Sequencers -> Cubase VST / SX

Back to luomisen tuska O

Quote by Metropolitan

miten saan upotettua esim delayn johonkin määrättyyn kohtaan raitaa.

piti sanoo sen verran et tohon on muutama eri tapaa... sun tarvii kehitellä itselles paras tohon tarkotukseen ihan testailemalla et teetkä noi pelkästään efektin levelillä vai automatisoitko ton vaan on/off halutussa mestassa...

Eli pompsautin kyssärin tonne Audio Techiin omana mutta kysytääs täällä uudelleen.

Saanko kontrolloitua jp:lläni softasyntikoita,cutoff,reso jne.....

Mistä mun pitäis tätä juttua lähtee hakemaan, synan päästä vai softan ja miten ?

Olisi niin kiva revittää esim Junox2:sta jp:llä =)

Onko jollain tietoa onko Cubase SX:lle tehty minkäänlaista suomi manuskaa ??? kun toi lontoo on hieman hakusessa =)

Sinä joka tiedät asiasta ilmoittele jotain.....

Mites toi Cubase SX kun en saa sendejä ja inserttejä näkyviin yhtä aikaa. Onnistuuko se?
Enkä kyllä muuten ymmärrä miksei Nuendosta oo ripattu sitä selkeetä olemusta enempää =P

-anselmi

Quote by Metropolitan

Eli pompsautin kyssärin tonne Audio Techiin omana mutta kysytääs täällä uudelleen.

Saanko kontrolloitua jp:lläni softasyntikoita,cutoff,reso jne.....

Mistä mun pitäis tätä juttua lähtee hakemaan, synan päästä vai softan ja miten ?

Olisi niin kiva revittää esim Junox2:sta jp:llä =)

onnistuu... mut ei visioo et miten. (tähän olin muuten vastannu jo tossa ylempänä sulle)...

netistä löytyy, kun hakee varmasti tietoo et millä plugareilla onnistuu ja mitkä asiat.

mulla on nyt muutaman viikon vielä väliaikaisessa käytössä 90mhz pentium nettikoneena et itse en pääse nyt testaan tai hakeen juuri mitään tietoo ilman kiristävää venaamista.

palaan kyl tähän aiheeseen ja koitan jeesata tässä kunhan saan koneen jolla on mahdollista tehdä ylipäänsä mitään. Moderointikaan ei oikeen onnaa just ny ;);)

teinpä juuri havainnon. sen selkeyttämiseksi quottaan itseäni:

ja efektien paluusignaalin reititys (suoraan masteriin) tekee elämän myös aika hankalax...

eli et esim. voi tehdä tuota delay-hommaa laittamalla paluuta omalle kanavalle ja nostamalla sitä jossain vaiheessa biisiä.

elielieli... send effectien paluu siis menee suoraan master outiin, ja tähän ei tosiaan voi vaikuttaa. mutta on mahdollista ohjata sendi efektin sijaan group-kanavalle, jolloin inserttiä käyttäen saadaan aikaan melkein sama asia... (signaalia ei voi ohjata stereokanavalle)

heh, katsokaas millä setupilla Alan Miehet viäntää nykyään... piti muutaman kerran hieraista silmiä ;)
kaikke sitä kuulee q vanhax elää...

... nii eiks toi bändi oo ollu aina tekniikan etunenässä :D

Onko oikeesti totta ettei sx:ssä pysty midipuolella käyttämään
direct x plugareita vai olenko vain jättänyt huomioimatta jonkun jutun.

Siis midi efektit kyllä toimivat mutta directit ei ????

Käytän itse VST32:sta ja siinähän ei tarvitse muuta kuin tyrkätä inserttiin plugari ja voila mutta sx:ssä tätä "tarpeellista" toimintoako ei ole ?

Pikaisesti vastauksia kaipaileva, sillä huomenna olin aikeissa mennä ostamaan tuon SX:ÄN

Quote by 029

nauhotettuasi sweepin...
-> Klikkaa Mix-trackiin jonka juuri kirjoitit ...

