yhdistyykö vantaa helsinkiin?

Back to yleinen keskustelu O

Hmm.. mä en ole perehtyny asiaan oikeastaan millään lailla... mutta se jo kismittää että kun asun itse korson vieressä mikolassa eli itä vantalla ja haluun matkaa länsi vantaalle esim myyrmäkeen niin matkaan voi kuluu jopa 1,5h yleisillä(minimissään menee 1h, autolla 20-30min)...
joten hyvin on hoidettu tää joukkoliikenne..

ja se että jos haluun nykyään helsinkiin niin yksi suunta maksaa 3,40 jos en ole kerenny latamaan korttiin rahaa... joten jos mä alan miettii omasta näkökulmasta ja vain tätä asiaa huomioon ottaen niin mun mielestä ei se yhdistyminen niinkään vaan sen että ne päättäjät voisi vähän tehhä tän joukkoliikenteen paremmaksi niin ei tarvisi niin paljon esim yksinautoiluu ym ym... koska harvemmni tulee lähdettyy ilman autoo nykyään esim just myyrmäkeen...
ja noi seutuliikenteen hinnat vois joku miettii vähän uudestaan...

eli joukkoliikenteen kun laittais uusiksi niin sitten olis ihan jees.... oltais me sitten vantaata taikka suur helsinkii...

[q]Tres:
Kuulin just huhun että ruotsi ja venäjä neuvottelee
Suomen jakamisesta.
[/q]

Mahdoton ajatus, silloinhan toinen joutus ottamaan Ahvenanmaan.

Jotain yhdistymisen tarpeellisuudesta kertoo jo sekin, ettei kukaan ole nähnyt muita etuja, kuin seutulippujen poistumisen ja jonkun ratikka/juna/metro-virityksen. Nuo kyllä järjestyisivät ihan erilläänkin.

Ainut näkemäni varsinainen hyöty olis mahdollisuus yhdistää hallinto, säästöt olisivat ehkä jopa useamman sentin kuussa/asukas. Tämä sopisikin hyvin hallituksen ja kuntien viimeisen parin tuhannen vuoden aikaiseen työllistämiskampanjaan.

Tässä threadissa haiskahtaa hurtti huumori.

/test/sarkasm

voi saakeli teitä, jos joukkoliikenne halventuu ni sitten... just joo, mulle ainakin täysin sama mitä se maksaa. ei tarvitse kuin tankata 2 litraa bensaa ni siinä on yhden matkan hinta...

Mä en ainakaan haluu mitään vantaan paskasta rupusakkia näille nurkille. Helsinki on ihan jees mutta en haluais siltikään että ihana puutarha/ranta kaupunkini Espoo yhdistettäisiin venäjän kivistä ladottuun isoveljeensä.

[q]KumiTorso:
Jotain yhdistymisen tarpeellisuudesta kertoo jo sekin, ettei kukaan ole nähnyt muita etuja, kuin seutulippujen poistumisen ja jonkun ratikka/juna/metro-virityksen. Nuo kyllä järjestyisivät ihan erilläänkin.
[/q]
Kyllä esim. Greenie ja allekirjoittanut mainitsi tuolla muustakin... Enkä yhtään ihmettele, ettei ”perus kaduntallaajalle” tule mieleen muita asioita kuin julkinen liikenne - esim. kaavoitus ja alueiden yleinen kehittäminen on ehkä hieman kauempana arkipäivästä, vaikka ovatkin erittäin tärkeitä asioita pääkaupunkiseudun elinvoimaisuuden kannalta.

[q]UnityF:
mutta se jo kismittää että kun asun itse korson vieressä mikolassa eli itä vantalla ja haluun matkaa länsi vantaalle esim myyrmäkeen niin matkaan voi kuluu jopa 1,5h yleisillä(minimissään menee 1h, autolla 20-30min)...
joten hyvin on hoidettu tää joukkoliikenne..
[/q]

Tästä asiasta mä voisin sanoo pari juttua..

