Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?

Back to yleinen keskustelu O

Quote by mark hamilton
Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?

Onnistunut markkinointi - sekä se, että se sillä markkinoinnilla on jotain pohjaa.

Itse olen huomannut, että ilman suhteita ei pääse mihinkään.

Määrittele 'menestyminen', niin lähdetään siltä pohjalta purkamaan :)

Ajatelin tässä ketä tahansaa joka soittaa bileissä aktiiviseti.

Huoraaminen.

Juuri näin

Verkostoituminen eli suhteiden luominen. Moni voi olla vaikka kuinka "smooth operator" deckien takana, mutta ilman suhteita ja suosituksia on vaikea päästä makkaria pidemmälle.

No, jatketaan sit hieman.

Ajatelin tässä ketä tahansaa joka soittaa bileissä aktiiviseti.


Tässä yksi (imo fiksu ja koko homman kannalta kehittävä) tapa päästä alkuun:

Reilut pinot laadukkaita ja itseään kiinnostavia levyjä. Kykyä tuoda niitä esille haluamallaan tavalla, tai vähintäänkin niin, ettei kyseinen tapa pilaa soivien levyjen sisältöä. Kyky ja mahdollisuus saada tieto edustamansa dj-toiminnan tyylistä ja laadusta samanhenkisiä kemuja järjestävälle promoottorille.

Vaihtoehtoisia malleja on sit vaikka miten paljon - ei kuitenkaan kannata edes ohimennen kuvitella, että kaikki suositut DJ:t 'huoraavat'.

menestykseen on kaksi tietä.

ensimmäinen on, että sinulla on tissit.
toinen on, että osaat esim. soittaa levyjä, miksailla ja omaat hyvän lavakarisman jne.

Tuota yksi hyvä sinkku niin johan mennään.

Quote by Samus Aran
Määrittele 'menestyminen', niin lähdetään siltä pohjalta purkamaan :)


Just näin. Jos tarkoitus on saada paljon keikkaa ja mahdollisesti jonkin verran fygeä lyhyehköllä aikavälillä, hyvin olennaista on soittaa sellaista musiikkia joka just sillä hetkellä on pinnalla. Mutta jos haluaa tehdä pitkän karriäärin ja saada ns. "critical acclaim", ei se kyllä todellakaan tapahdu trendejä orjallisesti seuraamalla vaan nimenomaan rakentamalla joku oma juttu jota rohkeasti puskee eteenpäin riippumatta siitä mikä milloinkin hetkellisesti sattuu olemaan pinnalla.

Suhteista sen verran, että kyllä ne helpottavat elämää ja vähän keskinkertaisempi DJ varmasti on täysinkin riippuvainen hyvästä suhdeverkostosta (esim. itse kuulun siihen joukkoon joka saa suurimman osan keikoistaan lähinnä siksi että tuntee oikeat tyypit), mutta todella kova soittaja voi suht nopeasti nousta nollasta aika korkealle ainakin tässä Suomen pikku DJ-ankkalammikossa ilman mitään suhteita. Karu totuus vain on, että todella hyviä soittajia on tosi harvassa. Mutta kyllä mä muistan useammankin tapauksen jotka ovat suht lyhyessä ajassa puskeneet nollasta "huipulle" tai ainakin melko pitkälle ilman mitään sen kummempia suhteita ihan sen ansiosta että ovat niin helkkarin hyviä siinä mitä tekevät.

Quote by Samus Aran

Reilut pinot laadukkaita ja itseään kiinnostavia levyjä.

reilut pinot laadukkaita ja yleisöä kiinnostavia levyjä toimii paremmin noin menestymismielessä. jos oma musamakusi käy tämän kanssa yksiin, olet niitä onnekkaita joilla EI ole semmoista oloa et: "v**tu ku pitää soittaa tätä skeidaa et nää urpot jorais ees jotai." oman navan kaivelulla et näis kuviois menesty.
Quote by Samus Aran

ei kuitenkaan kannata edes ohimennen kuvitella, että kaikki suositut DJ:t 'huoraavat'.

huoraamisella - dj:n ammattikäsityksen mukaan tarkoitetaan sitä että dj haluaa vartavasten miellyttää yleisöään. näin toimivat lähes kaikki djt, jopa tahtomattaan. vai voiks joku väittää et laitettuaan jonkun klasarin soimaan sitä ei oottais et joku - ees yks - huutaa tai viheltää.

dj:n duuni on samaan aikaan palveluammatti ja teknillis-taiteellinen performanssi. palveluammatin osuutta on vähätelty viime vuosina, mut homman nimi on kuitenkin se et jengi äänestää jaloillaan. jos sä et miellytä yleisöäs ni sit sä oot huonoa bisnestä ravintolalle. kumpi saa ravintoloitsijan mielestä lähteä: jengi vai sä...

mistä päästään siihen et menestyneillä djllä on oltava semmoinen ominaisuus kuin: monipuolisuus.
jos joku homma ei toimi sillä hetkellä niin sit yritetään jotain muuta. musiikkityylit ei maailmasta lopu.

