Baari-DJ ja Klubi-DJ erot

Back to yleinen bilehöpinä O

[q]Jone, 14.10.2009 11:16:
---
asian huvittava aspekti on se, että itsestäänselvien "klasarien" ja listapaskan haalimisesta itselleen ja sen soittamisesta lähinnä erittäin kehnosti koitetaan leipoa vaativaa hommaa. Kummassakaan noista asioista ei ole mitään vaativaa. Ensimmäisen pystyy tekemään käytännössä kuka tahansa sellainen henkilö, joka ei ole täysin pihalla siitä mitä baareissa soitetaan ja toisen pystyy tekemään jopa kone.[/q]
Pakko vähän ihmetellä kyllä Jone tätä? Allekirjoitan kyllä sen, että paskasti ton homman hoitaa kuka vaan, mutta kyllä se nyt vaan aika vitusti vaatii musiikkitietoutta, että pystyy vetää oikeesti monipuolisen illan baarissa. Varsinkin jos sun perjantai menee Onnela-tyyppisessä baarissa ja lauantai vaikka K24-baarissa, jossa keski-ikä on 35-40. Ei siinä NRJ-listan ja FDC:n muutaman viime viikon tarkistaminen paljoa auta.

"Kuka tahansa, joka ei ole täysin pihalla siitä mitä baareissa soitetaan" soittais varmaan ihan random järjestyksessä niitä biisejä, mitä muistais, eikä hänellä todennäköisesti tulisi juuri yhtään oivaltavaa biisivalintaa illan aikana. Miksaamista en pysty edes miettimään.

Kone tekisi homman vielä huonommin, ja pitää muistaa että jonkun ne biisit pitäisi sinne syöttää.

En mäkään tykkää paskasta baari-dj:stä, mutta on kyllä raskasta baarisoittamisen aliarviointia sanoa, ettei siinä ole mitään vaativaa. Vertaukseksi...

Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia

Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.

DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Pakko vähän ihmetellä kyllä Jone tätä?[/q]

Me lähdetään tähän keskusteluun eri lähtökohdista; sinä siitä, että baarissa on soittamassa ammattitaitoinen DJ, joka pyrkii teknisesti sekä selektion puolesta palvelemaan kuuntelevaa asiakaskuntaa ja mä siitä, että suurimmassa osassa tämän maan baareja siellä kopissa ei tällaista henkilöä seiso eikä suurinta osaa asiakaskunnasta kiinnosta penniäkään. Nämä lähtökohdat selittävät aika hyvin sen miksi meillä on varmaankin aika erilainen näkemys asiasta. :)

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Kyllä se nyt vaan aika vitusti vaatii musiikkitietoutta, että pystyy vetää oikeesti monipuolisen illan baarissa.[/q]

Joo, vaatisi jos sellaista vaadittaisiin. Missä asiakkaat oikeasti vaativat DJ:ltä tämän verran? Käytännössä kaikissa normibaareissa missä olen ikinä käynyt ovat asiakkaat vaatineet DJ:ltä tasan sen, että se osaa soittaa jotakuinkin baarin profiiliin sopivaa matskua - muutama biisitoiveita esittävä tapaus satojen ihmisten joukosta ei vielä muuta asiakkaiden yleistä vaatimustasoa korkeaksi.

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Varsinkin jos sun perjantai menee Onnela-tyyppisessä baarissa ja lauantai vaikka K24-baarissa, jossa keski-ikä on 35-40. Ei siinä NRJ-listan ja FDC:n muutaman viime viikon tarkistaminen paljoa auta.
[/q]

Mun mielestäni musiikkitietouden suureksi osoitukseksi ei vielä lasketa sitä, että osaa laittaa rokkibaarissa Motorheadin "Ace of Spadesin" soimaan ja tietää, että "Mä kuuntelen Tomppaa" hieman tanssivampana remixinä vetää kolmevitoset mammat lattialle. Totta kai perusasiat asiakaskunnan musiikillisista preferensseistä pitää ymmärtää ja ei se vielä ole ammattitaitoa tai erityisen haastavaa.

