Reseptejä ja ruokalinkkejä

Back to yleinen keskustelu O

[q]samlainio, 20.12.2006 19:40:
---
tumpsi, 20.12.2006 19:36:
---
Maailman paras Tapi, 20.12.2006 19:05:
Tumpsi piti viime lauantaina synttärituparipikkujoulut. Paikalle saapuneet n. 30 ihmistä muonitettiin ja humallutettiin seuraavasti:

---

http://img217.imageshack.us/my.php?image=p1070616te0.jpg

---

Aissaamare!! Tuli ihan nälkä ku katteli tota kattausta
[/q]
huomaa leikkisät merirosvoliput boolikulhon kirsikoissa!

Koska oon liika naatti lähtemään kauppaan, päätin jakaa kanssanne helpon ja hyvän pataruuan ohjeen.

750g valkosipulipottua(pakaste on ihan ok)
400g kanafilesuikaletta(oman maun mukaan)
pss pakasteparsaa
pss pakasteherneitä
pss pikkuporkkanoita
2 prk ruokakermaa
Violettia Emmental-raastetta
mustapippuria
chiliä
currya

Kanat paistetaan, kaikki kerrostellaan isoon uunivuokaan. Sekotellaan sekaisin varovasti, paitsi juustoraaste päälle. Lykätään uuniin ensin 225 astetta noin puoli tuntia ja sitte tunti n. 175 asteessa. Nautitaan vaikka oluen/maidon ja patongin kera.

Ja vaikken vege olekaan, tässä vähän linkkiä:
http://www.fatfreevegan.com/
http://www.simpleveganrecipes.co.uk/

Vähä kakkuja kans :)
http://joyofcakes.com/index.html

[q]pirpeli, 4.1.2007 13:40:
Koska oon liika naatti lähtemään kauppaan, päätin jakaa kanssanne helpon ja hyvän pataruuan ohjeen.

750g valkosipulipottua(pakaste on ihan ok)
400g kanafilesuikaletta(oman maun mukaan)
pss pakasteparsaa
pss pakasteherneitä
pss pikkuporkkanoita
2 prk ruokakermaa
Violettia Emmental-raastetta
mustapippuria
chiliä
currya

Kanat paistetaan, kaikki kerrostellaan isoon uunivuokaan. Sekotellaan sekaisin varovasti, paitsi juustoraaste päälle. Lykätään uuniin ensin 225 astetta noin puoli tuntia ja sitte tunti n. 175 asteessa. Nautitaan vaikka oluen/maidon ja patongin kera.
[/q]

Voin suositella!

Toasteille jollain jtn dippivinkkiä? (vai onkos ne toasteija nimeltään ne leipägrillis tehdyt kolmioleivät:P )

[q]0-scar, 5.1.2007 16:14:
Toasteille jollain jtn dippivinkkiä? (vai onkos ne toasteija nimeltään ne leipägrillis tehdyt kolmioleivät:P )
[/q]

hmmm meinasit dipata toasteja? enpä oo kuullu aiemmin.
Anyway, on mulla yksi dippivinkki mikä sopii ainakin vihannesten dippaukseen.

-1dl maustamatonta majoneesia
-1 purkki ananasmurskaa (valutettuna mehut pois tietty)
-2 tl curry jauhetta
Kaikki tämä siis sekaisin keskenään.

aika erikoinen mutt ihan jees maku.

Intialainen raita toimii myös tosi hyvin dippaukseen eli
-valkosipulia puristettuna niin paljo ku naama kestää
-1 purkki kermaviiliä. Valutettuna mielellään esim suodatinpusseissa
-tuorekurkkua raastettuna JA valutettuna myös
-mustapippuria + (ehkä) suolaa mausteeksi
-tuoretta minttua. Tämä ei mulle ainakaan ole välttämätön osa, toimii ihan jees ilmankin.
Jos et valuta noita kaikkia niin tuleepi vetistä raitaa.

[q]Sallakat, 5.1.2007 16:23:
---
0-scar, 5.1.2007 16:14:

---

hmmm meinasit dipata toasteja? enpä oo kuullu aiemmin.
Anyway, on mulla yksi dippivinkki mikä sopii ainakin vihannesten dippaukseen.

-1dl maustamatonta majoneesia
-1 purkki ananasmurskaa (valutettuna mehut pois tietty)
-2 tl curry jauhetta
Kaikki tämä siis sekaisin keskenään.

aika erikoinen mutt ihan jees maku.

