Valokuvauskilpailu #1 - "Lehdetön"

Back to kuvitus O

Ihan päällikkö idea

Tää on kyl ihan mielenkiintonen idea.

Kirjoitanpa tähän vähän sääntöjä, joilla skabaa on tuolla suomihiphop.com:issa käyty, koska ne ovat mielestäni oikein toimivat:

- Osallistu skabaan vain YHDELLÄ kuvalla!
- Ilmoita kuvasi mukaan kilpailuun määräaikaan mennessä, aikarajan jälkeen tulleita töitä ei hyväksytä mukaan äänestykseen

- Valokuva saa olla mustavalkoinen tai värillinen
- Kuvaan ei saa lisätä eikä siitä saa poistaa mitään.
- Mahdollisen skannauksen jälkeen kuvaa saa leikata
- Kontrastin, valkotasapainon, saturaation ja kirkkauden säätö on sallittua
- Kuvissa ei saa käyttää esim. Photoshopin suotimia (filter)
- Kuvaan ei saa liittää mitään tekstiä.

- Käyttäkää mielikuvitusta! ;)

Vastaavasti äänestyksestä:

- Äänestyksessä jokainen äänestäjä ilmoittaa mielestään 3 parasta kuvaa, joista ensimmäinen saa kolme pistettä, toinen kaksi ja kolmas yhden. Puutteellisia ääniä (äänestäjä ei esim. ilmoita kolmea kuvaa, vaan vain yhden) ei huomioida. Voittaja määräytyy (ei niin yllättäen) kokonaispistemäärän mukaan.

- Ainoastaan määräaikaan mennessä tulleet äänet hyväksytään.

[q]mayah:
JEE! Mä en osaa kuvata, eíkä mulla oo ees digikameraa, mut mä voin keksiä aiheita
[/q]

Ei sulla tarvii olla digikameraa. Ihan mikä tahansa kamera käy.

...ja pistähän aihe-ehdotuksia tulemaan. :)

toimii =) täällä vois jopa olla vähä enemmän mahkuja ku esim edellisessä 'kilpailussa' johon huvikseni otin osaa ku sattu olee ylimääränen kuva hollilla (http://isacg.deviantart.com/journal/3571009/).. oon myös miettiny jos alkais kokeeks pitää somethingawfulin tyylistä photoshop phridaytä, hulvattoman hauska jos porukka osaa ja osallistuu.

Tässä linkki suomihiphop.com:in äänestystopiciin (tällä kertaa aiheena kuviin oli "kaupungin valot" ja ensimmäisellä kerralla "kotikatu.") ihan jotta näette millaista matskua jengi on siellä tuottanut:
http://www.suomihiphop.com/tekniikka/phpBB2/viewtopic.php?t=21295

Allekirjoittanut on ottanut myös osaa skabaan, mutta en juuri kuvittele menestyväni random räpsylläni. Tosin se ei nyt välttämättä olekaan mitenkään pääasia koko hommassa, vaan mun mielestäni palkitsevinta koko touhussa on yhdessä tekeminen ja toisten ihmisten näkemysten näkeminen jostain tietystä annetusta aiheesta.

[q]Jone:
- Mahdollisen skannauksen jälkeen kuvaa saa leikata
- Kontrastin, valkotasapainon, saturaation ja kirkkauden säätö on sallittua - Kuvaan ei saa liittää mitään tekstiä.
- Äänestyksessä jokainen äänestäjä ilmoittaa mielestään 3 parasta kuvaa, joista ensimmäinen saa kolme pistettä, toinen kaksi ja kolmas yhden. Puutteellisia ääniä (äänestäjä ei esim. ilmoita kolmea kuvaa, vaan vain yhden) ei huomioida. Voittaja määräytyy (ei niin yllättäen) kokonaispistemäärän mukaan.
[/q]

copyrightin lisäys kuvaan vois olla mun mielestä sallittua haluttaessa, samoin kenties raamien lisäys jos sen katsoo tarpeelliseks (ite lisään klubbarin ulkopuolella 95% kuviin raamit)? kuvien muokkaus on kyllä aikamoista väittelyä, itse sallisin kuvien pienimuotoisen säädön mainitsimies säätöjen lisäks, niin kauan kun kuva pysyy alkuperäisen henkisenä, eli pienet sharppaukset yms mitä muutenkin mahdoton seurata? vaan tuleepa se rajojen vetäminen aika hankalaks mitä enemmän sallitaan.. tässä tietenkin photoshoppia hallitsevat on pienessä etulyöntiasemassa, mutta jos tarkoituksena on saada näyttävä lopputulos, ei määd photoshop skillz silti voita hätkähdyttäviä kuvaustaitoja/mielikuvitusta.. go figure.

