Virallinen Apple topic

Back to yleinen keskustelu O

Ei mulla muita Applen tuotteita oo, mut tommosta iRackiä vois harkita:

http://www.glumbert.com/media/irack

[q]elysion, 19.1.2010 10:28:
---
ravec, 25.10.2009 15:36:

---

En tiiä tuleeko vähän myöhässä, mutta jollain live linux cd:llähän noi tiedostot pitäis saada tuolta kovalevyltä talteen iisisti. Esim. Ubuntun pitäis pystyä ainakin lukemaan noita OS X:n HFS+ osioita.
[/q]

Jep,

Kokeilin taannoin paria live-cd linuxia.
Kahdella eri linuxilla tiedostot näkyi, mutta kopiointi ei mennyt läpi.
Olisko ollut käyttö-oikeuksista kiinni, paha sanoa...mine ei olla linux guru.

Kun irroitin kiintolevyn macbookista, ostin usb/ide adapter kitin ja pistin kiinnon pc:hen kiinni ja käynnistin koneen Hi-rens boot cd:llä ja sieltä käynnistin palautus softan, sain osan tiedostoista takaisin.
Sitten otin Ghostilla imagen kiintolevystä. Imagen koko oli 70 gigaa ja sen ottaminen kesti 8,5h.
Kun aukasin imagen, sain sen sisältä mountattua partition, josta sain kuvatiedostot talteen.

Ennen tätä operaatiota, ostin firewire 400 to 800 kaapelin ja mounttasin macbookkini iMaciin ulkoisena kiintolevynä ja yrint operoida disktoolilla oikeuksien korjausta.
Oikeuksien korjaus raksutteli noin päivän, mutta ei antanut eri tulosta mounttaamisen yhteydessä.

[q]Yallu, 4.2.2010 08:47:
---
whispering, 3.2.2010 21:50:
---
Yallu, 3.2.2010 15:29:
Jostain kumman syystä lähes aina eniten prosessoritehoja syövä prosessi..
---
Mulla vie nyt kotikoneessa 28MB (internet security 2010), työkoneessa vei 55MB (anti virus 2009 tjsp). Kummassakin koneessa toi on sen pari prosenttia muistista. Ja prosessori tehoja ei vie ku satunnaisesti.
---
Tuossa kun nyt toimistolla kurkkasin, niin F-secure vie muistia tuon 197Mt.. Mutta kuten jo aiemmin taisin sanoa, niin olennaisesti koneen suorituskykyä se laskee noissa entry-level tuotteissa..
[/q]

Siirretäänkö tämä tuonne PC-topikin puolelle http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=61062, laitan replyn sinne. :)

[q]hards, 16.4.2007 23:40:
Leopard tuleekin sitten näköjään vasta lokakuussa.. :/

http://www.apple.com/macosx/leopard/
[/q]

niinpä :( mut kerkeevätpähän tekemään sen kunnolla.

[q]tomii, 25.1.2008 14:36:
---
Viltsu, 25.1.2008 09:54:
evvk unix tai ei mut käytettävyydessä pieksee windowsin 100-0

---

Mun täytyy kyl olla vähän eri mieltä molemmilla käyttöjärjestelmillä duunia tehneenä, jossa tulee kyllä ne oiekasti hyvät ja huonot puolet kunnolla esiin. Eli hyvät ja huonot puolensa molemmissa, mutta mun mielestä kumpikaan ei käyttiksenä rokkaa toista suoraan suohon. Molemmat saa kaatumaan about yhtä usein, molemmissa tietyt asiat käyttiksessä vituttaa ja tietyt ihastuttaa jne.

Eri asia tietty, että kumpi on käytettävyydeltään parempi, jos oot ihan ummikko koneiden kanssa (tätä vertailua en valitettavasti ole itse voinut aikoinaan vertailla). Tai sit joku ihan kilarisäätäjä/twiikkaaja (tähän asti en onneksi ole ikinä päässyt ;). Mut tällä hetkellä taivun ihan winkun kannalle softien takia, kun mäkkipuolelle ei ole niitä softia, joita mä käytän/tarvin. Jos asia olisi toisinpäin, niin omistaisin varmasti Mäkin ja osX:n. Eli ainakin mun kannalta toi "winkku/osx on käytettävyydeltään 100-0 parempi kuin winkku/osx" -väittely on aina vähän huvittanut. Mun mielestä ihan 100% tottumiskysymys.
[/q]

