Digitaalikamerat / kuvaus

Back to kuvitus O

Kertokaa mulle, pystyykö millään digikameralla ottamaan yhellä napsauksella panorama-kuvaa?

Sivusto dpreview.com on varmaan tosi hyvä jos vaan siinä ei ois käytetty niin paljon vaikeaa englanninkielistä sanastoa. Ei jaksa kauaa keskittyä semmoseen sivustoon.

[q]terrae:
Kertokaa mulle, pystyykö millään digikameralla ottamaan yhellä napsauksella panorama-kuvaa?

Sivusto dpreview.com on varmaan tosi hyvä jos vaan siinä ei ois käytetty niin paljon vaikeaa englanninkielistä sanastoa. Ei jaksa kauaa keskittyä semmoseen sivustoon.
[/q]

Eipä tollasesta ominaisuudesta juuri olis mitään hyötyä IMO, koska käytännössä toi kuitenkin toteutettaisiin rajaamalla fileä ylhäältä ja alhaalta.

[q]Jone:
---
terrae:

---

Eipä tollasesta ominaisuudesta juuri olis mitään hyötyä IMO, koska käytännössä toi kuitenkin toteutettaisiin rajaamalla fileä ylhäältä ja alhaalta.
[/q]

Mulle ainaki on käyny niin, että takana ei tila riitä, jonne vois peruuttaa ja saada kuvaan kaikki samalla kertaa.

[q]terrae:
Mulle ainaki on käyny niin, että takana ei tila riitä, jonne vois peruuttaa ja saada kuvaan kaikki samalla kertaa.
[/q]

Opetellaan niitä kameratermejä:

sun linssin polttoväli ei ole tarpeeksi laaja

Nyt lähtee 300D ihan naurettavaan hintaan mustana patteriperällä:

http://www.rajalacamera.fi/img/img.php?649cd5b83cdd6b5b079ffc62e5993c8f

Jos kuvaaminen kiinnostaa hieman vakavammassa mielessä mutta rahaa ei ole yli 1000:a toi on kyllä aika loistovalinta

nyt olis kysyntää yhdelle kpl nikon sb-800 suomi tai englanti manuskalle. saksasta ostettuna tuli luonnollisesti saksa manuaali, ja siitähän emme ota juuri selvää. ensimmäinen tiedustelu nikonin valtuutetulta jälleenmyyjältä ilmoitti hinnaks melko suolasen 150e :D onneksi sentään netistä saa pdf-muodossa, mutta painettu on aina painettu, saa tarpeen vaatiessa mukaankin..

on muutenkin aika herkku peli tuo, avaa paljon uusia mahdollisuuksia ja tuo vielä enemmän lisää opeteltavaa.

(kuuluisi kenties osto/myynti-osastolle, mutta toimii myös avauksena salamakeskustelulle)

[q]anqqa:
on muutenkin aika herkku peli tuo, avaa paljon uusia mahdollisuuksia ja tuo vielä enemmän lisää opeteltavaa.

(kuuluisi kenties osto/myynti-osastolle, mutta toimii myös avauksena salamakeskustelulle)
[/q]

Onko tuosta SB-800:sta niin paljon enemmän hyötyä kuin SB-600:sta jos käyttää vain yhtä salamaa? Itse päädyin SB-600:een sen takia eikä ole vielä tullut sen rajat vastaan..tosin en ole mikään mestari leikkimään salamalla.

[q]Blues:
Onko tuosta SB-800:sta niin paljon enemmän hyötyä kuin SB-600:sta jos käyttää vain yhtä salamaa? Itse päädyin SB-600:een sen takia eikä ole vielä tullut sen rajat vastaan..tosin en ole mikään mestari leikkimään salamalla.
[/q]

yhdellä salamalla ei ymmärtääkseni kovin suurta eroa, muistaakseni vaan hieman tehokkaampi (joskin ei eroa kun kumminki lähikuvia räpsii), eli tuskin itelläkään olis 600:n raja missään vaiheessa yhdellä salamalla tullu vastaan :) mutta päätin samoin tein investoida hieman lisää niin sai 'parhaan' mallin, eipähän ainakaan harmita myöhemmin.

Tuli hommattua uusi digikamera, Canon PowerShot Pro 1 ja olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen hankintaan!

