Sauna

Back to yleinen keskustelu O

Quote by Daniel Braun
Saunaan pari tuntia lämmitysaikaa, n. puolella teholla

Eiks toi vie taas ihan sikana sähköä? Olisko kuivausrumpu kuitenkin parempi ratkaisu väkisinkuivaamiselle? Maksaahan nekin laitteet tietenkin rahaa kiitettävästi :(

Ja kuivauskeskustelua jatkaen; Itselläni on vain pieni kylpyhuone, jossa on 24/7 lattialämmitys. Lisäksi seinässä on semmonen putkihärpäke joka on lähes polttavan kuuma. Pyykit kuivuvat hyvinkin nopeasti. Jos aamupäivällä pesee koneellisen niin illalla pyykit ovat viimeistään jo kuivuneet. Joskus menee ihan muutama tunti vaan :happyroll:

tossa on liian suuri hyppäys kerran kuussa -> juhannussaunakin on liikaa.

kuulun itse siihen porukkaan, joka ei jaksa kaupungissa käydä saunassa, mutta aidoissa mökkisaunoissa tulee käytyä ihan mielellään. Siten pollissa pitäisi olla vaihtoehto:

Mökkisauna on jees

Quote by ville
tossa on liian suuri hyppäys kerran kuussa -> juhannussaunakin on liikaa.

tsek tsek!

Meillä on saunavuoro 20:00 perjantaisin.

Tänäänkin ekaks saunotaan ja sit keikalle ... Rock :-)

(en voi elää ilman saunaa)

saunavuoroa ei oo, mutt töissä luojankiitos pääsee saunaan kun käyn salilla siellä. Muuten pääsee vaa porukoilla kun on kotikaupungissa vierailees.
Kyllä on tässä pakko jossain vaiheessa sellanen kämppä saada missä on oma sauna. Taloyhtiöitten saunat on vähä nihkeitä. kyl se oma pitää olla!

Viihdyn kyllä saunassa ihan hyvin mutta en sitä ikävöi (taloyhtiön sauna ei nappaa).

Quote by Hugo
Eiks toi vie taas ihan sikana sähköä? Olisko kuivausrumpu kuitenkin parempi ratkaisu väkisinkuivaamiselle? Maksaahan nekin laitteet tietenkin rahaa kiitettävästi :(

Kuivausrumpu olis tietyst parempi, mut minne sen sais mahtumaan?

Ja loppujen lopuksi toi sähkönkulutus on tällä hetkellä yks ja sama.
Nimittäin sisältyy vuokraan... :)
Onneksi.
Voi rauhassa lämmittää saunaa vaikka päivittäin, pitää konetta 24/7 auki tms.

Quote by kilobitti
Saunojana olen aika pikainen; menen yleensä vaan kerran saunaan, löylyttelen aikani, ja sitten suihkun kautta pois.

Samma här, liiasta saunomisesta tulee vaan heikko olo. Pisin aika ilman saunassakäyntiä on puol vuotta (olin silloin ulkomailla), nykyisin tulee käytyä saunassa ehkä kerran kuussa, se on ihan tarpeeks. Elämäni parhaat löylyt olen saanut toissajuhannuksena aidossa savusaunassa. Aluksi tuntui ettei oikein saa henkeä, mutta hetken päästä aivan uskomattoman lempeä ja pehmeä löyly hiveli hipiää, eikä saunasta olisi millään malttanut lähteä pois. Ihokin tuoksui savusaunan jälkeen ihanalle. Tahtoo uudestaan!

Saunavihta on muuten keksintönä perkeleestä. Kuka kumma haluaa ruoskittavan itseään kuumalla ruoskalla kuumassa kopperossa?!?! Auts! Hyvän koivun tuoksun saa jo siitä, että laittaa löylyveteen vähän koivunlehtiä, eipähän tarvitse piiskata itseään.

hmm...viimeksi joku pari vuotta sitten. ei oikeen mun juttu, nuorempana tuli saunassa aina kaamee päänsärky. Nykyisessä kämpässäkin olis oma sauna...ehkä sitä tulee jossakin vaiheessa käytettyäkin.

Mulle saunominen on lähes yksinomaan mökkielämän ihanuuksia. Saunominen on kaikkein parasta, kun voi mennä ulos vilvottelemaan ja katselemaan järvimaisemaa, tai parhaassa tapauksessa pulahtaa uimaan. Kuumasta löylystä kun juoksee viileään veteen, tulee todella kihelmöivä ja puhdas olo.

Paras sauna siltikin tähän mennessä on mun vanhempien mökin sauna. Sauna, kuten mökkikin, on rakennettu hirsistä 30-luvulla, joten siinä on todellista vanhan ajan tunnelmaa. Hirret päästävät sopivasti ilmaa kiertämään, jolloin löylyt ovat todella pehmeät ja mukavat. Lisäksi sauna on aivan vesirajan vieressä, joten sieltä pääsee suoraan veteen.

