10000 ihmistä kuolee... vai mielluummin paras kaverisi?

Back to häröily O

ÖÖÖööööö.. ne 10000 kuolisi!!!

Vastasin nopeasti 10 000 ihmistä, mutta hetken pohdittuani päädyin itseeni.
En voisi elää itseni kanssa tietäen, että minun takiani on kuollut 10 000 ihmistä.

Tietenkin jos en saisi tietää että näin on, valitsisin ne 10 000. Mutta jos on pakko valita, jolloin siis tiedän 10 000 ihmisen kuolleen minun takiani, niin valitsisin itseni...

Jos taas kyseessä on 10 000 tuiki tuntematonta vs. paras ystäväni, kysyisin ystäväni mielipidettä. En olisi oikeutettu päättämään hänen puolestaan.

Edit: Aihe muuttui, juttu muuttui.

[muokattu 5.5.2004 01:39]

[q]Dementation:

Jos taas kyseessä on 10 000 tuiki tuntematonta vs. paras ystäväni, kysyisin ystäväni mielipidettä. En olisi oikeutettu päättämään hänen puolestaan.

[/q]

jospa nyt vaan ois pakko päättää tai muuten se tulis vaan randomilla

ETTE SAA KYSYÄ KELTÄÄN! pitää päättää itse..

[q]blender:
---
Dementation:

Jos taas kyseessä on 10 000 tuiki tuntematonta vs. paras ystäväni, kysyisin ystäväni mielipidettä. En olisi oikeutettu päättämään hänen puolestaan.


---


jospa nyt vaan ois pakko päättää tai muuten se tulis vaan randomilla

ETTE SAA KYSYÄ KELTÄÄN! pitää päättää itse..
[/q]

Sä muutat koko ajan...

[q]pipa:
ÖÖÖööööö.. ne 10000 kuolisi!!!
[/q]

niin ton vanhan vai uuden aiheen mukaan? vai molempien

Eli lopullinen kaikkien muutosten jälkeen olisi se, että tappaisin itseni jotta säästyisin valitsemiselta. Koska tällöin asiaa ei voitaisi tarkistaa, vastuu ei olisi minun ja toisekseen voisi olla että kaikkien 10 000 ja yhden henki säästyisi, tai sitten kaikki tapettaisiin tasapuolisesti, jolloin molemmissa tapauksissa olisin tehnyt enemmän oikein kuin siinä tapauksessa jos olisin valinnut... Eli tapan itseni säästyäkseni päätökseltä.

niin ja ne jotka nyt jo vastas, voi viel katella et oma vaihto ehto osuu oikeaan koska gallupin vaihtoehdot muuttuivat

anteeksi häröilystä

[q]Dementation:
Eli lopullinen kaikkien muutosten jälkeen olisi se, että tappaisin itseni jotta säästyisin valitsemiselta. Koska tällöin asiaa ei voitaisi tarkistaa, vastuu ei olisi minun ja toisekseen voisi olla että kaikkien 10 000 ja yhden henki säästyisi, tai sitten kaikki tapettaisiin tasapuolisesti, jolloin molemmissa tapauksissa olisin tehnyt enemmän oikein kuin siinä tapauksessa jos olisin valinnut... Eli tapan itseni säästyäkseni päätökseltä.
[/q]

vastauksesi ei kuulu vaihtoehtoihin, ei se päde sillee! no okei... jatketaan tarinaa... oot alasti kellarissa ja jumala kysyy sulta et blaa blaa ja blaa... eli ei siinä itseään kerkee tappaa... annetaan viel joku aika että sen jälkee jos ei oo vastausta kuulunut valinta menee randomilla.

menipäs tää vaikeeks

Entäpä jos en usko Jumalaan, joten hän ei voi myöskään ilmentyä pääni sisään puhumaan moista? Jos nyt pidämme kiinni edes sellaisesta kuuluisasta kehyksestä, kuin että ihmiseen ei oikein voi vaikuttaa tuollainen jumalolento jollei ihminen siihen tippaakaan usko.

Ja vaikka se sitten kaiken tämän jossittelun jälkeen olisikin mahdollista tuon ”olennon” tappaa jompikumpi, ystäväni tai 10 000 ihmistä randomilla, olisipa minulla ainakin joku jota siitä syyttää siitä lähin, jolloin vastuu minulta taas menisi pois ja voisin rauhassa valita vaikka ne 10 000 ja sitten kertoa heidän sukulaisilleen ja ystävilleen, että jumalaa teidän tulee vihata.

[q]Dementation:
Entäpä jos en usko Jumalaan, joten hän ei voi myöskään ilmentyä pääni sisään puhumaan moista? Jos nyt pidämme kiinni edes sellaisesta kuuluisasta kehyksestä, kuin että ihmiseen ei oikein voi vaikuttaa tuollainen jumalolento jollei ihminen siihen tippaakaan usko.

Ja vaikka se sitten kaiken tämän jossittelun jälkeen olisikin mahdollista tuon ”olennon” tappaa jompikumpi, ystäväni tai 10 000 ihmistä randomilla, olisipa minulla ainakin joku jota siitä syyttää siitä lähin, jolloin vastuu minulta taas menisi pois ja voisin rauhassa valita vaikka ne 10 000 ja sitten kertoa heidän sukulaisilleen ja ystävilleen, että jumalaa teidän tulee vihata.
[/q]

hehehe.......

no sama uskotko vai et, sä kai vastaat jos joku kysyy sulta jotai? vai oot pelkästään hiljaa ja näet että moista ei voi tapahtua... voihan se näinkin mennä mut kuvitellaan et se nyt ois olemassa, jookosta. ei tehdä tästä liian vaikeeta...