Intialainen raita toimii myös tosi hyvin dippaukseen eli
-valkosipulia puristettuna niin paljo ku naama kestää
-1 purkki kermaviiliä. Valutettuna mielellään esim suodatinpusseissa
-tuorekurkkua raastettuna JA valutettuna myös
-mustapippuria + (ehkä) suolaa mausteeksi
-tuoretta minttua. Tämä ei mulle ainakaan ole välttämätön osa, toimii ihan jees ilmankin.
Jos et valuta noita kaikkia niin tuleepi vetistä raitaa.
[/q]

kiitti vinkeistä, eiköhän noista jtn synny!:) Joo ite törmäsin ekakerra dippaukseen Prahassa jossain kahvios

resepti
[/q]
tänään tuli kokeiltua ja voi armias että oli hyvää ja kaverit tykkäs kans, et kiitos tästä

[q]mikke, 7.1.2007 01:02:
-kehut-
[/q]

Eipä kestä kiittää, hyvä, että maistui*hihu*

teimpäs ihan oikeeta ruokaa vaihteeksi ja ihan fiilispohjalta joten mainostampa hyvän ja edullisen ja jopa terveellisen ruuan helppoutta täälläkin:

Uunikirjolohi a'la ipe:

otetaan noin 500g (tai isompi) kirjolohifile joka tietysti huuhdellaan ylimääräisistä limoista
lätkäistään fisu sopivaksi katsomaanne vuokaan nahka alaspäin. itse suosin lasista Pyrex-vuokaa
sirotellaan hieman suolaa pinnalle
sirotellaan rutkasti pippuria pinnalle
sirotellaan oman maun mukaan chilijauhetta pinnalle
kaadetaan oman maun mukaan chilikastiketta päälle
kaadetaan hieman vuoan koosta riippuen n. 2dl ruokakermaa sekaan
uuniin 200 astetta puolisen tuntia... valmis!

tarjoillaan puikulaperunoiden ja kylmän oluen kanssa.
muut lisukkeet oman maun mukaan.

[q]ipe, 7.1.2007 20:30:

[/q]

Saat kyl joskus tehä mulle tätä :)

Tässä ois nyt sitte Pätkiskakun ohje. Itse pääsen maistamaan tuossa hieman illemmalla :)

Kakku:
5 dl vehnäjauhoja
3 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
1 rkl leivinjauhetta
4 rkl kaakaojauhetta
150 gr sulatettua voita
2 dl maustamatonta jogurttia
4 Pätkistä
3 munaa

Kuorrutus:
170 g suklaata
100 gr voita

Päälle voi vielä veistää suklaahitusia.

Sekoita kuivat aineet keskenään. Lisää paloitellut Pätkikset sulaneen rasvan joukkoon ja sekoita. Lisää rasvaan sekaan jogurtti ja munat. Lisää tähän kuivat aineet. Sekoita seos huolella, taikinaa ei tarvitse kuitenkaan vatkata koneella. Laita taikina jauhotettuun kaakkuvuokaan ja paista n.45 minuuttia 175 asteessa. Kuorrutus: Sulata ainekset varoen liedellä, vaikka vesihauteessa ja valuttele rauhallisesti jäähtyneen kakun päälle.

[q]ipe, 7.1.2007 20:30:
tarjoillaan puikulaperunoiden ja kylmän oluen kanssa.
muut lisukkeet oman maun mukaan.
[/q]
Uunikalassa on sekin kiva puoli, että sen alle/viekkuun voi heittää perunaviipale-sipuli-settiä, ne kypsyy kätevästi samalla ja saa kivaa makua siitä kalasta. Laav. :)

pss pakasteparsaa

[/q]

Saako jostain pakasteparsaa?-o Olen onnistunut missaamaan kokonaan. Vai oliko kyse sittenkin vain parsakaalista?

[q]DiamonDie, 15.1.2007 17:47:
Saako jostain pakasteparsaa?-o Olen onnistunut missaamaan kokonaan. Vai oliko kyse sittenkin vain parsakaalista?
[/q]

Kysymys on siis tosiaan pakastetusta parsakaalista. My bad, sorry :)

[q]DiamonDie, 15.1.2007 17:47:
Saako jostain pakasteparsaa?
[/q]
Pakastetta en muista nähneeni, mutta tuoretta joskin hyvin kaukaa tuotua saa kaupoista myös näin talvellakin. Hintaa Espoon kaupoissa on about 6/nippu, eli ei oo ihan halpaa lystiä.

Sain vanhemmilta joululahjaks erilaisia tryffelistä valmistettuja tahnoja. Tryffeli on siis se lehtipuumetsissä maan alla kasvava sieni, joita jäljitetään sikojen tai koirien avulla ja ne maksavat monta tuhatta euroa per kilo. Sen makua on vaikea kuvailla, mutta se korostaa suolan tavoin ruoan omaa makua ja lisää siihen intensiteettiä - lisäksi sen maku tuntuu poskipäissä asti ja jää viipyilemään suuhun pitkäksi aikaa.

Tryffeli on todella riittoisaa tavaraa ja jo aivan pieni pala sientä riittää maustamaan isonkin ruokamäärän. Tryffeliä voi käyttää about mihin vaan, mutta mun mielestä se on parhaimmillaan yksinkertaisissa kasvis- ja kalaruoissa.