Ihana ajatus: valoisa kesäinen yö, järvi on aivan peilityyni ja kuikka huutaa jossain kaukana. Saunasta järveen pulahtaminen tuntuu kuin sukeltaisi viileään satiiniin, eivätkä iholla hierrä mitkään epämiellyttävät uikkarit, vaan vesi hivelee pintaa esteettä. Ah :hearts:

Quote by Hansu
Saunavihta on muuten keksintönä perkeleestä. Kuka kumma haluaa ruoskittavan itseään kuumalla ruoskalla kuumassa kopperossa?!?! Auts! Hyvän koivun tuoksun saa jo siitä, että laittaa löylyveteen vähän koivunlehtiä, eipähän tarvitse piiskata itseään.

Kandee pitää huoli siitä, että vihdassa on lehtiä tarpeeksi, ei niillä oksilla kannata itseään verille huitoa ;)

Vihtominen parantaa pintaverenkiertoa ja koivu tekee muutenkin hyvää iholle, mm. hyttystenpuremat katoavat kun vihtoo tuoreella vihdalla.

Ennen vanhaan vihtaa vielä liotettiin pitkään vesisaavissa ja kyseinen vesi juotiin, koska sillä on parantavia vaikutuksia. Koivu on ihme puu kyllä, siitä tulee myös ksylitoli! ;)

Itse en voi sietää saunaa. Vittumainen paikka jossa kuumuus rupeaa vähemmästäkin ahdistamaan. Mökkisaunaa oppinu pennusta asti vihaamaan kaiken epäkäytännöllisyyksien ansiosta. Peseytyminen yhtä helvettiä kun ei näe, hirveä säätö pesuvatien jne muiden kanssa. Aivan hanurista.

Uiminen ja ruisQ on jeez, mutta sauna on aivan perseestä.

Kovimmat löylyt ikinä oli joskus vuosi sitten. Lämmittämässäni puusaunassa oli niin kuuma että katossa olevat sähköjohdot alkoivat sulamaan ja tippumaan saunojien niskaan...

Quote by jUSSi
Quote by Nefertete

Ton kanssa kannattaa olla sit varovainen.
Nimim. kerran saunan polttanut.

pyykithän laitetaan vain saunan jälkilämpöön eikä koskaan kiukaan päälle, puhumattakaan siitä, että niitä ei sinne yksin jätetä :)

Joo, no enpä silloin ala/yläasteella tollasia tajunnut. Eihän tota nyt täysin voi miun mokaksi laskea, kun vanhemmat pistivät miut saunaa lämmittämään. Olivat vielä jonkun pyykki-killerin jättäneet sinne kaiteelle, mikä ilmeisesti sitten oven kiinni paiskastessani lennähtänyt kiukaan päälle. Tunnin päästä kun mentiin katsomaan, että olisiko sauna lämminnyt, lauteet olivat ihan liekeissä (kirjaimellisesti). :angry:

Noh, tuon jälkeen ei ole saunassa pyykkejä kuivateltu, ja kiuaskin saatiin vaihdettua kätevään 'heti valmis' -kiukaaseen. :heart:

Quote by jUSSi
Koivu on ihme puu kyllä, siitä tulee myös ksylitoli! ;)

Joo, ja mulla turpoo keuhkoputki melkeen umpeen joka vuos. Koivut :heart:

:heart: SAUNA :heart:
Jokapäivä vähintään neljät löylyt :excellent:
+130c on oman saunan ennätys :D

Sedällä on omassa lukaalissaan hieno sauna.
Sellaiset 300W stereot upotettu seinään lauteiden alapuolelle.
Ihme etteivät ole vielä kosahtaneet,mutta kai se siitä remontista sen verran maksoikin ettei ihan heti vettä pääse laitteisiin...

Kuitenkin, kyllä siinä hiki tulee kun heittää taustalle haarkkoree :D

Quote by Hempp@

Raiskausta! Siperiaan tuollaiset kriminaalit!!

Konemetsässä oli kyllä loistava sauna. Suht iso, lauteet mukavaa puuta, kiuas josta riitti löylyjä sen 36h. Ei olis uskonut että muutamasta laudasta+kakkosnelosesta ja pressusta saa niin hyvän saunan keskelle metsää <3

Ja mikä parasta niin chill-outin musa kuulu mukavasti saunaan.

Quote by Hempp@

tää lähentelee kyllä jo pyhäinhäväistystä :D se on kummiskin joku ruottalainen sauna, missä lämpötila ei nouse yli 50 asteen ja vettä ei voi heittää kun lattiakaivoa ei ole :king:

O