Greenpeace! (yms) hörhöliikkeet

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Gnizhak
Mä en nyt oikeen ymmärtäny tota, onko noi lamautinaseet hengenvaarallisia siksi, että ne on arvaamattomia vai siksi että niitä ei osata käyttää jenkkilässä ja kanadassa?

Quote by Hesari
Järjestön tutkimuksen mukaan aseita on kuitenkin käytetty Yhdysvalloissa ja Kanadassa turhan helposti monissa sellaisissa tilanteissa, joissa niiden käytölle ei ole ollut riittäviä perusteita.



Kyllä mun on ainakin helppo kuvitella, että poliisin kynnys puuttua tilanteisiin väkivalloin laskee, kun käytettävissä on tällainen näennäisen "siisti" vaihtoehto.
Kuin että käyttäisi "diplomatiaa" oletetun ei-vaarallisen tilanteen selvittämiseksi (esim. känninen riehuja, avioliittokriisi tms..), on varmaan poliisille mieluisampi (vaivattomampi) vaihtoehto tainnuttaa tapaus ensin "pikku"sähkoshokilla, ja selvitellä asiat kamarilla.

Quote by Laite
Nojoo, eilen erehdyin katsomaan uutisista tuota itkemistä kun viherpiipertäjistä se on niin kauhean kamalaa kun tuollaista sähkötainnutinta oli käytetty mm. riehuvaan 6v poikaan. Mitähän tuossakin sitten olisi ollut vaihtoehtona, viherpiiperöhippien poraaminen olisi varmaan jäänyt väliin jos poliisi olisi käyttänyt vaikka sitä pamppua tai vaihtoehtoisesti pistänyt pari 9mm buranaa pipoon? Tietysti nykyajan vapaa kasvatus meininkiin kuuluu se, että annetaan riehua ihan rauhassa kun kyllä se siitä rauhoittuu ja lähtee kotiinsa joskus.


En katsonut uutisia, enkä tunne tapausta kuvaustasi enempää, mutta eikö sun mielestä nyt oikeesti ole hieman kohtuutonta ylireagointia käyttää 50 000 voltin sähköshokkia 6-vuotiaan pojan tainnuttamiseksi????!!!
En viitsi tarttua useampiin "pointteihisi", kun en tosiaan tunne tapausta enempää; linkki ois kiva.

Mutta käsittääkseni poliisilla kyllä on keinot taltuttaa "riehujia": väkivalloin, mutta aiheuttamatta suurempia/pysyviä vammoja(puhumattakaan kuolemantuottamuksista).
Mutta onhan se toki varmaankin kiinniottajalle mieluisampaa "suolata" joku tainnuttimella, kuin antautua pieneen "pystypainiin", jossa saattaa vaikka revetä haalari.

Nämä Amnestyn mukaan Yhdysvalloissa ja Kanadassa kolmen vuoden aikana tapahtuneet 70 kuolemantapausta sähkötainnuttimien käytöstä osoittavat kiistatta ko. vempaimen arvaamattomuuden.

Quote by onnela
Mun puolesta antaa mennä vaan tolla sähköhärdellillä, koska itseäni tuskin tullaan sillä koskaan sohaisemaan, ja jos tullaan niin olen sen luultavasti anstainnut ja näin ollen itse ottanut sen riskin, että henki lähtee jos tuota minun kuriin saamiseeni tarvitaan.

Mielummin otan itseeni sitten sähköä kuin lyijyä.


Hah.
Tuolla logiikalla varmaan hyväksyisit nauhoittavan kameravalvonnan kaikkialla yleisillä paikoilla? Puhelujen kuuntelun ilman perusteltuja epäilyjä? Sähköposti/tekstiviestiliikenteen seulomisen epäilyttävien tapauksien varalta? 1984??

70 ihmisen kuolema kolmessa vuodessa ei mun mielestä kuitenkaan
kuulosta kovin paljolta kun vertaa muihin voimakeinoihin (ei, en jaksa kaivaa nyt mitään kivaa tilastoa aiheesta, vaan ihan rehellisesti arvailen).


