Virallinen "kysy tyhmiä"-thread
[q]ezzy,
Ihmisiä on muuten hassua yrittää opettaa käyttämään vaikka http://webmail.domain.fi osoitetta, kun he kirjoittavat aina http://www.webmail.domain.fi :)
[/q]
Hahahahah.. Mä oon niin laiska etten jaksa sitä www:tä kirjoittaa ja sit ottaa suunnattomasti päähän jos se vaaditaan siihen Hyvä ja ärsyttävä esimerkki haaga-helia.fi Luulis et toi lafka osais..
[muokattu 12.12.2003 21:36]
[q]Displacer, 19.12.2006 16:53:
---
Annakins, 19.12.2006 16:46:
---
Displacer, 19.12.2006 16:44:
Entäs miten saan firefoxin soittamaan settejä, ilman että lataa niitä ensin pysyvästi koneelle? ilman quicktimea siis, vai pitääkö sitä semmonen sit koneelle laittaa..
---
Mulla ainakin toimii open with -> valitse haluamasi soitin
---
Klubbarissa ton kuuntele-napin kanssa myös? Ei mulla ainakaan ole tollasta vaihtoehtoa :( yleensä täältä tulee kumminkin kuunneltua settejä jos jostain...
[/q]
Juu, siis mulla aukee tollanen ikkuna mistä voi valita joko open with tai save as. Firefoxissa siis.
[q]uana, 4.1.2007 19:55:
al-majid on tuossa siis kunnianimi? sita olinkin valilla ihmetellyt, mista se tulee. mita se tarkaanottaen tarkoittaa? kemikaali-ali, saddamin sukulaispoikia, tais olla myos al-majid
[/q]
Ton artikkelin mukaan Saddamin isän nimi ois ollu Husein al-Majid, eli se ei olis kunnianimi (mä kans olisin veikannut niin).
Mutta siis kyllähän se käytäntö Lähi-idässä nykyään on aika pitkälle se, että ihmisillä (varsinkin eliitteihin kuuluvilla) on etu- ja "suku"nimi, vrt. Mahmud Abbas, Hosni Mubarak. Kaikilla nimillä on varmasti jotkut juuret, mutta samalla tavalla niitä nykyään käytetään.
Ainakin al-majd tarkoittaa oppinutta, joten veikkasin et toi al-majid kirjotusmuoto viittaa samaan (lyhyillä vokaaleilla ei oo väliä ku ei niitä kirjoteta)
[q]akir0, 24.1.2007 22:16:
---
soturi, 24.1.2007 17:57:
Miten USA:n presidentinvaalit oikeen toimii?*ding*
---
"Presidentti valitaan USA:ssa välillisillä vaaleilla eli äänestäjiksi rekisteröityneet kansalaiset äänestävät kussakin osavaltiossa valitsijamiehiä, jotka valitsevat presidentin ehdokkaiksi asettuneiden henkilöiden joukosta. Kunkin osavaltion valitsijamiehet asettuvat kaikki oman osavaltionsa suorassa kansanvaalissa eniten ääniä saaneen ehdokkaan taakse (poikkeuksena Maine ja Nebraska)."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Yhdysvaltain_presidentinvaalit_2004
Wikistä löytyy sitten kilokaupalla tietoa aiheesta. Etenkin englanniksi.
[/q]
Onpa kyllä vähän sekava tuo Wikipedian teksti mielestäni.
Yksinkertaistetusti sanottuna äänestäjät äänestävät ehdokkaita ja äänet lasketaan osavaltiokohtaisesti. Se ehdokas, joka saa enemmistön osavaltion x äänistä, saa koko osavaltion valitsijamiesäänet.
Esimerkiksi jos ehdokas Simpanssi saa eniten ääniä Kaliforniassa, saa hän 55 valitsijamiesääntä, vastaavasti Wyomingin voittaja saa 3.
Kunkin osavaltion valitsijamiesten määrä on kyseisen osavaltion edustajainhuoneen edustajien määrä + senaattorien määrä (eli 2).
Ehdokas tarvitsee 270 valitsijamiesääntä voittaakseen vaalit.
