Oletko luovuttanut verta?

Back to yleinen keskustelu O

Voisin käydä tänään auttamassa yhteiskuntaa, kun äskettäin oli mun verityyppini jopa loppumassa sairaaloista, kuulemma.

[size=6]P.S. Oikeasti menen sinne sämpylän toivossa :p[/size]

En ole vielä uskaltanut

Hell yeah, vuonna -98 siitä myönnettiin kuntsari!
Vai oliks se yöloma. No kuiteski joo.

A+

Minähän en omastani luovu :(

[q]ella_, 8.11.2006 22:00:
Minähän en omastani luovu :(
[/q]

Aikamoinen asenne!
Antaisit vaikka sinulle läheisen kuolla ku "sähät et omastas luovu"!

Hmm, oliskohan mulla nyt sit kolme päällekkäistä kieltoa luovuttaa verta. Vai neljä. Mutjoo, turha tosiaan edes yrittää.

[q]I R De Oscar, 8.11.2006 22:03:

Aikamoinen asenne!
Antaisit vaikka sinulle läheisen kuolla ku "sähät et omastas luovu"!
[/q]

En voinut kuvitella, että joku tosiaan ottaisi mut todesta :D Mut tulipahan tääkin nähtyä :D

[q]ella_, 8.11.2006 22:06:
---
En voinut kuvitella, että joku tosiaan ottaisi mut todesta :D Mut tulipahan tääkin nähtyä :D
[/q]

Hahaha, illan paras vitsi (NOT)

[q]I R De Oscar, 8.11.2006 22:09:

Hahaha, illan paras vitsi (NOT)
[/q]

Se, että jokin ei ole totta ei tee siitä välttämättä vitsiä, my dear.

Mutta joo, uskoisin voivani tosi huonosti verenluovutuksen jälkeen. Eli en kyllä ihan heti sinne marssisi, mutta toki jos on tilanne päällä (tm) niin asia olisi aivan eri.

[q]Jaques, 8.11.2006 11:39:
Viime pe kävin luovuttamassa. Hemoglobiini oli 155, eli kunnon puuroo toi mun veri!!*nauru*
[/q]

LoL n00b

Mulla on pomppinu hemoglobiinit 175 ja 176 luovutuksissa.

*Nauru*

[q]mayah, 8.11.2006 12:05:
---
Verano, 8.11.2006 12:04:
Mulla on niin huono, etten saa luovuttaa

---

Ei se mullakaan kauas jääny ku 125 on raja. Mut nyt sit vaan rautakauppaan syömään!
[/q]

Viimeeks keväällä oli hemoglobiini 124 mut oon siitä asti tankannu rautaa muutaman kuurin joten eiköhän se ala olee jo korkeempi. Toisaalta mulla on tämmösenä pitkänä ja hoikkana ihmisenä myös verenpaineet varsin alhaiset joten en oo viittiny sen takia lähtee luovuttamaan verta. Iskee muutenkin ortostaattinen hypotonia ajoittain joten jos viel menettäis 450ml verta niin saattais ruveta huippaamaan. Tai tiedä häntä kun ei oo viittiny kokeilla.

[q]Verta voi luovuttaa, jos hemoglobiiniarvo on naisilla 125-175 g/l ja miehillä 135-195 g/l. Hemoglobiiniarvo laskee verenluovutuksessa noin 10 g/l.[/q]

voisha sitä mennä ku on joku harvinainen veriryhmä ni siit ois jollekki varmasti apua :) mutta saas ny nähä millo kerkeää

luovuttaisin varmaan jos pystyisin. Inhoan piikkejä.. Tuskin ne mua ottais ku valitan sattumista jo enne ku piikki on lähelläkää*pepsodent* lääkäritki hymyilee ku piikki on laitettu nii mää vaan hoen et
ai ai ai...*ding*

[q]Puistokemisti, 8.11.2006 22:15:
---
Jaques, 8.11.2006 11:39:

---

LoL n00b

Mulla on pomppinu hemoglobiinit 175 ja 176 luovutuksissa.