Eikö 70 kuolemantapausta mielestäsi kuulosta paljolta?!
Mielestäni se kuulostaa lähes arkipäiväiseltä; "Taas yksi kuoli tainnuttimesta, sattuuhan näitä". Niin kuin ylempänä totesin, vempele vaikuttaa vähäsen arvaamattomalta.

Hirvee haloota parista henkensä heittäneestä..?

Oma mielipide:
Jos poliisin, tai muun toimesta joku täysin sivullinen heittää henkensä varomattoman toiminnan tms muun takia, niin silloin voi käydä miettimään että miten homman ois voinu välttää, jakaa sanktioita, ja kaikkea mahdollista muuta.. Semmonen on perseestä jos viaton kärsii..

Mutta jos on perkele niin vitun tyhmiä ihmisiä että rupeavat hillumaan, vahingoittamaan paikkoja, toisia ihmisiä, ja vielä pidätettäessä rupeavat tekemään vastarintaa mielensä osoittamiseksi. Jos moisilta ääliöiltä henki lähtee, ni antaa lähteä. Siinä ei voi tehdä mitään muuta kun katsoa peiliin kun on kerran itse tilanteensa aiheuttanut.

Vanha suomalainen sananlasku: sitä saa mitä tilaa.

Turha ruveta tekopyhää paskaa jauhamaan että "kyllä niillekin puhe menee perille, ja voi sitä hellemmin ottaa".. Vitun posket. Jos ei kerta sanomisella mene päähän että nyt loppu, ni lievillä voimakeinoilla avustettuna putkaan. Jos ei nämä lievät voimakeinot (rautoihin ja kannetaan autoon) auta. Ni sitte pistetään kaverille asia selväksi että loppuu se pelleily siihen paikkaan..

Vituttaa suorastaan tekopyhät hihhulit jotka lässyttää virkamiestin väkivaltaisesta / tai väärästä toiminnasta. Itsepähän saavat ko. homman aikaan.. hankkikaa peili hihulit, katsokaa sinne.


Quote by Ana--
Greenpeacea vois muuten tukea mutta en allekirjoita niiden ydinvoiman ja geenimanipuloidun ruuan vastaisia ajatuksia.


r u reading my mind..

Quote by onnela

70 ihmisen kuolema kolmessa vuodessa ei mun mielestä kuitenkaan
kuulosta kovin paljolta kun vertaa muihin voimakeinoihin (ei, en jaksa kaivaa nyt mitään kivaa tilastoa aiheesta, vaan ihan rehellisesti arvailen).


Olisi kyllä kiva tietää, kuinka monta ihmistä ei kuollut. Koska jos tainnutettuja oli vaikka 2000 joista 70 kuoli, vehje ei vaikuta kovin turvalliselta.

Hemmetti, ihmisiä kuolee putkaankin sairaskohtausten yms. takia, joita ei voida ennakoida. Hyvä jos parin poliisin / sivullisen henki tuota käyttämällä säästyy.


Onko poliisin/sivullisen henki siis arvokkaampi kuin pidätettävän?

Quote by Laite

Nojoo, eilen erehdyin katsomaan uutisista tuota itkemistä kun viherpiipertäjistä se on niin kauhean kamalaa kun tuollaista sähkötainnutinta oli käytetty mm. riehuvaan 6v poikaan. Mitähän tuossakin sitten olisi ollut vaihtoehtona, viherpiiperöhippien poraaminen olisi varmaan jäänyt väliin jos poliisi olisi käyttänyt vaikka sitä pamppua tai vaihtoehtoisesti pistänyt pari 9mm buranaa pipoon? Tietysti nykyajan vapaa kasvatus meininkiin kuuluu se, että annetaan riehua ihan rauhassa kun kyllä se siitä rauhoittuu ja lähtee kotiinsa joskus.

Joo, mennään mielummin pampun kanssa viereen kokeilemaan jos sekopäällä sattuis kipurefleksit toimimaan. Tai tietysti pysähtyyhän se, jos hakataan vaikka raajoista luut poikki, kivaa, eikös?