Mä asun joku 5 kilsaa Vantaan rajoilta poispäin, ja mua ottaa NIIN pannuun kun dösiä kulkee tääl Keraval kerran tunnis jos sitäkään. Nyt kesän ajaksi ainakin toinen linjoista on lakkautettu launtaisin ja sunnuntaisin, eli se kulkee vaan viikolla ja vika dösä lähtee yheksän aikoihin. Just tän takii mä en haluis asuu muualla kun pääkaupunkiseudulla, kun mul ei kerta ole ajokorttia eikä autoa, eikä toistaseks varaakaan edes siihen korttiin. Et siitä pitää kärsiä et asuu pari kilsaa Vantaalta. Ja sit dösäliput on tyyliin 2,5 euroo per SUUNTA, et ne ei edes käy tyliin tunnin sisällä. Et olkaa vaan onnellisia et asutte siel Vantaal :D Täältä kestää 45 minsaa päästä mun duuniin Rekolaan

Otan osaa, MaSari. Asuin ennen nurmijärvellä n. 2km espoon rajalta, ja sieltä meni just dösiä kerran 1½ tunnissa ja matka keskustaan kesti tunnin... ja lisäksi 4,7e yhteen suuntaan! siinä vaiheessa, kun laskin, että matkustamiseen alkaa mennä yli sata euroa kuussa, muutin poies..

[q]KumiTorso:
Ainut näkemäni varsinainen hyöty olis mahdollisuus yhdistää hallinto, säästöt olisivat ehkä jopa useamman sentin kuussa/asukas.
[/q]

Loistava asia olisi kyllä se hallinnon yhdistäminenkin ja toki se oli munkin mielessä aiempaa viestiä kirjoittaessa.

Siitä, että voidaanko joukkoliikennettä parantaa tehokkaasti nykyisen kaltaisessa tilanteessa, on tulkinnanvaraista ja riippuvainen siitä, mihin asiaa verrataan. Toki, asiat kulkevat jouhevammin, kuin esimerkiksi jos bussilinjoista järjestettäisiin kansanäänestyksiä, mutta ei se poista sitä tosiasiaa, että nykyinen järjestely ei oikein tunnu oikein toimivan. Sen sijaan, jos EVH (Espoo, Vantaa, Helsinki - voi hyväksyä!) olisivat yksi kaupunki, voitaisiin asioita järjestää tehokkaammin. Miksi? Nyt esimerkiksi jokaisella kaupungilla on oma joukkoliikenteensä. Onko tämä erityisen tehokasta? Erityisesti kun yhteistyö on luokkaa ”No antakaa meille se Kamppi niin.. noh, mitäs.. eipä tässä muuta.”

Asemakaavoituksenkin uskoisin onnistuvan paremmin jos EVH olisi olemassa. Esimerkiksi Helsingin ja Vantaan rajalla ei olisi mielenkiintoista tyhjää tilaa rajan tuntumassa. Lisäksi uskoisin tämän tuovan myös uutta näkökulmaa kaupunkiin ainaisen ”Ullanlinna vs. Itä-Helsinki” vertailun rinnalle. Saataisiin rakennettua oikeasti jotain uutta sitten 60-luvun, jolloin suunnitelmat olivat varsin hyviä, mutta aika ei kypsä (esimerkiksi Aallon keskustasuunnitelmalle, PERKELE!).

Jätehuolto, talvikunnossapito jne... miksi ei yhdistettäisi?

P.S. Noh, tulihan metro tosiaan 80-luvulla. Tosin senkin suunnittelu aloitettiin - oho - 60-luvulla :)

[muokattu 7.6.2004 15:46]

[q]ZRO:
Helsinki, Vantaa, Lesboo, Kranu..iha vidun sama...
[/q]

Pitskun raitti on valo elämällesi !!!!!

Jos vantaa ja helsinki yhdistyy niin eikö siitä tuu sitten

Van Helsing

Olen asunut Hesassa, Espoossa ja nyt Vantaalla. Omat sosiaalisesti moniongelmaiset alueensa niillä on kaikilla, jossain enemmän jossain vähemmän.
Kaikenlaisia ihmisiä, eri yhteiskunta ja tuloluokista löytyy paljon, kaikilta kolmelta alueelta, myös ”Puutarha-Espoosta”
Julkisessa liikenteessä lienee paljon kehittämistä, varsinkin poikittaisessa. Mielenkiintoista seurata mitä loppupeleissä kuntaliitos asiassa päätetään..

