Kolahtaako kirjat?
mä oon varmaan sanonu tään aiemminkin jo tässä threadissa, mutta jos vituttaa jokin piirre kirjallisuudessa - tai mikään ylippäätänsä - tai jos on jämähtäny paikoilleen johonkin; lue bukowskia...ja jokin beat-kirjallisuus vois avata kans tosi monia uusia ovia ja ajatuskulkuja, mulle ei ainakaan oo mikään koskaan kolahtanu yhtä kovaa sitten douglas adamsin (jä näitähän on aika vaikee vertailla keskenään) kuin Charles Bukowski (koko tuotanto, romaaneista kantsii aloittaa sillä "Naisia" hässäkällä, runokirjat on aika samaa oikeestaan, mut ihan vitun loistavia), sit kans: Jack Kerouac: Matkalla. SUorastaan universumeja räjäyttävää lukee jotain tällasta sen jälkeen kun on 5 vuotta puoliväkisin lukenu klassikoita vaan sivistääkseen itseään...ei sillä et se ois huono asia, mutta ei niistä mikäään oo kolahtanu niin kuin esim noi mainitsemani. Vittuun kaikki konventiot ja genret, puristiset moraali- ja taidekäsitykset!
joo...oon kännissä ->
[q]unitarina, 27.10.2006 19:49:
Elikkäs olen jo aikoja mietiskellyt, että olis kiva jutella lukemistaan kirjoista jonkun sellasen kanssa jota Oikeasti kiinnostaa niistä puhuminen. Lähipiiri kun on jo ehtinyt vähän kyllästyä Nyt olisin siis etsiskelemässä "kirjakerhoa", joka kokoontuis paremman puutteessa vaikka kahviloissa luettuaan saman kirjan (tai miksei vaikka eri kirjojakin) ja vertailee kokemuksia jne. Itse olen aika jämähtänyt fantaisia- osastolle ja haluaisin saada uusia näkökantoja fiktioon ja faktaan, historiaan ja nykypäivään. Jos jossain on jo tämäntyyppinen ryhmittymä niin olisin mielelläni liittymässä tai sitten voidaan muutaman ihmisen kanssa pistää oma pulju pystyyn
Toivottavasti muitakin samaa etsiviä löytyy ja pääsen vihdoin... purkautumaan
[/q]
Mä vähän luulisin et tollasia saattas olla aika tosi moniakin, mutta eria asia sit miten löytää niitä. Netistäkin saatais ihan googlettamalla. Jos yliopistossa opiskelee niin sit ei pitäs ainakaan olla ongelmaa löytää kirjapiirejä. Itellä ei oo ongelmaa kun opiskelen kirjallisuutta niin samaan aikaan aloittaneista melkein jokainen jätkä esim on ollu ihan kympillä mukana meidän runoilloissa, jossa on siis luettu ääneen omia ja oikeidenkin kirjalijoiden runoja - ja tietenkin ryypätty. Se on aika hauskaa itse asiassa. Kirjallisuudesta tulle puhuttua jotenkin automaatisesti aika paljon, et ei oo tarvinnu sit mihinkään kirjapiireihin hakeutua vaikka sekin vois olla tosi hienoo. Tää opiskelu on kyl niin teoria painotteista skeidaa 95 prosenttisesti et ihan loistavaa kun on mahdollista sit myös olla "taiteellinen"
"Kolahtaa", paljonkin. Valitettavasti vaan viime aikoina lukuinnostus on hieman hiipunut kun duunissa en muuta teekään. Ja vois kans ehkä hankkia kirjahyllyyn vähän muutakin kuin vaan tohon yhteen maailmankolkaan liittyvää kirjallisuutta
Vonnegut ja Irving on kestosuosikkeja, tosin Irvingin viime kirjat on ollu vähän tylsähköjä.