tota äänestystä vois myös jotenki kehittää niin että sais top 10 kuvat gallupiks jollon äänestyksen seuraaminen olis huomattavasti helpompaa, eli ainoa ongelma olis että ketkä valitsee 10 parasta vai käydäänkö siitäki esiäänestys platta awardsien tyyliin vai onko joku 'kuvatuomaristo' joka myös päättää kuvien mahdolliesta diskauksesta?

[q]anqqa:
oon myös miettiny jos alkais kokeeks pitää somethingawfulin tyylistä photoshop phridaytä, hulvattoman hauska jos porukka osaa ja osallistuu.
[/q]

alexander stubb toi osaajat kohtis hyvin esille ;)

[q]anqqa:
copyrightin lisäys kuvaan vois olla mun mielestä sallittua haluttaessa,
[/q]

Mä en näe tohon mitään tarvetta. Selkeyden nimissä olisi parempi ettei mitään tekstiä lisättäisi. Tekijänoikeuslaki suojaa kuvia siitä huolimatta onko asiasta erikseen mainittu jokaisessa kuvassa, vaikka usein itsekin lisään copyrightit kuvaan.

[q]anqqa:
samoin kenties raamien lisäys jos sen katsoo tarpeelliseks (ite lisään klubbarin ulkopuolella 95% kuviin raamit)?
[/q]

Raamien lisäys on sallittua jos kuvan tuottanut henkilö kokee sen tarpeelliseksi.

[q]anqqa:
kuvien muokkaus on kyllä aikamoista väittelyä, itse sallisin kuvien pienimuotoisen säädön mainitsimies säätöjen lisäks, niin kauan kun kuva pysyy alkuperäisen henkisenä, eli pienet sharppaukset yms mitä muutenkin mahdoton seurata? vaan tuleepa se rajojen vetäminen aika hankalaks mitä enemmän sallitaan.. tässä tietenkin photoshoppia hallitsevat on pienessä etulyöntiasemassa, mutta jos tarkoituksena on saada näyttävä lopputulos, ei määd photoshop skillz silti voita hätkähdyttäviä kuvaustaitoja/mielikuvitusta.. go figure.
[/q]

Mun mielestäni noi suomihiphop.com:in säännöt on ton suhteen fiksut ja eivät anna liikaa etumatkaa muutenkin osittain epätasaisessa kilpailussa taitaville kikkailijoille, joihin esim. itseni omahyväisesti luen. Loppupeleissä se on tietenkin jokaisesta itsestään kiinni millaista tuotosta photoshoppaamattomaksi väittää, mutta tarkoitus olisi ihan perusvanlaatuisia korjailuja lukuunottamatta "suoraan kamerasta" tulleiden kuvien laittaminen kilpailuun. Jos halutaan kilpailla digitaalisesta kuvankäsittelystä, niin sekään ei mun mielestäni ole mitenkään huono idea, mutta sen vois tehdä ihan erikseen sitten ja otan mielelläni osaa sellaiseenkin skabaan.

[q]anqqa:
tota äänestystä vois myös jotenki kehittää niin että sais top 10 kuvat gallupiks jollon äänestyksen seuraaminen olis huomattavasti helpompaa, eli ainoa ongelma olis että ketkä valitsee 10 parasta vai käydäänkö siitäki esiäänestys platta awardsien tyyliin vai onko joku 'kuvatuomaristo' joka myös päättää kuvien mahdolliesta diskauksesta?
[/q]

Siksi mun mielestäni äänestys onkin fiksuinta toteuttaa ihan niin yksinkertaisesti, että jokainen äänestäjä replyää erilliseen äänestystopiciin kolme nickiä järjestyksessä ja joku laskee annetut pisteet. Mä voin tehdä ton jos tehtävä mulle luotetaan. Ei mitään esikarsintoja, vaan ainoastaan yksi kierros.

Kaikkein parasta olis mahdollisimman nopeasti asettaa aihe ja ryhtyä tekemään tätä hommaa, koska Plattarilla nimenomaan säännöistä nahistelu tappoi käyttäjien mielenkiinnon koko skabailua kohtaa ja siitä ei siksi koskaan tullut mitään.

