Ableton Live

Back to luomisen tuska O

Quote by gerry
5.03 on nyt täälläki käytös... mitään eroa en ole huomannu eikä bugfix listaa oo missään...


Liven yksityiskohtainen muutoshistoria löytyy ihan softasta itsestään, eli Lessons View:n Table of Contents -näkymästä -> Live 5 Change Logs.

-edn

Quote by edn
Quote by gerry
5.03 on nyt täälläki käytös... mitään eroa en ole huomannu eikä bugfix listaa oo missään...


Liven yksityiskohtainen muutoshistoria löytyy ihan softasta itsestään, eli Lessons View:n Table of Contents -näkymästä -> Live 5 Change Logs.

-edn


Kappas, niinpäs onki...:)

Huomannu et eipä loppupelis tarvii mitään hardistemplateja tms.. Niihin kun oli vaan tottunut cubases logicis niin tuntui luonnolliselta jatkaa niitten käyttöä..

Niitä ei kuitenkaan tarvita, on loppupelis paljon nopeamppi (3sek) nauhoittaa yks looppi ja pari variaatoa jota sit muokata jos tarve vaatii. Myös tulee paljon nykyisin "livenä" soitettua suoraan audioksi juttuja jotkaa lisää groovea.....

Quote by gerry
Quote by MikkiHiiri



Joo, siis toi on aivan vitun yleistä:D En kyyl tajuaa mitä järkee tuossa on... :panic: Ainut "live" saatta olla et synsal pimputetaan muutama riffi tuohon taustalle tai sit pari padia... thats it..


Millä perusteella? Kyllä tuonnekin saa heitettyä midiobjekteja sekaan ja siten soitettua ihan mitä sitten pälkähtääkään mieleen. Tekee vaan tempomuutokset ja laskee paljon missäkin biisissä pitää viivyttää tai aikastaa objektia jotta midinuotit osuu pohjaraidan kaa yhteen. Sit sinne voi tehä geittejä ja efektiplugareiden ohjausalgoritmeja joilla tviikailla pohjia. Jos haluaa leikkiä rakennejutuilla nii sekkari väliaikasesti stopille ja touchtracksilla improvisoimaan uusia sovituksia. Mut kuin moni _oikeesti soittaa_ livenä keyboardia siten että jotain todellakin kuuluu soitettavan? Tossa kuvassa tosin ei näy muuta kuin ne pohjaraidat...

Aiheeseen: Mulla on livestä demoversio ja kun 15 looppia soi päällekkäin mitkä oon Logicista exportannu 16/44.1 aiffiks niin loopin hypätessä lopusta alkuun tulee kauhee viive joka sekottaa koko melskan. Taitaa jäädä hankkimatta ja keskityn LP7:n hanskaamisen opetteluun.

ps. ne oli ite tehtyjä looppeja, ei omenalooppeja.

Jeps joo.
Nyt on enemmän pästy sinuiksi kyseisen softan kanssa.
Enpä ole hetkeäkään katunut että sijoitin (jopa 199,-) kyseiseen softaan.
Rokkaa se vaan niin kovasti...

Jos vaikka pitkästäaikaa sais jotain kunnolla tuotettua.
Nytkin jo paaljon ideoita ja ja... :)

Toi tehonsyönti on edelleenkin ongelma.
Mutta, nyt kun on oppinut käyttämään ni ei o ongelma.
Uudelleen samplausta jne jne optimointia.
Kyl tää tästä :)

itse olen ollut aina hardismiehiä, mutta Live oli ensimmäinen softa josta todella innostuin - vasta myöhemmin tullut Reasonit ja cubaset. Nyt olisi tarkoituksena hankkia tuo Novation RemoteSL 37 ensimmäiseksi usb koskettimeksi (rikkoo kuulemma rajan softa ja hardin välillä).

Quote by Luminescent
Quote by gerry
Quote by MikkiHiiri



Joo, siis toi on aivan vitun yleistä:D En kyyl tajuaa mitä järkee tuossa on... :panic: Ainut "live" saatta olla et synsal pimputetaan muutama riffi tuohon taustalle tai sit pari padia... thats it..


