päivän :)
Viikonloppu oli todella rentouttava
Perjantaina töistä lähdön ja maanantaina töihin tulon välissä oon nukkunu about 36 hyvin ansaittua tuntia
Lauantaina oli eka oikeesti vapaa päivä pariin kuukauteen, ja pyhitin sen kokonaan lorvimiseen
Teki kyl hyvää
Loistava sää, tulevan viikonlopun Fallout, vajaan parin viikon päästä Konemetsä ja osallistumisen varmistuminen Lasipalatsi Design Marketsiin 5.-8. elokuuta!
Eli tiedossa pajalla ahkerointia ja siinä sopivasti välissä mahtavia hengähdystaukoja :) Jännää!
[q]xl8r, 19.10.2009 13:37:
Kyllä se ADD/ADHD on ihan sairaus, mielisairaus jos haluat että asia niin laitetaan ja jopa hoidettavissa lääkehoidolla. (nim. diagnosoitu ADHD reilun 5 vuotta) Tuon sinun perustelusi mukaisesti esim. biopolaarinen oireyhtymäkään ei ole sairaus vaan luonteenpiirre.
Itselläni oli aika vahvasti samanlainen ajattelutapa (ja jossain määrin on vieläkin) ennen kun ADHD diagnosoitiin itselläni. On vaan helpottavaa pidemmällä tähtäimellä havaita, että en ole yksin sairauden aiheuttamien ongelmien kanssa ja että meitä on muitakin, jotka käyttäytyvät erilailla kuin muut (mutta keskenään siis samalla tavoin) ja siihen on syynsä miksi he niin käyttäytyvät.
Tuo sun esimerkkisi ei kyllä millään tavoin sulje pois ADD/ADHD:n mahdollisuutta. Itsellänikin on kyky keskittyä useaan asiaan yhtä aikaa jos asiat ovat riittävän mielenkiintoisia. Ei ADD/ADHD ole mikään moniajon puute tai täysi keskittymiskyvyn puute, vaan ilmenee mm. asioiden tärkeysjärjestyksen hahmottamisen vaikeuksina.
[/q]
Ei tää oo hedelmällistä, pappa ;)
E: no tän verran oon valmis pohtimaan:
''Vähättelevä suhtautuminen on aiheuttanut sen, että valtaosa ADD-potilaista on edelleenkin ilman diagnoosia. ADD:n diagnosointi olisi kuitenkin tärkeää, koska ADD aiheuttaa paitsi henkilökohtaista kärsimystä myös yhteiskunnallisia ja kansanterveydellisiä ongelmia, rikollisuutta, mielenterveyshäiriöitä ja päihteiden käyttöä.''
Blaablaablaa.
''Kuten masennuksessakin, myös ADD:ssa on eri vaikeusasteita. Yleensä ADD kuitenkin haittaa elämää enemmän tai vähemmän. Tavaroiden kadottaminen ja myöhästely ovat tavanomaisia, koti saattaa olla sekaisin ja laskut hoitamatta. Opinnot jäävät monesti kesken, työssä on jatkuvasti vaikeuksia ja ihmissuhteet ovat myrskyisiä. Elämä tökkii. Toistuvat epäonnistumiset ja hulluksi, tyhmäksi tai laiskaksi haukkumiset aiheuttavat itsetunnon laskua ja masennusta. Myös erilaiset riippuvuudet ovat ADD-ongelmaisilla tavallisia. Erityislahjakkaat selviävät Wallinin mukaan yleensä parhaiten.''
'
Tossa on aikalailla perää.
''Jo ADD-diagnoosin saaminen helpottaa usein ADD:ta sairastavan oloa.
- Ihminen tajuaa, että ei olekaan tyhmä, laiska ja hullu vaan että on kyse sairaudesta, jota voidaan hoitaa. Myös ADD:ta sairastavan läheiset osaavat suhtautua diagnoosin jälkeen tähän toisella tavalla kuin ennen, Wallin sanoo.''
Blaablaablaa.
''ADD:ta hoidetaan lääkityksellä ja mm. oppimisterapialla. Suomessa on käytetty lääkkeenä Ritalinia. Ritalin on täsmälääke, joka alkaa vaikuttaa jo tunnin kuluttua lääkkeen ottamisesta. Vaikutus kestää 2-5 tuntia. Lääkettä suositellaan otettavaksi silloin, kun keskittyminen johonkin tehtävään on tarpeen. Vaikutusaikana tarkkaavaisuus ja aloitekyky paranevat. Lääkityksen ohella on tärkeää opetella myös uusia toimintamalleja. ADD-positiivinen laatii listoja tai käyttää esimerkiksi kännykän soittoääntä muistuttamaan tapaamisista ja muista menoista.''
