Digitaalipianot

Back to luomisen tuska O

..kämmi..

Quote by master bator

Luitko ollenkaan, mitä kirjoitin tuossa aikaisemmin? Dissonanssi ehtii repiä korvat palasiksi ennen kuin 32 ääntä täyttyy, sillä jos tuota enemmän eri ääniä soi yhtäaikaa (silleen, että ne on kaikki sieltä vielä erotettavissa) se suorastaan kuulostaa paskalta. Jos taas kaipaa niitä pieniä häiriövärähtelyjä, jotka luovat oikean pianon tunnelmaa, kannattaa ehkä suosiolla hankkia se oikea piano. Ei sitä korvaa mikään kunnolla, mutta oikeasti soittamisen kannalta toi 32 äänen polyfonia ei voi mitenkään rajoittaa itse soittamista. En ainakaan ikimaailmassa usko ennen kuin kuulen selkeän ääninäytteen moisesta tilanteesta.


Luin toki. Ja kirjoitin omista kokemuksistani ja omasta mielipiteestäni, mitä sun ei tarvitse uskoa.

Mulle riittää se, että kun on koko pienen lapsuutensa / nuoruutensa soittanut flyygelillä ja pianolla, niin sen 32 äänen täyttymisen vaan yksinkertaisesti huomaa ja se vituttaa ainakin allekirjoittanutta.

Tää on varmasti yksilöllistä, mut näin mulla.

Eikä se dissonanssi korvia palasiksi revi. Siis miks vitussa repisi? Missä on dissonanssi jos vedät sävellajin mukaisen juoksutuksen vaik alhaalta ylös nopeassa tahdissa useamman oktaavin alalla. Sen nyt vaan huomaa kun ne alimmat äänet rupee yht'äkkiä katkeilemaan kun meet ylöspäin.

Ja totta vitussa kuulostaa paskalta jos soittaa pedaali pohjassa mitä sattuu. Mut niin kuulostaa oikealla pianollakin. :)

Quote by onnela
Eikä se dissonanssi korvia palasiksi revi. Siis miks vitussa repisi? Missä on dissonanssi jos vedät sävellajin mukaisen juoksutuksen vaik alhaalta ylös nopeassa tahdissa useamman oktaavin alalla. Sen nyt vaan huomaa kun ne alimmat äänet rupee yht'äkkiä katkeilemaan kun meet ylöspäin.


Mun matikkapään mukaan tuossakaan tilanteessa ei kyllä pahemmin pitäisi mennä yli 32 äänen, ellei sitten jatka sitä juoksutusta vielä vähän edes takas niillä korkeammilla nuoteilla. Pointtina mulla oli siinä, että jos tosiaan haluaa pysyä sävellajissa, alkaa tuo 32 lähennellä maksimia mitä voi edes soittaa. Tosiaan ainoa tilanne mitä voin kuvitella, missä sen leikkautumisen voisi huomata on se, että haluaa jonkun matalan äänen jatkavan sointiaan tooodella pitkään samalla kun soittaaa korkeammalta jotain nopeaan tahtiin.

Noh... Oli miten oli, digivehje ei ole piano vaan jotain vähän sinne päin. Jos tarkoituksena on vähän _opetella_ pianon soittoa, en usko että tuo polyfonia asettaa mitään rajoituksia. Ehkä korkeintaan sitten siinä vaiheessa jos tosiaan on soittanut kersasta asti flyygelillä klassista tjsp.

32 ääntä on kuitenkin lähes 40% koko pianon skaalasta, että kuinka usein tuollainen osuus on tarpeellista saada soimaan yhtäaikaisesti?

Quote by master bator

Mun matikkapään mukaan tuossakaan tilanteessa ei kyllä pahemmin pitäisi mennä yli 32 äänen, ellei sitten jatka sitä juoksutusta vielä vähän edes takas niillä korkeammilla nuoteilla. Pointtina mulla oli siinä, että jos tosiaan haluaa pysyä sävellajissa, alkaa tuo 32 lähennellä maksimia mitä voi edes soittaa. Tosiaan ainoa tilanne mitä voin kuvitella, missä sen leikkautumisen voisi huomata on se, että haluaa jonkun matalan äänen jatkavan sointiaan tooodella pitkään samalla kun soittaaa korkeammalta jotain nopeaan tahtiin.

Noh... Oli miten oli, digivehje ei ole piano vaan jotain vähän sinne päin. Jos tarkoituksena on vähän _opetella_ pianon soittoa, en usko että tuo polyfonia asettaa mitään rajoituksia. Ehkä korkeintaan sitten siinä vaiheessa jos tosiaan on soittanut kersasta asti flyygelillä klassista tjsp.