Tällainen vaalitapa siis todellakin mahdollistaa sen, että vähemmän kansanääniä sanut ehdokas voittaa. Näin on tapahtunut muistaakseni neljä kertaa USA:n historian aikana, meille kuuluisin tapaus oli vuonna 2000 kun Bush nousi pressaksi.
Mielestäni typerä vaalitapa.
[size=8]edit: johan typoilin.[/size]
Miksi naiset voivat käydä miesten vessassa ilman, että kukaan katsoo kieroon, mutta miehet eivät voi käydä naisten puolella ilman hämmästelyä?
[q]ezzy, 22.5.2007 21:45:
Ally oli eka mikä tuli mieleen. Accomplice on yleensä rikostoveri.
Aika kiva saitti btw :)
[/q]
Joo, ei tullu oikeen vastaan mitään ihan ally-sanaa vastaavaa.
[q]uana, 4.1.2007 19:22:
tuollapain ei vaan ole sukunimia kaytossa vaan toinen nimi on isan nimi. al-tikrit tarkoittaa taas etta on syntyjaan/kotoisin Tikritista
ts
Saddam Hussein al-Tikrit
[/q]
Arabialainen/islamilainen nimenantokäytäntö on aika monimutkainen ja periaatteessa henkilöllä voi olla 5 nimeä: ism eli henkilökohtainen nimi (esim. Muhammad), nasab = isän nimi (esim. ibn Yaqub), nisba eli kuvaileva nimi (esim. al-Tikriti), laqab eli kunnianimi (esim. Majd al-Din, uskonoppinut) ja kunya eli pojan (harvoissa tapauksissa tytön nimi, esim. abu al-Tahir). Koko nimi olisi siis Majd al-Din abu al-tahir Muhammad ibn Yaqub al-Tikriti. Niin, ja noita isän ja pojan (tai tytön) nimiä ei voi erottaa, eli esim. jos Mahmud Abbasista puhutaan Abu Mazenina, niin sitä Abua ei voi ottaa pois siitä edestä ja puhua vain Mazenista (tuolloin puhuttaisiin hänen pojastaan, jonka nimi oli Mazen). Tosin tuon Saddamin nimestä kertovan artikkelin perusteella ibn/abu -sanaa ei aina käytetä (mikä oli mulle uus juttu).
Saddamin nimeen liittyen löysin oheisen: http://www.cbc.ca/news/indepth/words/saddam_hussein.html
Saddam Husein al-Majid al-Tikriti. Olit tosiaan oikeassa, Husein oli Saddamin isän etunimi. Al-Tikritin tiputti pois nimestään, koska ba'ath-puolue kielsi "heimo"nimet.
Tässä vielä oheisesti artikkelista: "With clan and tribal terms eliminated, a name had to be picked from the two remaining choices (Saddam or Hussein), and Iraq's ruler endorsed the first. Virtually everyone in the region knows him by this name, not by "Hussein," and he encourages its use cultivating a sort of Grand Uncle persona to go with some of his other roles, including Direct Descendant of the Prophet."
menipä sekavaksi :D
[q]Amma, 5.8.2010 11:42:
Löytyykö jostain päin inttternetttiä lentovälimatkoja? Siis vaikkapa montako lentokilometriä kertyy välillä Helsinki-Rooma tai Berliini-Ateena?
[/q]
Koklaa tätä http://distancecalculator.globefeed.com/World_Distance_Calculator.asp
[o]Mikä on paras tapa hävittää/kierrättää vanhat CD:t (siis tollaset poltetut tms)?[/o] Tää selviskin jo HSY:n sivuilta, eli energiajaeseen vaan!
Entäs vanhat läppärit? Mulla ois tossa kaks joista pitäis päästä eroon ennen muuttoa.
[q]nomic:
miksi klubbariin ilmestyy melkein kokoaika jotain turhia topickeja nykyään? (onko niitä hyödyllisiäkin?)
[/q]
niinpä.. ja sitten kun menet vahingossa kysymään mitä vitun järkeä tässäkin nyt taas on, niin saat vastaukseksi heii.. ei kaikkee pidä ottaa vakavasti, missä sun huumorintaju on..ihihih..pluurrihqqqqqq lölzzz
Mul on reilu vuoden vanha MacBook ja käytän Google Chromea. Jostain syystä webbisivuilla kalenteri päättyy maaliskuuhun 2011, siis esim. lentoyhtiöiden sivulla kun yrittää katsoa lentoja, niin joko maaliskuu tulee kahdesti tai sen jälkeen ei tuu mitään kuukausia.