No tuo käytettävyys ihan PERUSjutuissa on se mikä mäkissä iskee, siihen riittää:
* drag & drop dockiin & kaikki tarpeelliset ohjelmat klikkauksen päässä
* tiedostojen luokittelu niinkin monimutkaisella ratkaisulla kuin värjäämällä. ULTIMATE :D
* Hakemistorakenteissa liikkuminen finderissa xxx kertaa loogisempaa kuin explorer tahmailu.
* f9 & f11 pikanapit + laskin/muut pikkusoftat dashboardilla kokoajan käytettävissä
* folder actions & automator
* spotlight haku

En tiedä mistä johtuu mutta pc:llä työpöytälle tuppaa kertymään pelkkää roskaa ja ohjelmien pikakuvakkeita, macissa sitä käyttää luonnostaan työpöytänä..

nämä pointit tulee ekana mieleen vasta n. 3v. duunia mäkillä tehneenä..

[q]2la, 4.2.2010 10:02:
---
Mikä on "paljon fyrkkaa"?
[/q]

esim 500e :)

mikä on kätevin/paras irc client mac koneelle?

[q]thomas, 19.4.2007 12:49:
---
Sallakat, 19.4.2007 12:36:

---

xchat on omasta mielestäni aika mukava.. tietty sitten jos on shell ja irssi niin se hakkaa tietenkin kaiken :) mut tässäpä noita ois:

http://www.versiontracker.com/php/qs.php?pg=1&str=irc%20client&srchArea=macosx|macosx-all&by=rating&dir=desc

kannattaa ottaa joku noista freeware -clienteista.
[/q]

oisikin tunnukset saunalahti poisti käytöstä ne prkl. kiitos linkistä. alankin tutkailemaan kun ei pahemmin ole työkiireitä

[q]Sallakat, 19.4.2007 12:36:
[/q]

kokeilin snakkia hetken mutta se on maksullinen. nyt käytössä colloquy (selainpohjainen). kavereilla macirssi. ihan makukysymys mitä tykkää käyttää...

pikku apuri on mukava, käytän growlia ni saan usean ohjelman keskustelut pulpahtamaan näkyville vaikka ohjelmat on kuinka monen ikkunan takana

[q]littlebig, 19.4.2007 13:46:
---
Sallakat, 19.4.2007 12:36:

---

nyt käytössä colloquy (selainpohjainen).
[/q]

Mulla ja.. toimii.

[q]Juhgu, 3.2.2010 17:09:
Jos runkkaat olkinukkea tämän ääripään esimerkkien sijaan toisen ääripään esimerkeillä, ni eiks se mee lähemmäs mäkistien meininkiä?
[/q]
Meneehän se toki "lähemmäksi", mutta ei tämä "mäkismi" musta silti ollenkaan mitään ääripäätä edusta. Voi tietenkin olla, että valtavirtakulttuurissa tämä "mäkismi" edustaa sitä elämän helppouteen ja nautittavuuteen tähtäävän rahan viljelemisen kärkipäätä, mutta ainakin oma ymmärrykseni on se, että tietyllä palkkatasolla sitä on aika haasteellista keksiä jatkuvasti hyviä elämänlaatua lisääviä sijoituskohteita. Siinä vaiheessa muutamien satasten upottaminen nykypäivänä suhteellisen paljon vapaa-aikaa dominoivan datailun haasteiden poistamiseen tuntuu helposti järkevältä sijoitukselta.

Anekdoottina perheellisen hyvin tienaavan yrityspomon elämänlaatu ei kuulemma ole merkittävästi rahan takia parantunut sen jälkeen kun palkka on ylittänyt neljä tonnia kuukaudessa. Samalla tavalla itse en ole saanut perheettömänä ja kutakuinkin korkeakoulutustani vastaavaa duunia täyspäiväisesti tekevänä omaa palkkaani kadotettua tilipäivään mennessä enää pitkään aikaan, vaikka se ei ole vielä edes lähellä neljää tonnia.

onks kellään kokemuksia hyvistä ftp ohjelmista macille? Tarttis saada joku hyvä. Ajattelin vaan kysyä, jos jollain on käyttökokemusta, ett vois sitte suositella jotain...

