Ableton Live

Back to luomisen tuska O

Tossa joulun alla tuli hankittua Live 5 + Operator -paketti. Alkujaan piti hankkia vaan Live, mutta muutin mieltäni kun huomasin tuon pakettitarjouksen. Hinnaksi tuli 340e, kun päivitin Live Lite 4:stä.

Ableton Live 5.2 Brings Immediate Native Intel-Mac Support and an Additional Speed Increase Arrives in Q3 with Live 6.Linkki

Live on alkanut kiinnostamaan.
Ajatuksissa olis pitkästä aikaa taas väkertää jotakin.
Entinen musantekotausta on pelkästään rautaorientoitunutta.
Samplereilla on tullut paljon leikittyä ja sequt hoidettu aina raudalla sekä analogiroippeet on ollu lähellä sydäntä.
Jos haluamaansa ei o kerralla saanut aikaan, ni laitteet sammuksiin ja joskus taas uudelleen ruuvattu biisiä kasaan miltei alusta-alkaen.

Looppipohjaiseen kilkkeeseen toi Live oletetusti olis omiaan.
Työstötapani on aina ollut "kerralla kuntoon".
Mitään liiallista viilausta en tykkää harrastaa :D

Softiin on ajankansa tullut tutustuttua lähinnä FL:n ja Reasonin kautta.
FL loistava samplejen pyörittelyn takia.
Rummut jne on sillä ollut kiva tehdä.
Rebassa iskee se "rautalook" jotenkin mun makuun.
Mutta toisaalta se juuri vituttaakin kys softassa...

Pitäis latailla toi demo iBook:iin ja testailla millainen toi on käytännössä.
Mutta ennen sitä, kuis hyvin Live sopii ihan oikeesti musiikin tuottamiseenkin?

Quote by Daniel Braun

Mutta ennen sitä, kuis hyvin Live sopii ihan oikeesti musiikin tuottamiseenkin?

Tiedossa on muutama tuottaja, jotka tekevät tällä hetkellä musiikkinsa Livellä:
Airbase, Luke Dzierzek, Filterheadz, Haak, Introvert, Maor Levi (electrot ja teknot).

Lisäksi Progresia on vaihtamassa pian Reasonista Liveen sekä huhutaan, että Airwave tekisi Livellä.

Jukan lisäksi plattaristeista ainakin Gerry on sanonut tekevänsä nykyään Livellä, tosin kaiffari taitaa olla valtion palveluksessa atm.


Ittellä ei oo perusteita verrata Liveä mihinkään sequun, sillä en ole juurkaan muita sequja käyttänyt ja Liveenkin olen suht nyypiö. Mut väittäisin, että Impulsella hakkaa rummut sisään siinä missä Fruityssakin, ellei jopa näppärämmin tuon overdub ominaisuuden myötä.


Muuten, Computer Musicin Ableton Live special issuen saa tilattua hintaan £8 kotiinkuljetettuna. Tota numeroa ei Lehtipisteiden mukaan saa ees tilattua Suomeen. Ton numeron pitäis kolahtaa mun postiluukusta vielä tän viikon aikana.


Edit: voisin kertoo sitten kannattaako toi numero tilata, mutta Liven manuaali (esmes PDF:nä) ja Liven omat tutoriaalit vie kyllä aika pitkälle.

Mulla on käsittääkseni ihan sama iBook-malli kuin sulla, joten voin kertoo, että hyvin toimii :) Liven Demo on muuten vastaava kuin real thing, mutta siinä ei pysty tallentamaan tai exporttaamaan tehtyjä raitoja.

Thx :)
Demo pitää latailla kun pääsee himaan oman omenakoneen pariin.
Tähän tyttöystävän puuceehen en sitä lataa.

Demon jälkeen pitää harkita ostaako tuota itselleen.
Harmittavasti vain budjetti on tooooodella tiukilla :(
Mut inspiraatio olis taas pitkästä aikaa noussut musiikin tekoon.
Hyvä niin...