Millä perusteella? Kyllä tuonnekin saa heitettyä midiobjekteja sekaan ja siten soitettua ihan mitä sitten pälkähtääkään mieleen. Tekee vaan tempomuutokset ja laskee paljon missäkin biisissä pitää viivyttää tai aikastaa objektia jotta midinuotit osuu pohjaraidan kaa yhteen. Sit sinne voi tehä geittejä ja efektiplugareiden ohjausalgoritmeja joilla tviikailla pohjia. Jos haluaa leikkiä rakennejutuilla nii sekkari väliaikasesti stopille ja touchtracksilla improvisoimaan uusia sovituksia. Mut kuin moni _oikeesti soittaa_ livenä keyboardia siten että jotain todellakin kuuluu soitettavan? Tossa kuvassa tosin ei näy muuta kuin ne pohjaraidat...

Aiheeseen: Mulla on livestä demoversio ja kun 15 looppia soi päällekkäin mitkä oon Logicista exportannu 16/44.1 aiffiks niin loopin hypätessä lopusta alkuun tulee kauhee viive joka sekottaa koko melskan. Taitaa jäädä hankkimatta ja keskityn LP7:n hanskaamisen opetteluun.

ps. ne oli ite tehtyjä looppeja, ei omenalooppeja.


No itse asias juuri tänään näin erään jampan soittavan livesettiä livellä näin et oli miksannut biisinsä arranges yhteen.... Ainakin meikäläiseltä ei oikein moiseen toimintaan rispektia heru. Tai no oikeastaan en ymmärrä moista. Mikä vitun järki on roudata läptopia ja koskettimistoa lavalle teknareitten päällä lojumaan ja sen jälkeen painetaan vaan pläytä ja ollaan tekevinä jotakin... Ei näin.

Mielummin tekee ne viisut kotona masteroiden ne jossakin ja soittaa ne normaalisti jolloin se tulee halvemmaksikin (kukaan ei tuu kaataa kaljaa läppäris päälle eikä ceedet paina paljon paskaakaan ja niistä on helppo ottaa varmuuskopiot).


Live sitäpaitis antaa oivat puitteet soittaa oikeasti suht livenä... Mainio softa mm. jopa pop/rock bandeihin.

Mut joo, kutosta odotelles;) Itse ainakin toivon et siitä tulee entistä enemmän musiikin tuottoon/liveen soveltuva softa jota se on kylläkin jo nytten...

Quote by gerry
No itse asias juuri tänään näin erään jampan soittavan livesettiä livellä näin et oli miksannut biisinsä arranges yhteen.... Ainakin meikäläiseltä ei oikein moiseen toimintaan rispektia heru. Tai no oikeastaan en ymmärrä moista. Mikä vitun järki on roudata läptopia ja koskettimistoa lavalle teknareitten päällä lojumaan ja sen jälkeen painetaan vaan pläytä ja ollaan tekevinä jotakin... Ei näin.

Mielummin tekee ne viisut kotona masteroiden ne jossakin ja soittaa ne normaalisti jolloin se tulee halvemmaksikin (kukaan ei tuu kaataa kaljaa läppäris päälle eikä ceedet paina paljon paskaakaan ja niistä on helppo ottaa varmuuskopiot).


Toi on ihan totta, seurasitko tarkkaan mitä se jamppa oli "tekevinään"? Periaattees dj-setti jossa soittaa omia biisejä ja niiden päälle livelinjoja vois periaattees olla ihan kiva ratkasu, mut mitä jos haluut ennakoida jonkin kohdan josta lähtee useempi looppi samanaikasesti päälle ja 100% varmasti taimissa, miten teet sen edes n-määrällä cd soittimia? Oon silti edelleen sitä mieltä, et vaik pohjat ois miten valmiiks miksattu arrangeen, niin niiden päälle voi jammailla erikseen kyhättyjä looppeja ja ihan mitä vaan jos vain viitsii vähän nähdä vaivaa. Eikse oo vähän sama juttu sillon ku tyypillinen *topic*live? Jos on suunnitellu sovituksen valmiiksi sellaiseksi ettei tarvii muutella, niin mitä järkeä on keskittyä sen saman uudestaan rakenteluun sen sijaan et koittas saada jotain uutta kivaa siihen lisää?
Kuulin kans et jossain oli jätkät vetäny liveä valmiiks miksatulla cdlla, pari midikiipparia lavalla ja ainoo mitä jäbät nypläs oli pyhä pioneerin mikseri, se ei oo oikein :/