[q]unitarina, *Neil Gaimanin ja edellisen Good omens *sydän* Sarjakuviin en ole päässyt tutustumaan mutta lähes kaikkeen muuhun kyllä. [/q]
Sanotaanko näin, että Gaimanin tuotannon
varsinainen merkkipaaluhan on Sandman,
sarjakuvakokonaisuus joka on yksi 1900 -luvun
merkittävimpiä taiteellisia saavutuksia. Hyviä Enteitä on ihan
ok, kuten Stardust, American Gods ja muu Gaimanin
kirjallinen tuotanto, mutta juuri Sandman ilmentää
neroutta.
Niin siinä taas kävi että monen kuukauden tauon jälkeen oli pakko palata taas lukemaan Alastair Reynoldsin kirjoja. Se maailma, hahmo, kerronta ja kaikki vaan kolahtaa hyvinkin lujaa. Harmi että missasin miehen reissun Suomessa.
Herran teoksista parhaiten on iskenyt Kuilukaupungin molemmat osat. Tosin en ymmärrä syytä, miksi se on laitettu kahteen kirjaan kun alkuperäinen on kuitenkin yksi kokonainen kirja. Tiedä häntä. Pitäisi lukea vielä englanniksi nuo kaikki, niin saisi ehkä vieläkin enemmän irti.
Tarkoitus olisi aloittaa vanhan scifin tutkiminen tarkemmin. Ja olen pohtinut alkaa kasata pientä cyberpunk-tasoa kirjahyllyyn - jahka niitä miellyttäviä moisia kertyisi mukaan.
Muutama päivä sitten sain lopetettua Victor Hugon Les Misérables'n. Plussia ja miinuksia:
+ Jean Valjean
+ Tarkka kuvaus Waterloon taistelusta
+ Yhteiskuntakritiikki
+ Vuoden 1832 Pariisin kansannousu ja elämää barrikadeilla
+ Vuoden 1848 Pariisin kansannousu esittely
+ Ajoittain vangitseva kerronta
+ Vivé la République
+ Patron Minette
+ Claquesous
+ ABC:n ystävät
- Mariuksen ja Coseten imelääkin imelämpi rakkaustarina
- (Ainakin) 3 kappaletta yksityiskohtaista esittelyä Pariisin viemäreistä
Niin joo, nyt luen Jonathan Gloverin kirjaa "Ihmisyys". Kertoo 1900-luvun moraalihistoriasta peilaten hirmuhallintoja, kansanmurhia, massatuhoaseiden käyttöä ja tuohoisia sotia. Aivan kurko opus.
Onneksi on hyvä muisti, kun tällä hetkellä on 4-5 kirjaa kesken. Kaikki kirjat ovat historia-aiheisia. Tällä hetkellä päällimmäisenä on Heikki Ylikankaan Nuijasota. Muut kirjat ovat Ruhtinas Potemkin ja Katariina Suuri, Niccolo Macchiavellin Valtiollisia mietelmiä ja Peter Englundin Voittamaton.
Ite luennossa Gav Thorpen kirjoittama: 13th Legion.
Perustuu tonne Warhammer 40.000 fantasiahömppämaailmaan. *nörttihymiö*
Tottakai kolahtaa... kirjat siis ylipäänsä!! Ei melkein mikään voita superhyvää kirjaa
Tällä hetkellä on kesken Nightwish-kirja... sit Goth chick ja tuol hyllyssä on oottamassa vaikka mitä.... H.P.Lovecraftia ja Edgar Allan Poeta.....
Enimmäkseen tykkään lukea fantasiaa. Lempparisarja ikinä on Dragonlance... Sit tykkäsin Narnian tarinoista ja niin edelleen.
Nykyään vaan noi koulukirjat ja luentomatskut tahtoo viedä kaiken ajan ei paljoa kerkee lukee vaikka haluiskin.
Kolahtaa kyllä, paras ehkä pitkään aikaan lukemani kirja on Paulo Coelhon Yksitoista minuuttia.. Muutenkin Coelhon kirjat uppoo muhun.