[q]Zapa, 11.4.2007 16:21:
Ei mulla muita Applen tuotteita oo, mut tommosta iRackiä vois harkita:

http://www.glumbert.com/media/irack
[/q]

Repesin!

OSX vs XP vertailu on täällä, mielestäni aika kattava ja kertoo laajasti käyttisten eri ominaisuuksista ja puutteista. Vertailussa Tiger (10.4.8) vs XP (SP2) ja mielenkiinnolla odotan ensi talveen jos saisivat Leopard vs Vista arvostelun kasaan.

irc clienteistä ja xchatistä kun oli puhe niin tuli mieleeni, että osaisko joku neuvoa/oisko x-chatissä mahollista saada highlightit aukeamaan omaan ikkunaan? oon yrittänyt tutkiskella ja etsiskellä, muttei ole osunut silmiin vihjettäkään moisesta.

[q]Air, 31.7.2009 13:02:
Kertokaas apple-tietäjät, että jos on iTunes-kirjastossa muutama giga enemmän musiikkia kuin mitä mahtuu iPodille, niin miten tähän iPodiin saisi synkronoitua vain jonkun tietyn kappaleen (ensin pitää tietty poistaa jotain sieltä ipodin muistista että saa tilaa). Synkronointi taitaa kuitenkin yrittää tunkea sinne laitteelle kaikki biisit mitä on tunesin kirjastossa(?)
[/q]

Helppoa: iTunesissa jokaisen kappaleen nimen vieressä on se pieni ruutu - siitä tagi pois niin kappaletta ei syncata iPodiin.

[q]andi--, 4.2.2010 11:38:
Tästä olen kyllä aivan eri mieltä, Lenovon/IBM:n huoltomies vaihtanut paikan päällä mm. emolevyä ja kaikkia muita sisuskaluja.
[/q]
Ohhoh.. On kyllä ilmeisesti palvelu taso ja kustannukset menny huomattavasti eteenpäin siitä kun mä olen näiden kanssa joutunut painimaan jos tällaisen takuun saa 150 eurolla! Mahtava juttu :) Saako tällaista tukea myös pienasiakkaille? Me ollaan pienessä firmassa vaan tyydytty siihen, että vian sattuessa tilalle laitetaan vararauta ja vedetään Time Machine backupeista kone kuntoon.

Satutko muuten tietämään miten tollainen on-site vikadiagnosointi tapahtuu? Hajoaako niissä koneissa aina samat osat, jotka vaihdetaan trial & error periaatteella jos vian aiheuttaja ei ole selkeästi silmällä havaittavissa vai onko tähän olemassa jotain diagnosointilaitteistoa?

[q]Apple ei ilmeisesti anna noille takuulaajennuksilleen mitään vasteaikaa, joten ei voi kun toivoa että huolto pelaa nyt ja tulevaisuudessakin ok.
[/q]
Jep. Tää on se pääasiallinen syy miksi me ei olla nähty mitään syytä ostaa niitä lisätakuita vaan mennään yllä kuvatulla strategialla.

[q]Toi WLAN-AP -ominaisuus multa näköjään jäi huomaamatta, ihan toimiva juttu. Näppärä paketti jos ei kotoa löydy muuta kuin yksinkertainen DSL-purkki, mutta toisaalta turhia featureja jos hyllystä löytyy vaikka Welhon WLAN-kaapelimodeemi.
[/q]
Mä kyllä kokisin sen n-sarjan langattoman yhteyden aika keskeisenä ominaisuutena jos streamaa musiikkia ja hoitaa backupit langattomasti.

[q]Kivoja featureja joo, mutta kuinka moni peruskäyttäjä perustarpeillaan tarvitseen gigasta verkkoa digikuviensa ja musiikin liikutteluun? Itse olen tätä katsellus peruskäyttäjän tarpeiden mukaan, joten edullinen ja simppeli on jees.
[/q]
Oot kyllä oikeassa. Omat tarpeeni eroaa gigaisen kytkimen suhteen vähän peruskäyttäjästä. Mulla on kuitenkin ainakin itselläni todella huonoja kokemuksia "edullisista ja simppeleistä" kytkin-wlan yhdistelmistä, jotka tuppaa vähän väliä kaipaavan resettiä, eivätkä oikein osaa toipua kunnolla verko katkoksista. Applen lelujen kanssa sillä ylimääräisellä eurolla on tuntunut saavan keskimäärin vähän luotettavampaa toimivuutta, mutta tää perustuu ainoastaan mun henkilökohtaiseen kokemukseeni, eikä mulla ole näyttää tästä mitään tilastotietoa, joten tulkinta saattaa tulla vähän ruusuisten Apple-lasien lävitse.