Kymysys 1:

Pitää vielä tutustua syvemmin manuskaan (eli tälläkertaa kysyn ennenkuin luen ohjeet ;) ), mutta miten siinä mixtrackissa erottaa eri plugareitten datat toisistaan? Vai luodaanko aina yks mixtrack PER plugari/vst-kanava?

Kymysys 2:

01v:stä löytyy MMC-komennot, mutta jostain syystä en saa cubasea vastaamaan niihin (nimenomaan haluan start, stop, ffwd, rew ja vaikkapa vielä rec toimimaan).

Minulla on kyllä remote-setupissa valittuna 01v. Manuaalista löytyy osio MMC-ohjaukseen (eli ainakin _jotain_ on mahdollista mmc:llä ohjata), mutta siinä ei mainita sanaakaan voiko tuota start-stop juttua saada toimimaan. Pakkohan sen on, muutenhan koko MMC:n idea vesittyy imo..

Vaikkei nyt 01v:tä käyttäisikään, niin ylipäätänsä jos joku ohjaa MMC:llä cubasea niin vinkit ton virittämiseen otetaan iloiten vastaan

:)

Quote by triip

Kymysys 1:

Pitää vielä tutustua syvemmin manuskaan (eli tälläkertaa kysyn ennenkuin luen ohjeet ;) ), mutta miten siinä mixtrackissa erottaa eri plugareitten datat toisistaan? Vai luodaanko aina yks mixtrack PER plugari/vst-kanava?

Ei tarvi luoda... jokanen kontrolleriin taipuva nappi näkyy erillisenä raitana siinä samassa mixtrackissa q avaat kontrollerieditorin. (toki niitä mixträkkei voi halutes tehdä lisää jos niinq se on selkeempää taijotai...)

tuolta kontrollerieditorista näkee (plugarin ja toiminnon nimi lukee siinä. Pyöree nappi toisella puolella jos kyseistä dataa kirjotettuna raidalle) jokasen automatisoitavan nupin mun muistaakseni... joissakin masterointiplugareissa toi et mitä nappeja sai automatisoituu riippu siitä et laittaako ne VST masteriin vai johku yksittäiselle kanavalle... :/ tai sit en vaa osannu käyttää ;)

Quote by triip

Kymysys 2:

Tästä ei oo kyllä muuta ku mutuu...

tsiigataas tota sillon ens viikol hei jos löydät ratkasun :D

Originally posted by triip
01v:stä löytyy MMC-komennot, mutta jostain syystä en saa cubasea vastaamaan niihin (nimenomaan haluan start, stop, ffwd, rew ja vaikkapa vielä rec toimimaan).

Minulla on kyllä remote-setupissa valittuna 01v.

Tulee taas puheltua itsekseen ( ;) ) mutta selvisi jotain hassua tuosta:

jos cubasen remote -asetuksiin valitsee 01v:n kontrolleriksi, ei jostain (minulle täysin käsittämättömästä syystä) näitä asetuksia pääse itse muuttamaan (!!). Kuitenkin nuo start-stop yms komennothan sieltä aivan selkeästi puuttuvat.

Kun remotecontrolleriksi valitsee generic-remoterin, tuleekin esille "edit" painike, ja learn -funktion avullla voi mmc-koodit cubaselle opettaa. Ainut haitta on, että sitten pitäisi samalla myös opettaa aivan kaikki muukin automaatiotoiminto joka 01v:llä on mahdollista (pikemminkin vois kysyä mikä sillä EI onnistu, mm. koko VST-mikserin operointi hoituu jne) -> aika hiljasta on tollasen pykäilyn suhteen.. ;)

Jokatapauksessa, mitenkään kovin hyvin en siltikään saanut cubasea MMC:tä tottelemaan. Stop komento esmes saattoi vain aloittaa playbackin alusta jne ihmeellistä häröilyä. Pause ei myöskään suostunut toimimaan.

Joop, taitaa jäädä MMC-ohjailut vähemmälle näillä näkymin. Sääliksi käy vaan jotain Houstonin tms motormixin ostanutta, tai sit ehkä niissä toi vaan toimii paremmin..

