Keskaritesti

Back to päihdekeskustelu O

[q]infiniz:
Tarton oluttehtaan A Le Coq taitaa olla nykyään useiten juotua... halpaa (n. 11e / 24tlk) ja helposti saatavilla.
[/q]

toi on omasta mielestä kans parasta

[q]Juhgu:
Heh :) Juuri tälläisten mielipiteiden esittäjät olisi hauska nähdä sokkotestissä, samaten kuin ne jotka maistavat sen valtavan eron esim. edin ja batteryn tai pepsin ja kokiksen välillä
[/q]

Energia- ja kolajuomien suhteen voit tulla tekemään mulle koska tahansa sokkotestin ja voidaan lyödä päälle vetoa isosta summasta rahaa, että tunnistan mitä juon. En ymmärrä ihmisiä, joiden mukaan Pepsi ja Kokis tai ED ja Battery maistuvat keskenään samalle.

jos näette minut joskus oluen kanssa ja juovan sitä, niin on tapahtunut kummia... olen lyhyen elämäni aikana juonut muutaman oluen ja joka kerralla on tullut vähintään huono, pari kertaa jopa oksu.*poks* En siis sitä juo.

[q]Jone:
Energia- ja kolajuomien suhteen voit tulla tekemään mulle koska tahansa sokkotestin ja voidaan lyödä päälle vetoa isosta summasta rahaa, että tunnistan mitä juon. En ymmärrä ihmisiä, joiden mukaan Pepsi ja Kokis tai ED ja Battery maistuvat keskenään samalle.
[/q]

Juu no ei noi kyllä samalle maistu. Kolajuomissa noi makuerot ei oo mun mielestä niin suuria, mut energiajuomissa kylläkin. Esim just joku Ed maistuu ihan kamalalle, mut Batteryy jopa toisinaan juo ihan mielellään.

sandels - eipä tarvi ees vilkuilla muita

Äh. Nyt rupesi tekemään mieli olutta. Haempa siis Karhun jääkaapista

- Garo

jos joisin kaljaa, joisin ehdottomasti karjalaa!

tosin, en voi juoda kaljaa kun mulla on mallasallergia, mut kuitenki! karjala rulez!

Mä juon sitä, mikä on tarjouksessa tai mitä tulee lähimmästä hanasta. Muutaman jälkeen se on ihan sama mitä merkkiä sitä kurkustaan alas kaataa.

Stella Artois on mun suosikki olut merkki, mutta kun Suomessa sitä ei yleensä saa baareista niin Koff tai Carlsberg.

[q]Nacu:
Mä juon sitä, mikä on tarjouksessa tai mitä tulee lähimmästä hanasta. Muutaman jälkeen se on ihan sama mitä merkkiä sitä kurkustaan alas kaataa.
[/q]

Sama täällä.

Offtopic:

Voiko joku todellakin väittää tunnistavansa eron väkevissä viinoissa? Tarkoitan tyyliin Kossu vs. Saunalahti?

PS. Kokiksen ja Pepsin erottaa helposti. ;)

[q]A-E:
Stella Artois on mun suosikki olut merkki, mutta kun Suomessa sitä ei yleensä saa baareista niin Koff tai Carlsberg.
[/q]
Carlsberg ansaitsee myös kiitosta. Sitä voisi vetää kaljabongista puutarhaletkun kanssa kuutioittain, kun siinä on niin mitätön jälkimaku. Mutta tosi harvoin tulee juotua, kun ei sitä saa koskaan tarjouksesta.

Ei alkoholi ole nauttimista varten.

[q]Jone:
---
Energia- ja kolajuomien suhteen voit tulla tekemään mulle koska tahansa sokkotestin ja voidaan lyödä päälle vetoa isosta summasta rahaa, että tunnistan mitä juon. En ymmärrä ihmisiä, joiden mukaan Pepsi ja Kokis tai ED ja Battery maistuvat keskenään samalle.
[/q]
Kolajuomien erottaminen pitäisi olla suhteellisen helppo tehtävä, eikä Batteryn ja ED:n erottaminenkaan pitäisi tuottaa varsinaisia vaikeuksia. Mutta Battery erottaminen esim. Sharkista, Hustlerista, Erektuksesta tai Semtexistä vaatii jo taitoa.

