Kuinka PowerPoint tuhosi avaruussukkulan

Back to yleinen keskustelu O

Quote by superuser
Ne vanhat automaatit pyörittävät Cobalt-käyttistä, raudasta en tiedä muuta kun todella jo mainitsemasi hercules-näytön.
Jaa. Olin rautatuessa joskus aikanaan, mutta kyllä siinä luki listassa yhtenä tuotteena dos, joka on kuitenkin softaa, mutta se käyttiskin piti tuotteena ilmoittaa listassa. Siihen emme koskeneet, joten voi se olla jotain muutakin. IT maailmassa kun ei ole niin monia abbreviaatteja käytössä...

Quote by superuser
Uudet käyttävätkin sitten W2K-runkoa. Onko kukaan vielä kuullut, että Otto olisi kaatunut?
On. Etelärannassa on joku ruottalainen pankki tms. ja sen ohi ku duuniin käppäili näin siinä vastaavan jokunen vuosi sitten. Ei vaa kyl varmaa ollu w2k, sillä koko käyttis oli vasta juuri ilmestynyt kun tämä tapahtu.

Grafiikaltaan oli ... oliskohan 16-värinen ollu. (Se 16-värillä toteutetun liukuvan värin rasterointi on aika helppo tunnistaa.) Eli kyl se voi ihan 3.51 wintoosakin olla, tai 3.11, mut kyl NT4 kuulostas järkevämmältä, jos ruvetaan vintoosan päälle kasaa jotain. 3.11 ku ei ees oo oikee käyttis.

Quote by Taedium
Quote by superuser
Ne vanhat automaatit pyörittävät Cobalt-käyttistä, raudasta en tiedä muuta kun todella jo mainitsemasi hercules-näytön.
Jaa. Olin rautatuessa joskus aikanaan, mutta kyllä siinä luki listassa yhtenä tuotteena dos, joka on kuitenkin softaa, mutta se käyttiskin piti tuotteena ilmoittaa listassa. Siihen emme koskeneet, joten voi se olla jotain muutakin. IT maailmassa kun ei ole niin monia abbreviaatteja käytössä...

Quote by superuser
Uudet käyttävätkin sitten W2K-runkoa. Onko kukaan vielä kuullut, että Otto olisi kaatunut?
On. Etelärannassa on joku ruottalainen pankki tms. ja sen ohi ku duuniin käppäili näin siinä vastaavan jokunen vuosi sitten. Ei vaa kyl varmaa ollu w2k, sillä koko käyttis oli vasta juuri ilmestynyt kun tämä tapahtu.

Grafiikaltaan oli ... oliskohan 16-värinen ollu. (Se 16-värillä toteutetun liukuvan värin rasterointi on aika helppo tunnistaa.) Eli kyl se voi ihan 3.51 wintoosakin olla, tai 3.11, mut kyl NT4 kuulostas järkevämmältä, jos ruvetaan vintoosan päälle kasaa jotain. 3.11 ku ei ees oo oikee käyttis.


Ok, itse saanut kahta eri tietoa yhtä luotettavista lähteistä. Eli sinulta ja ystävältä joka on alalla.

Joskus myös rautatieasemilla näkyy aikataulujen sijaan Windowsin virheilmoituksia.

edit: löysin netistä seuraavaa

Pankkiautomaatissa on käytetty myös xnl-kuvauskieltä sekä c-pohjaista koodia. jAuto toimii pc-maailmasta tutun Windows NT4 -käyttöjärjestelmän päällä ja hyödyntää eräitä sen tarjoamia mahdollisuuksia. Esimerkiksi automaatin näyttöruutu on tosiasiassa Internet Explorer -selainohjelman ikkuna.

lähde: http://www.net-lehti.com/net102/jutut/konehuone.htm

joo, oon nähnyt kaatuneita ottoja useinkin...

Quote by superuser
Ok, itse saanut kahta eri tietoa yhtä luotettavista lähteistä. Eli sinulta ja ystävältä joka on alalla.
Mä olin rautapuolella, eli mun tuntemus ottojen softasta on tasan se mikä näky listassa. Enkä mä siihenkään ottanu duunin puolesta kantaa.

Quote by Taedium
Quote by superuser
Ok, itse saanut kahta eri tietoa yhtä luotettavista lähteistä. Eli sinulta ja ystävältä joka on alalla.
Mä olin rautapuolella, eli mun tuntemus ottojen softasta on tasan se mikä näky listassa. Enkä mä siihenkään ottanu duunin puolesta kantaa.


Ok, se siitä. Mielenkiintoista kuitenkin. Esim. se Explorer jota lähes jokainen käyttää tietämättään automaatilla käydessään. Häröä mutta ei kai siinä mitään.

offtopic: Mun kilpikonnan nimi on Otto.

