SINKKULUUKKU
[q]Reivaaja, 10.11.2009 18:05:
---
Reivaaja, 10.11.2009 17:13:
---
Jone, 10.11.2009 16:58:
Jos kyseessä on kiinnostava tapaus niin se tuntuu mukavalta. Jos kyseessä on tympeä tapaus niin se ärsyttää.
---
Mix se tympeä tapaus ärsyttää?
---
Vastaan retoriseen kysymykseeni kysymyksellä:
Johtuuko se siitä, että silloin joudut valitsemaan kahden väliltä.
1. Olet ystävällinen, kun toinen on tympeä. Joka ei ole reilua sinua kohtaan ja saa ärsyyntymään. ?
2. Olet tympeä, jolloin vastuu imagostasi riistäytyy hallitsemattomasti ihmiselle joka on tympeä sinua kohtaan. Joka ei myöskään ole reilua, koska ihmisellä (sinulla) pitää olla itsemääräämisoikeus siitä miten ihmiset katsovat sinua. ?
Näetkö tilanteen oikeasti dilemmana?
[/q]
3. (henkilökohtainen suosikkini) se aiheuttaa sussa paniikinomaisia fiiliksiä?
---
Asioiden salailu on siis oikein, koska sinä itse koet olevasi oikeutettu tuomitsemaan, milloin toista satuttaa rehellisyys liikaa ja on hyväntahtoista, rakastavaa ja reilua toimia epärehellisesti? Tämähän ei ole itsekästä halua kontrolloida muita?
---
Miksi se olisi aina itsekästä?
Ei välttämättä aina, mutta itsekkäämpi lähestymistapa se on kuin olla avoin ja antaa tilanteen ja muiden ihmisten tuomita tilanne miten parhaaksi näkevät. Niinpä "mustavalkoinen avoimuuden suhteen obsessoiminen taas on mielestäni naiivia ja nousee usein itsekkäistä syistä kuten halusta kontrolloida muita tai paeta vastuuta" on huono argumentti kantasi puolesta, sillä sinun esittämäsi vaihtoehto nousee useammin itsekkäistä syistä ja on huomattavasti pätevämpi keino kontrolloida muita ja paeta vastuuta.
haluisko ketään tälläst joka on melkeen aina töis*pökr*
Kuinka moni on vienyt vemppaamisen uudelle tasolle tämän luukun kautta? Eli siis tehnyt "sitä" jonkun muunkin käsillä? Eli siis löytänyt seuraa :D
Asioiden salailu on siis oikein, koska sinä itse koet olevasi oikeutettu tuomitsemaan, milloin toista satuttaa rehellisyys liikaa ja on hyväntahtoista, rakastavaa ja reilua toimia epärehellisesti? Tämähän ei ole itsekästä halua kontrolloida muita?
---
---
Ei välttämättä aina, mutta itsekkäämpi lähestymistapa se on kuin olla avoin ja antaa tilanteen ja muiden ihmisten tuomita tilanne miten parhaaksi näkevät. Niinpä "mustavalkoinen avoimuuden suhteen obsessoiminen taas on mielestäni naiivia ja nousee usein itsekkäistä syistä kuten halusta kontrolloida muita tai paeta vastuuta" on huono argumentti kantasi puolesta, sillä sinun esittämäsi vaihtoehto nousee useammin itsekkäistä syistä ja on huomattavasti pätevämpi keino kontrolloida muita ja paeta vastuuta.
Muistutatko mua vielä, että mikä se mun kantani oli, jonka puolesta tämä on huono argumentti?
---
---
---
---
Muistutatko mua vielä, että mikä se mun kantani oli, jonka puolesta tämä on huono argumentti?
Toisinaan asioiden salaaminen tapahtuu itsekkäistä ja lyhytkatseisista syistä. Toisinaan asioiden salaaminen taas on hyväntahtoinen, rakastava ja reilu tapa toimia toista ihmistä kohtaan.
Avoimuus on kenties hyvä yleinen ohjenuora kahden kypsän ja hyvinvoivan ihmisen ihmissuhteessa. Mustavalkoinen avoimuuden suhteen obsessoiminen taas on mielestäni naiivia ja nousee usein itsekkäistä syistä kuten halusta kontrolloida muita tai paeta vastuuta.
Mikä on sinun mielestäsi hyvä ohjenuora sille, milloin tästä avoimuuden hyvästä ohjenuorasta voi poiketa? Sehän sinun kantasi on? Ohjenuoraa ei tarvitse aina seurata? Mistä tunnistaa tilanteen, milloin sitä on parempi olla seuraamatta? Eikö tämän tunnistamisen alistaminen oman harkintakyvyn varaan ole itsekästä, itsekkäämpää kuin "avoimuuden hyvän yleisen ohjenuoran" seuraaminen?
Mut nyt menee jo aika lennokkaasti OT-sarjaan.
OT on foorumin suola
Lienet samaa mieltä asiasta, että onhan se omituista toimintaa ellei yksilö voi keskustella omista aikeistaan rakkaimmalleen?
...
Pointtini oli lähinnä selän takana toimimisessa jonka olet jo varmaankin ymmärtänyt kirjoituksistani?
...
Mitä muita keskeisiä taitoja haluaisit lapsille välittyvän? Niihin tuskin kuuluu elämänohjeita missä tehdään jotain rakkailtaan salaa, miksi kuuluisi?
En ole samaa mieltä.
En pidä avoimuutta itseisarvoisen hyvänä asiana.
En pidä selän takana toimimista itseisarvoisen pahana asiana.