[q]blender:
hehehe.......

no sama uskotko vai et, sä kai vastaat jos joku kysyy sulta jotai? vai oot pelkästään hiljaa ja näet että moista ei voi tapahtua... voihan se näinkin mennä mut kuvitellaan et se nyt ois olemassa, jookosta. ei tehdä tästä liian vaikeeta...
[/q]

No sovitaan että se on olemassa, menköön sitten ne 10 000 ihmistä, jotta saadaan ainakin suurempi osa ihmisiä jotka vihaa siitä lähtien sitä jumalaa. Että aika huono veto siltä...

[q]Dementation:

No sovitaan että se on olemassa, menköön sitten ne 10 000 ihmistä, jotta saadaan ainakin suurempi osa ihmisiä jotka vihaa siitä lähtien sitä jumalaa. Että aika huono veto siltä...
[/q]

jospa saatana pakottaa, ja jumalan on vain tehtävä päätös? ja sitä päätöstä kenenkään tarvitse tietää.... se on vaan sillee et olet itse se joka tietää miksi esim junaonnettomuus tapahtui tai miks paraskaverisi jäi junan alle, käyttäkää mielikuvitusta...

joo ei oo tällanen tosiaankaa reilu topicci *uuh*, mut mä joutuisin kuitenki sanomaan et ne 10.000 muuta joutuis menemään. Niin rakas ihminen on mulle mun paras kaveri. *sydän*

Mulle tää on vähän siitä huono kysymys, kun tuo paras kaveri on mulle täysi mysteeri oikeasti. Ei mulla ole sellaista, en voisi nimetä ketään moiseksi, kun hyvä kun juuri ja juuri uskallan puhua jostakusta edes ystävänä, ilman että pelkään hänen jo kääntävän minulle selkänsä. Eli ehkä siksi on vähän hankala vastata, kun on 1 vs. 10 000 täysin saman arvoista ihmistä...

[q]Dementation:
Mulle tää on vähän siitä huono kysymys, kun tuo paras kaveri on mulle täysi mysteeri oikeasti. Ei mulla ole sellaista, en voisi nimetä ketään moiseksi, kun hyvä kun juuri ja juuri uskallan puhua jostakusta edes ystävänä, ilman että pelkään hänen jo kääntävän minulle selkänsä. Eli ehkä siksi on vähän hankala vastata, kun on 1 vs. 10 000 täysin saman arvoista ihmistä...
[/q]

eihän kaikkii topicceihi oo kaikkien pakko vastata jos ei osaa

tästä kyl sais aika hauskanki....

[q]blender:
eihän kaikkii topicceihi oo kaikkien pakko vastata jos ei osaa

tästä kyl sais aika hauskanki....
[/q]

Eihän se noin mene... Tottakai silloinkin pitäisi vastata, varsinkin kun on kyse mielipiteistä, sillä muuten emme saa kunnollista kokonaiskuvaa siitä, montako prosenttia on itsekkäitä, moniko humanitäärinen ja moniko epäonnistunut sen suhteen, ettei omista ystäviä...

Tietenkin ne 10 000 muuta. En tunne niitä -> ei kiinnosta oikeastaan yhtään.

10 000 !?

Säälittävän vähän. Maapallolla elää nyt 6 miljardia(?) ihmistä ja väestönräjähdys on mielestäni suhteellisen iso ongelma. Mielestäni luku voisi olla vaikka 1-2 miljardia, saisivat kuolla ihan rauhassa. Eivät tosin mielellään ehkä kuitenkaan junan alle.

Sellaiset ihmiset, jotka oikopäätä vastaavat ”ne 10 000 ihmistä, koska en tunne heitä, mutta tunnen ystäväni ja hän on minulle tärkeä” pistävät miettimään ja raskaasti. Ne 10 000 ihmistä kun olisivat oikeassa tilanteessa jonkun perhettä, sukua ja ystäviä siinä missä itsekin olemme. ”En tunne niin ei kiinnosta”-asenne on mulle aika vieraan oloinen juttu ja oman kaverin hengen säästsäminen sen takia, että se olisi mulle itselleni niin tärkeä olisi maailman itsekkäin motiivi (toki muitakin motiiveja asialle on).

Onneksi koko kysymys on sangen teoreettinen, joten siihen ei sinänsä tarvitse vastata. Vastausta kiinnostavampana koenkin päätyikö kukin teistä siihen silmää räpäyttämättä.

Mulle ihmiset on yksilötasolla melko kiintoisia elikoita, enkä siten toivo yhdenkään kuolemaa. Kaikkien kuolemaa taas toivon aivan vilpittömästi ja olen savetheplanetkillyourself-idealogian suuri ystävä. Yhden tai osan kuolema on aina tragedia, mutta meidän kaikkien kuolema olisi bileiden arvoinen juttu.

[muokattu 5.5.2004 08:32]

Tää on lainattua, en nyt muista mut jossai testissä kuitenkin oli... haluan saada nyt muiden mielipiteen esille,

10000 tuntematonta esimerkiksi toisella puolella maapalloa (paikkaan katsomatta, eli toisin sanoen ulkomaissa) jäisi junan alle, uhraisitko niiden puolesta parhaan ystäväsi, vai säästäisitkö mielluummin ystäväsi hengen...

Niin ja ei saa kysyä kaverin mielipidettä, ellet osaa sanoa niin se menee sitten randomilla...


EDIT: topicci vähä muuttu, ei enää niin lainattua

[muokattu 5.5.2004 01:36]

[muokattu 5.5.2004 01:46]

O