parhaat laitteet

Back to luomisen tuska O

Originally posted by a:
mika on paras kayttamanne laite, mista syysta ja mihin se pystyy ylipaataan? en tahtoisi rajoittaa tata pelkkiin syntetisaattoreihin, joten jos jonkun rakkain leikkikalu on vaikkapa quadraverb gt tahi mummon kaapista loydetty 60-luvun putkikompressori, antaa tulla.


Mulla parhaat kokemukset _koskaan_ eli ikinä mistään musavehkeestä liittyvä -pääosin- tähän syntikkaan (kun sai mainita vain yhden ).

Supernova (Os 4.1)


-Samalla vehkeellä voin halutessa tehdä melkein minkä vaan soittimen. Leadit ja Stringit, munakkaan basarin ( ei tosin pärjää 909:lle) + muita rumpuja tai kunnon tuhdin analogibasson sekä esim. Cygnus-X tyyppisiä Trance-metallisoundirevityksiä.

-Mulla on LFO, Filtteri ja Envelope fetissi... ...tää laite kattaa mun fetissin, kun kaikki voi synkata melkein mihin vaan takaperin ja toistensa läpi .
-Sopii mulle, kun tykkään tehdä soittimet "from scratch" ja muutenkin mallinnus on hauskaa ajanvietettä.


Tiivistys:
Laite kasvaa oikeasti käytettäessä.
Mallintajan unelma.
Hyvät soittimet myös valmiiksi ja tarpeeksi User-paikkoja niille ketkä jaksaa tehdä itse soittimet.

[ 05 September 2001: Message edited by: 029 ]

Rolandin JP8080. Perusteluina voisin käyttää 029:n kommentteja suurimmalta osin, mutta lisäisin siihen vielä laitteen todella "distinktiivisen" (ei hajuakaan tarkoittaako tuo mitään ) soundin. Laite siis kuulostaa omaperäiseltä ja hyvältä joka suhteessa, on toimintavarma ja erittäin laadukas kokonaisuus.

Kunniamaininnan antaisin vielä meikäläisten nykyisen studion miksauskonsolille, vehje on tilaustyönä tehty uniikkikappale (vuodelta puu ja keppi, kokoa on aivan naurettavan paljon kanavien lukumäärään verrattuna eikä kaikki ominaisuudet toimi enää) mutta soundi on todella miellyttävä (analoginen) ja viisialueinen EQ aivan loistava.
Käsittääkseni Illusion Rake on omistanut sen aikoinaan...

[ 05 September 2001: Message edited by: triip ]

Liikaa 'parhaita' laitteita joten joutuu lajittelemaan:

Kompressori:
TLAudio C-1. Se on siinä! Toimii niin masterissa kuin rumpuryhmissä, kaikki mitä ton läpi laittaa vaan soundaa paremmalle. Ja se on sininen!

Eq:
SPL Qure on niiiiin hyvä soundinen eq ettei sitä meinaa kehtaa edes käyttää! Sillä pystyy tekemään kirurgin tarkkkaa korjailua tai vapaamuotoista soundin 'läskittämistä' Rok!

Efekti:
Roland RE-501 Chorus Echo Analogi chorus, Tape delay ja Jousikaiku samassa paketissa. Hifi soundinen Lofi efekti ; ) Kun efektin kaikki parametrejä voi ruuvata livenä niin tarviiko siitä enää muuta sanoa.

Syntikka:
Tää on paha. Jos Kovasta Kolmikosta Sh-101, Juno-106 & EDP Wasp, pitää valita paras niin kyllä se on Roland SH-101. Se on luotettava työjuhta joka on ollut lähes poikkeuksetta jokaisessa tekemässäni biisissä vuodesta -95. Hyvät bassot ja happo narinat. Erityinen plussa tulee punaisesta väristä ja sisäisestä midityksestä.

