Minkä leffan katsoit viimeksi ?

Back to tv, radio, leffat, web O

HAUDATTU

Suljettu tai rajattu tila on aina tuntunut kiehtoneen elokuvantekijöitä, varsinkin jännäripuolella. On ollut milloin lapsi loukussa pankkiholvissa, milloin sokea nainen ja pikkurikollinen nokittelemassa toisiaan pimeässä huoneistossa, milloin junat karkuteillä ja milloin purjevene tyvenessä. Avaruusaluksetkin ovat aika rajattu miljöö, ja oikeussali- ja valamiesdraamat mahtuvat hyvin junnaamaan yhdessä huoneessa. Tarinoiden koukku ja käsikirjoittajan haaste on yleensä se, että henkilöiden määrä on näissä tapauksissa rajattu - siinä mielessä vajaan kymmenen vuoden takainen "Puhelinkoppi" oli vähän toista maata: Päähenkilö oli kyllä nalkissa puhelinkopissa suuren osan elokuvaa, mutta koska koppi sijaitsi keskellä vilkasta katuaukiota saatiin kuviin mahtumaan porukaa kuin pipoa ja se normaali määrä amerikkalaisia poliisiautoja, eli tuollainen roro-aluksellinen.

Ennen kuin kukaan ehti tehdä trilleriä tyypistä, jonka vessan ovi menee takalukkoon ja vessapaperirulla jää ulkopuolelle ("The Toilet - Oh, Shit!"), tärähti Espanjasta, kauhuelokuvan laadullisesta suurvallalsta tämä englanninkielellä tehty "Haudattu", jossa suljetun tilan idea on viety niin äärimmilleen kuin mahdollista, ja jos minulta kysytte, niin oikein onnistuneesti. Koko elokuva nimittäin tapahtuu maan alle haudatussa arkussa, joka sekin on vielä perin ahdasta laatua: Siellä ei päähenkilö mahdu sen kummemmin istumaan kuin kääntymäänkään. Kaava ei tietysti tässä voi olla mikään muu kuin se, että miekkonen haluaa ulos sieltä ja mielellään nyt eikä huomenna, mutta se miten näin minimaalisissa puitteissa saadaan jännite pysymään yllä koko elokuvan ajan ei todellakaan ole läpihuutojuttu. Juonen käänteet ja koukut täytyy miettiä ja harkita tarkkaan. Tietyssä mielessä "Haudatussa" oltiin kyllä paljon kirstun ulkopuolella, sillä miehellä oli siellä kamerakännykkä, jolla hän saattoi olla yhteydessä ulkomaailmaan, mutta kuvallisesti loukun ulkopuolella oltiin vain kaksi hyvin lyhyttä hetkeä. (Muistaakseni.) Ainoa päälleliimatun oloinen juonen käänne oli vangitun miehen kohtaaminen eläinmaailman kanssa, mutta se oli toisaalta aika piinaava episodi. Klaustrofobiaa minä en tuntenut elokuvaa katsoessani, mutta vittumainen olo oli käytännössä koko ajan. Silti - ei siis tunnetilalle, vaan taiten rakennetulle persoonalliselle elokuvaelämykselle - arvosanaksi 4/5.

Vares - Pahan suudelma

Ekan Vareksen oon tainnu nähdä, mut en muista pahemmin siitä mitään. Tää uusin tuntus kyl ihan hyvältä, ainakin suomalaiseksi leffaksi. Tosin juoni ei ollu mikään kummallinen. Antti Reini sopis mun mielest hyvin Vareksen rooliin ja Pääkkönenkin teki hyvän suorituksen. Sen stnan leppilammen ois voinu vaihtaa johonkin toiseen. Mutsiis, ihan hyvä leffa.. sai naurahtaa muutamaan otteeseen.

Suurena Cthulhu Mythos-fanina löysin leffan: The Last Lovecraft: Relic of Cthulhu
http://www.imdb.com/title/tt1522262/

Pitää sanoa kyllä, että oli aika Shaun of the Dead-henkinen pätkä ja nautin :D Ihan loisto.