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
"Kuka tahansa, joka ei ole täysin pihalla siitä mitä baareissa soitetaan" soittais varmaan ihan random järjestyksessä niitä biisejä, mitä muistais, eikä hänellä todennäköisesti tulisi juuri yhtään oivaltavaa biisivalintaa illan aikana. Miksaamista en pysty edes miettimään.[/q]

Mikä "oivaltava biisivalinta" normibaarissa? Se, että tajuaa soittaa toisen [younameit]-tyylisen raidan edellisen perään kun näyttäisi että edellinen sattui juuri sillä hetkellä uppoavan kivasti? Mitä tulee miksaamiseen, niin väitätkö että keskimääräinen baari-DJ oikeasti tsemppaa sitä tehdessään?

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Kone tekisi homman vielä huonommin, ja pitää muistaa että jonkun ne biisit pitäisi sinne syöttää.
[/q]

Mä väitän että kone tekee sen ihan yhtä hyvin kuin mihin suurin osa elämäni aikana kuulemistani baari-DJ:stä vaivautuu; edellisen biisin lopun hienoista feidausta alas ja uutta lähes kylmiltään sisään.

...ja tietty, ei mikään minnekään maagisesti itsekseen hypi. :)

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
En mäkään tykkää paskasta baari-dj:stä, mutta on kyllä raskasta baarisoittamisen aliarviointia sanoa, ettei siinä ole mitään vaativaa.[/q]

En mä ole väittänyt ettei siinä ole mitään vaativaa. Oon väittänyt ettei se vaativuus ole soittotaitojen tai erinomaisen musiikkitietouden kohdalla. Lopulta noi on musta helpompaa saada hanskaan kuin mm. se kännisten urpojen kuuntelu, joka ei vaikkapa nyt itseltäni tulisi luonnistumaan edes opettelemalla.

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Vertaukseksi...

Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia

Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.
[/q]

Eli klubikeikan vetäminen on susta helpompaa kuin baarikeikan vetäminen? Jos vedetään tuolta kadulta ensimmäinen vastaantullut Jamppa ja sanotaan sille, että "soita klubikeikka" ja "soita baarikeikka", niin uskot että se saa helpommin asiakkaat tyytyväisiksi sillä kahden tunnin klubikeikalla? :)

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:
DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.
[/q]

En mä ole tosta eri mieltä. Mä olen eri mieltä siitä, että se olis todellisuutta.

[q]
EDIT : 300 ihmisen tapahtuman järkkääminen maksaa varmasti jotain, miksi dj:lle ei olla varauduttu maksamaan mitään?? Voin lähes kuulla keskustelun "otetaan joku vaan soittamaan ja sanotaan että täähän on sulle hyvää treeniä, ei sille tarvi mitään maksaa". I hate that. Vaivanpalkkaa pitäis edes saada se muutama kymppi, levyt nääs maksaa.
[/q]

Just the point. Tai sitten joku innokas aloittelija menee soittamaan ja sill on mukana 4 syscacea poltettuja. Sehän soittaa sit kaikkea...
Yksityistilaisuutena varmaan onnistuu mutta sanotaanko näin nykypäivänä jokaisella miltei on serato tai vastaava härpäke. Siihen teoston lisenssit biiseille + gramex. Kyl sekin maksaa.

Eli Biisit maksaa kuten myös lisenssit samalla lailla kuten levytkin.

Siis mistä toi 0€ budjetti dj:lle? *täh*

"ei se kamelikaan ilman vettä kulje"

[q]C-Hill, 14.10.2009 12:48:

Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia

Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.

DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.
[/q]

Saanks mä sanoo tähän jotain?
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.
Biisei ei pahemmin tarvinnu miksata, riitti että seuraava biisi alkoi enneku edellinen loppui, eli kunhan jengi pysyi liikkeessä.