Live sitäpaitis antaa oivat puitteet soittaa oikeasti suht livenä... Mainio softa mm. jopa pop/rock bandeihin.


Mikä on se nappi, jota pitää painaa ennenku yksikään looppi lähtee sieltä käyntiin? Sori toi on jo semitrolli... ;)

Mahdollisuuksia on monia ja itse arvostan kaikkia joilla on tekemisen ja meiningin maku, mut mua ärsyttää henk.koht itse koko ikäni pianoon satsanneena sellanen asenne, et koskettimien soitto on vaan jotain "pimputtelua". Tuu kuunteleen mun live sitten kun sen aika taas tulee, niin näytän sulle pimputtelua jota muut ei tee.


Kunnioituksella,

Miika

Quote by Luminescent


Toi on ihan totta, seurasitko tarkkaan mitä se jamppa oli "tekevinään"? Periaattees dj-setti jossa soittaa omia biisejä ja niiden päälle livelinjoja vois periaattees olla ihan kiva ratkasu, mut mitä jos haluut ennakoida jonkin kohdan josta lähtee useempi looppi samanaikasesti päälle ja 100% varmasti taimissa, miten teet sen edes n-määrällä cd soittimia? Oon silti edelleen sitä mieltä, et vaik pohjat ois miten valmiiks miksattu arrangeen, niin niiden päälle voi jammailla erikseen kyhättyjä looppeja ja ihan mitä vaan jos vain viitsii vähän nähdä vaivaa. Eikse oo vähän sama juttu sillon ku tyypillinen *topic*live? Jos on suunnitellu sovituksen valmiiksi sellaiseksi ettei tarvii muutella, niin mitä järkeä on keskittyä sen saman uudestaan rakenteluun sen sijaan et koittas saada jotain uutta kivaa siihen lisää?
Kuulin kans et jossain oli jätkät vetäny liveä valmiiks miksatulla cdlla, pari midikiipparia lavalla ja ainoo mitä jäbät nypläs oli pyhä pioneerin mikseri, se ei oo oikein :/



Se oli assannut muutamat filtterit kontrollerin namiskoille joita pyöritti, ja sellaist muuta pientä kikkailua... Mut ei mitään sen suuremppa....

Mut siis periaattees siinä livemooditilas johon on avattu kaikki loopit valmiiks voit fiilistellä ja soitta sitä biisiä IHAN niin kuten sielu sietää ja mikä on fiilis! Et oo riippuvainen valmiista pohjista jotka soi arranges joten näinollen voit fiilistellä hiukan pitemppääki jotakin biisiä tai tarpeen mukaan lyhentää sitä... Edellyttäen toki et omistaa kontrollerin jossa on vitusti potikoit sillä hiirellä koko biisin kontrollointi on vitun vaikea.

Muttajooh, itte liputan edelleenki deejiisettien puolesta johon ripotellaan oma matskua (helppo, nopea, varma, toimii kun soittaa muutaman tunnetunkin biisin jne). Ellet oo joku hyberkova nimi jolla on monia nimikkobiisejä turhaa mennä nyhää kamojen kans minnekkä, aina vaara et jostakin ei kuulu mitään tms säätööö...:)

Jooh, no turhaa lässytystä taas.............:P

Quote by gerry


Mut siis periaattees siinä livemooditilas johon on avattu kaikki loopit valmiiks voit fiilistellä ja soitta sitä biisiä IHAN niin kuten sielu sietää ja mikä on fiilis! Et oo riippuvainen valmiista pohjista jotka soi arranges joten näinollen voit fiilistellä hiukan pitemppääki jotakin biisiä tai tarpeen mukaan lyhentää sitä... Edellyttäen toki et omistaa kontrollerin jossa on vitusti potikoit sillä hiirellä koko biisin kontrollointi on vitun vaikea.


