se rahamassi ei tee onnelliseksi.
[/q]
CNN:stä luin, että ko. tähti on kirjautunut erääseen hoitolaitokseen sisään kaksi kertaa viime viikkoina, ja molempina kertoina kirjautunut ulos parin tunnin sisällä. Moodswings?
USA:ssa yli 20 kuollut ammuskelussa koulussa, eli pahin "koulusarjamurha" USA:n historiassa.
[q]
At least 20 people were killed in two shootings when a lone gunman opened fire on the Virginia Tech University campus in Blacksburg on Monday, police said. Police said they believe the shooter also is dead. Amie Steele, editor-in-chief of the campus newspaper, said one of her reporters at one of the dormitories where the shootings took place reported "mass chaos."
[/q]
http://us.cnn.com/2007/US/04/16/vtech.shooting/index.html
[q]ALIEN, 17.4.2007 01:09:
Liikuttaa tasan yhtä paljon, kuin kuolevat siviilit lähi-idässä.
[/q]
No sehän on aivan mainiota että empatiakyky on tallessa.
[q]KooKie, 17.4.2007 15:14:
Pienvaltionationalistina mä en nimenomaan kannata oman valtion laajentamista vaan sen sisäistä eheyttä.
[/q]
Jo tässä menee näkemyksemme niin ristiin että tästä tulisi liian pitkä väittely kuin mihin minulla on aikaa. Itse kannatan monimuotoisuutta ja diversiteettiä.
(en muuten kannata pakkoruotsia)
[q]Englanti ei toki ole mun äidinkieli, outoa, että edes viitsit lähteä tuolle linjalle tyhmiä ironisoimaan. Mä kyllä väitän, että englannin osaaminen on useimmissa tapauksissa paljon ruotsin kielen taitoa tärkeämpää, myös nykysuomessa, ei vain ulkomailla.
[/q]
Käytin logiikkaasi itesäsi vastaan. Sinua häiritsi se, että oletetaan että sinun kanssa voi kommunikoida jollain muulla kielellä kuin äidinkielelläsi. Englanti on hyödyllisempi ja globaalimpi kieli kuin ruotsi, mutta se ei ole äidinkielesi. Näin ollen sinua pitäisi kuitenkin häiritä se, että sinun oletetaan osaavan kommunikoida englanniksi.
[q]KooKie, 17.4.2007 14:35:
Mä olen pienvaltionationalisti ja kannatan ajatusta "yhdestä kansasta", jolla on yhteinen kieli ja joka elää yhdessä valtiossa.
[/q]
Miksi?
[q]
Nykypäivän maailmassa tosin tietenkin suht irrationaalinen ideologia, mutta mun mielestä on naurettavaa, että parinsadanvuoden takaiset jäänteet vaikuttaa meidän päivinämmekin niin merkittävästi (toki on sellaisiakin historiallisia jäänteitä, joiden vaikutusta mä jopa kannatan, joten sinällään tyhmä argumentti).
[/q]
Sikäli ottaen tyhmä argumentti joo, että itse kannatat ideologiaa joka on jäänne 1700-luvun lopulta. Ideologia, jonka seurauksena miljoonia ihmisiä on kuollut ja lukuisia verisiä sotia syntynyt, puhumattakaan kaikista etnisistä puhdistuksista ja kansanmurhista. Ja ei, en väitä että sinä kannatat näitä seurauksia, mutta ideologialla jota kannatat, on ollut tapana vetää esille ihmiskunnan kaameimpia puolia.
Sain itse penskana kerran pahasti turpaan ollessani luistelemassa. Syy? Satuin puhumaan väärää kieltä. Ruotsissa taas olen "finnjävel". Missä minun sinun ideologiasi mukaan pitäisi asua?
[q]
Mä en ymmärrä, miksi suomessa pitäisi suomenkielisten ihmisten opiskella pakkoruotsia, kun olisi nykypäivän maailmassa paljon hyödyllisempää opiskella vaikkapa pakkosaksaa tai -ranskaa.
[/q]
En ole eri mieltä tästä.
[q]
Mulle on aika sama, mitä kieltä kukin haluaa puhua, kunhan ei oleteta, että mun olisi pakko osata kommunikoida niiden kanssa, jotka eivät mun _äidinkieltäni_ eli suomea osaa.
[/q]
No tuolla logiikalla sinun pitäisi vastustaa pakkoenglantia yhtä paljon kuin pakkoruotsia. Eikö se ole ikävää, että olet joutunut opiskelemaan englantia, lähtökohtaisesti siitä syystä että ehkä joudut kommunikoimaan englanniksi? Eihän englantikaan oli sinun äidinkielesi.
Ehkä minuakin sitten pitäisi vituttaa, kun olen joutunut opiskelemaan sinun äidinkieltäsi koulussa. Intissä tuli tavattua lukuisia pohjanmaalaisia, jotka eivät ikinä olleet puhuneet suomea. Sanoivat, etteivät tarvitse sitä, että mieluummin olisivat opiskelleet vaikkapa ranskaa tai saksaa.
[q]ALIEN, 17.4.2007 15:07:
Kuolema on luonnollinen osa elämää ja suru-aikansa kaikilla.
[/q]
Kuolema saattaa olla luonnollinen asia. Viattomien ihmisten tappaminen ei kuitenkaan mielestäni ole luonnollista. Enkä minä tässä missään vaiheessa ole sanonut, että kenenkään pitäisi tehdä jotain erityistä. Jo se, että jonkun kuolema mielestäsi oikeastikin on paha ja ikävä asia, kertoo se jo että koet jonkinlaista empatiaa.