Biisejä toki toivottiin siinä välissä, joskus hyviä, joskus huonoja, ja sit ne vaan soitettiin jossain välis, ja paljoo siinä ei tarvinnut ajatella, kunhan ei laittanu minkään Kirkan jälkeen suoraan jotain Zen Cafeta, vaan alkuillan humpat oli juuri tuota vanhaa tuotantoa, puolen yön jälkeen Aikuinen Nainen, ja viimeinen tunti meni sitten uudemman suomipopin ja -rokin tahdeissa. Joku mukava hidas biisi tai kaksi siihen loppuun ja ilta oli täydellinen.

Voin sanoa, et ei siinä paljoo ruudinkeksijä tarvinu olla et siinä rysässä väänsi hörppyy minkä kerkes, ja kun osaa biisit suunnilleen tai osaa kuunnella milloin se biisi on loppumaisillaan, painoi toisesta soittimesta Play-nappia n 10s ennen biisin loppua. Vietti max puoli minuuttia seuraavaa levyä etsien, jonka laittoi valmiiksi pesään odottamaan vuoroaan. Helppoa se valintakin oli, kun oli niitä pyyntöjä tullut.
Yleensä jengi viel kirjotti lapulle ne, ja si katottiin listasta et mikä biisi sopis seuraavan biisin perään.

kertaakaan ei kukaan tullu valittaan et onpas paska DJ ku ei ees osaa miksaa kunnol, koska ketään ei kiinnostanut. Baarin asiakkaille riitti, että biisit olivat meneviä, eikä tullut hiljaista hetkeä. Itseasias niitäkin aina saattoi tulla pari illassa, mutta ei siitäkään kukaan ikinä nillittänyt.
Saipahan hengähdystaukoa joraamiseltaan :D

ja minä DJnä? Lol. ikinä mitään miksaamista ees tajunnut. Saatika rytmejä. Tai muutenkaan kaiken maailman nappuloista, mitä täytyy painella ja väännellä siinä syrjässä. Mulle riitti et ymmärsin missä on play, missä pause ja missä open/close ja miten päin se levy sinne soittimeen menee ja että volyymit on tasan molemmis pesis :D

Miksi siis maksaa baariDJlle erikseen kun baarihenksukin osas hoitaa homman hienosti kotiin? :D
Mut jos jossain ei oo baarissa samas tilas soittovehkeet kuin itse baaritiski, niin kyllähän siinä voi aina miettiä et ois joku "oikee" Dj soittaas.. mut ei multa ainakaan niitä kohtaan oo samanlainen arvostus kuin klubikeikkaa heittäviä kohtaan (sori jos sanon pahasti).

Mut se on vähä ku sanois et "kaikki konjakki voi olla brandya mutta mikään brandy ei voi olla konjakkia" / "kuka tahansa voi olla tarjoilijan työssä, mutta tarjoilija ei voi olla missä tahansa työssä" = "kaikki klubikeikkaa heittävät DJt voivat heittää baarikeikkaa, mutta kaikki baarikeikkaa heittävät DJt eivät voi heittää klubikeikkaa".

Normibaarien asiakkaille riittää paljon vähempi, kuin mitä klubiasiakas vaatii Djltä.

Selitinkö jo tarpeeks?

[q]Jone, 14.10.2009 13:30:
---
C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Vertaukseksi...

Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia

Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.
---
Eli klubikeikan vetäminen on susta helpompaa kuin baarikeikan vetäminen? Jos vedetään tuolta kadulta ensimmäinen vastaantullut Jamppa ja sanotaan sille, että "soita klubikeikka" ja "soita baarikeikka", niin uskot että se saa helpommin asiakkaat tyytyväisiksi sillä kahden tunnin klubikeikalla? :)
[/q]
Jos mennään tolla periaatteella, joka täällä aiemmin esitettiin, eli "katotaan vaan hittilistalta biisit ja mennään levysoitinten taakse", niin kyllä, väitän että on helpompaa mennä soittamaan klubikeikka Beatport Top 10 -biiseillä kuin baarikeikka NRJ Top 10 -biiseillä ja hoitaa se teknisesti hyvin. Syynä juuri se, että onhan housesta houseen vaihtaminen / miksaaminen helpompaa kuin vaikka Lady Gagan 115 BPM:stä Waldo's Peoplen 138 BPM:n biisiin. Toki voihan sitä paskat valahtaa housuun soittajalla, kun käy mielessä, että klubiporukka osaa vaatia hyvää miksaamista enemmän kuin normibaariporukka. Mutta teknisessä mielessä biisit on vitun paljon helpompaa miksata toisiinsa klubiskenessä.