Tämäkin riippuu ihan järjettömän paljon siitä minkä tyylistä matskua vääntää...
Joku trance ei välttämättä ole sieltä, vaikka Live onkin erittäin näppärä ohjelma, helpoimmasta päästä heittää "livenä".
Siis jos puhutaan kiksusta.
Joku proge ehkäpä...

Housea voip jammailla niin paljon kuin sielu sietää.
Muutenkin enemmän luuppipohjainen kama mun mielestä soveltuu parhaiten tämän(kin) ohjelman kanssa livesettien soittamiseen.
Monimutkasia rakenteita ja kaikenmoista yksittäistä & kertaalleen tapahtuvaa ei kyl mun mielestä olis kiva tuolla livemoodissa vääntää...

Liven parhaita puolia on kyllä just toi "livejammailu"...
Saa erittäin kivasti ideoita rakenneltua ja variaatioita kokeiltua...
Kovasti olen kyllä tykänny, hetkeäkään ei o kaduttanu ton osto.
Ohjelman omat efut on kivan kuuloisia, molemmat samplerit o toimivia ja muutenkin käytettävyys pirun hyvä.
Softasynia en kaipaa.
Sample pohjalta on muutenkin totuttu vääntämään.
Ja tähän Live on kyllä omiaan :)

Vielä tarvis tosissaan toista kontrolleria.
Potikat loppuu O2:sesta kesken.
Okei, matkan päällä se on riittävä.
Saa ideat kasaan ja voip reilusti jammailla.
Mutta jos jossakinvaiheessa pienimuotoista "livesessiota" jossakin bileissä/kotibileissä meinaa suorittaa, olis kiva saada käyttöön vielä min 10-20 potikkaa/muuta kontrollinappulaa.
Okei, voihan sitä koneen näppäimistöllä hoitaa osan käskyistä, mutta mutta...

Joo, tuollaisen ylläolevan viritelmän olen kans nähnyt:) Mielestäni aivan vitun näppärä jos heittää musaa myös liveltä....

Mut olen edelleenkin sitä mieltä ettei deejisetin soittaminen livellä ole kauhean miellyttävä... kaipaan ainakin itse pitch bendia sekä yhtä nopea cue pointtien luomista kuten cd soittimis.... Kummallista onkin ettei niitä ominaisuuksia oo jo aikaisemmin liveen laitettu kun sitä kerran kovasti DJ softanakin hybetetaan (?).

Mut ainakin toistaiseksi muitten ku abletonin kans vois olla aika namu käyttää;)

Tässä linkki itse tuotteeseen http://www.xone.co.uk/3d.htm

Ajoin tuon Ableton Live testin. Prossutehot 76%:ssa.
Live 5.02, OSX 10.4.6, iBook G4 1,33GHz

Sen jälkeen asentelin tuon Live 5.2 betan ja kokeilin tulisiko jotain tehonlisäystä. Prossutehot pysyivät samassa 76%:ssa.

Beta-versio vaikuttais olevan vaan viikon toiminnassa.

Tuli kanssa huvikseen kokeiltua tota testiä:

Athlon XP 3000+ @ 2,1GHz, 1GB 333Mhz DDR ja XP SP2: 37%

Kun nyt joskus sais ostettuu Opteronin niin pitää sitten testata uusiks.

Ton testin tein, enää en muista mitä se näytti...
Pitää testailla taas kun pääsee himaan.