Tarkoitus olis, kun kahden asunnon väliä kuljen, saada kasaan suht kompakti paketti väkertää musiikkia.
Eli joku näppärä pieni parin oktaavin kiippari kontollipotikoilla + iBook.
Joten, ongelmana onkin ollut tuo softa.
Sampleja kun on tottunut pyörittelemään ja muutenkin looppipohjalta mennään enemmänkin tässä mun "tyylissä" niin ei viittis ryhtyä nysväämään ikuisuutta raskaimilla softilla.

Ja tietyst livepuoli nimensä mukaisesti Livessä houkuttaa :)

Quote by Daniel Braun
Tarkoitus olis, kun kahden asunnon väliä kuljen, saada kasaan suht kompakti paketti väkertää musiikkia.
Eli joku näppärä pieni parin oktaavin kiippari kontollipotikoilla + iBook.

Mobiilistudio-threadissa tätä ongelmaa on pohdittu. Lisäksi huokeista midi-kiippareista on ollut puhetta.

Kannattaa tsekata M-Audion sivuilta myös Ableton Live Focus -osio, siellä on kaikkea mielenkiintoista nippelitietoa jne.

Lähestulkoon kaikkiin M-Audion rautoihin sisältyy myös Live Lite 4 softa, jonka voi sitten upgreidata toimivaan femmaan jokseenkin näppärästi ja edullisesti. Tosin toi Live 4 pitäis olla jo ihan itsessään näppärä peli.


Quote by Daniel Braun

Joten, ongelmana onkin ollut tuo softa.
Sampleja kun on tottunut pyörittelemään ja muutenkin looppipohjalta mennään enemmänkin tässä mun "tyylissä" niin ei viittis ryhtyä nysväämään ikuisuutta raskaimilla softilla.

Tsekkaa toi Trigger Finger. Jos et välttämättä niitä koskettimia kaipaa, niin siinä vois olla ihan näpsäkkä pikku kontrolleri liveilyyn ja samplejen triggerointiin.

Kuis paljon toi Lite versio eroaa "isoveljestään"?

Mieluummin ottaisin kyllä jonkun pienen kiipparin kaveriksi.
Tietysti, rumpuja syöttää noilla padeilla mukavammin, mutta noita on tullut ajankanssa vähän liikaakin taottua ja kiroiltua.
Mutta, kiitos vinkistä ;)

Tänää iltasella pääsen himaan joten pakko tsekata toi demo.
Jos se pelaa niinkuin pitää ja istuu mun tarkoituksiin, on se kyllä hankittava :)

Quote by Daniel Braun
Kuis paljon toi Lite versio eroaa "isoveljestään"?

Taitaa Båssanova olla oikea kaveri vastaamaan tohon.

Quote by Daniel Braun
Mieluummin ottaisin kyllä jonkun pienen kiipparin kaveriksi.
Tietysti, rumpuja syöttää noilla padeilla mukavammin, mutta noita on tullut ajankanssa vähän liikaakin taottua ja kiroiltua.
Jos se pelaa niinkuin pitää ja istuu mun tarkoituksiin, on se kyllä hankittava :)

All-in-one.

Mukana tulee toi Lite 4 jonka upgreidaa täydeksi femmaksi 249 eurolla. Koko tälli siis alle viiden sadan :eek:

Quote by Daniel Braun
Live on alkanut kiinnostamaan.
Ajatuksissa olis pitkästä aikaa taas väkertää jotakin.
Entinen musantekotausta on pelkästään rautaorientoitunutta.
Samplereilla on tullut paljon leikittyä ja sequt hoidettu aina raudalla sekä analogiroippeet on ollu lähellä sydäntä.
Jos haluamaansa ei o kerralla saanut aikaan, ni laitteet sammuksiin ja joskus taas uudelleen ruuvattu biisiä kasaan miltei alusta-alkaen.