[q]Jos RAID ampuu yli niin tavallisen 1T-verkkolevyn saa alle 150 eurolla. Omien kokemuksien perusteella nykyisin NATtaava tukiasema osaavat jo laittaa LANiin ja WLANiin kytketyt laitteet samaan verkkoon, muutamia vuosia sitten noita ongelmia vielä oli (aikaisemmin ehkä ajateltu enemmän tietoturvan eikä helppokäyttöisyyden kannalta). Jos ei tarvetta sille WLAN-AP:lle ole niin tuossa säästää sen 100 euroa mukavasti, joku voi sen mielellään laittaa johonkin muualle. :)
[/q]
Voin olla kanssasi samaa mieltä siitä, että 100 euroa voi säästää jos:

1) Käyttäjä on valmis ottamaan selvää siitä mikä verkkolevy kannattaa ostaa
2) Tukiasema on riittävän uusi (mielellään n-sarjaa)
3) Verkkolevy tukee Time Machinea tai käyttäjä löytää ja ymmärtää esimerkiksi seuraavat ohjeet: http://www.foobar.org/blog/time-machine-on-samba-shares
4) Käyttäjä osaa viedä vikatilanteessa oikean laitteen huoltoon.

Useimmat ihmiset tarvitsevat tähän apua. Joillakin se on helposti saatavilla ja ylimääräiseen säätämiseen ja selvittämiseen löytyy runsaasti aikaa. Näille ihmisille 100e rahallinen säästö on todennäköisesti hyvinkin perusteltua. Toisille se taas ei ole edes lähellä.

[q]ezzy,

Kysymysten ja ilmoitusten selvä suomi. Eikö siellä mäkkipuolella käytetä lainasanoja ollenkaan vai mikä sulle on Windows-suomessa niin mahdotonta?

Itse otan kyllä laitteeni mielummin englanninkielisenä, ettei tarvi lähteä miettimään mikä on heittovaihtotiedosto, aidonnusavain, komennussarjasovelma tms ihana käännöskukkanen.
[/q]

Heh, tuli tuos istuttua mutsin koneella 15 min jonka jälkeen se herjas jotaki "errorcode 459 (?)" Mediapläyeriä käyttäessä. Ei kyl siis ihan suomelta vaikuttanut kuiteskaa. Samaisessa ilmoituksessa oli vielä liuta muita numeroita joita nyt en valitettvasti OSANNUT tulkata, heh..... (Lähinnä noita tarkoitin ylemmässä viestissäni ettei mäkki ikinä oo moisia ilmoituksia heittänyt).

Eli suomeksisanottuna noista ei aina tajua kyl mitään, onneks nois on yleensä se "OK" tai "PERUUTA" jota rämppäämällä joko pääsee eteenpäin tai menee kokonaan jumiin;D

[q]akir0, 14.5.2007 20:36:
Millaisias laukkuja ihmisillä on käytössä 12" Macbookkien kanssa? Itse kaipaisin mahdollisimman pientä reppumallista, mut ei meinaa kyllä mistään löytyä tarpeeks pientä.

Skini ei oo option, semmosen kans en osaa elää.

[edit] tää vähä mietityttäis, mutta kuvan perusteella toiki on ihan kohtuuttoman iso mun tarpeisiin.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=4706
[/q]

Broidilla on tuollainen 14" versiona. Puolisen vuotta käyttänyt päivittäin ja nyt se on koetuksella Afrikassa.

Ite diggailen kyl enemmän esinahasta (Tucano).

[q]Lost-Soul, 15.6.2006 12:08:
Eikös Cinema Displayt ole samoja näyttöjä kuin Dellit?
[/q]

Niissä on sama näyttöelementti, mutta Dellin näytöissä on empiirisen havainnoinnin perusteella epämiellyttävän jyrkkä kontrasti (ja spekseissäkin kontrastisuhde on isompi, mikä periaatteessa pitäisi olla hyvä asia mutta käytännössä tässä tapauksessa ei kyllä ole). Hyviä näyttöjä nekin on toki.

O