Ritalinia. En vittu todellakaan. Jotain kaavamaista käytöstä? Ei saatana. Mulla on jo ihan tarpeex neurooseja.
''- Itsehoito on tärkeä osa ADD:ta. ADD:n kanssa on opeteltava elämään niin kuin vaikkapa diabeteksen kanssa, Wallin toteaa.''
Tässä on perää, mutta pätee ihan kaikkiin.
''Mm. heidän epäillään sairastaneen ADD:tä:
*
Albert Einstein
*
Winston Churchill
*
Benjamin Franklin''
http://www.nicehouse.fi/terveys/mieli/add.htm
Sitten taas toisaalta.
'' Asperger-pojan äiti11.4.2006 19:31
...Mulla on kanssa Aspergeria sairastava poika joka tykkää vain tietokoneista eikä edes välitä onko hänellä kavereita vai ei (hänellä EI ole tällä hetkellä)...''
''Tyypillisesti Asperger-oireyhtymään liittyy seuraavia piirteitä:
* sosiaalisten tilanteiden hahmottamisongelmat, kuten vetäytyminen tai aggressiivinen käytös
* poikkeava puhetapa, mikä voi olla muun muassa enemmän yksinpuhelua kuin keskustelua
* ei-kielellisten signaalien ongelmat, kuten poikkeavat ilmeet ja elehdinnät
* kuullun ymmärtämisen vaikeudet
* kuvainnollisen puheen tai huumorin ymmärtämisen vaikeudet
* erityiskiinnostuksen kohteet, jotka ovat usein älyllisiä
* kurinalainen rutiinien noudattaminen
* aistiärsykeongelmat, kuten yli- tai aliherkkyys äänille
* motoriset vaikeudet, kuten kömpelyys
* prosopagnosia eli kasvosokeus, vaikeus oppia tunnistamaan ihmisiä kasvoista
* keskittymisvaikeudet sekä toiminnan ohjaavuuden ongelmat sekä
* nukkumis- ja unihäiriöt.''
No kasvojen tunnistus luonnistuu.
''Tunnettuja henkilöitä, joilla on tai epäillään olleen Aspergerin syndrooma
* Albert Einstein
* Isaac Newton
* Steven Spielberg''
http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspergerin_oireyhtym%C3%A4
ja
''Albert viihtyi paremmin omissa oloissaan rakennellen palapelejä ja pystyttäen torneja. Hän ei piitannut muiden lasten pihaleikeistä eikä muiden pikkupoikien tappeluista. Einstein sai lempinimen Veli Pitkäpiimä. Häntä kutsuttiin myös nimellä kelpo mies, koska hän teki läksyt ennen kuin lähti muiden kanssa leikkimään, kun hän ylipäätään lähti. Jos Einstein pakotettiin mukaan peleihin, hän oli mieluiten erotuomarin asemassa. Tehtävä sopi hänelle hyvin, sillä hän oli luonteeltaan sovitteleva, ja myöhemmässä elämässä hänet tunnettiin pasifistina. Einstein osasi olla myös hyvin ärhäkkä, elleivät asiat menneet hänen tahtonsa mukaan. Hänen ollessaan viisivuotias hänelle palkattiin kotiopettaja. Opettaja lopetti työnsä pian, koska hänen oppilaansa saattoi saada raivonpuuskia, kun opetus ei mennyt Einsteinin mielen mukaisesti. Opettaja tuli joskus jopa tuolilla lyödyksi.''
http://fi.wikipedia.org/wiki/Albert_Einstein#Lapsuus
Toi sopii tuolia myöten ilman kotiopettajaa (rehtori), mut kumpaa se nyt sit ois?
Ja tääki.