[q]
Ja missä tämä täällä kaukaisessa suomessa käyty "empatia" sitten näkyy? Tai missä se ylipäätänsä tuntuu? Iltalehden ja -sanomien myynneissä that's for sure.
[/q]
Se empatia näkyy esim. siinä, että annetaan ruoka-apua nälänhätää kärsiville maille, että tuetaan kehitysyhteistyötä, vastaanotetaan pakolaisia, pistetään pystyyn pakolaisleirejä missä niitä tarvitaan ja tuodaan lääkkeitä nille yms, lähetetään rauhanturvaajia jne. Ei kaikkia tietysti voi auttaa, se on utopiaa. En myöskään ymmärrä argumenttia, että ei voisi, tai saisi, tuntea empatiaa jos siitä ei ole mitään käytännön hyötyä.
[q]
En mä yksinkertaisesti kykyne tekopyhistelemään ja sanomaan, et "i feel the same", kun toisen koti on romahtanut, kädet amputoitu ja perhe menetetty. Pyrin pikemminkin auttamaan rakentamaan uuden elämän ja jatkamaan sitä. Mut täältähän se ei oikein onnistu, eikä rehellisesti sanoen löydy kiinnostusta mennä Irakiin asti rakentaa taloja tuntemattomille ja tuskin kovin monella muullakaan.
[/q]
Ei tässä ole kyse siitä, että "I feel the same". Ei kukaan voi ymmärtää täysin miltä toisen kärsimys tuntuu. En minullakaan ole tahtoa mennä Irakiin. Ei ole sellaisia taitoja joilla voisin tehdä paljoakaan, en osaa rakentaa taloja enkä ole lääkäri. Ei se kuitenkaan tarkoita sitä, että en toivo niille parempaa tulevaisuutta, tai että jos voisin tehdä jotain, niin kieltäytyisin siitä. Joidenkin asioiden suhteen sinä tai minä emme voi mitään, se on ihan selvää. En kuitenkaan ajattele, että "paskat niistä kun en silti mitään niiden tilanteelle voi". Niiden tilanne voi kuitenkin minusta tuntua pahalta.
[q]Rivakka, 17.4.2007 16:49:
Eikö muka Ruotsil oikeesti oo virallista kieltä*täh*
[/q]
Ei.
[q]
A few states, such as Sweden, the United Kingdom and the United States, have no official language
[/q]
http://en.wikipedia.org/wiki/Official_language
[q]
Sweden has no official language but Swedish is the national language and de facto official language of the country, dominating commercial and cultural life.
[/q]
http://www.answers.com/topic/minority-languages-of-sweden
[q]Epailija, 17.4.2007 18:13:
No tämä ei sinällään ole mikään yllätys kun tietää, etteivät ruotsalaiset ymmärrä puhutusta norjasta tai tanskasta juuri sen enempää kuin suomalaiset viron kielestä. Näin siis ainakin tapaamieni ruotsalaisten mukaan. Kirjoitettunahan molemmat kielet (norja ja tanska) ovat käytännössä samaa tekstiä ja lisäksi niin lähellä ruotsia, että ruotsalaisetkin pystyisivät lukemaan norjalaisen sanomalehden ja ymmärtämään valtaosan.
[/q]
Tässä pitää toki myöntää että itse puhun sujuvasti norjaa joten en voi puhua kaikkien ruotsinkielisten puolesta. Tätini (kuten eräät muutkin serkut) asuvat Norjassa ja lähinnä heiltä olen kuullut, että suomenruotsi on helpompaa ymmärtää kuin riikinruotsia. Norjassa pärjää mainiosti jos osaa ruotsia, Tanska on jo vähän vaikeampi tapaus. Tanskalaiset ymmärtävät ruotsia suht hyvin mutta päinvastoin ei oikein tahdo sujua.
Mutta se on ihan totta, että kirjoitettuna ja puhuttuna kieli on erilaista.
[q]
En noihin slangisanoihin ehtinyt edes puuttua, vaan tarkoitin ihan perussanojen ääntämystä. Paikalliset murteet täällä Suomessa saattavat olla niin omalaatuisia, että mielestäni voidaan kyseenalaistaa se, ovatko ne ruotsia laisinkaan.
[/q]
Joo, tämä pitää paikkaansa. Närpiössä on kiellettyä puhua "ruotsia" närpiön murteella kouluissa, koska se tosiaankin poikkeaa niin paljon standardiruotsista että en itsekään ymmärrä siitä juuri sanaakaan. En tiedä huomasitko itse Dragsvikissa miten huonosti uusmaalaiset ja pohjanmaalaiset ruotsinkieliset muutenkin tulevat toimeen keskenään ("gumin vs pamin"). Moni pohjanmaalainen puhui usein tahallaan murteella vittuillakseen, ja moni ei pyynnöistä huolimatta suostunut puhumaan niin, että heitä olisi ymmärtänyt (vaikka he osaavat). Tappeluja oli usein, ja ryhmät pysyttelivät erossa toisistaan.
Käsittääkseni Suomessa ei löydy niin erilaisia suomenkielen murteita, että niiden puhujat eivät ymmärtäisi toisiaan. Siinä mielessä kummaa miten niin suuri kuilu on päässyt kasvamaan näinkin pienen vähemmistön kesken.
[q]
En ainakaan muista kuulleeni. Aika jännää. Eikös se nyt kuitenkin ole aika standardi juttu, että valtiolle on määritelty virallinen kieli?
[/q]
Kyllä se standardi on. Kuten tuossa vähän ylempänä kirjoitin niin USA, Ruotsi ja Iso-Britannia ovat niitä harvoja valtioita joilla ei virallista kieltä ole.
Mä en muuten tiedä mihin tämä keskustelu enää kuuluu :D