Composing / Sequencing softat...

Back to luomisen tuska O

Pistetääns pieni kysely päälle, et minkälaisella softalla teette biisinne? Perusteluja, hehkutuksia ym keskustelua vois myös viritellä...

Reasonilla pääasiassa.

Projekti etenee yleensä niin, että pohjia aletaan vääntämään Reasonilla. Elementtien lisääntyessä (lukumääräisesti, ei keskenään) sämpläillään oikeita instrumentteja / muita synia saundeiksi tai luupeiksi ja viedään Reasoniin.

Reasonin paska äänenlaatu teetättää suhteettoman paljon ylimääräistä duunia joka kerta, mutta toistaiseksi se on ainoa softa jossa pyörii riittävä määrä sälää kerralla ilman mitään rendailuja. Konetehon riittäessä, vaikkapa dsp-korttien avulla Cubase SX olis mun valinta tällä hetkellä ja tässä mielentilassa. :)

Vaihdoin just, Logicciin. Eipä ole ainakaan vielä tuntunut siltä, että valinta ois ollu huono. :002:

Renoise. Käyttöliittymä on niin selkäranggassa,
että tuskin koskaan pääsen eroon "träkkäämisestä".
Äänenlaadussakaan ei taida enää juurikaan hävitä
"ammattisequillekkaan" (wave puolella).

Pidän kikkailusta ja varsin lyhyistä sampleista ja
juuri träkkeröinti sopii siihen hyvin, pitkien soundien
jäädessä lähinnä taustahäröääniin ja joissain tapauksissa
kolkin samplaamiseen (rautaefektejä ei ole tarpeeksi siihen).
Niinsanottu täydellinen vapaus tehdä mitä haluaa,
melkein kun kirjoittaisi scriptejä enemmän kuin
että klikkaa hiirellä jotain default efektiä default settingseillä.

Myöskin halpa hinta on boonusta.

-- xybo

Aikasemmin (vuodesta 95) Cakewalk aina Sonar 2.2 XLään asti. Nyt pääsääntöisesti Cubase. Miksi? VSTi:t, pal parempi mikseriosio. Tuntuu vain toimivan mun nyrkkiin paremmin. Cubase 5.x oli SXään verratuna kökkö, mutta SX on jo mukiinmenevä ja ellei Sonarin seuraavissa inkarnaatioissa paranneta huomattavasti mikserin käyttettävyyttä niin pysytään Cubasessa.

Itse taas käytän Fruitya, vaikka tavotteena onkin vielä vaihtaa ainakin puoliksi hardwareen jossain vaiheessa, kun siihen löytyy rahaa. Kyllä Fruitykin ihan hyvä on kun siihen lisää parit NI:n ja Waldorf:in plugarit ja masteroinnit tekee jollain muulla ohjelmalla.

Quote by Coma

Pistetääns pieni kysely päälle, et minkälaisella softalla teette biisinne? Perusteluja, hehkutuksia ym keskustelua vois myös viritellä...


Mä käytän Cubasea lähinnä siks että sekvensseripuolelta se on ollut tuttu jo 90-luvun alun ajoilta jolloin mulla oli pelkästään Atari ja isällä studiokäytössä sit toi Q-asema.

Just nyt etsin kyl muita mahdollisia vaihtoehtoja, kun sekvensserillä tekemällä ei multa luonnistu yhtä intuitiiviset raidan kun träkkerillä (3-4 vuotta midisäätöä takana ja tulokset - ideatasolla ja hieman saundillisestikin - on kyl edelleen heikompia kun ne mitä on tullut tehtyä träkkerillä).

Ellei aikanaan ois ollut pakko siirtyä midiin kun FT2 ei enään pelittänyt Windows-ympäristössä tekisin varmasti sillä tai jollakin muulla träkkerillä edelleen.

Nyt, kun ASIO:t ja VSTi:t alkaa viimein toimimaan ja noita windowsissa (hyvin) toimivia träkkereitä viimein alkaa olla niin pitää täs kokeilla kaikki mahdolliset läpi.

Renoise on aika vahva suosikki, kun toi BUZZ ei ikäväkyllä toimi mun koneella kaatuilematta... harmi... Ehkä se BUZZ/VST vois viimein myös olla ratkaisu siihen miten vois yhdistää aikamoisen läjän hardista, VST-mikserissä toimivat plugarit, sequn ja träkkerin...

mutjuu... Cubase sekkaripuolelta kun logikkia ei oo jostain syystä tullut sen enempää käyteltyä :) Kipee venailu päällä et millon tulee träkkeri jossa ois kunnon MIDI-tuki myös ulkoselle laitteistolle.