Erikoisuus:
Pearl SY-1 Syncussion Kaksikanavainen rumpusyna josta lähtee friikeimmät rumpusoundit joita olen kuullut. Mukana tuli 'bongorumpu' päditriggerit joten instant live meininki on taattu, laite joka saa aina hymyilemään

[ 05 September 2001: Message edited by: R24 ]

Clavia Nord Modular.

Ihan ikioma legolaatikko, johon ei voi kyllästyä. Lähtee kaikki normaalit ja epänormaalit rahinat, beissit, liidit, perkussiot, kaikki. Kun sisäinen struktuuri on vapaasti ohjelmoitavissa, aikaan saa kaikkea tosi hullua.

Pakko tuoda omat favet esiin, niitä on neljä. Kuvitelkaa yhtenä laitteena, mut itselläni ne on samalla viivalla :)

Roland Juno-106

Tänäkin päivänä fätein bassline, jolle pystyy tekemään aika hoocee juttuja. Perussaundeista löytyy myös hoover-revitykset yms. Midikontrolli on aika vaisu, mut kaikkea ei voi saada. Tästä ei luovuta ikinä.

Roland JD-800

"Laiva", jonka on meinannut myydä jo monta kertaa, kun samalla rahalla sais vaikka mitä. Onneks en olekaan luopunut. Varmaan hoocein laite experimentaalisiin ambient -juttuihin ja padeihin yms. kiitos muutaman ylimääräisen funktion.

Kawai K-5000R

Osa nauraa nyt. Mut Additive Synhesis tekee saundille todella uniikkeja juttuja, innovatiivisuusfriikin märkä päiväuni. TJEU Platinum -kokoelman biisin pannaavat korinasaundit.

Clavia Nord Lead 2

Clavia rokkaa lavalla ja puutarhassa. ERITTÄIN möreät bassot, hulluja tekeviä potikoita, sekä muuta kivaa. Lead 3:een säästellessä :D *morph* *morph*

heei,

ei saa mainita kuin yhden arvatkaa kestikö mulla aikaa kun karsin kaikista laitteista ton Supernovan

kannetaan sitten omakin korsi kekoon. aikojen saatossa taskuun on juurtunut parikin kappaletta ikisuosikkeja, ja koska kukaan ei noudata periaatetta "paras laite", en noudata sita minakaan .) hybridifriikit antanevat anteeksi sen, etten oikein pida digitaalikopioista, kun aitoa tavaraakin on saatavilla .)

huomatkaa myos, etten omista kaikkia mainittuja laitteita, vaikka kenties aikanaan olen ne omistanutkin / paassyt niilla leikkimaan.

roland juno-60

pesee midilla alistetun juno "kompromissi" 106:n ominaisuudet mennen tullen (sori kooma .) ja on sarjan lihavin ja muhevin syntetisaattori. yhta orgastisen meluisaa chorusta ei taida loytya mistaan kilpailijasta, ja se onkin eras mieliominaisuuksistani laitteessa. kentonin midi/input-modifikaatiolla varustettuna laite on syntetisaattorien aatelia.

roland mks-80 super jupiter

tamakin vaatii mielellaan rinnalleen mpg-80-kontrolleria, mutta on tuon lisalaitteen kanssa tuikitarkea tyokalu monelle oikeaa analogimoduulia kaipaavalle. tonneittain editointiominaisuuksia ja 16 oskillaattoria, kylla kelpaa. mks-80 heivattuna juno-60:n choruksen lapi on jotain, mika pitaa kuulla omin korvin, koska sita ei voi sanoin kuvailla :) tata voisi pitaa lempivalintana esim. livekeikkojen tyojuhdaksi, eika sen rahtaaminen rakkimallina ole laheskaan niin vaivalloista kuin perus jupiter/alpha-keyboardien.

sherman quad modular filter

sherman filterbank + sherman filterbank + sherman filterbank + sherman filterbank. toimii :)

tascam tsr-8 1/2" kelanauhuri

tama malli nyt ei ole paras laatuaan ja joudun myontamaan tata nykya itsekin alistuneeni kovalevyaanitykselle, mutta kylla aito, lammin analoginen aani vaatii tallennusmuodokseen lampiman, analogisen ja hienostuneen median. itse preferoin kenties otarin tascamin ylapuolelle laitteen persoonallisuudessa ja saturaation vivahteikkuudessa, mutta tokikin lahes mika tahansa kelanauhuri on aina varma valinta.