Toki sähköase on parempi kuin ysimillinen, mutta ei se vielä ole mikään peruste minkään puolesta. Toki vaikka rypälepommien käyttöä mellakantorjuntaan voi perustella sillä, että napalmi olisi paljon huonompi vaihtoehto.

Jos sinä et keksi ei-aseellista keinoa 6-vuotiaan rauhoittamiseen, niin toivon kuitenkin että poliisikoulutuksen saanut ihminen keksii. Samoin "sekopäät" tulisi rauhoittaa väkivallattomasti (ääritilanteessa esim. tuolla mainitsemallani verkolla).

Quote by phanatic


Onko poliisin/sivullisen henki siis arvokkaampi kuin pidätettävän?


Kyllä on jos pidätettävä on itse tyhmyydellään ja omalla toiminnallaan aiheuttanut vaaraa muille. Ei ole kuin ajan kysymys koska sen toiminnan takia kärsii taas jotkut muut.

Quote by Caro²
Hirvee haloota parista henkensä heittäneestä..?


"Parista", onko 70 sun mielestä "pari"?

Quote by Caro²

Oma mielipide:
Jos poliisin, tai muun toimesta joku täysin sivullinen heittää henkensä varomattoman toiminnan tms muun takia, niin silloin voi käydä miettimään että miten homman ois voinu välttää, jakaa sanktioita, ja kaikkea mahdollista muuta.. Semmonen on perseestä jos viaton kärsii..

Mutta jos on perkele niin vitun tyhmiä ihmisiä että rupeavat hillumaan, vahingoittamaan paikkoja, toisia ihmisiä, ja vielä pidätettäessä rupeavat tekemään vastarintaa mielensä osoittamiseksi. Jos moisilta ääliöiltä henki lähtee, ni antaa lähteä. Siinä ei voi tehdä mitään muuta kun katsoa peiliin kun on kerran itse tilanteensa aiheuttanut.

Vanha suomalainen sananlasku: sitä saa mitä tilaa.

Turha ruveta tekopyhää paskaa jauhamaan että "kyllä niillekin puhe menee perille, ja voi sitä hellemmin ottaa".. Vitun posket. Jos ei kerta sanomisella mene päähän että nyt loppu, ni lievillä voimakeinoilla avustettuna putkaan. Jos ei nämä lievät voimakeinot (rautoihin ja kannetaan autoon) auta. Ni sitte pistetään kaverille asia selväksi että loppuu se pelleily siihen paikkaan..

Vituttaa suorastaan tekopyhät hihhulit jotka lässyttää virkamiestin väkivaltaisesta / tai väärästä toiminnasta. Itsepähän saavat ko. homman aikaan.. hankkikaa peili hihulit, katsokaa sinne.


Tällä logiikalla sun mielestä varmaan esim. Tiananmenin verilöyly oli ihan ok, ja oikeutettu?
Mitäs menivät, "aktivisti-hihhulit", osoittamaan mieltään vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan.. sitä saa mitä tilaa.

Tällä logiikalla sun mielestä varmaan esim. Tiananmenin verilöyly oli ihan ok, ja oikeutettu?
Mitäs menivät, "aktivisti-hihhulit", osoittamaan mieltään vallitsevaa yhteiskuntajärjestystä vastaan.. sitä saa mitä tilaa.


Älä jauha paskaa..

Jos nyt haluat tuolle linjalle lähteä, esittää aivotonta omaan ajatteluun kykenemätöntä ääliötä. Sun mielestä poliisin pitäis varmaan käsitellä silkkihansikkain seuraavanlaista joukkoa: 200päistä uusnatsilauma, joka hakkaa jokaisen eteensä tulevan ihmisen, ja tappaa kaikki jotka ovat erivärisiä, tai muuten erilaisia..

Eiks se näin mene?

EDIT: Ainiin, unohdin vastata:

Quote by erik
Quote by Caro²
Hirvee haloota parista henkensä heittäneestä..?