Toisinaan asioiden salaaminen tapahtuu itsekkäistä ja lyhytkatseisista syistä. Toisinaan asioiden salaaminen taas on hyväntahtoinen, rakastava ja reilu tapa toimia toista ihmistä kohtaan.
Avoimuus on kenties hyvä yleinen ohjenuora kahden kypsän ja hyvinvoivan ihmisen ihmissuhteessa. Mustavalkoinen avoimuuden suhteen obsessoiminen taas on mielestäni naiivia ja nousee usein itsekkäistä syistä kuten halusta kontrolloida muita tai paeta vastuuta.
---
JOS Todellisuudesta aiheutuva kipu > P(todellisuuteen putoaminen tapahtuu) * Todellisuuteen putoamisesta ja todellisuudesta yhdessä aiheutuva kipu NIIN salaaminen johtaa suuremmalla todennäköisyydellä pienempään kipuun.
Minusta on harvoin perusteltua tehdä tällaisia kuvaamasi kaltaisia "toinen ei ole niin sinisilmäinen" ja "luultavasti satuttaa enemmän" -tyyppisiä oletuksia yleisellä periaatetasolla. Todellisissa tilanteissa on olemasa lukuisia tilannetekijöitä, jotka vaikuttavat tällaisten oletusten mielekkyyteen.
Inhimillisen arviointikyvyn heikkouden takia on toki hyvä pitää jonkinasteinen virhemarginaali tekemillään tulkinnoilla. Jos tarkasteltavan toimintamallin paremmuutta ei tämän virhemarginaalin takia kykene vakaasti perustelemaan niin voi olla hyvinkin mielekästä tukeutua enemmän kuvaamasi kaltaisiin kulttuurillisesti hyväksyttyihin perusoletuksiin.
Itse tarkoitin "putoamista" ennemmin relatiivisena pudotuksena, eli valheellisesta hyvän olon tunteesta putoamisena kipuun, joka luultavasti on pahempi pudotus, jos salailu epäonnistuu kuin jos asiat oltaisiin puhuttu selväksi valmiiksi.
Teet oletuksen joko tietoisesti tai not, että salaaminen onnistuu anycase joka mielestäni on vähemmän realistinen oletus kuin edellisessä viestissäni tehneeni olettamukset.
Itse siis lähinnä kirjoittelin omalta moraaliselta näkökannaltani, jossa tuomitsen tietoisen itsekkyyden joka vahingoittaa muita. Jees on totta, että asiaan vaikuttavat monet tekijät joten kysyn: että osaatko antaa esimerkkiä koska salassa tehty pettäminen ja sen salailu jatkossa olisi oikein?
Tärkeintä on, että tietää mihin saakka nuorat kantaa.
(Uusi froidilainen kasku)
btw. lähteeks joku tuopille tänään?
laaa
jess :)
[q]AlexS, 13.2.2007 23:01:
Ruotsalaiset ftw :p
[/q]
ÄLÄ LÖI EMME OLE HURRI
[q]Ninka, 1.9.2005 22:28:
---
Fyraett, 1.9.2005 21:50:
---
Mellu-, 1.9.2005 20:39:
---
Rocca, 1.9.2005 20:38:
Taas vaihteeks tällästä sinkkubilejuttua niin paljon puhetta, niin vähän tapahtumia
[/q]
Niin, mä saisin mökin käyttöö varmaan ku en oo käyny siel taas hetkeen
oon eniveis pitämäs siel viel grillibileet ennen talvee.
edit: - l
mä taidan olla täällä vielä pitkään, musta ei kyllä seukkailijaa helpolla saa ellei sit joku kolahda kunnolla*hih*
[q]joun, 22.1.2006 02:13:
Mut kaipa teekkari tykkää enemmän teekkaripojasta...
[/q]
molemmat yhtä low..eiku.
edit: noei
[q]Tropico, 5.7.2006 20:58:
Juu, onhan meillä toi tissitopikkikin mut niistä kun ei voi ikinä puhua liikaa :)
[/q]
True :) mut ei tissei ja inttii voi edes verrata toisiinsa, tissei ja sinkuutta taas voi!
Katos sinkkuna pääsee näkee ja kokeilee eri tissei.. <3
Onni, mä oon samaa mieltä. Yks mies tänne kiitos nyt heti!
[q]aada, 16.12.2009 22:19:
Mielestäni itseään ja valintojaan voi pohtia myös muuten kuin ihmissuhteiden tai parisuhteen kautta. Ja en kyllä välttämättä halua jatkuvasti kyseenalaistaa huvin vuoksi itseäni ja valintojani - aika rankkaa joka päiväisen elämän kannalta. Ei elämää mielestäni kannata huvin vuoksi tehdä turhan vaikeaksi, se kun on aika yksinkertaista loppujen lopuksi.
[/q]
Herrajumala, eihän sitä kyseenalaistamista minkään huvin vuoksi tehdä, vaan siksi että kasvetaan ihmisinä ja sopeudutaan paremmin ympäröivään maailmaan (ja loppuviimeks pysäytetään karman pyörä, katkaistaan jälleensyntymien loputon ketju ja päästään lopulliseen nirvanaan).
Ihannoinniiku silt varalta ettet tienny, sä et ikävä kyllä suinkaan ole täydellinen (koska säkin olet vain, niin, ihminen). Jos haluaa tätä asiantilaa korjata, on välillä ihan hyvä aina silloin tällöin miettiä et olikohan ne omat valinnat ihan kaikissa suhteissa okei, ja olisko mahdollista että maailmassa olis muitakin tapoja olla ja elää kuin se oma pieni kupla jonka on itselleen rakentanut.
Toisaalta sit taas, jos ei halua korjata sitä niin ei tietenkään oo mikään pakko, mut onko sekään nii fiksuu.