Karate Kid
http://www.imdb.com/title/tt1155076/

nojuuu... jos ei tiedä mitä detroitis tapahtu ni jooo tarina jää köyhäks. mut jooo.. kahto ton kerran.. pfft :D yllättävän väkivaltanen verrattuna edellisiin jostain syystä.. tai minust siltä tuntu..

[q]%, 26.6.2009 23:52:
Revolutionary Road, ihana kuvaus parisuhteesta ja elämästä parhaimmillaan 50-luvulla. ****
[/q]

Sama leffa mullakin. Näyttelijäsuoritukset olivat kyllä hyviä, mutta juoni harmitti mua vietävästi. Olisin halunnut, että ne olis muuttaneet sinne Pariisiin.

Timo Koivusalon ohjaama Kalteva Torni, joka tuli TV:stä joulupäivänä.

"Kalteva torni on tarina Johanneksesta (Martti Suosalo), jonka elämää mutkistaa oman mielen kahtiajakautuminen, skitsofrenia."

3+

Harva komedia oikeasti saa tätä tosikkoa nauramaan, mutta tämä elokuva kyllä sen teki muutamaankin otteeseen. Oli tää kyllä hieman sekava paikka paikoin, mutta tästä olis voinut saada hiomalla ihan huippuleffan. Näyttelijät olivat myöskin hyviä (Martti Suosalo, Liisa Kuoppamäki, Seela Sella). Suosalosta tulee tosin mieleen mun entinen, hyvin boheemi naapuri, ja Kuoppamäki muistuttaa taas vanhaa äidinkielenopettajaani.

[q]%, 8.12.2009 15:56:
The Twilight Saga: New Moon:

- - - -

*tähti**tähti**tähti**tähti**tähti*/5
[/q]

Jaahas, oon ajatellut ettei vois kyllä vähempää kiinnostaa koko raina vampyyriteeman ja hypetyksen ansíosta, mutta tämä sun arvostelu sai harkitsemaan asiaa uudemman kerran. Tunteisiinvetoavuus on aina hyvästä Tosin eri ihmiset saa säväreitä eri asioista. Ehkä pitää testata kuiteski.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/c/c6/Irreversible_ver2.jpg

yks sairaimpia pätkiä ikin, piste. hyi saatana!

[q]Kon-tiki, 30.6.2009 08:45:
---
sativa, 29.6.2009 21:30:
Sama leffa mullakin. Näyttelijäsuoritukset olivat kyllä hyviä, mutta juoni harmitti mua vietävästi --->



---


Kiitti vaan juonipaljastuksesta t. nim. ajattelin vuokrata dvd:n piakkoin

Spoileria kannattaa opetella käyttämään

[/q]

Aah, sori, en tajunnutkaan. Kyllä sen tosin olis osannut päätelläkin siitä, mitä siinä kannessa kerrotaan elokuvassa. Siinä tapahtuu kyl kaikkee muutakin, että ei peli ole vielä menetetty.
PS. Nyt opin sentäs ton spoilerin

Muokkauksia, kun en näköjään osaakaan käyttää tota :D Jos ei nyt mee ni annan olla.

After Earth

Perhe Smith ei oikein osaa. Juonessa on syvyyttä kuin keskivertopelissä Pongia ja näyttelijöissä persoonallisuutta ko. pelin mailojen verran..

*tähti**tähti*

[q]Ergilion, 20.8.2010 18:25:
---
HaTeFiNgEr, 20.8.2010 16:56:
Henkien kätkemä. En oo aikoihin kattonut anime-elokuvaa. tykkäsin jopa niin paljon, että himottais nähä saman animaatio-ohjaajan muitakin elokuvia esim:Naapurini Totoro :)

---


Juu suosittelen kyllä tutustumaan herran ja studion muihin tuotoksiin
[/q]

Onko punainen sika saman tuottajan elokuva?
On muuten aivan mahtava anime elokuva!