.a

Okei, jos muut saa laittaa enemmän kuin yhden, niin laitetaan pari muutakin rakasta laitetta:

Roland Tb-303: Tarvitseeko edes kertoa. En ole omaa saanut hyppysiini, enkä varmasti suostuisi maksamaan siitä pyydettyjä hintoja. Silti, SILTI siinä on se jokin. Eihän sitä voi dissata sen jälkeen, kun on kerrankin päässyt sitä ruuvaamaan. Jos 303:n matkiminen on jonkinlainen referenssi synamaailmassa, niin pakkohan tuon on olla jotain ihan mahtavaa, kuten onkin.

Roland Juno-60: Ton vehkeen hi-passia ei mun mielestä voita mikään ja koko vehkeen lämmin saundi saa mutkin lämpenemään. Kuitenkin nykyaikakautena melkein emuloitavissa, joten laitteena epäkäytännöllinen, kuten muutkin ikäisensä synteesivehkeet. Ja se chorus, kuten sanottu, on ihan pistämätön. En ole omistanut moista vehjettä, mutta kaverin luona on tullut härpyteltyä ja jälkimidityskin on ihan mukava lisä

Yamaha A4000: Uskollinen työjuhta, jota en varmaan enää osaisi vaihtaa pois. Käyttöliittymä on pikkuisen sekava, levynkäsittely on hidas, jotkin efektit vähän pahvisia ja digitaalisia. Mutta kaikki toimii jotenkin niin innovatiivisuuden puolesta, että tulee tuotakin ruuvailtua ihan huvikseen. Akai ei pääse mun mielestä edes lähelle, joku voi tietysti olla toista mieltä ihan vapaasti. TyöKalu Numero Yksi.

Originally posted by a:

roland juno-60

pesee midilla alistetun juno "kompromissi" 106:n ominaisuudet mennen tullen (sori kooma .) ja on sarjan lihavin ja muhevin syntetisaattori. yhta orgastisen meluisaa chorusta ei taida loytya mistaan kilpailijasta, ja se onkin eras mieliominaisuuksistani laitteessa. kentonin midi/input-modifikaatiolla varustettuna laite on syntetisaattorien aatelia.
.a


Mä lähden koska vaan sun kans Juno -battleen lavalle :D Mut nyt lähtee futis...

Originally posted by a:
tama malli nyt ei ole paras laatuaan ja joudun myontamaan tata nykya itsekin alistuneeni kovalevyaanitykselle, mutta kylla aito, lammin analoginen aani vaatii tallennusmuodokseen lampiman, analogisen ja hienostuneen median. itse preferoin kenties otarin tascamin ylapuolelle laitteen persoonallisuudessa ja saturaation vivahteikkuudessa, mutta tokikin lahes mika tahansa kelanauhuri on aina varma valinta.

.a


ootko (tai onko kukaan muu) päässyt testaamaan Cubase VST:n Truetape-teknologiaa?

käsittääkseni ottaa saundin täydellisesti lämpimänä analogisena vaikka onkin digitaalinen - tän jutun ei pitäis olla edes ankka, mut onko kellään kokemusta?

Originally posted by Coma:

Roland Juno-106

Tänäkin päivänä fätein bassline, jolle pystyy tekemään aika hoocee juttuja. Perussaundeista löytyy myös hoover-revitykset yms. Midikontrolli on aika vaisu, mut kaikkea ei voi saada. Tästä ei luovuta ikinä.



