Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

[q]ville,
Wintoosalla nämä samat käyttäjät olisivat todennäköisesti niin pihalla, että eivät osaisi edes kysyä :D
[/q]

Mun mielestä sä tiivistät tässä hyvin sen, mihin tää keskustelu on välillä vähän jämähtänyt.

Mac on loistava peruskone keskinkertaiselle tietokoneenkäyttäjille helpon käyttöliittymänsä vuoksi. Tässä tapauksessa mielestäni parempi kuin PC.

Keskivertoa parempi koneen käyttäjä puolestaan saa varmasti sekä PCstä että Macista irti haluamansa ja voi helposti liittyä kumpaan leiriin tahansa.

Lisäksi ne, jotka ei välitä tai jaksa tehdä mitään extraa koneen saamiseksi just sellaiseksi kuin haluaa vaan tekee vain ne rutiinihommat sillä koneella (jotka voi toki olla monimutkaisiakin - esim. vaikka musahemmot, jotka tuntee softansa kuin omat taskunsa, mut ei halua/osaa tweakata mitään muuta), on Mac mielestäni parempi vaihtoehto.

All in all - näissä Mac vs. PC -keskusteluissa puhuvat useimmiten henkilöt, jotka on keskivertoa koneenkäyttäjää taitavampia. Just ne, jotka voi ja pystyy olemaan kuin kotonaan kumman koneen kanssa tahansa.

Mua kiinnostaisi kuulla nimenomaa niitä peruskäyttäjiä, joille taustakuvan vaihto tai sähköpostin lähettäminen ei ole mahdoton tehtävä, muttei myöskään sellainen, että siitä selviytyisi ilman pientä ajatustyötä. Niitä on kuitenkin vielä tällä hetkellä todella iso osa.

Kyllähän *nixeja PC:llekin saa, ja käyttöliittymän voi valita itse.

[q]gerry, 24.1.2008 15:19:
---

Toisaalta kummassa mahtaa sitten olla paremppi jälleenmyyntiarvo käytettynä;)?

[/q]

Ihan JOKAISEN koneen jälleenmyyntiarvo on ihan paska, oli siinä sitten kannessa omppu, Acer, Sony tai mikä tahansa. Se on sitten eri asia, jos joku on niin helvetin tyhmä, että maksaa vaikka vanhasta MacBookista 2-3 vuoden jälkeen edes puolet siitä mitä se maksoi apple.com/storesta alkujaan ostettuna.

[q]phanatic, 24.1.2008 11:34:
Kyllähän *nixeja PC:llekin saa, ja käyttöliittymän voi valita itse.
[/q]

Tottakai saa. Käyttöliittymistä voidaankin sitten olla monta eri mieltä. Itseni mielestä enemmän ja vähemmän paskoja kaikki, mitä on tullut vastaan reilu 20 vuoden aikana. Poikkeuksena tosin oli GEM vielä 80-luvulla, joka silloin oli edistyksellinen PC-puolella (Mac OS kopio), kun Windowskin oli vielä pelkkä "shell".

Mutjuu ei tästä offtopicista sen enempää.

[q]tomii, 24.1.2008 15:28:
---
gerry, 24.1.2008 15:19:
---

Toisaalta kummassa mahtaa sitten olla paremppi jälleenmyyntiarvo käytettynä;)?

---

Ihan JOKAISEN koneen jälleenmyyntiarvo on ihan paska, oli siinä sitten kannessa omppu, Acer, Sony tai mikä tahansa. Se on sitten eri asia, jos joku on niin helvetin tyhmä, että maksaa vaikka vanhasta MacBookista 2-3 vuoden jälkeen edes puolet siitä mitä se maksoi apple.com/storesta alkujaan ostettuna.
[/q]

Valitettavasti omenafanaatikot maksaa sen :D

[q]gerry, 24.1.2008 15:19:

Aikoinaan ku tuli oltua viel erään suomalaisen kotikoneketjun myyjänä niin katoin mäkkien sisäänostohintoja niin applen tuotteista ei kyl käteen jääny juuri mitään. Oli kyse sitten Ipodista joita myytin välil jopa tappiolla taikka sitten MacProosta niin kaikissa kate oli olematon (ei puhuta edes kympeistä). Nappaako sitten sen katteen maahantuoja ei voi tietää..?! Peeceeil kate oli huomattavasti suurempi joski ei sekä mikää älytön.