Itellä on ollu reilun vuoden Canonin IXUS 400. Oon ollu kameraan kaikin puolin tyytyväinen, varsinkin suhteellisen pieni koko on mukava ominaisuus (mahtuu taskuun)..
Tosin paremman kameran (järjestelmä) osto on suunnitteilla, alkanu valokuvaus kiinnostaa siihen malliin

Ja vaikka tällänen Canonin esimerkki kuvaks (pari päivää vanha)..

Itellä ollut kans ixus 400 reilun vuoden. oon kameran hintaan nähden erittäin epätyytyväinen, maksoi 650e. haluan selkeesti järjestelmädigin. koska ei saatana, eihän tolla saa otettua kuin yhden hyvän kuvan tuhannesta. ja senkin silloin kun kaikki on liikkumatta. mikä lieneekin aika mahdoton tehtävä 20 ihmisellä. itellä on ollut perus digikamera vuodesta 98. Siihen aikaan ei vielä juuri kenelläkään ollut digikameraa ja kuvien laadullakaan ei ollut niin suurta merkitystä. sillon ja muutamia vuosia sen jälkeenkin kaikki oli kemuis tyyliin "vau onks toi digikamera!" nyt kaikilla maailman tyypeillä ja kaikkien luureissa on kamerat *katkera* on se niin väärin :D
jos jollain on myynissä joku hyvä järjestelmädigi niin tarjotkaa!

Ostin tossa Joulukuun alussa 550 hintaan Panasonicin DMC-FZ20
digipokkarin. Täytyy kyllä sanoa, et suhteellisen tyytyväinen olen
tän kameraan. Ainut oikeastaan mikä tässä häiritsee on pimeällä
kuvaus ja iso kohinageneraattori, eli pieni kenno. Käytännössä ei
siitäkään syystä tule kuvattua yli ISO200:n. Pieni miinus myös
manuaaliasetusten puuttuminen makrokuvauksessa. Erittäin
tyytyväinen oon tohon tärinävaimennukseen; teräviä kuvia oon
vetänyt pienillä milliluvuilla 1/6sek 1/8sek valoitukseen asti, 400mm
kuvaukseen tarvii semmoisen 1/40sek valoituksen. Aukkokin
pysyy samana oli sitten 36mm tai 400mm zoomi - Rok rok!
Ulkoisen salaman liittämisestä propsei myös. Tarkennus on
pimeässä vähän lähempänä ehkä sokkoammuntaa. ;) Valoisassa
tarkennus on taas hyvin nopeata. Örr joo, kyllä tätä hyvin
mieluusti käyttää.

Laitetaas muutama galtsukin, jos kiinnostaa;

Talvea
Kevättä
bilekuvia [huom! 03-12-2004 eka kuvaus panasonicilla]

Nonii, nyt on kaubasta kotiutettu uunituore 350D. Vanhan D30:n jälkeen totuttelemista on reippaasti pienemmässä koossa, takapaneelin rullan puuttumisessa ja hieman eri järjestyksessä olevista painikkeista. Erityisesti pienuus on hieman hämmentävää, ainakin tässä vaiheessa tuntuu, että patteriperä olisi kova juttu. Lisäksi lasin ja ulkoisen salaman ollessa kiinnitettynä painopiste tuntuu vähän kummalta, mutta eiköhän siihen totu. Muilta osin laite tuntuu erittäin näppärältä peliltä, ja tärkeintä on, että uutuudesta löytyy kaikki samat oleelliset toiminnot kuin edellisestäkin kamerasta sillä erotuksella, että uuden pelin kanssa kaikki toimii paremmin: Viiveet ovat huomattavasti pienemmät, tarkennus ei hae läheskään niin pahasti, ja kuvanlaatu on aivan eri planeetalta. Ei siis harmita.

[q]anqqa, 24.3.2005 22:40:
---
Blues:

---

yhdellä salamalla ei ymmärtääkseni kovin suurta eroa, muistaakseni vaan hieman tehokkaampi (joskin ei eroa kun kumminki lähikuvia räpsii), eli tuskin itelläkään olis 600:n raja missään vaiheessa yhdellä salamalla tullu vastaan :) mutta päätin samoin tein investoida hieman lisää niin sai 'parhaan' mallin, eipähän ainakaan harmita myöhemmin.
[/q]

d70 *sydän*

mä päädyin sb-600:n myös sen takia että se latautuu nopeemmin välähdysten välillä! :)

linsseissä seuraava hankinta on varmaan tokinan 12-24/4. *kuolail*

Moi!
Mimmosia objektiiveja porukka käyttää, kun kuvaavat bileissä?
Olis uuden putken hankkiminen edessä, ja olis hyvä jos sillä sais bileissäkin kivoja kuvia .