Samaa mieltä. Tuota laitetta rakastaa ikuisesti, vaikka se
joka itelläni välillä on lainassa, on nupit osittain jo poikki =)
Loistavat bassot tolla saa aikaan.

Muita vermeitä joita on käsissä ollut:

Ensoniq ASR-10: ton efektiprossu on sitä tasoa, ettei tuota
voi myydä pois ellei joku aseella uhaten halua

Yamaha CS6X: wavetable-synista paras jota olen käyttänyt, todella paljon muokkausmahdollisuuksia ja loistavat pad-soundit!

Roland JP-8000: analogimallintavista lempparini (en ole Supernovaa vielä saanut käsiini). Nuppeja helvetisti, loistavat lämpöiset soundit

Kaverilla on yks vanha sähköurku, jossa oli puiset soundit ja pedaalit, 2 rivistöä koskettimia, bassopedaalit, sai sydämeni syttymään, sai aika raakaa soundia, kun potikat olivat hapettuneet =)

ootko (tai onko kukaan muu) päässyt testaamaan Cubase VST:n Truetape-teknologiaa? käsittääkseni ottaa saundin täydellisesti lämpimänä analogisena vaikka onkin digitaalinen - tän jutun ei pitäis olla edes ankka, mut onko kellään kokemusta?


hm? ei muuten ole. sinallaanhan cubase voisi paastakin lahelle autenttista aana nyt, kun on siirtynyt 32-bittiseen aanenmuokkaukseen. itse "emuloin" saturaatiota tarkoin valikoiduilla directx-plugeilla ja kaytan tata nykya wavelabia, kun parisin kayttoliittyma ei vain loppujen lopuksi tuntunut yhta mukavalta. ja sen ohella wavelab toimii saumattomasti yhteen cubasen kanssa (tunnen logic audion ansiot, kayttakaa rauhassa, mina en kayta :)

tama nyt on hiukan mutu-tunnetta, mutta kovalevyaanityksessa aanen vivahteikkuus ei mielestani ylla kelanauhurin tasolle, ja tama kuuluu viela cd:lle asti downgradettuna. toisaalta minahan en mitaan mistaan tieda, ja rakastan kohisevia ja aanialueeltaan tasapaksuja c-kasetteja, seka rupuista dolby nr:aa edelleen.

noudatetaan nyt topicin teemaa ja valitaan se yksi ainoa fave laite, jota ilman mikaan ei onnistu: shermanin filtteripankkisarja. en usko edes menevani liian pitkalle kehuessani shermania maailman edistyneimmaksi filtteripaatteeksi. virtuaalianalogiset vermeet saat sen avulla kuulostamaan autenttisen analogisilta ja sen aanenmuokkauskyvyt ovat lahes rajattomat. kutsukaa vain fundamentalistiksi, mutta jos syntetisaattoriketjussa ei kayteta filterbankia, mina kieltaydyn koskemasta laitteistoon. taman ohella 24db filter slope on kaksinkertainen verrattuna esim. tuohon kuuluisaan tb-303:een, ja nuppeja on yksinkertaisesti uskomattoman herkullista vaannella.

filterbank onkin tweakkaajan unelma, minun unelmastudioni koostuisi rupuisen kolkin sijaan future retro 777:sta ja filterbankista. yhdistelman hinta on suurinpiirtein sama kuin hopealaatikolla, mutta kayttomahdollisuuksien ja tweakattavien osa-alueiden maara on moninkertainen siihen verrattuna. samaten filterbank kattaa hertsialueet fyysisesta 0:sta 30000:een, ja jos viela loydat itsellesi qmf:n, on sen filter slope aarimmillaan hulppeat 96db - 8 kertaa kolkin vastaava. filterbankin hankittuasi et periaatteessa tarvitse mitaan muuta kuin siniaaltoa ja white noisea tuottavan yksikon, laite voi hoitaa envelopesta lahtien loput. ja tokikin kaiken taysin analogisesti, ettei aanen vivahteikkuus mene pilalle :)

.a

edit: mehustelua! mehustelua!