Quote by .
dj:n duuni on samaan aikaan palveluammatti ja teknillis-taiteellinen performanssi. palveluammatin osuutta on vähätelty viime vuosina, mut homman nimi on kuitenkin se et jengi äänestää jaloillaan. jos sä et miellytä yleisöäs ni sit sä oot huonoa bisnestä ravintolalle. kumpi saa ravintoloitsijan mielestä lähteä: jengi vai sä...

Tämä on itseasiassa juuri niitä juttuja jotka mua vituttaa suunnattomasti tän hetken klubiscenessä.
Niin levyjen soittajissa kuin niissä bilettäjissäkin.
Esimerkiksi edelleenkin on monia dj:tä jotka suunnittelevat settinsä himassa etukäteen ja soittavat sen tarkassa järjestyksästä itse tapahtumassa.
Ja "soittolistastahan" ei poiketa, koska silloin vois tulla virheitä jne...
Ainakin mun mielestä dj:n ensisijainen tarkoitus olis miellyttää sitä yleisöä...
Keinoilla millä hyvänsä.
Tämä nyt ei kuitenkaan tarkoita sitä että dj "huorais" eli esim jos olis enemmänkin housepainotteinen dj, alkais soittamaan yleisän painostuksesta trancea...
Siis ei nyt kesken bileiden, vaan ihan yleisesti.
Just näitä "aallon mukana" kulkijoita.
Edellisenä vuotena ne disauttaa housea ja kiksu on in.
Sitten kun house tulee muotiin niin soitetaankin sitä... :mad:

Ja sit nää bileissäpousailijat.
Hitto, monelle sillä musiikilla ei ole mitään väliä.
Tärkeintä on se että näyttää hyvältä ja tuntee jonkun nimidj/järkkärin jotta voi hengailla siellä backstagella...
Tai sit käydään bileissä vaan sen takia että se on niin vitun trendikästä.
Ei voi ymmärtää.
Just näitä "oot sä kuullu sitä protskun biisejä, ne on ihan pirun kovia! mä just ostin sen levyn! tms
Ahistaa.

Puhdas mielen kiinto kaikkeen uuteen ja luovaan erilaisuuteen väheksymästä mitään toisenlaisuutta.

Quote by Daniel Braun

Esimerkiksi edelleenkin on monia dj:tä jotka suunnittelevat settinsä himassa etukäteen ja soittavat sen tarkassa järjestyksästä itse tapahtumassa.

En tietty asiasta sen tarkemmin tiedä, mut väittäisin että näitä on aika vähän. Eri asia sitten onkin, että osaako dj lukea tanssilattiaa, vai soittaako se vaan ne 20 uusinta / parasta levyään keikalla.

Quote by JussiS
En tietty asiasta sen tarkemmin tiedä, mut väittäisin että näitä on aika vähän. Eri asia sitten onkin, että osaako dj lukea tanssilattiaa, vai soittaako se vaan ne 20 uusinta / parasta levyään keikalla.

En tiedä että paljonko niitä on, mutta uskon kyllä että yllättävnkin monia...
Ja sitten tosiaankin on noi sun mainitsemat kiekon pyörittelijtä jotka pakkaavat mukaan vain ne uusimmat levynsä + sen yhden klassikon.
Ei sinänsä, uudet on aina uusia, mut mä en henk.koht. ymmärrä miksei vanhempaa matskua vois soittaa...?
Toisille vanhemmat biisit tuntuvat olevat kuin kirosanoja, niitä ei soiteta eikä niistä puhuta.
Kuitenkin totuushan on se että suurin osa niistä "hieman vanhemmista viisuista" (eli nyt en puhu pelkästään klassikoista tms) toimii sille bileväelle paremmin kuin nää uudet promot tms.

Quote by .
Quote by Samus Aran

Reilut pinot laadukkaita ja itseään kiinnostavia levyjä.

reilut pinot laadukkaita ja yleisöä kiinnostavia levyjä toimii paremmin noin menestymismielessä. jos oma musamakusi käy tämän kanssa yksiin, olet niitä onnekkaita joilla EI ole semmoista oloa et: "v**tu ku pitää soittaa tätä skeidaa et nää urpot jorais ees jotai." oman navan kaivelulla et näis kuviois menesty.


Jebs, kuten kirjoitin, niin annoin vinkin imo koko juttua fiksumpaan suuntaan kehittävästä toiminnasta, en siitä miten saisi helpommin keikkaa, keikan laadusta suuremmin piittaamatta.

Quote by .
Quote by Samus Aran

ei kuitenkaan kannata edes ohimennen kuvitella, että kaikki suositut DJ:t 'huoraavat'.

huoraamisella - dj:n ammattikäsityksen mukaan tarkoitetaan sitä että dj haluaa vartavasten miellyttää yleisöään. näin toimivat lähes kaikki djt, jopa tahtomattaan. vai voiks joku väittää et laitettuaan jonkun klasarin soimaan sitä ei oottais et joku - ees yks - huutaa tai viheltää.