[q]mayah:
JEE! Mä voin keksiä aiheita
[/q]

Mä olenkin hyvää muusaa vaille, anna palaa. *hihu**vink*

Kiinnostusta on.

[q]mayah:
Ehdottaisin aihetta: "Lehdetön"

Jokainen ideoikoon siitä mitä mieleen tulee!
[/q]

Tärkeintähän aiheen asettelussa on se, että se antaa mahdollisuuksia moninlaisiin eri lähestymistapoihin. Mielestäni "lehdetön" täyttää ton kriteerin oikein hyvin, joten kannatan sitä ensimmäiseksi aiheeksi. Jos parempaa ehdotusta ei ilmene ja muutkin ton hyväksyvät, niin eiköhän aleta ideoimaan.

Antakaa mielikuvituksen lentää.

Sovitaanko, että (sovittiin aiheeksi sitten mitä hyvänsä) ensimmäiseen skabaan osallistuvien kuvien täytyy olla postattuna tähän threadiin 21.11.2004 klo 00:00 mennessä? Tämä antaa kuvaajille hieman alle kolme viikkoa aikaa.

Ottaen huomioon sen, että Klubituksen käyttäjistä 256 (tjsp) on ilmoittanut itsensä "bilekuvaajiksi" odotan tähän skabaan runsaslukuista osaanottoa.

[q]Jone:
Mä en näe tohon mitään tarvetta. Selkeyden nimissä olisi parempi ettei mitään tekstiä lisättäisi. Tekijänoikeuslaki suojaa kuvia siitä huolimatta onko asiasta erikseen mainittu jokaisessa kuvassa, vaikka usein itsekin lisään copyrightit kuvaan.
[/q]

njoo, ehkä hieman hätiköity ajatus, itsekään kun en vielä mihinkään kuviin copyrightiä tai mitään lisää.. unhoitetaan siis se :)

[q]
Mun mielestäni noi suomihiphop.com:in säännöt on ton suhteen fiksut ja eivät anna liikaa etumatkaa muutenkin osittain epätasaisessa kilpailussa taitaville kikkailijoille, joihin esim. itseni omahyväisesti luen. Loppupeleissä se on tietenkin jokaisesta itsestään kiinni millaista tuotosta photoshoppaamattomaksi väittää, mutta tarkoitus olisi ihan perusvanlaatuisia korjailuja lukuunottamatta "suoraan kamerasta" tulleiden kuvien laittaminen kilpailuun. Jos halutaan kilpailla digitaalisesta kuvankäsittelystä, niin sekään ei mun mielestäni ole mitenkään huono idea, mutta sen vois tehdä ihan erikseen sitten ja otan mielelläni osaa sellaiseenkin skabaan.
[/q]

tätä tukis se photoshop phriday, eli vois tosiaan pitää molempia, vois vaikka luoda kokonaan oman alueen forumiin näille kuvasäädöille, etenkin jos homma alkaa toimii. alueelle vois olla muutenki käyttöä yleisenä kuvista keskustelulle tyyliin uusimmat lensflarevinkit yms.


mielestäni tosi loistava idea ja olisi myös erittäin suotavaa, että muut laittavat mielipiteensä toisten kuvista, eli plussat ja miinukset :)

[q]Jone:
---
mayah:
Ehdottaisin aihetta: "Lehdetön"

Jokainen ideoikoon siitä mitä mieleen tulee!

---


Tärkeintähän aiheen asettelussa on se, että se antaa mahdollisuuksia moninlaisiin eri lähestymistapoihin. Mielestäni "lehdetön" täyttää ton kriteerin oikein hyvin, joten kannatan sitä ensimmäiseksi aiheeksi. Jos parempaa ehdotusta ei ilmene ja muutkin ton hyväksyvät, niin eiköhän aleta ideoimaan.

Antakaa mielikuvituksen lentää.

Sovitaanko, että (sovittiin aiheeksi sitten mitä hyvänsä) ensimmäiseen skabaan osallistuvien kuvien täytyy olla postattuna tähän threadiin 21.11.2004 klo 00:00 mennessä? Tämä antaa kuvaajille hieman alle kolme viikkoa aikaa.