Paskasti soittaminen on molemmissa tapauksissa yhtä helppoa. Ja kyllä mä olen monissa asioissa samaa mieltä sun kanssa, mutta mua nyppii yleistäminen ja se täällä esitetty kuva, että useimmat baarideejiit ovat paskoja. Jos teidän kohdalle on sattunut baareissa "huonoja" soittajia, ehkä sitten ne hyvät baarideejiit ei satu keikkailemaan niissä paikoissa. En kuitenkaan menis sanomaan koko hommaa helpoksi koiran hommaksi.

[q](k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), [/q]

Suomipoppi/rokkibaarissa /sektiossa ei tarvitse pahemmin miksailla koska suurimmassa osassa paikoista on Soittorasia johon tehdään listat ja toiveita tuikataa sinne väliin. Ei pysty vertaamaan Dance musan kanssa paljoa mitenkään.

[q]djlate, 14.10.2009 14:22:
---
(k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa),
---


Suomipoppi/rokkibaarissa /sektiossa ei tarvitse pahemmin miksailla koska suurimmassa osassa paikoista on Soittorasia johon tehdään listat ja toiveita tuikataa sinne väliin. Ei pysty vertaamaan Dance musan kanssa paljoa mitenkään.
[/q]

Luitko mitä kirjotin? Meillä oli siellä ihan CD-levyt, joita soitimme.

[q]Freja, 14.10.2009 14:18:
---
Saanks mä sanoo tähän jotain?
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.
[/q]
Mä puhun ihan siis deejiin hommista, en baarihenksun joka samalla käyttää soittorasiaa / painaa playta. Siinä paikassa, missä mä soittelen, on myös tommonen puoli, jossa ihan kuka nyt vaan ehtii käyttää soittorasiaa. Musiikin soittaminen periaatteella "jotain vaan, pääasia ettei tule hiljaista hetkeä" ei ole ihan sitä, mistä mä vaahtoan postauksissani...

[q]
Normibaarien asiakkaille riittää paljon vähempi, kuin mitä klubiasiakas vaatii Djltä.
[/q]

Ja metsään pahemman kerran.. Ei se taas ihan noinkaan mene... Bileisiin YLEENSÄ mennään lähinnä kuuntelemaan sitä musiikkia. lähi sedulaan taas yleensä ei! Ei se ole helppoa viihdyyttää 2000 asiakasta josta joka toisella on aivan erilainen musiikkimaku..
Ja jotkut rafla dj:t kyllä rakentaa sitä settiään( jotkut jopa miksaa :D) Ja niin, olihan tossa sun viestissä pointtikin, ei ne normi raflatallaajat yleensä pahemmin miksaamisen päälle ymmärrä...

[q]C-Hill, 14.10.2009 14:27:
---
Freja, 14.10.2009 14:18:
---
Saanks mä sanoo tähän jotain?
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.

---

Mä puhun ihan siis deejiin hommista, en baarihenksun joka samalla käyttää soittorasiaa. Siinä paikassa, missä mä soittelen, on myös tommonen puoli, jossa ihan kuka nyt vaan ehtii käyttää soittorasiaa. Se ei ole ihan sitä, mistä mä vaahtoan postauksissani...
[/q]

ja sinäkään et näköjään sitten mun postausta ajatuksella lukenut.