[muokattu 10.6.2004 07:42]

vittu sentään, seutulippu jo 3e 40snt...eläköön yksityisautoilu

[q]ezzy:
vittu sentään, seutulippu jo 3e 40snt...eläköön yksityisautoilu
[/q]¨

http://www.pummit.org/ ;-)

[q]ezzy:
vittu sentään, seutulippu jo 3e 40snt...eläköön yksityisautoilu
[/q]

niimpä.. ainakaan näillä uusilla hinnoilla ei yhtään houkuta lähtee bussilla liikenteeseen mut pakko se on kun ei omista korttii eikä sitä autoo...
ja nyt koitetaan saadaan yksinautoiluu vähemälle.. tää vaan huokuttelee enemmän käyttämään omaa autoo kun julkisia...

[q]yusu:
---
ezzy:
vittu sentään, seutulippu jo 3e 40snt...eläköön yksityisautoilu
---
http://www.pummit.org/ ;-)
[/q]

joo ei, kyllä mä turvaudun jatkossakin KITT:iini :D
piti vaan reclaim the streetin ideologian mukaisesti kulkea julkisilla kerrankin...keskustaan muutenkin on harvemmin asiaa ja vielä harvemmin autolla.

[q]UnityF:
niimpä.. ainakaan näillä uusilla hinnoilla ei yhtään houkuta lähtee bussilla liikenteeseen mut pakko se on kun ei omista korttii eikä sitä autoo...
ja nyt koitetaan saadaan yksinautoiluu vähemälle.. tää vaan huokuttelee enemmän käyttämään omaa autoo kun julkisia...
[/q]

Voi ku teil pienil ei oo mitää käsitystä siitä mitä sekin sit taas maksaa...
Sinä vaiheessa kun on varaa johonkin fiksun autoon niin joukkoliikenne tuntuu lähinnä naurettavan halvalta.

Mitä autoilu maksaa eli pari hyvää linkkiä autoilun hintoihin:
http://www.autoliitto.fi/content.cfm?doc=2319
http://www.nettilinja.fi/~merta/autoilu.html

Melko nopeasti huomaa, että joukkoliikenne on todella halpaa!!!!

t.
R2D2

Tästä pääkaupunkiseudun yhdistymisestä on puhuttu ties kuinka kauan, mutta nyt keskustelu sai uutta pontta, kun selvitysmies Alanen ehdotti seudullista yhteistyömallia ja kuntaministeri Manninen väläytteli jopa kuntien pakkoliitoksia.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Helsingin, Espoon ja Vantaan tulisi mitä pikimmin yhdistyä yhdeksi kaupungiksi. Ensinnäkin, äätöksiä pystyttäisiin tekemään järkevämmin ja kokonaisvaltaisemmin, kun niissä otettaisiin huomioon koko seudun hyvinvointi. Esimerkkejä tästä löytyy vaikkapa kaavoittamisesta tai liikenteestä - ei tarvitsisi enää jahkailla kehä kakkosen jatkamisesta tai länsimetrosta, kun niistä päätettäisiin yhdessä.

Toisekseen rahaa säästyisi, kun päällekkäisiä toimintoja pystyttäisiin yhdistämään tai karsimaan. Tämä koskee erityisesti hallinnollisia virkamiehiä: nyt jokaisella kunnalla on oltava omat lakisääteiset instanssinsa, josta syntyy paikka paikoin turhaa päällekkäisyyttä. Välillä tuntuukin siltä, että yhdistymistä vastustavat eniten ne virkamiehet, joiden palli olisi uhattuna kuntaliitoksen syntyessä.