[/q]

Nykyisin asia on toisinpäin. pc:ssä katteet huonot applella tahkotaan rahaa. lisäksi toikin vähän riippuu tukkurista.

[q]mku, 24.1.2008 18:35:
---
En ole tarkistanut onko totta, mutta kuulemma Leopard on UNIX (isoilla kirjoitettuna, real deal) kun taas Tiger ei vielä ollut.
[/q]

Juu tossahan se tuli itsekin jo mainittua :)

[q]dj upi, 25.1.2008 16:19:
Mä tunnen monta ihmistä jotka tekee musiikkia ammatikseen ja kukaan niistä ei tee musaa puuceella :)
[/q]
Mäki. Kaikki tekee puuceellä.

[q]sts, 25.1.2008 14:56:
---

oon täs iha samaa mieltä, molemmilla on käyttönsä. Kyllä mä musantekoon macosx:ää suosittelen tai pdfien pyörittelemiseen. :) Pitäisi valita aina ne työkalut jotka käteen sopii. Iteltäni ei applen kanssa yhteistyö (pl. niiden huoltaminen) suju joten pysyn linux ja windows ympäristöistä.
[/q]

Mulla on monta kaveria ja tuttua, joista ei kukaan tee musiikkia Mäkillä (minä itse mukaanluettuna, vaikka mulla toi onkin vaan harrastus, mut osa noista vääntää ihan siinä määrin tosissaan tota hommaa, että niillä on levydiilit ja keikkaa ympäri muoilmaa). Et toi musapointtikaan ei mee ihan jakeluun. :) ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

[q]sts, 25.1.2008 15:26:
---
Kytke työpöydän kuvakkeet pois niin ei täyty. Switcherillä saanet exposen. Vistan sidebaariin saat tiputettua kans ohjelmat kuhan isket app-gadgetin siihen.
[/q]

Kytke, asenna, säädä, iske gadget jne. Just tän takia ainakin itse tykkään näistä Applen koneista ku ei tartte kytkee, asentaa, säätää ja iskeä Nää toimii suoraan pakasta vedettynä ilman minkään ylimääräsen pikkusälän, ajureiden, kodekkien jne ties minkä asentelua/pähkäilyä mitä ei ainakaan mun kokemusten mukaan Windows-pc:t oikeen tee.
Ja sit jos jotain softia asentelee niin en tiiä voisko sitä kauheesti enää helpommin toteuttaa ku tälleen drag & drop meiningillä niinku Macissa.

[q]sts, 25.1.2008 15:26:
---
Viltsu, 25.1.2008 15:20:
nämä pointit tulee ekana mieleen vasta n. 3v. duunia mäkillä tehneenä..

---

Kytke työpöydän kuvakkeet pois niin ei täyty.

Vista search toimii lähes yhtä hyvin kuin spotlight, Sidebar ja siihe liitetttävät pikanäppäimet ajavat saman kuin dashboard, switcherillä saanet exposen. Imho macin hakemisto rakenne on iha helvetettiä :D se on jopa hirveämpaa kuin linuxien vastaava :) Vistan sidebaariin saat tiputettua kans ohjelmat kuhan isket app-gadgetin siihen. Et joo. Mulle vaan toi dock ei oo ystävällinen ratkaisu, ei sovi käyttötyyliin, toisaalta suurin osa duuneista tulee tehtyä 2332423 nutty ikkunalla niin ainoa mitä kaipaa on expose macistä, onneks senkin saa tosiaan tuolla switcheril.
[/q]

Joo Vistassa on kyl muutama hyvä uudistus, joista osa on kyl ihan osX:stä apinoitu :) Mut joo toi expose on tosiaan tosi jees osX-ominaisuus. Ja jos sen saa tosiaan Vistaan, niin on kyl kiva juttu. :) Ja joo jotenkin mäkin tykkään kyl enemmän winkun hakemistorakenteesta, mut kait tääkin on ihan tottumiskysymys.