[q]Liqued, 7.5.2005 19:36:
Moi!
Olis uuden putken hankkiminen edessä, ja olis hyvä jos sillä sais bileissäkin kivoja kuvia .
[/q]
Ei ole järkkärillä bileissä kuvattu, mutta vastaavanlaisella pimeysasteella kuitekin. f1.4/50mm
Ihku putki, sillä pääsee niiiin lähelle *sydän*

EDIT: Kunhan se oma järkkäri kotiutuu jossain vaiheessa (toiv. kesällä), silloin löytyy myös em. putki laukusta :)

Mä ostin juuri uuden järkkärirungon kaveriksi sigman 18-50/2.8:n. Sitä tuli testattua tuolla Väth-bileissä (linkki kuviin kyseisten bileiden palautetopikissa, kaikki kuvat kyseisellä lasilla otettu), ja aika hyvin se siellä toimi. Joissain tilanteissa 2.8 oli vielä liian hidas, kun otin kaikki kuvat käsivaralta ilman salamaa, mutta polttovälialue oli bilekäyttöön aivan loistava. 18 on jo ihan kohtuuhyvä laajakulma, ja 50 mahdollistaa tarvittaessa semmoiset puolitiukat rajaukset. Kyseinen putki on varsin näppärän kokoinenkin, ei liian iso vaikka onkin zoomiksi valovoimainen.

Seuraava ostos taitaa olla Sigman 30/1.4 kunhan se joskus julkaistaan, näyttää ainakin speksien perusteella erittäin lupaavalta, eikä hintakaan pitäisi olla kauhean paha.

[q]dixoff, 7.5.2005 21:11:
Mä ostin juuri uuden järkkärirungon kaveriksi sigman 18-50/2.8:n. Sitä tuli testattua tuolla Väth-bileissä (linkki kuviin kyseisten bileiden palautetopikissa, kaikki kuvat kyseisellä lasilla otettu), ja aika hyvin se siellä toimi. Joissain tilanteissa 2.8 oli vielä liian hidas, kun otin kaikki kuvat käsivaralta ilman salamaa, mutta polttovälialue oli bilekäyttöön aivan loistava. 18 on jo ihan kohtuuhyvä laajakulma, ja 50 mahdollistaa tarvittaessa semmoiset puolitiukat rajaukset. Kyseinen putki on varsin näppärän kokoinenkin, ei liian iso vaikka onkin zoomiksi valovoimainen.

Seuraava ostos taitaa olla Sigman 30/1.4 kunhan se joskus julkaistaan, näyttää ainakin speksien perusteella erittäin lupaavalta, eikä hintakaan pitäisi olla kauhean paha.
[/q]

Paljon maksoit tosta sigmasta? ja mistä hankit :) ?

[q]Liqued, 7.5.2005 19:36:
Moi!
[/q]

Omat suosikit ovat Sigma 20mm f/1.8, Nikkor 35mm f/2, Nikkor 50mm f/1.8

[/q]

Tuota laajempaa polttoväliä ei bileissä oikein tarvitse..eipä meikäläiselle ole tilannetta tullut ettei 20mm olisi tarpeeksi laaja. Joskus maisemakuvia ottaessa kaipaan poismyymääni 14mm:sta mutta aika harvoin. kit-putki on hoitanut homman 18mm:lla ihan hyvin.
Olisi hankinnassa Tamron 28-75mm f/2.8 siksi aikaa kunnes tulee ehkä joskus hankittua Nikkor 17-55 f/2.8

[/q]

Huhujen mukaan hinta tulee pyörimään euroopassa 400-450 euron paikkeilla. Lätäkön takana taisi olla alle 300 dollarin.

Olen omistanut tässä n. kuukauden päivät Canon powershot A70 -kameran. Ja olen ollut varsin tyytyväinen hankintaani.

Kuitenkin tässä on tullut myös huomattua ettei se kuvaus perkule olekaan niin helppoa kuin voisi äkkisiltään olettaa. Varsinkin bileissä olosuhteet saattavat olla kuvauksen kannalta varsin hankalat. Siksi toivoisinkin tänne kuvaukseen liittyviä vinkkejä ja keskustelua yleisesti digikameroista.

[muokattu 18.6.2003 20:32]

O