Ottaen huomioon sen, että Klubituksen käyttäjistä 256 (tjsp) on ilmoittanut itsensä "bilekuvaajiksi" odotan tähän skabaan runsaslukuista osaanottoa.
[/q]

Hyvä aihevalinta ja mielestäni loistava idea kokonaisuudessaan

[q]anqqa:
tätä tukis se photoshop phriday, eli vois tosiaan pitää molempia, vois vaikka luoda kokonaan oman alueen forumiin näille kuvasäädöille, etenkin jos homma alkaa toimii. alueelle vois olla muutenki käyttöä yleisenä kuvista keskustelulle tyyliin uusimmat lensflarevinkit yms.
[/q]

Skulaa. Oikeastaanhan vois olla tosi lystiä vaan heittää kehiin aihe (esim. "lehdetön"), aikaraja ja sitten luoda muutama threadi, jossa kilpailtaisiin erilaisilla luovilla tuotoksilla (esim. valokuvauksella, digitaalisella kuvankäsittelyllä, teksteillä jne voisi olla omat skaba-threadinsä [joissa kunkin säännöt määritelty erikseen] ja mahdollisesti vielä "freestyle"-skaba päälle, johon voisi siis osallistua millä tahansa omalla tuotoksellaan) keskenään. Yhä edelleen IMO tässä ei nyt oo pointtina se hampaat irvessä kilpaileminen, vaan pistää porukka liikkeelle tekemään juttuja.

Pidetäänkö "Lehdetön" nyt valittuna aiheeksi? Who votes "aye?" (Lisään sen threadin topiciin sit nimittäin)

Hyväksytäänkö suomihiphop.com:in säännöt tähän skabaan?

Hyväksytäänkö takaraja?

Näihin kun saa vastauksen muutamalta ihmiseltä, niin päästään siihen tekemisen makuun.

sattuipa sopivasti kaunis aurinkoinen vapaapäivä Jone mä tuun pöllii sun kameran!! :D

Joo ja oon samaa mieltä eli aihe ja takaraja käyvät.

Harmittaa ettei meil oo enää mitää hyvää kameraa mut osallistun silti :)

EDIT: SKABAN SÄÄNNÖT LISÄTTY TÄHÄN THREADIN KÄRKEEN:

- Osallistu skabaan vain YHDELLÄ kuvalla! (jonka postaat tähän threadiin)
- Kuvan tulee noudattaa skaban teemaa (tässä ensimmäisessä skabassa teema on "Lehdetön.")
- Ilmoita kuvasi mukaan kilpailuun määräaikaan mennessä, aikarajan jälkeen tulleita töitä ei hyväksytä mukaan äänestykseen

- Valokuva saa olla mustavalkoinen tai värillinen
- Kuvaan ei saa lisätä eikä siitä saa poistaa mitään.
- Mahdollisen skannauksen jälkeen kuvaa saa leikata
- Kontrastin, valkotasapainon, saturaation ja kirkkauden säätö on sallittua
- Kuvissa ei saa käyttää esim. Photoshopin suotimia (filter)
- Kuvaan ei saa liittää mitään tekstiä.

- Käyttäkää mielikuvitusta! ;)

Takaraja (josta ei jousteta) kuvien postaamiseen maanantai 22.11.2004, keskiyö (00.00).

-----------------------------------------------------------

Platinum.ac:n ja Suomihiphop:com:in puolella on kummassakin koitettu ideaa valokuvaus"kilpailusta", jossa ensin määritellään aihe ja sitten käyttäjät postaavat tiettyyn määräaikaan mennessä oman näkemyksensä tästä. Määräajan umpeuduttua forumin käyttäjät sitten äänestävät näistä omasta mielestään parhaan. Mielestäni ko. konsepti on aika mielenkiintoinen ja Suomihiphop.com:issa se on jopa saatu toimimaan yllättävänkin hyvin (käyttäjät kameraummikoista semiammattilaisiin ovat postanneet paljon kuviaan kumpaankin tähän mennessä pidettyyn "kilpailuun", joista toisen äänestysosa on tällä hetkellä menossa.). Musta olisi siis hauskaa koitaa samaa täällä Klubituksen puolellakin.

Olisiko ihmisillä kiinnostusta moiseen? Famea tai gloryä ei ole jaossa, mutta IMO tää olis aika mielenkiintoinen tapa tehdä jotain luovaa yhdessä - Kuka tahansa kameran omistava (käytännössä kuka tahansa siis) voi osallistua, eikä osallistujien tarvitse välttämättä ymmärtää valokuvauksesta hölkäsen pöläystä.

Myös ehdotuksia ensimmäisen skaban aiheesta otetaan vastaan. Tarvittaessa keksin sellaisen itse, mutta olis kivaa jos mieluummin saada se aihe joltain muulta.

O