Keksiiks kukaan mitään syytä?
[q]Freja, 8.5.2007 15:25:
Luettelisko mulle joku syyt, miksi yrttitee on parempi/terveellisempi vaihtoehto kuin normi musta tee?
[/q]
Valkoinen, vihreä, oolang ja musta tee tehdään kaikki camillia sinensis -kasvista, yrttiteet taas erilaisista yrteistä.
Esimerkiksi kofeiinin määrä on sitä suurempi, mitä tummempaa tee on:
Tea contains varying amounts of caffeine, depending primarily on the type. In order, from less to most, are whites, greens, oolongs, and blacks. Green tea has about 8-36 mg of caffeine per cup, black has 25-110 mg per cup. Coffee, for example has 60-180 mg per cup. (http://www.elixirtonics.com/index.asp?PageAction=Custom&ID=10)
Myös esim. vihreässä teessä on ilmeisesti paljon antioxidantteja.
[q]Snaggo, 16.4.2007 21:16:
Mihin partavaahdon teho ja hyöty perustuu? millä periaatteella se toimii?
[/q]
Partavaahdon tarkoituksena olisi pehmittää parransänget leikkausta varten tehden ajosta miellyttävämmän partahöylällä (+ veitsellä). Lisäksi se suojaa ihoa hiertymiltä ja mahdollisilta haavoilta (haavat ovat veemäisiä u knowz).
Guide to perfect shave:
http://www.msnbc.msn.com/id/6886845/
How to prevent razor burns:
http://www.razor-burn.com/
Pitää kyllä itsekin ryhtyä toteuttamaan noita ohjeita, olen aika tyytymätön nykyiseen metodiini, sillä ikinä en saa yhtä hyvää jälkeä kuin niissä pirun Gilletten mainoksissa.
Mutta nyt, silmäni avautuivat, olen valaistunut, olen kokenut sen, zen!
[q]Kimbou, 13.4.2009 11:37:
---
Freja, 12.4.2009 23:43:
Mitä eroa on lyhenteillä Ms ja Miss? Esim netissä tulee välillä vastaan noita, missä pitää olla valittuna joku seuraavista:
Miss
Mr
Mrs
Ms
Mit vit? Muistan, että koulus aina opetettiin, että on Mr Mrs ja Ms, joka ois lyhennys Missistä. Mut siis... täh? Voisko joku viisaampi ny jelppiä vähä kiits ^^
---
aloin itekki miettiä asiaa, google löys muitaki asiaa ihmetteleviä, että ei kai sillä suurta merkitystä ole kumpaa käyttää ms vai miss.
jostain foorumilta poimin!!
"Nain on, etta Ms on taysin olematon etuliite, joka kertoo vain sukupuolen, ei siviilisaatya. Sita voi kayttaa niin Miss kuin Mrskin. Yleisin se on Briteissa ehka eronneille naisille, jotka eivat ole enaa Miss mutta eivat myoskaan Mrs. (Ja erityisesti koska Mrs. vihjaa, etta sukunimi on miehen.)
Jotkut ovat siita tarkkoja, mutta kaikki parikymppiset brittikamppikseni ovat kylla saaneet aina postinsa Miss-etuliitteella. Eli Ms on ehka vahan jenkkityylia, luulisin. Ja kylla minua ainakin puhutellaan joskus esimerkiksi pankissa Missiksi, kun Ma'amiksi olen varmaan liian nuori".
[/q]
Tosiaan siis ms voi olla joko miss tai mrs. Itse käytän ms etuliitettä silloin, kun en tunne kyseistä henkilöä enkä tiedä onko tämä miss vai mrs (esim. jos lähetän meiliä ulkomaiselle kollegalle jota en ole tavannut jne). Ei synny ikäviä väärinkäsityksiä eikä tartte pohtia että kumman laittaisi.
[q]mikke, 12.5.2007 20:54:
Minkä ihmeen takia Jenkkilässä poliisi käyttää vieläkin rattijuoppojen valvonnassa niitä iänikuisia "kävele tätä viivaa pitkin"-testejä, eikä esim alkometriä ?