Kyllähän tuo Logic on just omaan mieleen :)
Ennen tein Cakewalkilla (Pro 3.0) ja siihen tottuneena Logic
oli kaikista paras siirtymä. Arrangesysteemi on jotenkin niin
helvetin nopee ja selkee käyttää. Logicilla voi tehdä biisin todella
nopeasti jos kaikki loksahtaa kohdilleen (3 remixiä oon tehny alle
vuorokaudessa)..

Kyllähän se on Cubase. Tottumiskysymys. Sillä tehny aina (Amigan trckereiden jälkeen). Miksipä hyvää ja toimivaa vaihtamaan. Kaikkia kokeillut, mutta tämä istuu parhaiten mulle.

:004:

Impulse trackeriä käytän yleensä biisien "luonnosten" tekemiseen nopean käyttöliittymän ja täydellisen kontrollin takia. itse biisin teen Fruityssa, jonka äänenlaatu riittää kyllä ihan hyvin meikäläiselle, kun ei ole tarkoitus mitään julkaista missään sen julkisemmin. Fruityyn oli kivuttominta siirtyä vuosien träkkeröinnin jälkeen, kun alkoi tarvita midi-tukea.

sori mitä suomenkieltä, oon ihan jurris. :)

Tähän mennessä oon lähinnä käyttäny Fruity3.4/Acid4.0-yhdistelmää. Eli väännän loopit Fruitylla, ja sitten pyörittelen niitä Acidilla. Loput tarvittavat säädöt (limitoinnit ym.) hoidan CoolEdit Pro:lla.

Olen aikalailla kyllästynyt Fruityn rajallisuuteen; se yksinkertaisuus joka on sen vahvuus on samalla sen suurin heikkous. Siksipä rupean ensi viikolla testailemaan Cubasen SX:ää...saa nähdä mitä tulee.

Jep, kai sitä muuten vois omatkin kokemukset aiheesta kirjotella...

Alussa käytössä oli ihan kovolla varustettu Amiga 500, jonka trackerit oli kovassa käytössä. Hyvin pian tulikin jo hardwareaika ja sekkariks tuli Alesiksen MMT-8, joka rokkas hulluna. Idioottivarma käyttis ja kuin luotu livekikkailuun, lopulta niitä oli kaksikin. Huonona puolena mainittakoon toisen tyyppivika, joka aiheutti yllättäviä resetoimisia. Tyyliin '96 Set to Stunissa livesetti, jonka alussa (tai puolta tuntia ennen ovien avaamista) kaikki biisit katoo taivaan tuuliin... Pienen säädön jälkeen vanhalla dumpilla räpeltäen eteenpäin :)

Sit jossain vaiheessa mukaan tuli Atari Falcon 030 ja siinä pyöri Cubase. Sen kanssa tulikin tehtyä jonkin aikaa, kunnes vaihdoin PC:n alle ja Logiciin saman tien. Kolmosversiosta on aikaa ja homma on sen kun parantunut. Fiksu käyttis, konffaukset, environmentit ja aivan loistava audiopuoli. Unohtamatta ES2:ta ym herkkuja.

Konepäivityksen yhteydessä Logic joutu hetkeks jäähylle upgreidiä odotellessa ja väliajan tein taas Cubasella. Logicin jälkeen se kyllä tuntui kuin olisi sekkarin sijaan käyttänytkin jotain jääkaapin tyyppistä mekaanista kotitalouskonetta :D Ei pahalla siis niitä kohtaan jotka siihen turvautuu. Lähinnä vaan ihan siltä kannalta, että Logicin hyöty aukes ainakin mulle siinä kohtaa kun palas takas Cubasen pariin :)

Nyt (tai siis sitten kun suostuu sijoittaan $£e) tarkoituksena olis hankkia Applen Powerbookki ja siihen sitten päivitellä Logic 6 käyttöön. Ei sen puoleen, Logic 5.5 pärjää kyllä vaikka maailman tappiin, mutta on pakko päästä vaan aina kattoon mitä uutta Logiciin on saatu ahdettua. Eipä ole yhtään upgradee tullut missä ei olis ollut aihetta lähtee vaikka dokaan. Tyytyväinen asiakas siis.

Edit:

Tällä hetkellä vielä lisäks aputyökaluina Sound Forge ja Acid 4.0. Myös Abletonin Liveen oon kokeillut tutustua viime päivinä.

Meikäläisellä oli ensimmäinen kontakti ihan aitoon sekkariin Amiga 500:n Dr. T's KCS, jonka jälkeen tuli sitten PC-aika ja Cakewalk. Taisin tosin siihen kelkkaan päästä vasta joskus seiskaversion aikoihin.

Cakewalkkia tuli pitkään ja hartaasti käytettyä, kunnes erinäisten sattumien kautta tuli eteen tilanne jossa Cubasen VST-ympäristö vaikutti ainoalta järkevältä vaihtoehdolta minun tarpeisiin. Tällä hetkellä siis (alkuperäinen) VST/32:n on konepellin alla.