Looppipohjaiseen kilkkeeseen toi Live oletetusti olis omiaan.
Työstötapani on aina ollut "kerralla kuntoon".
Mitään liiallista viilausta en tykkää harrastaa :D

Softiin on ajankansa tullut tutustuttua lähinnä FL:n ja Reasonin kautta.
FL loistava samplejen pyörittelyn takia.
Rummut jne on sillä ollut kiva tehdä.
Rebassa iskee se "rautalook" jotenkin mun makuun.
Mutta toisaalta se juuri vituttaakin kys softassa...

Pitäis latailla toi demo iBook:iin ja testailla millainen toi on käytännössä.
Mutta ennen sitä, kuis hyvin Live sopii ihan oikeesti musiikin tuottamiseenkin?


Neloseen asti rakastin, nykyään enää diggailen. ;) Nelkkuun asti kaikki toimi moitteettomasti. Vitosen kanssa on ollu kaikennäköstä pientä säätöä. Efut tekee kanavalle delayta ja sitte pitää kikkailla delay compensationin kanssa. Freezaus on tosiaankin kirjaimellinen, kauheesti säätöä ei pysty sen jälkeen harrastamaan. Tuotannossa itse käytän muuta, mutta liveen ableton on silti ehdoton ykkönen. (Ja mielestäni vieläpä se nelosversio.) Intuitiivisuudessa ns isot softat ei kyllä pärjää, että livellä heittää biisiin lennosta kasaan parhaiten. Eli vaikuttaa juurikin teikäläisen softalta. :) Jos koneessa vaan riittää puhtia niin ei tarvi freezailunkaan kanssa leikkiä. Ja onneksi ne liven omat koneet on kuitenkin laadukkaita.

Toi Axiom.. :laugh: Painotettu minikiippari. Kaikkea sitä näkee. Mikäpäs siinä, ohan siinä 'endless' nupit mitkä on aina kivat. Kuvassa näytti ainaki kyllä vähän möhkäleeltä. Ite oon miettiny tuommosta reppusetuppia:

http://www.roland.fi/New%20Pages/news/NAMM2004/PCR-1.htm
http://www.behringer.com/BCR2000/index.cfm?lang=ENG

PCR on tosi ohkanen ja söpö (ja sopii meikäläisen kukkarolle).

Toi Axiom olis jotenkin niin mulle tehty, plussana kyllä noi paditkin.
Koko vaan taitaa olla suht möhkö... :(

Edelleenkin kiinnostais tietää kuinka paljon toi Lite eroaa isoveljestään.
Mitä siinä konkreettisesti on eroa?
Jos sillä vaikka alkuun pääsis ja softan kanssa tutuksi.

Öööh... :sad:
Voiko olla totta että Live hörppää oikeesti noin paljon tehoja?
Kone alla siis iBook g4 1.2GHz.
768Mt muistia...

Ja padi höystettynä revebillä, delaylla ja eq:lla vetää koneen kyykkyyn?
Tai siis siellä oikeessa kulmassa se prosenttipalkki keikkuu komeesti 60% toisellapuolella...
Perkele.
Eihän Reason 3.0:kaan noin paljoa syö... :(
Ja vaikka olis käytössä miljuuna sen omaa efua jne jne jne.

Edit: noo.
Olihan tossa taustalla auki kaikenmoista mujua.
mm. safari, messenger, skype, iCal, Osoitekirja, iTunes jne jne aktiivisena.
Mutta tosin ei mikään varsinaisesti "käytössä".
Mutta silti.
En mä nyt ihan tuota odottanut :(

Quote by Daniel Braun
Öööh... :sad:
Voiko olla totta että Live hörppää oikeesti noin paljon tehoja?
Kone alla siis iBook g4 1.2GHz.
768Mt muistia...

Ja padi höystettynä revebillä, delaylla ja eq:lla vetää koneen kyykkyyn?
Tai siis siellä oikeessa kulmassa se prosenttipalkki keikkuu komeesti 60% toisellapuolella...
Perkele.
Eihän Reason 3.0:kaan noin paljoa syö... :(
Ja vaikka olis käytössä miljuuna sen omaa efua jne jne jne.