Wim Wenders: PINA

Oli ihan komeaa katseltavaa, mutta itse olisin halunnut nähdä enemmän pitkiä koreografioita kokonaisina ja vähemmän niitä lyhyitä sätkyttelysooloja, joita ei juuri toisistaan erottanut. Kolmiulotteisuuden kanssa oli vähän niin ja näin; ehkä se antoi ryhmäkohtauksiin vinkeää syvyyttä, mutta nyt kun olen nähnyt ensimmäisen ei-animoidun 3D:ni, niin on pakko sanoa, että ainakin minä näen maailman eri tavalla ja valkokankaan 3D-kokemus tuntuu kovin, kovin epäaidolta. Ja ne lasit on varmaan hankittu Stasi-museon kidutusosastolta.

Vaikka leffa koostui tanssikaktkelmista ja tanssijoiden kasvokuvista, niin jotenkin se tuntui kuitenkin yhtenäiseltä elokuvalta. Ei toki juonielokuvalta, mutta enemmän kuin pelkältä kuvakoosteelta. Olisiko se voinut johtua niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin siitä hupsusti elehtivästä tanssijoiden jonosta, joka muutaman kerran hipsutteli valkokankaalla ikään kuin rakennetta ylläpitävänä voimana? Jos minä ymmärsin oikein niin kaikki elokuvaa varten kuvatut tanssinumerot oli roolitettu alkuperäisten koreografioiden tanssijoilla, ja heistä jotkut olivat jo aika iäkkäitä. Se ei ollut pelkästään herttaista vaan kertoi myös kyseisten tanssijoiden rautaisesta ammattitaidosta: Liikkeen taju, taiteellinen silmä ja keho olivat pysyneet terässä.

Olisin suonut, että lopputekstit olisivat edenneet hieman hitaammin siinä kohdassa kun lueteltiin soitettu musiikki. En vieläkään saanut selville mikä oli se vänkäkomppinen biisi joka soi jo trailerin taustalla.

*tähti**tähti**tähti*½

No, nyt sain sen selville. Jun Miyake: Lilies in the valley.

Pussikaljaelokuva

Osa täälläkin parjannut, mutta mun mielestä aivan syyttä. Itselleni toimi kuin häkä. Nauroin monen monta kertaa leffan aikana. Suosittelen.

"This is a 2 minute teaser trailer for The Marionette Unit which is currently in development. Written and directed by Azhur Saleem and produced by James Boyle, it is a taster of what to expect from this ambitious film which is set to shoot this year. "

Wenobi, sul on hyviä arvosteluja. Ja tämähn on tsekattava.

TRON: Legacy (2010). Elokuva oli uskomattoman upeaa katsottavaa ja peittoaa 3D -ominaisuuksissa mielestäni jopa Avatarin.


Mielestäni Avatarissa olis voitu helposti enemmän käyttää hyväksi sen uuden kameran ja ylipäätänsä 3D-efektien aiheuttamaa "wow"-fiiliistä. Vähän, kuin käsittääkseni T2-3D:ssä. Jonkun haastattelun näin ja Cameron totesi tähän, että on "hyvä säästää muillekin elokuville jotain". Aika kriittisesti mietin sitä, mut ymmärrän paljon enemmän sen jälkeen, kun näin kaikki Avatarin extrat, mitkä tietty nekin ovat hyvin editoitu jne.

Anyway, keep up the good work! :)

Tron- Legacy 3D

Ehdottomasti yksi parhaita näkemiäni leffoja. 2-3D toimi, samoin näyttelijät kohdallaan. Silmäkarkkia to the max, ja musiikit...oh!*sydän*

En edes muista tän loppua, koska anttilan mainoskuvasto houkutteli lopulta enemmän kuin tämä elokuva.

Arvostelu: *tähti**tähti* / 5



Olis mielenkiintoista tietää kuinka paska leffa saa olla, että annat sille yhden tähden :D


lauantaina
i love you phillip morris: siis tää oli kyllä tyhmä. :D ääh ois voinu kattoo jotain ihan muuta. siis tyhmä.


Höh, täähä on loistava elokuva

Syvälle salattu
Todella hienotunnelmainen suomalainen psykologinen trilleri. Äänimaailma, kuvaus, leikkaus ja näyttelijät toimi. Ainut miinus vähän urposta lopusta.

transformers. Oli muutes aika yllättävän hyvä pätkä!

On vähintäänkin oikeutettua kysyä:
MITÄ **TTUA HARLINILLE TAPAHTUI?

Geena Davis.

O