"Parista", onko 70 sun mielestä "pari"?


Meinaatko että kyseiset 70ihmistä ovat olleet esimerksi randomina kaduilta valittuja viattomia kaduntallaajia, vai olisiko kenties ko. 70 henkilöä olleet ihan oikeasti hengenvaarallisia joko sivullisille, tai virkamiehille itselleen..

sitä todellakin saa mitä tilaa.

Quote by Caro²

sitä todellakin saa mitä tilaa.


Toivottavasti säkin saat, koska kyllä tosta ansioituneesta kirjoittelusta on jo jotain kivaa ansainnut. :scared:

Quote by k1mm0
enemmän mua ainakin kaduilla haittaa kaikenmaailman
krishna/jeesus/jne-kulttilaiset kuin esim. greenpeacen
aktivstit... ainakaan ne ei tarjoa mulle pelastusta.


Tapahtui rautatieasemalla:

Oranssiasuinen munkki: Moi, haluaisitko lahjoittaa meille rahaa? Saat tästä tämmöisen jyväpussin.

Minä: Ei oo hiluja.

Munkki: Setelitkin käy.

Minä: Ei oo niitäkään.

Munkki: Tossa on automaatti. Nosta siitä.

Minä: Ei oo tililläkään rahaa.

Munkki: Eikö oo vaikeeta elää ilman rahaa.

Minä: ... (poistuin)

Rasittavia :crybaby:

Quote by Jone
Quote by Caro²

sitä todellakin saa mitä tilaa.


Toivottavasti säkin saat, koska kyllä tosta ansioituneesta kirjoittelusta on jo jotain kivaa ansainnut. :scared:


No jos sitä haluaa ehdottomasti väkisin vääristää kirjoittamaani mielipidettä. Niin kyllä siinä pitää sitten hitusen tiukemmin sanakääntein oikaista. Ei ole kyse mistään selkeesti epäinhimillisen toiminnan tukemisesta, vaan siitä että laitetaan ihmisiä ruotuun jotka vahingoittavat muita.

Ruusun voisitte lahjoittaa.

Quote by JsL
Tapahtui rautatieasemalla:

Oranssiasuinen munkki: Moi, haluaisitko lahjoittaa meille rahaa? Saat tästä tämmöisen jyväpussin.

Minä: Ei oo hiluja.

Munkki: Setelitkin käy.

Minä: Ei oo niitäkään.

Munkki: Tossa on automaatti. Nosta siitä.

Minä: Ei oo tililläkään rahaa.

Munkki: Eikö oo vaikeeta elää ilman rahaa.

Minä: ... (poistuin)

Rasittavia :crybaby:

:roll:

Jos tuohon lamauttimeen on kuollut 70 ihmistä, niin montas on kuollut jenkeissä ja kanadassa poliisin luoteihin vuoden 2001 jälkeen? Vaikka en tarkkaa lukua tiedä, niin voin sanoa että aika paljon enemmän kuin 70.

Jos joku kilipää juoksee puukon kanssa poliisia kohti niin eikö ole parempi että poliisi lamauttaa sen sähköllä kuin ampuu polvet paskaks jonka jälkeen niitä korjaillaan veronmaksajien rahoilla. Vai pitäisikö poliisin ottaa riski ja mennä painimaan ja kokeilemaan onneaan jonkun aidsnistin kanssa?
Ei helvetissä. Sähköllä vaan.

Quote by phanatic
Toki sähköase on parempi kuin ysimillinen, mutta ei se vielä ole mikään peruste minkään puolesta. Toki vaikka rypälepommien käyttöä mellakantorjuntaan voi perustella sillä, että napalmi olisi paljon huonompi vaihtoehto.