Edit: noo.
Olihan tossa taustalla auki kaikenmoista mujua.
mm. safari, messenger, skype, iCal, Osoitekirja, iTunes jne jne aktiivisena.
Mutta tosin ei mikään varsinaisesti "käytössä".
Mutta silti.
En mä nyt ihan tuota odottanut :(


Kamu totesi saman ibookilla. Suht köykäsellä wanhalla PC:llä kasattu setti ei pyöriny sitten millään ibookissa. Piti kuulemma kasata autossa matkalla keikkapaikalle uusi setti... :) Kovolta siis lueskeli kiltisti loopit, mutta efujen ja synien kanssa tulikin sitten ongelmia.

PS. Reason on kevyt.

edit: Tiä sitten onko "vika" livessä, ibookissa, bill gatesissa, kansainvälisessä terrorismissa vai missä, kun en oo nuihin omppukoneisiin oikeen kajonnut.

Jeps.
Reason on kevyt.
Mutta kun tämä rakkine jaksoi vaivatta pyörittää testimielessä tehtyä raitaa jossa oli about reilu parikyt kaikua, useita kompuroita, delayt melkein joka linjassa jne jne jne.
Ja mitään ongelmaa ei ollut.
Mutta jotenkin vaan toi sai koneen suht kyykkyyn.

Demobiisi rullas about 30-40% luokassa.
Ja omat rävellykset (eli mä en vaan osaa käyttää) hörppäs sen 60% :(

RTM!

Manuskassakin kerrotaa, että joissain välissä kannattaisi resamplata midiraidat sun muut synat. Audio pyörii kyl kivasti, ja jos on eektejä rankalla kädellä, niin sitä paremmalla syyllä kannatta samplata se talteen.

Tsekkaa Luke Dzierzekin Ableton vinkit. Ja sitten manuska nokan alle. :)

Quote by Loopy
Quote by Daniel Braun
Kuis paljon toi Lite versio eroaa "isoveljestään"?

Taitaa Båssanova olla oikea kaveri vastaamaan tohon.


Litessä on rajoitettu efektit muistaakseni kahteen, samoin audio- ja MIDI-raidat oli rajoitettu muistaakseni neljään. No hyvin silläkin pääsi alkuun ja tuli opittua softa, mutta rajoitukset tulee aika nopeesti vastaan, jos haluaa vähänkin monimutkaisempia raitoja tehdä.

Suosittelen Danielille kanssa jonkun esim. M-Audion tuotteen ostamista, minkä mukana Lite tulee ja päivittää siitä full-versioon. Tai sit tsekkaa ne bundle-paketit Abletonin sivuilta.

PS. Ei kukaan sattumalta tietäisi ratkaisua pikku ongelmaani. Nauhottaessani midi-nuotteja tulee aika paljon ns. haamunuotteja. Mistä toi voi johtua? Käytössä Ableton Live 5, M-Audio Firewire 410 ja Oxygen 8

Pykii kyllä niin pahasti että pakko harkita jotain muuta.
Yksinkertaisesti vaan ei koneen puhti riitä.
Kumma juttu.
Tosin, noita ulkomaalaisia foorumeita lukiessa tuli vastaan montakin juttua siitä miten macit ei potki Liven kanssa ihan täysillä...
Jotai ongelmia kait ollu...

Raitoja jäädyttäminen tietyst helpottaa.
Ja varmaankin se että samplais valmiita juttuja.
Mutta.
Kuitenkin pelaa ihan sujuvasti pelkkiä sampleja pyöritellessä.
Efut vaan syö niin hemmetisti puhtia.

Quote by Daniel Braun
Tosin, noita ulkomaalaisia foorumeita lukiessa tuli vastaan montakin juttua siitä miten macit ei potki Liven kanssa ihan täysillä... Efut vaan syö niin hemmetisti puhtia.

Linkkaa...

Mulla ei oo mennyt tehot jonnekin 60% tietamille kuin vasta monen softasynan kanssa, siis midina pyorittaessa.

Ja muistiahan mulla on iBookissa vain vakio 512.