[ 06 September 2001: Message edited by: a ]

keksipäs arksisetä hyvän topikin... noo täs tulee.

kolkki (siis roland tb-303)
jos joku ei tiedä mikä verme on kyseessä, niin saa hypätä kaivoon! ehdottomasti paaljon säröä ja chorusta/reverbiä päälle. ja ei mitää klooneja! se originaalin sekkari on oikeaoppisen "aceed-soundin" ehto.

ysinollaysi. (tr-909)
joo! ei muita rumpuja oo! ja se sekkari... enpä kerro enempää! ei oo imo onnistuneesti 909-sekkaria mihinkään uuteen rumpukoneeseen, tms. kopioitu! fakin' shame!

roland juno-60
on muuten niin herkku filsut tossa että. paremmat ku 106-ssa (imo!) ja tosi suttunen chorus. _vähän_ harmittaa kun myin omani. siin oli viel midi-interface! noo jäi sentään levyllinen herkkusämplejä muistoks... *weep*

roland alpha-juno/mks50
hoovertime!!!! mm. joey beltramin ja prodigyn käyttämä ainoa oikea hooverimylly.

roland sh101/mc202
kivat perusnatinat. filtteri imo vähän lattee, mut huippu vco! 202:n sekkari kans "kiva".

yamaha tx-81z
4op FM-syna. tästä saa tarpeeks vääntämällä niiiin tiukkaa HH-bassosoundia että!
tuskallinen ohjelmoida, eikä muuten erikoinen, mut ne bassot... my "secret weapon"

oberheim xpander
maailman paras aito ana-digi-hybridi. (ei siis mitää virzuaalipelleilyä!) modulointimahdollisuudet ja ohjelmoitavuus on ton ajan vehkeeks uskomattomat. ja se 12-mode filtteri! huuuuhuh!

roland d-50
emmä tiiä. mä vaan tykkään ton vehkeen saundista. aah mitä padeja, yms. vaik aika basic s+s peli loppupeleissä.

jupiter-8 (tai mks80)
jokapaikan analogi. toodella fätti! kuullostaa aina hyvältä. midi puuttuu tosin jp-8:sta

akai s1000
joo sampleri. mutta tää oli vuosia aikaansa edellä...

akai mpc-2000
tollasen haluun! sekkari on paras hw-sekkari jota olen käyttänyt.

olisi noita kasapäin lisääkin hienoja konehia... ei ny tuu mieleen. vähän antiikkipainotteinen ja ennalta arvattava lista, mut analog rllzz! uudemmista virtuaalisynista vaikka mikromodulaaria, nordliidiä, supernovaa, jp8000/8080:aa vois suositella.

signaaliprossuja, efektejä, yms. en jaksa lähtee kommentoimaan... noo... afx-exciter. uusin versio... ja laitetaan ny sit viel se sherman-philtabankki arxin mielix. on se kingi!

Kolkki. Millään muulla ei ole mitään väliä.
Ja älkää kerettiläiset yrittäkökään ehdottaa, että sen voi korvata jollain rebirthillä.

Originally posted by ioni:
Kolkki. Millään muulla ei ole mitään väliä.
Ja älkää kerettiläiset yrittäkökään ehdottaa, että sen voi korvata jollain rebirthillä.


Joo, 7000mk yhdestä paskasta soundista on aika paljon
rahaa.

Ainii olikos niitä valmistettu vain 30000 kpl?
Ei edes riitä jokaiselle.. prkl

Kytkentäkaavion tietty löytää netistä.. osaluettelo ois
poikaa, ni rakentaisin itse 303:n...

[ 21 September 2001: Message edited by: CosmicMan ]

Ja älkää kerettiläiset yrittäkökään ehdottaa, että sen voi korvata jollain rebirthillä.