*Nauru*
[/q]

Mulla pyörii kans muistaakseni tuolla 170 paremmalla puolella... Nyt ei oo vähään aikaan tullu vaan luovutettua. Pitäis varmaa mennä taas.*uuh* O+

pitäs mennä taas luovuttaan et pääsis sanoon et se ois säännöllistä... sais vaa aikaseks *blush**justjoo*

Pitäis varmaan mennä koittamaan joku kerta.. Nyt ois tatuoinneista ja synnytyksestä riittävän pitkä aika. Paino ja hemoglobiini hieman jänskättää eli voi jäädä ajatuksen tasolle noiden takia.

Mitäs jos on pysyvä lääkitys (astma), niin estääkö se luovuttamista?

[q]kriba, 8.11.2006 11:42:
---
Pocambo, 23.9.2006 11:00:
Niin ja säännöllisesti käyn luovuttamasta kun tekstarin kännykkääni lähettävät. Luuydinluovutusrekisteriin ajattelin myös liittyä.

---

Minulle on tehty selkäydinpunktio ja voin sanoa että sattuu ihan h*******ti.
Muutenkaan en halua mennä mihinkään kokeisiin missä on neuloja.. olen saanut pahan fobian jostain nuorempana. Ei voi katsoo edes telkkarissa kun jotakuta pistetään, pakka vaihtaa kanavaa.
[/q]

Aijaa! Esitteissä luvattiin että kipua tuskin tunuu, ja luuydin otetaan lähinnä rintalastasta eri kohdista. Paikallista kipua pistokohdissa saattaa kuulemma esiintyä mutta ei sen enempää.

[q]Pocambo, 13.11.2006 18:24:
---
kriba, 8.11.2006 11:42:
---
Pocambo, 23.9.2006 11:00:
Niin ja säännöllisesti käyn luovuttamasta kun tekstarin kännykkääni lähettävät. Luuydinluovutusrekisteriin ajattelin myös liittyä.

---

Minulle on tehty selkäydinpunktio ja voin sanoa että sattuu ihan h*******ti.
Muutenkaan en halua mennä mihinkään kokeisiin missä on neuloja.. olen saanut pahan fobian jostain nuorempana. Ei voi katsoo edes telkkarissa kun jotakuta pistetään, pakka vaihtaa kanavaa.

---

Aijaa! Esitteissä luvattiin että kipua tuskin tunuu, ja luuydin otetaan lähinnä rintalastasta eri kohdista. Paikallista kipua pistokohdissa saattaa kuulemma esiintyä mutta ei sen enempää.
[/q]

Ahaa. No en sitten tiedä. Itseltäni otettiin suoraan selkäytimestä järjettömän kokosella neulalla. Piti maata kyljellään sikiöasennossa, jotta nivelet avautuu, jotta neulan saa nivelien välistä selkäydinkanavaan. Ja tää mätti lääkäriharjottelija ei osannu tehdä sitä oikein vaan onnistui vasta kolmannella kerralla. Jäi ikuinen kammo ja fobia.

[q]kriba, 14.11.2006 13:25:

Ahaa. No en sitten tiedä. Itseltäni otettiin suoraan selkäytimestä järjettömän kokosella neulalla. Piti maata kyljellään sikiöasennossa, jotta nivelet avautuu, jotta neulan saa nivelien välistä selkäydinkanavaan. Ja tää mätti lääkäriharjottelija ei osannu tehdä sitä oikein vaan onnistui vasta kolmannella kerralla. Jäi ikuinen kammo ja fobia.
[/q]

Selkäydinpunktiohan (lumbar punction/spinal tap) ei liity luuytimeen mitenkään. Aivo/selkäydinnesteestä otetaan näytteitä siinä missä verisuonista verinäytteitäkin, mutta ei sillä ole mitään tekemistä minkään luovuttamisen kanssa.

[q]DiamonDie, 19.11.2006 17:35:
---
kriba, 14.11.2006 13:25:

---

Selkäydinpunktiohan (lumbar punction/spinal tap) ei liity luuytimeen mitenkään. Aivo/selkäydinnesteestä otetaan näytteitä siinä missä verisuonista verinäytteitäkin, mutta ei sillä ole mitään tekemistä minkään luovuttamisen kanssa.
[/q]

Ok. Mun tapaus ei liittynytkään luovuttamiseen mitenkään. Tuli heti vaan mieleen että ne olis sama asia. Ilmeisesti ei.

O