Luulis kuitenkin että näinä softasyntsien aikana tollasista remote-kontrollereista tulee suosittuja laitteita, vrt. mackien HUI ja logic-ohjaimet..

hmmh...

oisko kellään visioo siitä et saako tossa SX:ssä liikuteltua nuolinäppäimillä nuotteja (Key editis) niinku esim. 5.1:ssä... ?

voi käsittääkseni. ainakin muistelisin cubasenetistä näin lukeneeni. mulla ei tota ässäksää oo niin musta ei nyt tän enempää oo apua...

Miten käytätte efektiplugineja cubasessa? itse olen toistaiseksi asettanut aina kaikille kanaville omat insert-efektit, koska se on nopein ja helpoin tapa ja vaikka monille kanaville onkin ollut käytössä esim. sama perus reverb32. Eikös toi, miten mää oon tehny, tarkoita, että hukkaan suotta prossutehoa? en ole kokeillut vielä, mutta luulenpa, että jos käyttäisin efektejä esim. groupeissa, niin säästäisin tehoa muuhun. Voisin esim. reverbille menevät raidat ohjata group1:seen jne. vai? Miten te teette?

Miten käytätte efektiplugineja cubasessa? itse olen toistaiseksi asettanut aina kaikille kanaville omat insert-efektit, koska se on nopein ja helpoin tapa ja vaikka monille kanaville onkin ollut käytössä esim. sama perus reverb32. Eikös toi, miten mää oon tehny, tarkoita, että hukkaan suotta prossutehoa? en ole kokeillut vielä, mutta luulenpa, että jos käyttäisin efektejä esim. groupeissa, niin säästäisin tehoa muuhun. Voisin esim. reverbille menevät raidat ohjata group1:seen jne. vai? Miten te teette?

niin... voithan tietty käyttää sendeffectejakin, mutta niiden paluu menee suoraan master outiin, mikä ei aina ole niin mukavaa... groupeja käyttämällä saa enemmän oikeen pöydän fiilistä;)
itse käytän kaikkia edellämainittuja metodeja tilanteen mukaan, sekä jonkin verran master-efektejä. groupien ketjuttamista liian vähän;)
on kyllä hienoo että efektilähtöön voi määrittää groupin. en aluksi tätä hiffannut ja voi jeesus että oli ikävä auxeja...
silti olis kyllä kivaa jos efektipaluun voisi ohjata kanavalle...

Kuinka paljon teillä yleensä näyttää cubasen cpu-mittari, ennenkuin alkaa homma pätkimään. Niin ja millä äänikortilla/latenssilla/prossulla?

Mulla kyseinen lukema oli n. 70% audigy/20ms/tb1333.

Haluan siis tietää, onko mun äänikortti ajureineen mahd. pullonkaula tohon?

@ tuppu

44.1khz/16bit - asetuksilla ei oo vielä ilmenny mitään ongelmia..
tosin ei nyt mitään hirveen raskaita juttuja oo tullu tehtyä, mutta ainakin n. 10 audioraitaa, kasa vst-instrumentteja, reason rewire-moodissa jne. pyörii ihan kiltisti.

käytössä siis cubase vst 5.1

kokoonpano on 1.4ghz amd + 512 mb ddr + 7200 rmp seagate barracuda + delta audiophile
latenssi taitaa olla jootnn 8 ms luokkaa.

cpu-lukemia en muista

Hp XE3, RME multiface+cardbus, Cubase SX 3 ms latenssi, XP Pro käyttis.

CPU saa mennä lähelle 90%aa ennenkuin mitään kummempaa tapahtuu. Sitten lähempänä punotusta alkaa ruudunpäivitys tökkimään (johtuu varmaan läppärin paskasta omasta näytönohjaimesta) Mutta audio ei töki oikeestaan vsta kun tapissa.

Tähän topikkiin jatkossa läpänderit, kyssärit jne. kyseisistä softista.

Muille sekvenssereille (Cakewalk, Logic audio etc.) on myös omat topikit.

[ 24 May 2002: Message edited by: 029 ]

O