Biisin tekemiseen käytetty aika

Back to luomisen tuska O

Itsellä biisit etenee projektiluontoisesti; joskus on vaan se fiilis
että vois syntyä jotain, ja sillon tulee istuttua koneella silloin
tällöin inspistä hakien. Jos inspis iskee, menee seuraavat pari-
kolme iltaa (tai viikonloppu) helposti samaisen projektin kanssa.
Seuraavan parin viikon aikana tuosta tehdään sitten silloin tällöin
joku uusi paranneltu versio. Joka tapauksessa tuo väsääminen
on yleensä niin intensiivistä ruutuun tuijottelua sen 1-3vrk, että
mulla menee helposti monta viikkoa ennen kuin jaksan ruveta
taas väsäämään täysin uutta materiaalia.

delphionin kysymyksestä jatkaen:

Kuinka paljon käytätte aikaa biisien väsäämiseen esim. per viikko tai kuukausi?

Mulle toi 10-100 tuntia on varmaan aika lähellä, tosin nykyään idiksestä ekaan versioon menee paljon vähemmän aikaa kuin joskus ennen (kiitos hyvien scratch-filujen, joista on nykyään helppo lähtee), mutta sitten alkaa se viilaaminen, johon menee helposti pirun pitkään (näköjään välillä niinkin pitkään, ettei saa mitään kunnolla valmiiks :cool: ).

Nykyään on kyllä oppinu olemaan hosumatta ideoiden kanssa ja katselemaan hyvältäkin tuntuvia ideoita vähän myöhemmin uudestaan.

Viikossa menee musantekoon aikaa aika vaihtelevasti. Välillä kaikki aika, jonka kotosalla istuu, on Logicci auki, välillä menee viikkoja, ettei tee mitään ja kamat kerää vaan pölyä. Oisko joku 10h viikossa tai 50h kuukaudessa kuitenkin aika lähellä.

Mulla menee yleensä 2 päivää - Viikko :)

Aika: 1/2h - 2 päivää.Kun inspiraatio iskee (toivottavasti taas pian) kuluu maaniset 3 viikkoa putkeen.
Biisin innoittajaksi riittää useinmiten lyhyt sample mutta tää tiedetään jo ja onkin selostettu jo tuhanteen kertaan joten eipä muuta.

Öh,niin joo ja riippuu tietty musiikki tyylistä.

303+606=909 ep

Xybo "tiivisti" jalat suustani. Joskus biisissä vierähtää useita kuukausia/vuosia ennenkun se-tarvittava-jokin löytyy. Joskus biisi taas kasaantuu lähes itsestään.. enkä tarkota copy&pastea! :p

henkimaailman juttuja siis. eikä mitään jokaiseen biisiin sopivaa kaavaa ainakaan minulle ole. Masterointi yms. viilauskin riippuu ihan biisistä.

.. lopuksi tulee vielä vaihe jossa pitää ottaa itseään niskasta kiinni ja päättää että kappale on valmis. Muuten viilailu ei lopu koskaan sillä ainakin mun tapauksessa jos sitä lopullista versiota tarpeeksi kauan kuuntelee ns. keskeneräisenä.. löytyy aina jotain pientä lisättävää/muutettavaa. näin on näreet. :cool:

musiikin teko on kuin rakastelu kauniin naisen kanssa. it's done when it's done.

turha käydä kilpailemaan nopeuksissa tällaisissa asioissa. jos joku piikkitukka tekee tarutetranssin viidessä minuutissa, mitä sitten.

Tismalleen näin mutta pitänee huomioida kuitenkin se,että minimaalisella välineistöllä harva jaksaa uurastaa viikkotolkulla yhden biisin kimpussa.Tarkoitan nyt rumpukoneet/analoogit.
Monet kappaleet (lähinnä minimaaliset ja simppelit acid/house) kun syntyy melkoisen intuitiivisesti ja spontaanisti.

Riippuen ihan biisistä.. Jos lämpimikseen säveltelee niin keskinkertainen biisi voi syntyä tunnissa, parissa. Kun iskee fiilis päälle ja biisi tuntuu jo tekovaiheessa aivan loistavalta, saattaa aikaa tuhraantua montakin päivää.

Toisaalta eräänä päivänä pari vuotta sitten syntyi kaksi biisiä muutaman tunnin aikana joista toinen todennäköisesti julkaistaan vinyylillä tässä joskus tänä vuonna ja toinenkin on yksi parhaista raidoista mitä olen mielestäni tehnyt.

Paha siis mennä sanomaan mitään tarkkaa tai edes epätarkkaa aikaa. Riippuu täysin ruohonkorsien asennosta ja kahvin hinnasta.

O