[q]Freja, 14.10.2009 14:29:
---
C-Hill, 14.10.2009 14:27:
---
Freja, 14.10.2009 14:18:
---
Saanks mä sanoo tähän jotain?
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.

---

Mä puhun ihan siis deejiin hommista, en baarihenksun joka samalla käyttää soittorasiaa. Siinä paikassa, missä mä soittelen, on myös tommonen puoli, jossa ihan kuka nyt vaan ehtii käyttää soittorasiaa. Se ei ole ihan sitä, mistä mä vaahtoan postauksissani...

---


ja sinäkään et näköjään sitten mun postausta ajatuksella lukenut.
[/q]
Sorry, en täysin. Mutta korjasin postaustani huomattuani, että käytit cd-levyjä.

[q]Vibe, 14.10.2009 14:28:
Ja metsään pahemman kerran.. Ei se taas ihan noinkaan mene... Bileisiin YLEENSÄ mennään lähinnä kuuntelemaan sitä musiikkia. lähi sedulaan taas yleensä ei! Ei se ole helppoa viihdyyttää 2000 asiakasta josta joka toisella on aivan erilainen musiikkimaku..
Ja jotkut rafla dj:t kyllä rakentaa sitä settiään( jotkut jopa miksaa :D) Ja niin, olihan tossa sun viestissä pointtikin, ei ne normi raflatallaajat yleensä pahemmin miksaamisen päälle ymmärrä...
[/q]

Tämähän riippuu ihan, mitä ravintola on määritellyt musiikikseen, eli mistä illan rytmit koostuvat. Onko baari esim suomirokkipainotteinen, vai soiko siellä juuri nämä listahitit (jotka on myös helppo tsekkaa NRJn/Voicen soitetuimmat-listalta, tai hieman panostamalla kuuntelemalla sitä radiota itsekin). Ja joo, tuli mullakin semisti settiä rakenneltua ennen illan rientoja, laitoin niitä CDitä tiettyyn järjestykseen, mutta pääosin ilta sitten koostui siitä että mitä jengi tuli toivoon ja miten huomas niiden joraavan minkäkin biisin kohalla.

Mun kun on si taas vaikee nähä, et ois ravintola jossa 2000 asiakasta ja niillä aivan erilainen musiikkimaku.. pääosinhan joka baarilla on oma teemansa, joten ei ne biisivalinnat kuitenkaan ihan metsään menisi, jos on edes vähän perillä paikan tyylistä.

[q]Jone, 14.10.2009 13:30:
---
C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Pakko vähän ihmetellä kyllä Jone tätä?
---


Me lähdetään tähän keskusteluun eri lähtökohdista; sinä siitä, että baarissa on soittamassa ammattitaitoinen DJ, joka pyrkii teknisesti sekä selektion puolesta palvelemaan kuuntelevaa asiakaskuntaa ja mä siitä, että suurimmassa osassa tämän maan baareja siellä kopissa ei tällaista henkilöä seiso eikä suurinta osaa asiakaskunnasta kiinnosta penniäkään. Nämä lähtökohdat selittävät aika hyvin sen miksi meillä on varmaankin aika erilainen näkemys asiasta. :)

C-Hill, 14.10.2009 12:48:
DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.
---

En mä ole tosta eri mieltä. Mä olen eri mieltä siitä, että se olis todellisuutta.
[/q]
Peace ja vaahtoamisen lopetus tämän postaukseni myötä : toi pointti keskusteluun lähtemisen lähtökohdista osuu naulan kantaan.

Ja se, että tommoinen kuvaamani baari-dj ei olisi todellisuutta : tiedän useankin tiskijukan, jotka tekevät hommaa juuri kuvaamallani tavalla. Tuu Jone käymään, vien sut kuunteleen kunnon baaritiskijukkaa, heh heh... ;)

Meiksin defenssisävytteiset postaukset asiaan loppuu nyt.

Tääl on niin pöpejä kommentteja ettei jaksa ees kaikkea lukea, saati kiistellä mielipiteistä niiden kanssa jotka ei omista avointa ajattelua/suvaitsevaisuutta erinäisiä toimialoja, musiikkia ja ihmisryhmiä kohtaan.