[/q]
Mun ymmärtääkseni Jenkeissä ei (ainakaan kaikissa osavaltioissa) saa tehdä suomalaistyylisiä puhallutusratsioita, loukkaavat kuulemma ihmisten yksityisyyttä, eli poliisi saa pysäyttää ainoastaan, jos on syytä epäillä että ko. kuski on rikkonut lakia. Voipi siis olla, että juurikin tästä syystä eivät ole investoineet alkometreihin.
Itse huomasin Kaliforniassa, että jengi ajaa autoa ihan vitun päreissä :/
[q]akir0, 1.3.2006 11:03:
---
Android, 28.2.2006 19:53:
---
Applen kehittämä mediaformaatti.
---
No ei kyllä oo Applen kehittämä, vaan standardin on kehittänyt Moving Picture Experts Group (MPEG).
[/q]
Muokkausmuokkaus: Siis oliko tässä nyt puhe mpeg4-formaatista (joka ilmeisesti on kuvaa??) vai esim. iTunesin käyttämästä m4p-formaatista? Onko m4p pelkkää musiikkia vai voiks se olla myös kuvaa?
Mulla ainakin meni noi kaks sekasin ku eka koklasin iTunesia.. (Siis sekasin sillee, et puhuin mp4:stä vai se oikeesti on m4p).
[q]Freja, 7.6.2007 13:42:
Jos mun suupielet halkeilee, nii minkä vitamiinin puutos/yliannostus se nyt si olikaan?
[/q]
Muistaakseni kuulemma b-vitamiinin puutos. Mutta mulla on kyllä aina auttanut pelkkä Bepanthen.
Mistä maailmanpankki saa maailman isoimmat rahat: Jos sen omistaa konkurssikypsä ja velkaantunut USA ja 5 vuodessa kymmeniä miljardeja menoistaan karsiva Iso-Britannia, joka
myös on pahasti velkaanunut? Lainaavatko valtiot siis itselleen rahaa tms? Pääkonttori ja hallintokorporaatio sijaitsee yhdessä rakennuksessa.. onko se rakennus rakennettu timantein ja kultaa säästämättä, vai mistä lähes loputon rahavirta lainaukseen riittää.. Kuka siinä sitten loppupelissä häviää, jos esimerkiksi venäjän kai jo satojen miljardien lainat ovat menneet
yksityishenkilöiden taskuun pääosin? Pitäisi kai perehtyä asioihin enemmän, mutta täällähän
sai kysyä niitä tymiä kyssäreitä!
Maailmanpankki ei "omista" kukaan, sillä on 186 jäsenmaata.
Tässä lisäinfoa VM:n sivuilta:
[q]Nimityksellä Maailmanpankki tarkoitetaan Kansainvälistä jälleenrakennus- ja kehityspankki IBRD:tä (International Bank for Reconstruction and Development) sekä Kansainvälistä kehitysjärjestö IDA:a (International Development Association). Maailmanpankkiryhmään kuuluvat näiden lisäksi myös Kansainvälinen rahoitusyhtiö IFC (International Finance Corporation), Monenkeskisten investointien takauslaitos MIGA (Multilaternal Investment Guarantee Agency) ja Kansainvälinen investointiriitojen sovittelulaitos ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes).
Maailmanpankin tavoitteena on vähentää köyhyyttä ja edistää maailmanlaajuista kestävää kehitystä. Maailmanpankki lainoittaa jäsenmaiden sosiaalisia ja rakenteellisia uudistuksia, on hallitusten neuvonantaja, antaa teknistä apua erilaisissa projekteissa sekä toimii yhteistyökumppanina yhdessä yksityisen sektorin ja muiden kansainvälisten yhteisöjen ja rahoituslaitosten kanssa. Vaikka Maailmanpankin mandaatti ei ole poliittinen vaan taloudellinen, pankki haluaa edistää myös hyvää hallintoa ja korruption vastaista toimintaa jäsenmaissa. Maailmanpankki kiinnittää enenevästi huomiota toimintansa vaikuttavuuteen, tehokkuuteen ja tulosten mittaamiseen sekä jakaa tietoa ja toimii yhteistyössä laajojen kansalaispiirien kanssa.[/q]
miten saa koko elämän mahtumaan kahteen matkalaukkuun?