Enkös juuri tuossa todennut, että sähkö on helvetisti parempi tapa kuin ysimillinen tai pamppu joita käyttäessä fyysiset vauriot ovat lähes aina varmoja ja toista noista käyttämällä saattaa se henkikin lähteä vaikka osuma tulisi vain johonkin raajaan.
Quote by phanatic
Mutta käsittääkseni poliisilla kyllä on keinot taltuttaa "riehujia": väkivalloin, mutta aiheuttamatta suurempia/pysyviä vammoja(puhumattakaan kuolemantuottamuksista).
Mutta onhan se toki varmaankin kiinniottajalle mieluisampaa "suolata" joku tainnuttimella, kuin antautua pieneen "pystypainiin", jossa saattaa vaikka revetä haalari.

Joo, pystypainimaan vaan narkkarien ja sekopäiden kanssa. Ajattelitko, että ensin sovitaan, ettei vastapuoli käytä esim puukkoa ja sitten otetaan reilusti mies miestä vastaan painia? Imho poliisien työnkuvaan ei kuulu mikään pystypaini, vaan se, että pysäytetään muille vaarallinen henkilö tarpeen vaatimalla tavalla. Kaasu ei toimi narkkareihin kunnolla ja pampulla saa helvetin pahaa vahinkoa aikaiseksi ja jos vastapuolella on vaikka se puukko taskussa, niin mikäs siinä on moraa kylkiluiden väliin ottaessa. Et varmaan sinäkään vaarantaisi tarpeettomasti omaa henkeäsi niin paskalla palkalla, vaan käyttäisit sitä vähiten haittoja aiheuttavaa kättä pidempää jos mahdollista?

Ja tuosta 6 vuotiaan lapsen tainnuttamisesta:
http://washingtontimes.com/upi-breaking/20041112-111756-3329r.htm

"Police say a 6-year-old Florida boy wasn't hurt when they shocked him with a 50,000-volt taser to keep him from cutting himself with a piece of glass."

Voi surku teidän kanssanne.

Suomessa pätee voimankäytön kannalta hiukan toisenlainen
käytäntö kuin jenkeissä.

Kaikki voimakeinojen käytöt on oltava perusteltavissa. Sellanen
juttu kuin "lievin mahdollinen voimakeino hyökkäyksen torjumiseksi"
on ainoa hyväksyttävä keino. Eli on siis käytettävä sitä voimakeinoa,
josta on vähiten haittaa kohdehenkilölle sekä ympäristölle
(muille ihmisille). Ylilyöntejä sattuu, mut niistä joutuu vastuuseen.
Poliisiksi ei Suomessa hyväksytä ihmisiä, joilla on taipumusta
väkivaltaisuuteen.

Siksipä mun mielestä voisi erittäin luottavaisin mielin antaa
sähkölamaannuttimet poliisin käyttöön. Voimankäytön
porrastukseen (fyysinen vääntö -> OC -> pamppu ->
teleskooppipatukka -> koira -> ampuma-ase) sijoittaisin
lamaannuttimen tonne koiran ja aseen väliin. Ja se, kuinka usein
joudutaan edes pamppua käyttämään (Suomessa) on ihan toinen
juttu. (Meidän vartiointifirmassa, joka on maanlaajuinen organisaatio,
ei käytetä kaasuakaan vuosittain kuin noin 2 kertaa.
Koko firmassa.
98% tilanteista hoidetaan puhumalla.)

Kokemuksesta voin kertoa, että kaasu (OC) ja pamppu on aika
epäluotettavia, mikäli on hiukankaan syytä olettaa, että kohde on
aineissa. Olen ollut todistamassa tilannetta, jossa neljä isoa miestä
väänsi noin 170cm/50kg narkkia maahan. Ja tää tapahtu kaasutuksen
jälkeen. Ja toinen vaan pistää vastaan. Kaasussa on sellanen
pikku haittapuoli: vaikutuksen viive. Tunnettuahan on, ettei aineissa
oleva tunne kipua, tai kipukynnys on ainakin erittäin korkea. Ja koitapa
käyttää kaasua julkisissa tiloissa, kauppakorttelissa tms, jossa on satoja
ihmisiä. Kaasu leviää viattomien päälle samaan aikaan, kun varsinainen
kohde vetäisee takinliepeen naaman suojaksi ja soppa onkin valmis.
Hip ja Hurraa!