[q]sts, 25.1.2008 15:29:
---
CM, 25.1.2008 14:26:
-clips-

---

Ja ennenkö kosmari jatkat tätä, viimeinen aito UNIX oli System7 kaikki muut määritellään UNIX-like termin alle ja oikeaa UNIX certtiä ei ole annettu enää aikoihin. :)

Lehdet muokkasivat tuon POSIX certin joka jokaisella UNIX-like käyttöjärjestelmällä on UNIX-certiksi. :) Että siinä olet oikeassa POSIX ohjelmat kääntyvät tosin vaativat tietty puukottamista per alusta, irssiki on POSIX ohjelma. :)
[/q]

ei vittu.....

-POSIX
-UNIX
-CERTI
-System7
-WTF?!

Onneks ei tarvii kaikkea tajuta:D

[q]tomii, 25.1.2008 15:29:
ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.
[/q]
Kyllä, tuo on paskapuhetta, että mac soveltuisi jotenkin paremmin graafiseen suunnitteluun, kuin puucee. Tottumiskysymyksiä.

[q]tomii, 25.1.2008 15:29:
---
sts, 25.1.2008 14:56:
---

oon täs iha samaa mieltä, molemmilla on käyttönsä. Kyllä mä musantekoon macosx:ää suosittelen tai pdfien pyörittelemiseen. :) Pitäisi valita aina ne työkalut jotka käteen sopii. Iteltäni ei applen kanssa yhteistyö (pl. niiden huoltaminen) suju joten pysyn linux ja windows ympäristöistä.

---

Mulla on monta kaveria ja tuttua, joista ei kukaan tee musiikkia Mäkillä (minä itse mukaanluettuna, vaikka mulla toi onkin vaan harrastus, mut osa noista vääntää ihan siinä määrin tosissaan tota hommaa, että niillä on levydiilit ja keikkaa ympäri muoilmaa). Et toi musapointtikaan ei mee ihan jakeluun. :) ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.
[/q]

Mä tunnen monta ihmistä jotka tekee musiikkia ammatikseen ja kukaan niistä ei tee musaa puuceella :)

[q]OCS, 25.1.2008 15:40:
---
tomii, 25.1.2008 15:29:
ja mitä tohon "mäkki on taittohommissa ja kuvankäsittelyssä the best on kanssa vähän niin ja näin, oon nimittäin taittanut useampaakin lehteä jne. julkaisua ja kummallakin taittaa ihan yhtä hyvin ja pyörittää pdf:ää. ;) Tottumiskysymys toikin, uskaltaisin väittää.

---

Kyllä, tuo on paskapuhetta, että mac soveltuisi jotenkin paremmin graafiseen suunnitteluun, kuin puucee. Tottumiskysymyksiä.
[/q]

2 SANAA

* WINDOWS-nappi tiellä joka käänteessä
* SPACE pohjassa kuvan scrollaus photarissa esim. curves säätöikkunan ollessa auki, naks naks, tarttu preview ruksiin, naksnaks, ei tarttunu jesh..

enuff 4 me to get pissed off ;D

Vistaa en oo tosiaan ikinä käyttäny, hieno juttu jos MS on vieny käytettävyyttä rutkasti eteenpäin..

[q]sts, 25.1.2008 14:55:
---
CM, 25.1.2008 14:26:
---
sts, 25.1.2008 14:17:
---
yks esimerkki softasta joka ei käänny heittämällä on vanha kunnon IRSSI. Siitäki on rankasti puukotettu apple painos olemassa.