Kolmanneksi, verotulojen kertyminen yhteen pottiin mahdollistaa niiden oikeudenmukaisen ja tehokkaan jakamisen. Tällä hetkellä kaupunkien menot ja tulot menevät osittain päällekkäin, kun kaupunkilaiset käyttävät palveluita muualla kuin kotikunnassaan. Tästä on paljonkin esimerkkejä, kuten kulttuuritoiminta, liikenne, koulut, kirjastopalvelut ja niin edespäin. Lisäksi on paljon ihmisiä, jotka käyvät töissä yhdessä kunnassa ja asuvat toisessa. Veronsa he kuitenkin maksavat kotikuntaansa, riippumatta siitä kumman kunnan infrastruktuuria he käyttävät.

Neljäs syy on oikeastaan globaali. Välillä tuntuu siltä, että pääkaupunkiseudun kunnat taistelevat toisiaan vastaan - veromarkoista, asukkaista, yrityksistä, valtionosuuksista. Todellisuudessa kaupunkeihin kohdistuu eniten kilpailua ulkomailta. Pääkaupunkiseutu toimii mitä suurimmassa määrin Suomen talouden veturina - jos pääkaupunkiseudun talous horjuu, horjuu koko Suomen talous. Siksipä yhdistyminen lopettaisi keskinäisen kilpailun ja pakottaisi miettimään, miten vastata globaaliin kilpailuun.


Itselläni on kokemusta sekä helsinkiläisenä että espoolaisena olemisesta. Asuin elämäni ensimmäiset 21 vuotta Helsingin puolella, josta muutin muutaman kilometrin päähän länteenpäin. Ja kas, kuin taikaiskusta muutuinkin espoolaiseksi, koska kuntaraja sattui menemään siinä välissä. Itse asiassa näen vieläkin vanhan kotiseutuni ikkunasta - niin suuri muutos asuinpaikan vaihtaminen maantieteellisesti oli.

[q]MaSari:

Tästä asiasta mä voisin sanoo pari juttua..

Mä asun joku 5 kilsaa Vantaan rajoilta poispäin, ja mua ottaa NIIN pannuun kun dösiä kulkee tääl Keraval kerran tunnis jos sitäkään. Nyt kesän ajaksi ainakin toinen linjoista on lakkautettu launtaisin ja sunnuntaisin, eli se kulkee vaan viikolla ja vika dösä lähtee yheksän aikoihin. Just tän takii mä en haluis asuu muualla kun pääkaupunkiseudulla, kun mul ei kerta ole ajokorttia eikä autoa, eikä toistaseks varaakaan edes siihen korttiin. Et siitä pitää kärsiä et asuu pari kilsaa Vantaalta. Ja sit dösäliput on tyyliin 2,5 euroo per SUUNTA, et ne ei edes käy tyliin tunnin sisällä. Et olkaa vaan onnellisia et asutte siel Vantaal :D Täältä kestää 45 minsaa päästä mun duuniin Rekolaan
[/q]

Kerava on sen verran pieni paikka, että polkupyörällä ei ole pitkä matka minnekään. Pohjoisesta etelään ajaa noin.20-30 minuutissa... Kannattaa ostaa pyörä poliisiin huutokaupasta niin sen sitten uskaltaa jättää sinne asemalle.. Tosin ei Keravalta ole pitkä matka Rekolaan pyörälläkään. Kesällä hyvää hyötyliikuntaa!

Sorry Off Topic...

[muokattu 9.6.2004 18:03]

Helsingin ja vantaan yhdistymisestä toden totta ei varmaan olisi mitään muuta hyötyä kuin se että matkat näiden mestojen välillä halpenisivat.....kait. Mitenköhän kävisi vuokra-asuntojen hinnoittelun? nythän vantaalla (landella ;) asuu puolta halvemmin.
Mielstäni suur-helsinki idean juttu on vain saada suomeen asuksas luvultaan edes snadisti eurooppalainen kaupunki, ei se mitään kuitenkaan muuta....paitsi poistaa nimen vantaa kartalta. Ei mitkään muutokset joita viime vuosina on tullut, ole vaikuttaneet kovinkaan paljon meikäläisen elämään, joten ihan yks ja sama hailee.

O