Lamaannuttimet poliisille siis! Kiitos :)

Edit: ainiin, ja itseni puolesta voisin sanoa, et en todellakaan
ota/aio ottaa minkäänlaista fyysistä kontaktia henkilöön, joka vaikuttaa
narkilta. Tiedä mitä kaikkia pöpöjä niissä on.
Nimimerkillä en välttämättä haluu tyksiin makaamaan
estolääkitykseen muutamaks kuukaudeks.

Quote by phanatic
Quote by Laite

Nojoo, eilen erehdyin katsomaan uutisista tuota itkemistä kun viherpiipertäjistä se on niin kauhean kamalaa kun tuollaista sähkötainnutinta oli käytetty mm. riehuvaan 6v poikaan. Mitähän tuossakin sitten olisi ollut vaihtoehtona, viherpiiperöhippien poraaminen olisi varmaan jäänyt väliin jos poliisi olisi käyttänyt vaikka sitä pamppua tai vaihtoehtoisesti pistänyt pari 9mm buranaa pipoon? Tietysti nykyajan vapaa kasvatus meininkiin kuuluu se, että annetaan riehua ihan rauhassa kun kyllä se siitä rauhoittuu ja lähtee kotiinsa joskus.

Joo, mennään mielummin pampun kanssa viereen kokeilemaan jos sekopäällä sattuis kipurefleksit toimimaan. Tai tietysti pysähtyyhän se, jos hakataan vaikka raajoista luut poikki, kivaa, eikös?


Toki sähköase on parempi kuin ysimillinen, mutta ei se vielä ole mikään peruste minkään puolesta. Toki vaikka rypälepommien käyttöä mellakantorjuntaan voi perustella sillä, että napalmi olisi paljon huonompi vaihtoehto.

Jos sinä et keksi ei-aseellista keinoa 6-vuotiaan rauhoittamiseen, niin toivon kuitenkin että poliisikoulutuksen saanut ihminen keksii. Samoin "sekopäät" tulisi rauhoittaa väkivallattomasti (ääritilanteessa esim. tuolla mainitsemallani verkolla).



USA:ssa poliisikoulu kestää 3kk (yleisimmin, toki on osavaltioita jossa se kestää 6kk). Tämän aikana he saavat kattavan asekoulutuksen, mutta asiakaspalvelua (eli puhekontaktin ottaminen ja rauhoittelu yms.) jää vähemmälle, sillä heille painotetaan sitä kuinka tärketä on voimankäyttö.
Eikä poliisikouluihin (taas yleistäen) ole jenkkilässä kaamean vaikeata päästä.
Tietolähteenä on kihlatun äiti joka on poliisi ja vieraillut useasti jenkkien poliisikouluissa luennoimassa suomalaisten poliisin käytöksestä ja käytös- ja asiakaspalvelukoulutuksesta.

Kyllä se hieman ihmetyttää jos ei aikuiset ihmiset saa 6-vuotiasta poikaa rauhoittumaan muulla kuin tainnutusaseella (toki riippuen miten ko. penska on riehunut mutta eniveis, tuo on naurettavaa...).

innae:

Quote by Laite
Ja tuosta 6 vuotiaan lapsen tainnuttamisesta:
http://washingtontimes.com/upi-breaking/20041112-111756-3329r.htm

"Police say a 6-year-old Florida boy wasn't hurt when they shocked him with a 50,000-volt taser to keep him from cutting himself with a piece of glass."

Quote by jonathan84
Jos tuohon lamauttimeen on kuollut 70 ihmistä, niin montas on kuollut jenkeissä ja kanadassa poliisin luoteihin vuoden 2001 jälkeen? Vaikka en tarkkaa lukua tiedä, niin voin sanoa että aika paljon enemmän kuin 70.


Jep, jenkeissä kuolee vuosittain salamaniskuistakin yli 100 ihmistä. :)

Mä en edelleenkään käsitä miten helvetissä täällä porukka jauhaa ton
laitteen vaarallisuudesta, mutta ei vinguta siitä, että poliiseilla on aseet...