32 ääntä on kuitenkin lähes 40% koko pianon skaalasta, että kuinka usein tuollainen osuus on tarpeellista saada soimaan yhtäaikaisesti?


Eih. Kyse ei ole siitä, onko niitä "tarpeellista" saada soimaan yhtäaikaisesti, vaan kyse on siitä, että joskus ne yksinkertaisesti pianoa soittaessa soivat yhtäaikaisesti.

Joops, heitetään nyt toinen esimerkki vielä, missä ton "ongelman" esiintulo on ehkäpä kaikkein todennäköisintä:

Laitat matalalle oktaavin laajuudelta vaikkapa kvintin soimaan perussävelten kanssa pitkään ja sit vedät oikealla kädellä just ylhäällä vaikka jotain oikeasti nopeita juoksutuksia -> Yleensä jossain vaiheessa (mikäli sen soundin sustain ei ole tyyliin 0) ne bassoäänet putoo yht'äkkiä pois.

Tai sitten vedät kolmisointuja / kadensseja oikealla kädellä suht' nopeella rytmityksellä pedaalin kanssa niin taas napsahtaa hetken päästä.

Summasummarum:

1. Jos on oikeasti kokenut pianisti ja odottaa pystyvänssä soittamaan laitetta _just niinkuin pianoa_ (jos nyt puhutaan pelkästään tosta polyfoniasta ja rajataan kaikki muu pois) niin 32 äänen polyfonia ei mun mielestä riitä ja sillä siisti.

2. Jos aloittelee soittoa niin 32 äänen polyfonia riittää kyllä, kunnes joskus tulee se kaunis päivä eteen että se ei riitäkään. ;-)

Okei, täällä oli aika hyviä juttuja noin niinkuin äkkiseltään digitaalipianon valintaan liittyen: http://www.faqs.org/faqs/music/piano/digital-pianos-faq/

Etenkin toi kohta 5:

(5) Polyphony. How many notes can you hear at once?
Ones with less polyphony (12-16), you can run out of
notes quickly if you start sustaining multiple notes or
playing big chords, resulting in notes being abruptly
"cut-off". A good test is to hold down the sustain
pedal, play the two lowest C's, then play a glissando
about five octaves or more long. Not-so-good models
will prematurely and abruptly drop notes in a fashion
that you can hear clearly; the worst models will drop
one or both bass notes. The best models will chose
notes that are acoustically masked by others.

Eli ilmeisesti vähän paremmat mallit osaa valita ne katkaistavat nuotit siten, että häiritsevät sointia mahdollisimman vähän. Tätä en etukäteen tiennyt, vaan pohjasin omaan syntikkaan tuon suhteen.

Eli kannattanee tehdä tuo ehdotettu testi ja päättää sit riittääkö 32 äänen polyfonia vai ei.

Quote by onnela
2. Jos aloittelee soittoa niin 32 äänen polyfonia riittää kyllä, kunnes joskus tulee se kaunis päivä eteen että se ei riitäkään. ;-)


Sinä kauniina päivänä tuskin haluaa edes millään digivehkeellä enää soittaa muutenkaan :)

Joo mut toi testi olikin aika näppärä. Näemmä tekee tuo meikäläisen Triton Le myös tuota, että leikkaa ne alimmat. No... Ei oo mulla ollut kyllä käytännössä mitään ongelmia tuon kanssa. Tuossa on tosin 62 äänen polyfonia, mutta kokeilin tuollaisella multisoundilla, mitä en ikinä käytä.

Quote by master bator
Quote by onnela
2. Jos aloittelee soittoa niin 32 äänen polyfonia riittää kyllä, kunnes joskus tulee se kaunis päivä eteen että se ei riitäkään. ;-)


Sinä kauniina päivänä tuskin haluaa edes millään digivehkeellä enää soittaa muutenkaan :)


Täysin totta kyllä. Jonain kauniina päivänä kun taas tilaa riittää (ja ymmärtäväisiä naapureita / ei naapureita ollenkaan), menee välittömästi flyygeli hankintaan. Ykskään digitaaliverme ei ole aidon veroinen. :)

Noniin, pitkän speksi/arviotutkimuksen, kokeilun ja pianistikaverien hyväksikäyttämisen jälkeen päädyin poistamaan Yamaha P-140:iin f-musiikista. Se oli siel samanhintainen kuin thomannilla, mutta vuos vähemmän takuuta.

P-70:ssä olis ollut puolet vähemmän hintaa, mutta speksien mukaan kuumottavan vähäinen polyfonia sekä vain yhtä samplea eri lyöntivoimakkuuksille, mikä kuulosti kokeneemman soittajan sanojen mukaan aika paskalta. Ehkä itsekin jotain huomasin..

Oon kyl tyytyväinen tohon, nyt sietää opetella. :heart:

O