''Lyseon opetussuunnitelman aineet eivät olleet Einsteinin mieleen, sillä suurin osa oppitunneista oli kieliä ja vähemmälle jäivät matematiikka, fysiikka ja maantieto. Einstein opiskeli matematiikkaa ja fysiikkaa itsenäisesti hyvin paljon ja pystyi näin täyttämään opetussuunnitelman vaatimukset ennen kuin niitä opiskeltiin itse tunneilla. Siksi Einstein lopetti lyseon jo seitsemän opiskeluvuoden jälkeen. Einstein oli kuitenkin lyseossa vähintään melko hyvä oppilas. Viimeisenä vuonna uusi luokanvalvoja Joseph Degenhart oli kyllästynyt Einsteinin piittaamattomuuteen muita kouluaineita kohtaan. Hän sanoi Einsteinille kuuluisat sanat: Sinusta ei ikinä tule mitään. Luokanvalvoja pyysi Einsteinia häipymään koulusta, koska jo tämän läsnäolo vei tehon koulun toiminnasta. Einstein oli samaa mieltä, sillä hän inhosi aina koulunsa mekaanista opetusta.
''
Vastaan b), jos tämä ei ole monivalintakysymys. En kuitenkaan lähe lääkäriin. Lääkäri on samaa mieltä.
''Aspergerin oireyhtymää ei välttämättä havaita tai diagnosoida laisinkaan. Diagnoosia kannattaa hakea, jos diagnoosin ajatellaan helpottavan elämää.''
http://www.autismiliitto.fi
Ei oo joo hedelmällistä. Ei kyse ole etten ottais sua tosissaan (no en kyl nyt otakkaan) vaan siitä että sä et ota mua tosissaan.
Toisaalta eläke vois olla ihan jeez :)
[q]Samu*, 1.10.2008 09:43:
Ihmetystä herätti kyllä sekin, ettei UPS:llä ole klo.16 jälkeistä jakelua, siis tähhh?
Entäpä lössi joka ei voi työnsä luonteen vuoksi ottaa mitään paketteja työpaikalleen, on 8-16 -leipätyössä, asuvat yksin, eivät halua että satojen eurojen lähetyksiä jätetään makaamaan asunnon oven eteen.. Tälläiseen skenaarioon en sangen takakireän oloiselta UPS -tädiltä saanut mitään fiksua vastausta 
Vissiin paketin sitten voi noutaa itsekin UPS:n pisteestä joskus iltaisin, tai jotain :D
Ihan vain mielenkiinnosta ihmettelen..
[/q]
Kello 16 jälkeistä jakelua ei myöskään ole Kiitolinjalla tai Schenker Expressillä (mistä itse enemmän tiedän) - ehkäpä tuo johtuu siitä että jos jakelua olisi vaikka kello 18 asti niin sitten oikeastaan koko henkilökunnan asiakaspalvelua myöten pitäisi olla siihen asti töissä... Mutta näin meidän kesken, samaa olen itsekin ihmetellyt, aika taiteilua se aina tuppaa olemaan että saadaan sovittua asiakkaan kanssa toimituksesta, usein tämä joutuu ottamaan vapaapäivän töistä lähetyksen takia.
Moni myöskin tekee osoitteenmuutoksen työosoitteeseensa, osa tulee hakemaan terminaalilta, eli ihan oikein veikkasit!
Kia *sydän*
jeee netti toimii! kymmeneltä sitte vaan vielä soittelemaan, että miks perhanassa dikipoksi ei toimi vai evotanko vaan tosi pahasti
[q]Syce, 23.6.2009 18:17:
*odottelee innolla kuinka kipeä reppu on huomenna*
[/q]
REPPU
Eiköhän huomenna oo kipeempi toi peppu kuitenkin
[q]pyhimys, 9.9.2009 13:09:
spontaani repeäminen, kun huomasin Jkl:n Sampo-pankin johtajan nimen: Pekka Lainas.. Mistä näitä kasveja ja pollareita oikein tulee... Varmaan nimi ohjaa hieman ammatinvalintaan.
[/q]
Nää on kyl aina jotenki hauskoja. Pekka Pouta, se Kiesi (ei voi muistaa etunimeä), Jyrki Kasvi jne
Viime vkon "loppupuoli" (ke-su) Hki-Tre-Nokia-Tku-Hki.
Ylläripylläri Wokwok-lounas Tampereella
Ben & Jerry's -jädeä Tammerkosken rannalla
Nuorten olympialaisiin osallistuvia urheilijoita Tanpere täys
Koffin karvajalat Nokialla
Turussa vinttikoirakisat (ystiksen koiruus voitti lähtönsä)
koirien kuvaamisen yritys ..ne on hiton peeniä ja nopeita..