Joutuu kyllä pistää ton Geishan Muistelmat samaan kastiin ton Coelhon Yksitoista Minuuttia kanssa...
Kyllä kirjat aina välillä kolahtaa
Tällä hetkellä kesken Robert A. Heinleinin Starship Troopers
jep jep kyllä kolahtaa, luen aina vaan kun on siihen tilaisuus.
virginia andrews on todella huippu! sanoin danielle steel! stephen kingiä luin joskus en oo lukenut enää pitkiiiiin aikoihin, kauhukirjat ja jännitys on pop.
muutama hyvä vinkki, nää kirjat kannattaa lukea jos aihe vaan kiinnostaa:
- oskar reponen : kaasukammion varjossa
"kaasukammion varjossa" on kahteen osaan jakaantuva ainutlaatuinen dokumentti suomalaiskohtaloista saksalaisella keskitysleirillä. Suomalainen merimies Veijo Johansson joutui interroituna yhdessä työtovereidensa kanssa Stutthofin keskitysleirille. Alusta alkaen hän piti salassa yksityiskohtaista päiväkirjaa kaikesta näkemästään ja kokemastaan. Samalla keskitysleirillä oli myös alunperin Liettuan juutalainen Lilly Milner, silloin vain alle 10-vuotias pikkutyttö, jonka hengissä säilyminen on suoranainen ihme. He ovat molemmat nyt ensi kertaa tuoneet julki kokemansa...
- maria rolnikaite : en voi vaieta
Harry Potterit nyt kolmatta kertaa lukusessa
Ne on vain niin huippuja
Luin viimeksi sellasen kirjan kuin "Neljäs siirto" (Ian Caldwell ja Dustin Thomason). Voin kyllä suositella kaikille. Kirja kertoo parista opiskelijapojasta jotka yrittää ratkaista Hypnerotomachia Poliphilin arvoitusta ja jonka takia sitten siinä tehdään pari murhaakin. Piti kyllä mielenkiinnon yllä ihan loppuun asti
Nop.
hmm.. tulipas just mieleen et vois aloittaa Neil Gaimanin American Godsin taas. Se on vaan niin hyvä
Mary Hinggins clarkilla on aika hyviä kirjoja ainakin ne mitä oon lukenu.. luen aika paljon..joka ilta:D
Niin ja Potterit tietty !
Stephenie Meyer - Houkutus *sydän* Oon lukenu sen tähän mennessä kaks kertaa ja vieläkin aiheuttaa mukavia värinöitä
Onko Alvinin 5. kirjaa (Kristallikaupunki?) suomennettu vielä? En oo löytänyt sitä mistään.
Nyt luen Elizabeth Kostovan The Historian-kirjaa. Viime vuosisadan alkupuoliskolla tapahtuvassa kirjassa selvitetään onko Dracula edelleen "elossa". Yleensä en tykkää salapoliisitarinaan viittaavistakaan kirjoista, mutta ainakin vielä kyseinen teos on toiminut erittäin hyvin. Fantasiaa, historiaa ja vampyyritarinaa kivasti sekoitettuna
Sitä ennen luin Robin Hobbin Shaman´s Crossing:in. Mun englanninkielinen armeijasanasto
on aika rajoittunutta, joten se haittasi vähän välillä. Muuten oli loistava Kirja ja odotan innolla seuraavaa osaa.
Ns. faktateoksista on suositeltava Nancy Bradfieldin Costume in detail 1730-1930. Loistava teos
historiallisista vaatteista kiinnostuneille. (Tuskin kovin suuri prosentti tästä väestöstä *hih*)
IHANIA vaatteita, joita haluaisin vaan päästä hypistelemään paikan päälle. Noo kunhan opin tekemään samanlaisia niin oon ihan tyytyväinen
*sydän* Oscar Wilde: Onnellinen Prinssi *sydän*
Neuropsykologian perusteet