---

Johtunee siitä, että se on Linux-softa, ei unix-softa :) ja Siitä on OSX-portti erikseen ja ne kääntyy ihan iloisesti komentoriviltä :)

---

No ton perusteella sen solaris käännös kääntyy suoraan macosx:ssä ;) Sehä on sillon UNIX portti. ;)
[/q]

Joo sorge muistin väärin, irssin pitäs kääntyy näköjään suoraan kaikilla alustoilla. Johtunee puuttuvista Glib-kirjastoista, jos et oo saanu käännettyä sitä heittämällä

[q]tomii, 25.1.2008 16:30:
---
dj upi, 25.1.2008 16:19:
---

---

Joo no noita on varmaan miljoonia, mut mä haluisin jonkun pointin siihen, että MIKSI jotkut hehkuttaa osX:ää paremmaksi musantekoalustaksi kuin Winkku. Itse en tätä tiedä, että miksi jotkut näin hehkuttavat, mutta mielelläni kuulisin painavia syitä. Omassa tuttavapiirissäni kun ei tietääkseni kukaan mäkillä väsää musaa, kuten tuli sanottua, niin toi on aina ihmettänyt.

Mitä ilmeisimmin molemmilla onnistuu hyvän saundin vääntö, tai no se nyt on onnistunut aikojen saatossa vaikka millä, jos muusikolla vaan on tarpeeksi lahjoja. :)
[/q]

Oon käyny muutamassa tosi isolla rahalla rakennetussa studiossa ja niissä mäccäri tuntuu olevan hyvin edustettuna ihan vain luotettavuuden, pitkäikäisyyden ja yksinkertaisuutensa takia. Lisäks tietty jos kaikki kamat on mäccisopivia niin aika suuri osa säätöajasta säästyy kun ei tarvitse sitä yhteensopivuutta kauhiasti miettiä laitteiden välillä. Enempää en tiedä, itsekin mäcciä käyttänyt vasta pari viikkoa. Kyl mä digaan, tää on ihan jeesusta :)

Se mitä itse arvelisin että miks editoijat alalla kuin alalla valitsis mäcin voi olla sellaset lukuisat pikkuinnovaatiot ja sitäkin pienemmät käytännön jutut jotka tulee esiin vasta mäcciä aktiivisesti käytettäessä. Toki niidenkin opettelussa hetki vierähtää, mutta jos vaikka 10h päivässä hinkkaa konettaan niin yllättäen juuri noi nippelit on niitä asioita jonka takia sen 10h vaan jaksaa mäcillä paremmin.

[q]gerry, 25.1.2008 15:38:
[/q]

Siks sulle sopiiki mäkki.

[q]sts, 25.1.2008 18:38:
---
gerry, 25.1.2008 15:38:

---

Siks sulle sopiiki mäkki.
[/q]
touché

[size=7]( NOT :D )[/size]

[q]sts, 25.1.2008 18:35:
---
MUTTA NYT TE MAC uskovaiset, kuinkas monella teillä riittää rahkeet avat uuden mallinen imac ja vaihtaa siitä kovalevy itse? ;) Taitaa huollot ja osien vaihdot tulla pc-puolella halvemmaks :D
[/q]

No en oo mikään Mac-uskovainen tms, mut en kyl tiedä miks ihmeessä mun ees pitäis osata avata Imacia tai mitään muutakaan Mac tai Windows tietokonetta? Ei kaikkia kato kiinnosta tommonen oli sit omena tai bili.

Ite teen duuneja tietokoneella. Jos mun kompuun tulee jotain häikkää, tai sille pitää tehdä jotai muuta jännää kuten vaihtaa kovo, niin mä vien sen huoltoon sellasille ihmisille jotka sille osaa jotain tehdä. Simple.

Jos multa loppuu kovosta tila (niinku tos esimerkissä varmaan tarkotit?) niin se tarkottaa tod näk sitä et en jaksanu putsata kovoa joko ylimääräsestä paskasta tai jo valmistuneista duuneista. Nämä dvd:lle/ulkoselle fw-levylle/verkkolevylle niin johan tulee taas kummasti tilaa.
Ylipäätään mulla ei oo tapana roikotella kovalevyllä ylimäärästä tavaraa, eli aika epätodennäköstä et kovo loppus kesken.

O