Turku Modern (kuumaa ja märkää)
Klubi, Monk ja Aula
Dora Gray
Burdock
Renaissance Man
Jori Hulkkonen
Lasse Mårtenson: Kaikki paitsi purjehdus on turhaa
Cosmo Braker
Hitto
Ilmiö (ei niin :) mut tulipahan katsastettua)
Rinneradio
Jimi Tenor
Tall Ships race upeet laivat
venäläisen purjelaivan "kansibaarissa" keskellä päivää soinut eurohumppahouse (lämmitti kaatosateessa)
merimiehiä ja -naisia Turku täys
konserttiteltan kamerasäätö
Eva Dahlgren
The Paul Oxley Band
Kolmas Nainen
paljon aurinkoa
kaatovettä
laatuseuraa
"B&B" Porth Arthur aka Portsa
tämmöttessellattes
Len's sushia (kiitos ParodY :)
kasvisravintola Keidas
hilbeää hibraggaa
toimistoetkot
taidetta Manillassa mm. Kuuba-kuvia
Pirpelipe-etkot ja -jatkot (mm. jousihakoja, gondolihissejä ja köyttä)
Reilu 10 km pöyräilyä kivikkoiselle rannalle havaitakseen ettei niistä suurimmistakaan laivoista näy sinne mtn.. ja eiku takaisin ytimeen...
Lassen auton teh takaluukku :D (ja isän sana on laki)
ylämaankarjaa
ketjujen irtoomista
hassuja kohtaamisia
sunnuntaibrunssi
autolla ajoa tavallista vähemmän
tamppaamista xyz tuntia
kävelyä åäö km
pyöräilyä xyz km
unta vähemmän (aina ei vaan kerkee)
Turku-6.linja matka-aika 1h 30min o_O
..Olikohan siinä tärkeimmät?
Jäi kyl muutama kiinnostava juttu katsastamatta, kun en vielä tiedä miten revetä kahteen tai useampaan paikkaan yhtä aikaa...
Ostoslistalla
- talo "täältä Ruotsista" (eli Turusta)
- (iso) purjelaiva, jolla ei tosin purjehdita "huonolla säällä", koska voi tulla paha olo. (Tähän hankkeeseen etsitään mukaan hyviä tyyppejä eivätkä sponsoritkaan olisi pahitteeksi... ;)
Turku ja Tre ovat makeita (kesä)kaupunkeja [size=6](vain murre on iso ongelma)[/size]. :P
Huhhuh.
^_____________________^
[q]pyhimys, 9.9.2009 13:09:
spontaani repeäminen, kun huomasin Jkl:n Sampo-pankin johtajan nimen: Pekka Lainas.. Mistä näitä kasveja ja pollareita oikein tulee... Varmaan nimi ohjaa hieman ammatinvalintaan.
[/q]
Savonlinnassa oli joskus sellanen satamapäälikkö kuin Aimo Uitto. Sikälikin osuva, että Ääslinassa ainakin aikoinaan uittivat puuta paljonkin pitkin ympäröiviä kanavia ja järviä.
Tuo kaunis luminen maisema, ja lumi ylipäätään :)
Valitettavan harvaa herkkua enää tänä päivänä.. :/
[q]Reivaaja, 19.10.2009 13:48:
Ei oo joo hedelmällistä. Ei kyse ole etten ottais sua tosissaan (no en kyl nyt otakkaan) vaan siitä että sä et ota mua tosissaan.
Toisaalta eläke vois olla ihan jeez :)
[/q]
Ei oo kysymys että en ottais sua tosissani, lähinnä vaan vitutti toi kommentti että ADHD ei ole sairaus. Sitten itse copypasteat sivutolkulla asiadataa, jossa näin sanotaan. Mua ei vittuakaan kiinnosta sun henkilökohtainen suhtautumises ADHD:n hoitoa kohtaan, vaan se tosiasia että kyseessä on mieliSAIRAUS eikä se ole kovinkaan huvittava asia.
Voihan elämä mikä päivä! 
- sain valtiokonttorilta 750
- sain työharjoitteluista ja sen näytöistä kaikista arvosanaks 4 ja kehuja sateli
- sain vaikeimmat kurssit läpi
- todistus alkaa näyttää lupaavalta, sitähän taitaa valmistua
- toi ilma 
ainut miinus... tänään joutuu viel lukee kahteen kokeeseen
eli ei ulos asiaa.
loppuviikko ilmojen osalta VIILEÄÄ! ihanaaaaaaaah.
Jes!