Kyllä tosiaan, jos pitää valita sivullisten/oman turvallisuuden ja riehujan
turvallisuuden välillä niin valinta on ainakin mulle aika selkeä...

Quottaan tässä itseäni uudestaan, kun kukaan ei huomioinut pääargumenttia:

Quote by erik

Kyllä mun on ainakin helppo kuvitella, että poliisin kynnys puuttua tilanteisiin väkivalloin laskee, kun käytettävissä on tällainen näennäisen "siisti" vaihtoehto.
Kuin että käyttäisi "diplomatiaa" oletetun ei-vaarallisen tilanteen selvittämiseksi (esim. känninen riehuja, avioliittokriisi tms..), on varmaan poliisille mieluisampi (vaivattomampi) vaihtoehto tainnuttaa tapaus ensin "pikku"sähkoshokilla, ja selvitellä asiat kamarilla.


ja lisää:

Quote by Laite
Quote by erik
Mutta käsittääkseni poliisilla kyllä on keinot taltuttaa "riehujia": väkivalloin, mutta aiheuttamatta suurempia/pysyviä vammoja(puhumattakaan kuolemantuottamuksista).
Mutta onhan se toki varmaankin kiinniottajalle mieluisampaa "suolata" joku tainnuttimella, kuin antautua pieneen "pystypainiin", jossa saattaa vaikka revetä haalari.

Joo, pystypainimaan vaan narkkarien ja sekopäiden kanssa. Ajattelitko, että ensin sovitaan, ettei vastapuoli käytä esim puukkoa ja sitten otetaan reilusti mies miestä vastaan painia? [.....]
Et varmaan sinäkään vaarantaisi tarpeettomasti omaa henkeäsi niin paskalla palkalla, vaan käyttäisit sitä vähiten haittoja aiheuttavaa kättä pidempää jos mahdollista?


....

Quote by Caro²
Jos nyt haluat tuolle linjalle lähteä, esittää aivotonta omaan ajatteluun kykenemätöntä ääliötä. Sun mielestä poliisin pitäis varmaan käsitellä silkkihansikkain seuraavanlaista joukkoa: 200päistä uusnatsilauma, joka hakkaa jokaisen eteensä tulevan ihmisen, ja tappaa kaikki jotka ovat erivärisiä, tai muuten erilaisia..

Eiks se näin mene?


En käsittääkseni missään tapauksessa väittänyt, etteikö poliisilla (ja esivallalla/väkivaltakoneistolla ylipäätään)olisi oikeus (ja velvollisuus) käyttää tarvittavia voimakeinoja uhkatilanteiden hallitsemiseksi.

Tottakai uusnatsien "lynkkausjoukko"(tai vaikkapa maahanmuuttajanuorten, tai äkäisten anarkistien vastaavanlainen,) pitää pysäyttää tarvittavin, käytettävissä olevin keinoin.

Mutta jos ette tähänkään mennessä sisäistäneet, vielä kerran:
Quote by erik

Kyllä mun on ainakin helppo kuvitella, että poliisin kynnys puuttua tilanteisiin väkivalloin laskee, kun käytettävissä on tällainen näennäisen "siisti" vaihtoehto.
Kuin että käyttäisi "diplomatiaa" oletetun ei-vaarallisen tilanteen selvittämiseksi (esim. känninen riehuja, avioliittokriisi tms..), on varmaan poliisille mieluisampi (vaivattomampi) vaihtoehto tainnuttaa tapaus ensin "pikku"sähkoshokilla, ja selvitellä asiat kamarilla.


Tämä on siis olettamus.
Kun poliisilla on käytettävissä "siisti" väkivaltainen taltutusmuoto (eli tainnutin), olettaisin, että kynnys käyttää väkivaltaa esim. kuvailemieni em. -kaltaisten tilanteiden hallintaan, laskee.
Kaupunkilaisjärki sanoo, että pamppuun tai pistooliin turvautuminen vaatii huomattavasti suurempaa harkintaa, kun "siistin" tainnuttimen käyttö.
Voisin kuvitella vaikka tilanteen, jossa poliisi käyttäisi tainnutinta rauhanomaisten "puunhalaaja"-aktivistien poistamiseen mielenosoituspaikalta. Ts. sellaisten tilanteiden ratkaisemiseen, joista selvittäisiin (ehkä enemmän vaivannäköä ja kärsivällisyyttä vaativilla) puhumisella ja diplomatialla.