Samaisesta asiasta on muuten kirjoiteltu täälläkin useaan otteeseen vuosien varrella. Viimeeksi samansuuntaisia ajatuksia taisi kirjoitella nimimerkki 'Äijät Duunissa', valittu nimimerkki vastasi hyvin ko. henkilön kirjoitusten sisältöä.

Anyways, oma näkemykseni asiasta poikkeaa aika selvästi yllä kirjoittamastasi. Dj toimii siis illan musiikillisena houstina. Iltoja ja kemuja on erilaisia. Optimaalinen tilanne ois tietty se, että kaikilla on illan aikana kivaa. Vaikeaa ja harvinaista, kyllä, mutta tämä itsessään ei vaadi automaattisesti huoraamista, kuten sen itse koen. Mistä päästäänkin jälleen asian määrittelyyn..

Huoraamisen siemen kylvetään mun näkökulmasta viimeistään silloin, kun dj ostaa levyjään. Kumpi on mielessä - onko levy dj:n itsensä mielestä hyvä, vai ostaako dj levyn kuin levyn (välittämättä siitä sopiiko se omaan musiikkimakuun) siinä toivossa, että ko. levyllä saa varmasti edes jotain eloa tanssilattialle? Samalta pohjalta, huoraamisen konkreettinen ja näkyvä raja voidaan hahmottaa tilanteessa, jossa dj soittaa levyn mistä ei itse pidä. Loput, esim. klassikkojen (tai tietty ihan minkä tahansa levyn) 'väärinkäyttö' menee pitkälti puutteellisen soittotaidon piikkiin. Case in point: olenpa itsekin soittanut viiden tunnin pelkkiä klasarisettejä huoraamatta kertaakaan - ei niin loistavia biisivalintoja tulee kyllä aina välillä tehtyä.

LYHYESTI:

omasta näkökulmastani, 'huoraaminen' on siis kytköksissä henkilön motiiveihin.



Quote by .
dj:n duuni on samaan aikaan palveluammatti ja teknillis-taiteellinen performanssi. palveluammatin osuutta on vähätelty viime vuosina, mut homman nimi on kuitenkin se et jengi äänestää jaloillaan. jos sä et miellytä yleisöäs ni sit sä oot huonoa bisnestä ravintolalle. kumpi saa ravintoloitsijan mielestä lähteä: jengi vai sä...


Jebs, kuten sanoin, on monenlaisia tapahtumia ja on monenlaisia dj:tä. Dj-toiminnan lähtöperiaatteita on monenlaisia. Ei kaikkea voi noin vain niputtaa saman otsikon alle. Kuvaamassasi tilantessa näyttäisi olevan ainakin ravintolan ja asiakkaiden etu, että dj vaihtuu, eihän dj tunnu osaavan hommaansa. Hommia on kuitenkin moneen lähtöön. Tiedän ja tunnen useita myös kansainvälisesti arvostettuja dj:tä, jotka tekevät täysin omaa juttuaan, ja keikkaakin riittää, esimerkkejä voin heittää pyydettäessä. Itse tavoittelen nimenomaan tätä, enkä ole lainkaan kiinnostunut keikasta vain keikan vuoksi. Been there, done that, #¤% that.

Quote by .
mistä päästään siihen et menestyneillä djllä on oltava semmoinen ominaisuus kuin: monipuolisuus.
jos joku homma ei toimi sillä hetkellä niin sit yritetään jotain muuta. musiikkityylit ei maailmasta lopu.


Jebs, tämä on yksi vaihtoehto. Itse taas soitan tasan tarkkaan sitä musiikkia mistä itse pidän, oli se muodissa tai ei. Jos haluamansa luonteista keikkaa löytyy, niin erittäin jees, jos ei, niin se on tästä näkökulmasta voi voi. Lisättäköön vielä, että itellä oli ns. oikeita keikkoja alle 10 viime vuonna, eli voi voi ;P

EDIT: snadisti selvempään muotoon ja muutama lisäys

Quote by Kaino
menestykseen on kaksi tietä.

ensimmäinen on, että sinulla on tissit.
toinen on, että osaat esim. soittaa levyjä, miksailla ja omaat hyvän lavakarisman jne.


Hyvä kroppa ja nätti nassu

Quote by Daniel Braun

Ei sinänsä, uudet on aina uusia, mut mä en henk.koht. ymmärrä miksei vanhempaa matskua vois soittaa...?
Toisille vanhemmat biisit tuntuvat olevat kuin kirosanoja, niitä ei soiteta eikä niistä puhuta.


Tai jos niistä puhutaan se tapahtuu harmillisen usein hieman halveeraavaan tyyliin "Dj Isostara soitti tätä jo 2 kuukautta sitten". So what jos se toimii.

Mikä on DJ:nä menestymisen salaisuus?

O