Sain perjantain saldovapaaksi, eli tämän pojan loma alkaakin jo ylihuomenna!
Mikä meinaa sitä että päästään lähtemään aikaisemmin (ja halvemmin) Viroon päin, eli tulee paljon chillimpää perjantaina ennen festareita.
kävelin asemalle, odotin junaa 20 minsaa ja junaa ei näkynyt - ei muuta kuin kotiin ja sohvalle loppupäiväks :)
[q]Reivaaja, 19.10.2009 15:24:
Joten hullulla ei saa olla hauskaa?
Siinä sanotaan myös aikalailla muutakin skeidaa. Me voidaan kyllä luetella sairauksiksi montakin asiaa, mutta jos se ei suoranaisesti sua haittaa liikaa, niin onko silloin sairas? Lääkärit ei vaan saa auttaa asioissa joita ei luetella sairauksiksi. Siksi elämäntavatkin pitää voida luetella sairaiksi. Byrokratiaa, mutta jos se tuo lohtua, niin hyvä.
Voin mä sua mielisairaax sanoa jos se lohduttaa. ''Kun pitää ymmärtää'' Aint gonna happen. Vai ''sun pitää ymmärtää'' Aye. Ymmärtää että on sairas? Nope. Ymmärtää, että on erillainen. Aye.
Sun elämä on nyt varmaa tosi vaikeaa. Ei näyttäny diagnoosi auttavan. Yritit auttaa, et kyennyt. Elä sen kaa saatana äläkä mulle itke, saati kosta, niinkuin kaltaisesi valaistuneet.
Sun on ihan turha inttää mun kaa mun 'mielisairauksista' Mun skaalan marginaalit on ilmeisesti aika vitusti korkeempia.
Ehkä nyt pitäis odottaa sekuntti, mutten odota.
Ja vielä. Anna mä arvaan. Sulla on ylipainoa, rillit, oot n.30, ehkäpä punapäinen, asunu kotona yli 20weex ja kohta paukkuu nore? EEE: Ja miten noi nyt liittyy, sitä yritän tässä itsekkin selvittää.
[/q]
Ei kysymys ole mistään itsesäälissä kieriskelystä, lähinnä taustalla on se, että asenne ADHD ei ole sairaus on myös tarttunut jokusiin lääkäreihin ja sitä kautta kieltäytyvät diagnosoimasta kyseistä sairautta, vaikka potilas selvästi apua tarvitsisikin.
Itse olen oppinut elämään oman ADHD:ni kanssa eikä oma elämäni ole vaikeaa sen takia. Ja oikeastaan suurimmalta osin diagnoosin takia ja sen että itseni ohjattiin oikeaan suuntaan rakentamaan elämääni. Lääkehoidonkin olen pystynyt jättämään pois, joten voidaan varmasti sanoa, että paljon paremmilla vesillä mennään.
Sulla tuntuu olevan kovin paljon mielipiteisiin pohjautuvia käsityksiä lääketieteellisistä tosiasioista. En millään tahtoisi rikkoa pilvilinnojasi, mutta se että olet jostain asiasta jotain mieltä ja että sinulla on asiaan omat standardisi, ei muuta lääketieteellisiä tosiasoiota ja yleisesti hyväksyttyjä käsitteitä vääräksi. Lyhyesti sanottuna: olen pahoillani, mutta mielipiteesi on väärä. Peace :)
Kämppä imuroitu!
Melki rupes itkettään kun tulin kotiin. Lattialla oli postikortti, joka kaukaisesti katottuna näytti mun käsialalla kirjotetulta. Kun otin kortin käteeni, huomasin, että sehän olikin mun kirjoittama - toukokuussa olin Sydneyssä ilmastonmuutos-näyttelyssä, missä sitten sai kirjoittaa postikorttiin oman lupauksensa ilmastonmuutoksen estämiseksi, ja nimensä ja osoitteen että museo sitten lähettäisi kortin sen kirjoittajalle muistuttamaan lupauksestaan. Ja niin se kortti sitten tänään oli tullut mun postiluukusta. Ajoitus ei olis voinut olla täydellisempi, koska juuri nyt olen alkanut taas lipsumaan noista lupauksistani, mitä niin hyvin noudatin siitä kesäkuusta lähtien kun kotiin palasin.
Se kortti tuli kuin tulikin mulle takaisin. En ois kyl sitä uskonut.
:')
Operaatio portfolio ihan just valmis