Tuli fiilis että mäkään en sit varmaan baarikeikoilla soita ikinä mitään muuta kun ton chartin läpi pari kertaa, kaikki mitä tuutista tulee on paskaa ja nojailen tiskiin kokislasi kädessä kunnes biisistä on 10sek jäljellä... justjust..

Mut se dj Turo vois kyllä vaikka omaks edukseen nostaa liksaa hommasta, ja jos siitä syystä keikat loppuu niin sit voi käydä vaikka koulukeikoilla treenaamassa ja laajentaa levystöä ennen varsinaisen työhakemuksen postittamista!

Itse tavallaan olen sitä mieltä, että baari-dj:t ovat varsin taitavia omassa tehtävässään eli pitää soitella keskimäärin kolme minsaa kestäviä biisejä, enemmän tai vähemmän luontevasti miksaten yleensä sen kuuden tai viiden tunnin ajan kun joku on koko ajan kertomassa jotain että tahtoo kuulla sen ja sen biisin ja välillä palaute tuskin on positiivista. Toisaalta baari-dj:t harvoin ovat kovin luovia tai kokeilunhaluisia eli soitetaan sitten se sama biisilista läpi periaatteessa joka ilta ympäri vuoden. Itse olen huomannut, että yleensä joku biisilistalle päässyt soi sen vuoden tai kaksi ja sitten se häviää. Siis samoja biisejä illasta toiseen.

Mitä yleensä baarissa olen, olen huomannut että suurin osa porukasta vähät välittää mitä se dj soittaa kunhan on viinaa ja naisia joita voi muka iskeä (eli siis tanssia vieressä 10 sekuntia ja sitten juoda lisää viinaa kun nainen ei hypännytkään kaulaan). Itse kun lähtee baarissa ja jossain peruskaupassakin kuuntelemaan mitä siellä soitetaan niin tietyt kiemurat alkaa ärsyttämään.

Klubit ja konsertit on musiikkiavarten, baarit on viinaa varten.

Varsinkin naiset tykkää että niitä radiosta opittuja biisejä pääsee vkloppuisin joraamaan.
Kynnys madaltuu huomattavasti karaokessakin, jos osaa sanat.

Mihinkähän tässä edes tarttuisi...

Tollasesta rokkibaarista, jossa baarimikko soittaa ei taida tulla hirveästi uutta musiikkia yleensäkään? Ei ainakaan samassa mittakaavassa kuin poppia pusketaan yleensä ulos radiosta --> poppiraflasta. Voisi ajatella, et jos teidän rokkibaarissa otetaan uniklubin ja irinan uudet sinkut heti soittoon niiden ilmestyessä, tilanne olisi jokseenkin samanlainen. Ai, mut siellä ei tulekaan muuta kuin suomenkielistä, normi rafla käsittää myös ulkomaalaisen musan, jota tulee aika runsaasti suomalaiseen verrattuna.

Raja erilaisten juottoloiden välillä on tietenkin häilyvä, toiset poppitanssipaikat on lähempänä tollasta soittorasiameininkiä (jengi vanhaa, muuten juntti paikka). Toisaalla taas asiakkaat ovat nuoria trendipellejä ja vaativat niitä uusimpia hittejä soittoon heti kuultuaan tämän radiosta. Toisinaan tilanne vaihtelee illasta toiseen, ja dj:n pitää pystyä reagoimaan tähän.

Hyvässä tilanteessa erilaiset ihmiset käyvät eri paikoissa musamakunsa mukaan. Näin ei kuitenkaan tapahdu käytännössä. Jos kaupunki on pieni, baareja on yksi tai kaksi ja jengi enemmän tai vähemmän jämähtänyttä. Vaikka kaupunki olisi tarpeeksi isokin, aina eksyy vääriä ihmisiä väärään baariin kaveriporukassa tai paikat ovat lähes toistensa kopioita musiikillisesti. Kilpailu asiakkaista on kovaa ja kaikki tähtää massoihin. Tästä seuraa se listahittien pommittaminen paikassa kuin paikassa.