Hacker's handbookissa kerrotaan miten niillä vanhanaikaisilla automaateilla saa ylitettyä nostorajan (ei tosin saldoa) mutta ei enää vuoden 86 jälkeen jolloin bugi korjattiin. Tuo alkuperäinen Hacker's handbook on muuten Briteissä kielletty.

Quote by mark hamilton
Quote by MikkiHiiri
Quote by mark hamilton
Onex sukuloissa ei kuitenkaan käytetä Windows käyttistä. Se olisi ikävää jos sininen tila tulis kesken matkan.


Miten se nyt sukkulassa tulis ku ei tuu koskaan kotonakaan ;)
Tarvii vaa osata käyttää tietokoneita =)


hah.. kyse ei ole osaamisesta.. sininentila tulee mm. sentakia, että konessa on jokin laite kuten esim. muisti paskana.


Ota viimeiset neljä sanaa pois niin olet lähempänä totuutta. ;)

Mä suosittelenkin kaikkiin sukkuloihin bugivapaata Windows 98 käyttistä, kaupanpäälle Paintbrush ja Miinaharava! :D

Quote by anton
Windows 98 käyttistä, kaupanpäälle Paintbrush ja Miinaharava!
Here I am floating round my tin can.
Far above the moon.
Planet earth is blue,
And solitaire's all I can do...

Eikös eilen ollut uutisissa puhetta Beaglen buuttaamisesta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Hard reset vai softan käynnistys?

Quote by Taedium
Here I am floating round my tin can.
Far above the moon.
Planet earth is blue,
And solitaire's all I can do...


..untill one beautiful day behind the stars of Cassiopeia, one desperate
voice breaks the silence -> Houston, we have a LAITON TOIMINTO!

Quote by superuser
Eikös eilen ollut uutisissa puhetta Beaglen buuttaamisesta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Hard reset vai softan käynnistys?


Softanhan pitäis olla ollut käynnissä koko ajan, mutta tilanne Beaglen 2:sen suhteen on se että koko mönkijää ei ole pystytty Marsin pinnalta paikantamaan. Laskeutumisen jälkeen Beaglen olisi automaagisesti pitänyt ottaa yhteyttä ulkomaailmaan, mutta hiljaista on ollut. Mars Express kiersi tammikuun alkupuolella optimaalisesti suoraan Beaglen laskeutumisalueen yläpuolelta vastaanottamatta minkäänlaista elonmerkkiä.

Viimeisenä vaihtoehtona ESA on pyytänyt NASAa välittämään oman Mars Odyssey -luotaimensa kautta "buuttauskäskyn", jonka vastaanotettuaan Beaglen pitäis "switch off and reload the software".. vaan heikoltahan tuo onnistuminen tällä hetkellä näyttää :-/

Quote by superuser
Eikös eilen ollut uutisissa puhetta Beaglen buuttaamisesta? Mitä se käytännössä tarkoittaa? Hard reset vai softan käynnistys?


"We will be asking the American Odyssey spacecraft (team) tomorrow whether they will send an embedded command - a hail to Beagle with a command inside it. If it gets through, it will tell Beagle to switch off and reload the software. We are now working on the basis that there is a corrupt system and the only way we might resurrect is to send that command."

Lähde: http://www.beagle2.com/news/index.htm

http://www.space.com/businesstechnology/technology/mer_computer_040128.html

"RAD6000 microprocessors are radiation-hardened versions of the PowerPC chips that powered Macintosh computers in the early 1990s, with 128 megabytes of random access memory (RAM) and capable of carrying out about 20 million instructions per second. A critical feature of the spaceworthy chips -- developed jointly by BAE systems, JPL and the Air Force Research Laboratory -- is the radiation shielding, which uses a series of resistors and capacitors to ground harmful radiation before it can damage onboard electronics."

"The Alameda, California-based company developed the VxWorks real-time operating system used in aboard the MER rovers, as well as other NASA and European Space Agency missions. "

mitähän tuolla aikaisemmin keskusteltiin siitä viallisen muistin helposta ohittamisesta varmuudeksi myös käyttistasolla ;)

loppukevennyksenä vielä quote irkistä (http://ircquotes.bittivuoto.net/?14811)
<TriAthlon> Olivat kuulemma Sandiskillä aika hajalla, kun olivat menneet lupaamaan noille flash-muisteilleen Onsite-takuun.
<Jordi> täh?
<TriAthlon> No ku siitä marssinrobotista hajos se kortti

Quote by yana
RAD6000 microprocessors are radiation-hardened
Jahas, pitääpä tästä lukea, oon lukenu vaa AP prossuista.

Quote by yana
capable of carrying out about 20 million instructions per second.
"20 million instructions per second" kuulostaa huomattavan paljon suuremmalta ku 20MHz prosessori... XD

O