Nii joo.
Tossa tuli päivällä taas seurattua Ablettonin omaa foorumia, siellä hypetettiin pienimuotoisesti sitä Pioneerin uutta djm-800 sekoitinta.
Ja varsinkin sen ominaisuuksista sitä että jokaisen liu'un ja nupin saa konfattua midikontrolliksi :)
Voist tietyllätapaa olla kiva laitos, noi livesettiä ajatellen.
Mutta, edelleenkin, se on Pioneer :D
Ja vaihtoehtoja kontolleriksi tolla hinnalla on vaikka mitä.
Mutta, kuinka moni niistä taas toisaalta toimii myös dj sekoittimena?

Live on kyllä tuntunut niin omalta.
Jos vaikka kohtapuoliin sais jotain jakoonkin ;)

Nyt olis Live 5.2 -päivitys ihan virallisesti julki. Lyhyesti:
Intelmäkille: Natiivi supportti, 39 euroa.
Muille: Bugikorjauksia, 0 euroa.

Pitikin asentaa omaan masiinaan samantien.

Quote by Daniel Braun

Voist tietyllätapaa olla kiva laitos, noi livesettiä ajatellen.



nii-in... livesettiä, ei DJ settiä:( Toisaalt kiehtoo ajatus et samal softal voi niin tuottaa, esiinty livenä ja soittaa Dj settejä. Tuskin on hankala duunata joku DJCD soitinta muistuttava moodi (tyylin traktor, virtual DJ tms) jossa toi perinteinen soitto onnistuis näppärästi. Noh, cuepointin saa nytkin paikoille mut pitchia ym. juttuja ei oo...


Toisaalt turhaa itkeä, kunhan eivät lähe keventämään ainakaan musatuotto ominaisuuksia vaan panostavat niihin entistä enemmän niin hyvä tulee!;)

Quote by gerry

Noh, cuepointin saa nytkin paikoille mut pitchia ym. juttuja ei oo...


Mihin muuten tarvii pitchiä jos on engine joka stretchaa biisin automaattisesti tempoon..?

Quote by RA
Quote by gerry

Noh, cuepointin saa nytkin paikoille mut pitchia ym. juttuja ei oo...


Mihin muuten tarvii pitchiä jos on engine joka stretchaa biisin automaattisesti tempoon..?

Gerry ehkäpä kaipaa Liveen enemmän "soittofiilistä" eikä pelkkää automaatiota...
Eihän toi live kyllä mun mielestä sovellu millään lailla perinteisen tyylin dj soitteluun, ei niinku millään, mutta hommaan onkin omat softansa & kontrollerinsa jne jne.

Liveen olen kyllä kovin hyvin päässyt sinuiksi, yllättävän helppo ja monipuolinen softa.
Vaikka tausta onkin enemmän ja vähemmän pelkästään rautapuolen laitteissa ja niillä räpeltelyssä, on toi softa taipunu mun käyttöön erittäin kivasti.
Varsinkin kun tyylini on ollut aina enemmän "kerralla talteen" :)

Quote by Daniel Braun
Eihän toi live kyllä mun mielestä sovellu millään lailla perinteisen tyylin dj soitteluun, ei niinku millään, mutta hommaan onkin omat softansa & kontrollerinsa jne jne.


Nimenomaan. Live on kyllä loistava softa myös dj-työskentelyyn, mutta lähestymistapa on kyllä varsin poikkeava muista dj-softista. Siinä, missä useimmat muut pyrkivät matkimaan perinteistä levyjen soittoa, Livessä homma toimii niin, että työpöydällä on läjä biisejä joita laitetaan soimaan samaan tapaan kuin jamittelisi audioluupeilla biisejä tehdessään.

Ja homman suola on siinä, että biisit ovat valmiiksi laitettu silleen, että biitit ovat kohdallaan, jolloin ei tarvitse tehdä muuta kuin soittaa. Voihan ne biitit toki lennostakin laittaa kohdalleen, jos softan käyttöliittymä on läpeensä selkäytimessä, mutta vähemmällä pääsee kun tekee homman etukäteen, mikä ei ole kovin vaikeaa.

Onko kenelläkään kokemuksia softasta? Kommentoikaapa jos on kommentoitavaa. Toimiiko niin hyvin mitä luvataan?

O