Ja miksei siis tainnutinta sitten siis voisikin käyttää myös tällaisissa tilanteissa? Vastaus:

Quote by Hesari

Amnesty vaatii lamautinaseen käytön keskeyttämistä
(Julkaistu 30.11. 10:19)

Amnesty Internationalin Suomen osasto vaatii poliisin tänä syksynä käyttöön ottamien sähköisten lamautinaseiden käytön keskeyttämistä, kunnes niiden vaikutuksista on saatu puolueetonta tutkimustietoa.
Järjestön tiistaina julkistaman raportin mukaan välineet ovat aiheuttaneet yli 70 ihmisen kuoleman Yhdysvalloissa ja Kanadassa vuoden 2001 jälkeen.


Kuten joku tuossa sanoikin, olisi kiinnostavaa tietää, kuinka monessa tilanteessa tainnutinta on käytetty. Jos niitä olisi esim. 5000, niin tuo lukema olisi silti hälyttävä.
Kiinnostaisi, myös, onko tainnuttimen käytön aloittaminen kasvattanut väkivalloin (siis tainnutinta käyttäen) puuttumista tilanteisiin.

Quote by erik

Tämä on siis olettamus.
Kun poliisilla on käytettävissä "siisti" väkivaltainen taltutusmuoto (eli tainnutin), olettaisin, että kynnys käyttää väkivaltaa esim. kuvailemieni em. -kaltaisten tilanteiden hallintaan, laskee.
Kaupunkilaisjärki sanoo, että pamppuun tai pistooliin turvautuminen vaatii huomattavasti suurempaa harkintaa, kun "siistin" tainnuttimen käyttö.
Voisin kuvitella vaikka tilanteen, jossa poliisi käyttäisi tainnutinta rauhanomaisten "puunhalaaja"-aktivistien poistamiseen mielenosoituspaikalta. Ts. sellaisten tilanteiden ratkaisemiseen, joista selvittäisiin (ehkä enemmän vaivannäköä ja kärsivällisyyttä vaativilla) puhumisella ja diplomatialla.


Miksi käyttäisi kun tuo nimenomaan tulee Suomen poliisille käyttöön
vaarallisia tilanteita varten!?!? Suomessa muutenkin puututaan aika hyvin
liialliseen voimankäyttöön.

Mä en yksinkertaisesti keksi, miksi noita tainnuttelisi. Pojilla on paljon
leppoisampaa mussuttaa donitsia ja seurailla tilanteen kehittymistä.

Eiköhän tuo riippuisi kuitenkin siitä, miten puunhalaajat tilanteessa
käyttäytyvät - eivät aina niin rauhanomaisesti varsinkaan silloin kun
aikeissa on poistaa aktivistit paikalta.

edit. siis, jotenkin mä vain olen kohtalaisen luottavainen siihen, että
suomalaiset poliisit osaavat tuollaista laitetta käyttää harkiten. Mulla
ei ole oikeastaan mitään syytä olla luottamatta, koska en koskaan ole
poliisin kanssa missään vaikeuksissa ollut - yhtä kirjallista huomautusta
ylinopeudesta lukuunottamatta. ;)

Voihan tapurat. Kamala kelta-asuinen olento hyökkäsi kimppuuni ja yritti saada minua tekemään sopimusta siitä että maksaisin väh 3e ilosta että tukijajäsenenä auttaisin ja maailma pelastuu. *huh* :crybaby:

:scared: Miten kummassa näin myös turkiksia vastustavia palloilemassa ympäri kaupunkia. Minun pinnani on rajallinen. :mad:

:panic: what can i to Do for this?

O