Nopeasti marinoitua lohta ja tryffelillä maustettua kukkakaalipyrettä

• 400g tuoretta ja hyvää merilohifileetä
  • 100g kukkakaalin nuppuja
  • 50g vihreitä papuja
  • 2dl kulutusmaitoa
  • 1 sitruuna
  • 1tl fenkolin siemeniä
  • tryffelitahnaa
  • merisuolaa ja valkopippuria

1. Suomusta lohi. Raasta puolen sitruunan kuori. Murskaa fenkolin siement morttelissa tai veitsen hamaralla. Tee sitruunan kuoresta, fenkolin siemenistä ja reilusta ripauksesta suolaa tahna, jonka levität lohifileen molemmin puolin. Anna olla huoneenlämmössä noin puoli tuntia.

2. Poista kukkakaalien nupuista varret ja ruskeat osat. Laita ne kattilaan, lisää puoli litraa vettä, vähän suolaa ja anna kiehua hiljaisella tulella noin 20min. Kaada vesi pois, lisää kattilaan maito ja keitä hiljaisella tulella kunnes se on kiehunut kunnolla kokoon ja saostunut hieman. Maito palaa helposti pohjaan, joten hämmennä seosta jatkuvasti.

3. Paseeraa kukkakaalit tiheän siivilän läpi ja sekoita massaan maitoa niin paljon, että saat löysän pyreen. Mausta valkopippurilla ja tarpeen mukaan suolalla.

4. Keitä pavut suolalla maustetussa vedessä kypsiksi.

5. Pyyhi maustetahna lohesta ja paahda sen nahkapuolta kuivalla pannulla kunnes se on saanut hieman väriä. Kypsennä loppuun 125°C uunissa, kunnes lohi on juuri ja juuri kypsää, eli noin 7-8min. Anna vetäytyä hetki.

6. Lämmitä kukkakaalipyree ja mausta se tryffelitahnalla, jota tarvitset aivan pienen nokareen. Keitä pavut kypsiksi suolalla maustetussa vedessä.

7. Kokoa annokset ja tarjoile.

[q]Maailman paras Tapi, 22.1.2007 00:55:
DAYMN
[/q]

Millon mä tuun teille syömään? :D

[q]Ana-5000, 22.1.2007 04:11:
Millon mä tuun teille syömään?
[/q]
Sit ku rupeet kuunteleen kiksuu.

Ah, nälkä - mikä ihana tekosyy.

Laitanpa tänne viimeisimmän kehittelemäni reseptin, hinnaltaan erittäin halpa ja helppo valmistaa.

Kanaa ala JussiS

Kanan (broilerin) rintafileitä (1 kpl / syöjä)
Voitaikinaa (kaupan pakastealtaasta)
Kananmuna
Herkkusieniä (mieluiten kokonaisia, mut purkkiversiokin käy)
Aurajuustoa
Perunaa (Rosamunda on aika hyvä, mut muutkin käy)
Basilikaa (tuoretta)
Persiljaa (tuoretta)

Mausta kanafileet kevyesti suolalla (ja broilermausteella jos löytyy), ja paista ne KEVYESTI paistinpannulla molemmilta puolilta (sen verran että väri vähän vaihtuu). Pilko herkkosienet ja paista öljyssä kevyesti. Ota sulanutta voitaikinaa, ja kauli se niin isoksi, että se riittää kanafileen ympäri. Aseta kanafile voitaikinan päälle, ja tee viiltoja noin lihan puoliväliin saakka. Ripottele päälle basilikaa, aurajuustoa ja herkkusieniä. Kääri voitaikina paketiksi lihan ympärille, ja voitele pinnalta munalla. Heitä uuniin (200 astetta).

Raasta perunat raastimella (noin 2 / syöjä). Revi raasteen joukkoon basilika ja persilja. Mausta suolalla ja oliiviöljyllä (öljyä tarpeeksi). Tee raasteesta ”kakkuja” (vähän niinkuin jauhelihapihvejä), 1 syöjää kohden. Paista kuumalla paistinpannulla sen verran kummaltakin puolelta, että saa väriä. Sen jälkeen pistä uuniin (200 astetta).

Ruoka on valmista, kun voitaikina on saanut mukavasti väriä pintaan (noin 40 minuuttia).

Kanan tilalle voi koittaa myös lihaa (mieluiten joku fileenpätkä tjsp). Tällöin liha kannattaa ensin hieman paistaa pannulla (niin että saa väriä) jonka jälkeen tökkää siihen paistimittarin (mittari lihan keskikohtaan). Kun mittari näyttää n. 60 astetta, líha on valmista.

[muokattu 3.2.2004 11:13]

[q]Maailman paras Tapi, 22.1.2007 12:24:
---
Ana-5000, 22.1.2007 04:11:
Millon mä tuun teille syömään?

---

Sit ku rupeet kuunteleen kiksuu.
[/q]

arvasin et joku tekee sunki sopastas hapanta :(

O