Asensin eilen XP:n ja "testiversion" ( ;) ) SX:stä, ja kävi kyllä hyvin äkkiä selväksi että sequpäivitys on kohta taas edessä :p

Quote by triip

Meikäläisellä oli ensimmäinen kontakti ihan aitoon sekkariin Amiga 500:n Dr. T's KCS


Atari Falcon itseasias... :)

Quote by Coma



Atari Falcon itseasias... :)



Joo en vaan löytäny linkkii siihen amigaversioon ;)

Mut käytännössä ihan sama softa se amigankin versio oli (ainakin kuvien perusteella) :)

Senverran voisi vielä sanoo, että kyllä VST/32 on täysin jälkeenjäänyt softa nimenomaan audiokäsittelyn suhteen, oli sitä varmaan jo ilmestyessään.

Steinbergin ideana on selkeästi ollut koettaa saada myytyä toista tuotettaan (wavelab) siinä ohella, eli Cubasessa joutuu ihan perusmuokkaustoimintoja tekemään ulkoisella softalla..
Kivikautista.. :018:

SX:ssä tilanne on kyllä aivan toinen. Onneks ei oo varaa päivittää siihen just nyt, mutta ei se mitään, pää-asia että nuo "testiversiot" kaatuilee sillävälin niin saatanasti.. :mad:

Quote by triip

Steinbergin ideana on selkeästi ollut koettaa saada myytyä toista tuotettaan (wavelab) siinä ohella


Tostapa tulikin mieleeni että aluksi olin 100% Sound Forgen käyttäjä
soundieditoreissa, mut Wavelabiin kun tottui, huomaa että sillä
voi tehdä kaiken nopeemmin ja paremmin :)
Käsittämättömän nopee isojen WAV/AIF -tiedostojen
käsittely. Ei tartte sadasosasekuntia kauempaa odotella kun
leikkaa 200MB:n WAVista ekat 5s pois toisin kuin SF:llä :)
Toinen mist diggaan on erinomainen looppien tekeminen. Olisin
hajonnut aamuihini Sound Forgen kanssa siinä vaiheessa kun
sämpläsin LatelyBassin 60 koskettimelta ja jokaisen koskettimen
vielä 10 eri velocity -arvolla, pätkin tiedostot ja looppasin ne
niin ettei napsuja kuule :)
Wavelab ettii tarkat looppipisteet automaattisesti kun maalataan
hiirellä joku kohta aallosta. Wavelabin plugariefektit on kyllä
paskoja mut versio 4:stä renderöinnissä on mukana Apogeen
erinomainen dither.
Wavelabissa on hyvä time compression/expansion. Toimii
vokaaleissa täydellisesti, paljon parempi kuin esim Logicin
time machine.

Quote by CM


Wavelabissa on hyvä time compression/expansion. Toimii
vokaaleissa täydellisesti, paljon parempi kuin esim Logicin
time machine.

LA 6:ssa on muuten huomattavasti paremmansoundinen time machine kuin LA 5.5:ssa.

Sound Forgessa hyvää on Acid loop tools jollaisia kapailee myös Wavelabiin.

Quote by CM



Käsittämättömän nopee isojen WAV/AIF -tiedostojen
käsittely. Ei tartte sadasosasekuntia kauempaa odotella kun
leikkaa 200MB:n WAVista ekat 5s pois toisin kuin SF:llä :)


Joo, toi oli tuskaa, mut tiedäthän et SF6:sta eteenpäin audiopuoli on koodattuna uusiks ja tiedostojen käsittely... nam :)

Jostain syystä biisin sekvenssointi trackerin avulla tuntuu itsestäni paljon luontevammalta kuin tavanomaisen sekvensserinäkymän kautta, johtuen ehkä pitkistä (tai no parin vuoden) perinteistä FT2:sen kanssa. Tästä syystä tuleekin kikkailtua lähinnä Buzz Trackerin kanssa, josta on oikeastaan pelkkää hyvää sanottavaa. Ainakin Freeware-softaksi Buzz on mielestäni jotain aivan käsittämätömän hyvää.

Sitä olen vähän ihmettellyt, miksi kaupallisissa, ns. paremmissa sekvenssereissä ei ole tarjolla vaihtoehtoista tracker-näkymää. Luulisi että sekvensseriruudun informaation voisi näyttää myös tracker-esitystavalla, ja biisin muokkaus onnistuisi siis molempien näkymien kautta. Kuvittelisin että jotkut jutut on ainakin nopeampi tehdä trackerin kautta, joissain säädöissä taas auttaisi tavanomaisen sekvensserinäkymän tarjoama visuaalinen informaatio. Ei kahden eri sekvenssointityökalun yhdistäminelle samaan softaan pitäisi kai olla mitään esteitä..

O