Raflassa musiikin laadulla ei ole tällaista suoraa vaikutusta biisin toimimiseen lattialla. On vain enemmän hittejä ja vähemmän hittejä. Klubit ovat vähän armeliaampia paikkoja, joissa periaatteessa hyvän musiikin pitäisi toimia sen iästä tai hypestä riippumatta.

Tulipas sekavaa tekstiä.

[q]
Mun kun on si taas vaikee nähä, et ois ravintola jossa 2000 asiakasta ja niillä aivan erilainen musiikkimaku.. pääosinhan joka baarilla on oma teemansa, joten ei ne biisivalinnat kuitenkaan ihan metsään menisi, jos on edes vähän perillä paikan tyylistä.
[/q]

Valitettavan usein se teema on lähinnä sekametelisoppaa.. Rockin kautta Tranceen, Housesta humppaan.. Ikävä kyllä.
Eihän se nrj listan soittaminen mitään mielikuvitusta vaadikkaan. Hyvä dj sen sijaan laittaa mukaan uusia biisejä, jotka ei vielä siellä listalla ole. Kenties jopa heittää mukaan vähän looppeja, vocaaleja sun muuta piristystä. Sitä varten se dj siellä kopissaan notkuu illasta toiseen.

Tämän kaavan mukaan itse ainakin pyrin keikkani vetämään...

[q]Vibe, 14.10.2009 15:34:
---

Mun kun on si taas vaikee nähä, et ois ravintola jossa 2000 asiakasta ja niillä aivan erilainen musiikkimaku.. pääosinhan joka baarilla on oma teemansa, joten ei ne biisivalinnat kuitenkaan ihan metsään menisi, jos on edes vähän perillä paikan tyylistä.

---


Valitettavan usein se teema on lähinnä sekametelisoppaa.. Rockin kautta Tranceen, Housesta humppaan.. Ikävä kyllä.
Eihän se nrj listan soittaminen mitään mielikuvitusta vaadikkaan. Hyvä dj sen sijaan laittaa mukaan uusia biisejä, jotka ei vielä siellä listalla ole. Kenties jopa heittää mukaan vähän looppeja, vocaaleja sun muuta piristystä. Sitä varten se dj siellä kopissaan notkuu illasta toiseen.

Tämän kaavan mukaan itse ainakin pyrin keikkani vetämään...
[/q]

Jeps. No mutta, mulla pointtina kuitenkin täs koko hommassa oli se, että kun C-Hill tuolla aikaisemmin mainitsi että baarikeikka on vaikeampi kuin klubikeikka, että omasta mielestäni se ei näin ole. Koin omat mielipiteeni kärjistetysti esille, mutta pysyn silti sanojeni takana, että mun mielestä kuka tahansa DJ voi soittaa baarikeikkaa, mutta kaikki eivät pysty vetämään klubikeikkaa kunnioitettavasti läpi.

Voisin lisäksi vielä sanoa, että musta on hienoa, jos joku lähtee tähän tapahtumaan sen keikan heittämään kiitospalkalla, sillä, että saa joillekin mukavan illan aikaiseksi vaikkei siitä rahallista korvausta tulisikaan. On tyhmä lähteä arvostelemaan niitä, jotka hyvyyttään ilmaiseksi keikkaa ovat syystä tai toisesta heittäneet.

300 nuorta kokoavat bileet maanantaina ja tiistaina 26.10 ja 27.10. etsii DJtä, joka osaa soittaa musiikkia eurooppalaisten 16-25v. nuorten makuun. Mainstreamia siis. Valitettavasti emme voi rahallista palkkiota luvata, mutta hyvää seuraa ja harjoitusta!

yhteydenotot
henna at eypfinland piste org


EDIT: aihe moderoitu vastaamaan sisältöä

O