(sori skandien puute, muokkaan jahka paasen omalle koneelle)

Quote by Loopy

Jukan lisäksi plattaristeista ainakin Gerry on sanonut tekevänsä nykyään Livellä, tosin kaiffari taitaa olla valtion palveluksessa atm.



Joop, myin Cubaseni pois jokunen aika sitten enkä oo katunu tippaakaan. Toki hiukan vituttaa kun entisiin Cubasebiiseihin en pääse käsiiksi enää kirveelläkään... Mut sanon et vaihto kannatti, en oo saanu Liveä kaatumaan kertaakaan! Windoosa on kyl muutamaan otteeseen taustal kaatunut mut live jääny pyörii;)

Eli vakaus, se on mielestäni hyvin tärkeä, Cubasen kans ilmeni ongelmia varsinkin CPU mittarin ollessa punaisella jolloin se kaatui herkästi. Livessä moista ei ole.


5.02 myöden siitä on tullu täysverinen sequ jossa myös yksityiskohtien tweekkailu onnistu hemmetin nopeasti ja tehokkaasti (automaatiot näkyvät samantien eikä niitä tarvii kalastaa kuten cubases).

Myös efektit ovat kattavat sekä hyvin monipuoliset. Korostan sanaa MONIPUOLISET;) Voit 5 sekunnis otta delayn ja ruuvata taajuudet jotka haluat ajaa delayn läpi sekä lätkäisemäl pari muutakin efektia tietyil asetuksil jotka tallennat yhtenäiseksi presetiksi. Eikä myöskään unohdeta täydellistä ohjattavuutta... Mikäli omistat kontrollerin voit MINKÄ tahansa namiskan ohjelmoidaa ohjaamaan tiettyä potikkaa.

Ainut murisemisen aihe on ehkä toi hardiksen kontrollointi. Saisivat duunata samalaiset templatet hardiksella kuin logicis ja cubases on. Toistaiseksi se on hoitettava perus midi cc arvoil, eli bankki ja presetti. Mut ei kuitenkaan mikään ylivoimainen tehtävä.

Myös olen lukennu joiltakin foorumeilt et Live pyörii raskaammin mäkeis... Tosin tiedot ovat olleet ristiriitaisia eikä niistä kokemusta ole joten en osaa niihin sanoa sen tarkemmin... Peecees toimii ainakin moittetta, ja freezaus todellakin toimii nopeesti (tosin kuten cubases jossa se kesti ikuisuuden).

Mut jos on kysyttävä voin parhaani mukaan yrittää vastata... Tosin hiukan työllistetty nykyään oon;)

Loopy-> Siis linkkaa efektit?
Toki toki, mutta kaikissa tilanteissa sitä ei voi tehdä :(

Vai tarkoititko linkkiä keskusteluihin? :confused:

Pirun näppärä softa.
Jos ajaa lyhyitä looppeja ilman pahempia efutteluja.
Jos efuja tarvii ni freezaa taikka samplaa uudelleen.
Yllättävän nopeesti oppii perusjutut.
Vaikka pahemmin en o softalla duunannu mitään, ni silti toi on suht kätevän ja helpon oloionen.

Mutta mutta...
Lopulta tahmaa aivan liikaa.
Siitäkin paljon voi olla kii siitä että kys softa ei o vielä hirveen hyvin hallussa.
Ehkä pittää räpläillä vähän enemmän ja katsoa mitä saa aikaan.
Vois kyllä jonkun usb liitäntäisen midikontollerin M-audiolta ostaa ja Lite version kanssa vielä tsekkailla.
PC:hen en takaisin vaihda! ;)

Sen verran näppärä toi kyl on että vielä en halua luovuttaa.
Mutta, tän demon jälkeen ainakin suoraan ton femman osto saa jäädä hetkeksi.
Jos demon & mahdollisesti Live lite 4:sella räpeltäis ja opettelis.
Ja katsois taipuuko omenakone loppupeleissä tuon softan alla.

Onko kenelläkään kokemuksia softasta? Kommentoikaapa jos on kommentoitavaa. Toimiiko niin hyvin mitä luvataan?

O