Aamen! hiirellä tökkiminen ja tweekkailu on tääysin eri asioita. *tekee ristinmerkin*


Kytkentäkaavion tietty löytää netistä.. osaluettelo ois
poikaa, ni rakentaisin itse 303:n...


ööhh.. mulla on itseasiassa tollanen projekti vireillä...
analoginen synaosio on jo valmiina piirilevyllä. digitaalinen sekkariosio vielä työn alla.

ei vaan tahdo nykyään löytyä aikaa tota rakennella...

ton synaosan piirilevyn tilasin jostain netistä (en ny muista mistä. joku englantilainen hemmo)... komponentit ostin itse. (jotkut komponentit erittäin vaikeita löytää, mutta korvattavissa...)

digitaalipuoli (sisäinen sekvensseri) on itse suunniteltu pic-pohjainen sydeemi. softaa pitäs viel hioo tohon...

vähän ikuisuusprojekti toi mulla, mut joku kaunis päivä mulla on "maailman täydellisin kolkki-klooni"

------------
keep on tweekin'

Ehdottomasti paras työkalu miksaamiseen, mästeröintiin,
raiturointiin, efektointiin, sekvenssointiin, sämpläämiseen
ja irccaamiseen on Tietokone. Sillä tekee mitä vaan
sopivilla softilla.

Aliarvostettu työkalu tietenkin ns. aitojen konemuusikoit-
ten piireissä, ainakin livekäytössä tökerö ja virhealtis,
mutta kaikinpuolin ehdoton väline, jonka avulla onnistuu myös musiikin jakelu ja tallentaminen CD-R:lle sekä
kansien suunnittelu =)

(Näytä syna joka uppaa biisit nettiin, niin olet voittanut
ruusukimpun =)

Originally posted by xpander:
ton synaosan piirilevyn tilasin jostain netistä (en ny muista mistä. joku englantilainen hemmo)... komponentit ostin itse. (jotkut komponentit erittäin vaikeita löytää, mutta korvattavissa...)


Tuotanoin. Saatko mulle mistään tota komponenttilistaa?
Varsinkin noi korvattavat komponentit.
Päättötyönä tb-303 ois aika magee toteuttaa ja vois
saada opettajilta hieman rispektiäkin

Originally posted by CosmicMan:
Joo, 7000mk yhdestä paskasta soundista on aika paljon
rahaa.


Aivan sama. jos on sitä rahaa, onko sen niin väliä?

Originally posted by CosmicMan:

Ainii olikos niitä valmistettu vain 30000 kpl?
Ei edes riitä jokaiselle.. prkl


Jep, ei niitä enää 30 000 kappaletta jäljellä ole...

Originally posted by CosmicMan:

Kytkentäkaavion tietty löytää netistä.. osaluettelo ois
poikaa, ni rakentaisin itse 303:n...
[ 21 September 2001: Message edited by: CosmicMan ]


Osaluettelokin löytyi jostain, muistais vaan mistä. MUTTA siinä on semmosia piirejä joita ei enää valmisteta, mutta ne pystyy korvaamaan pienellä sumplimisella muilla piireillä. ...Mutta tässä vaiheessa se sitten lakkaakin olemasta kolkki. Se muuttuikin jo klooniksi...

...ja sitten topicin pääaiheeseen kommentti:

TB-303
Kolkki on tällekkin hörhölle kyllä kaikki kaikessa. Perässä on efektiprossuna tollanen tosiepämääränen Roland DEP-5, josta sais varmaan paljon irti jos sais jostain sen ohjekirjan...

no niin, musiikintekijat, kerailijat ja muut gear whoret ulos kaapista. mika on paras kayttamanne laite, mista syysta ja mihin se pystyy ylipaataan? en tahtoisi rajoittaa tata pelkkiin syntetisaattoreihin, joten jos jonkun rakkain leikkikalu on vaikkapa quadraverb gt tahi mummon kaapista loydetty 60-luvun putkikompressori, antaa tulla.

eika sitten kehiteta juupas-eipas-ottelua, jooko .)

.a

O