Suomalaisista oluista tulee yleensä juotua Karhua tai selvästi halvempaa vaihtoehtoa, jos sellainen sattuu olemaan tarjolla. Ulkomaisista omat suosikit ovat Litovel ja Amsterdam Maximator

[q]Juhgu:
---

Heh :) Juuri tälläisten mielipiteiden esittäjät olisi hauska nähdä sokkotestissä, samaten kuin ne jotka maistavat sen valtavan eron esim. edin ja batteryn tai pepsin ja kokiksen välillä
[/q]

Mulla on kanssa vissiin äärimmäisen huono makuaisti tai jotain koska mun mielestä kokis ja pepsi maistuvat ihan samalle, kuten myös ED ja Battery, kaikki suomalaiset lageritkin maistuvat myös aivan samoilta. Röökeissäkään en erota "makueroja" muutakun tyylin sinisen, punasen ja mentholin erottaa toisistaan. Toinen ääripää on sitten nää tyypit just kenen mielestä punainen mallukin "maistuu aivan täysin erilaiselle" pehmeässä askissa kuin kovassa

Paska makuaisti tai sit immuniteetti mielikuvamainonnalle meikäläisellä

[q]JustinSan:
---
[/q]

En nyt muista missä lehdessä se oli ja koska (olisikohan ollut Hesarin Nyt-liite?), mutta röökeistähän tehtiin sokkotestejä, ja nekin ihmiset jotka olivat vakuuttuneita erottelukyvystään, arvasivat ihan päin persettä. Eikä se tunnistus eri väristenkään röökien välillä aina niin helposti onnistunut

Lapin kulta = Suoraan porosta
Karjala = Liian lähellä venäjää
Olvi = Se mitä premistä sai puol vuotta sitten klo 21-00

Karhu on se ainoa oikea Se örisee mukavasti...


Ps: Jos ette tiedä mistä olen kotoisin älkää te äkkipikaiset ruvetko haukkumaan minua rasistiks tuon karjalan kommentin perusteella

[q]Juhgu:
---
jUSSi:
lapin kusi on aivan hirveätä litkua, tunturipuron raikkautta poromiehen kusen joukossa. Karhu menettelee, mutta koffia, tuota rahtialusten kannenpesuvettä ei juo kukaan. Olvikin on täysin mautonta peruslageria.

---

Heh :) Juuri tälläisten mielipiteiden esittäjät olisi hauska nähdä sokkotestissä, samaten kuin ne jotka maistavat sen valtavan eron esim. edin ja batteryn tai pepsin ja kokiksen välillä
[/q]

noh, omissa makutesteissä, mitkä eivät tosin ole olleet sokkotestejä, olen mieluiten juonut viime aikoina karjalaa. Mielikuva on osa makunautintoa, piti siitä tai ei. Suomalaiset lagerit ovat melkein kuin yhdestä puusta veistettyjä, joten niiden erojen erottaminen on kenelle tahansa vaikeaa sokkotestissä.

Mieluiten juon kuitenkin Solia, Coronaa (limellä) tai sitten tuontioluita. Perussuomikalja on parasta saunaoluena ja kännijuomana, oikeista oluista nautitaan ihan eri tavalla.

Karhu tai ei ollenkaan. Kaikki muu on moottoriöljyä

Carlsberg
[pieni]Propably the best beer in the world ;)[/pieni]

Tuli suoritettua pieni sokkotesti baareissa yleisimmin myytyihin kotimaisiin keskioluisiin liittyen. Testin innoittajina toimi pari aiemmin lukemaani artikkelia vastaavista testeistä. Näissä molemmissa testiryhmä oli ollut kovin varma lempijuomansa tunnistamisesta mutta lopputulos oli sitten jotain aivan muuta. Ihmettelin hieman itse, että on se kumma jos niitä ei oluiden eroja maista kun viinienkin kanssa homma tuntuu jossain määrin sujuvan.

Tarkoitusta varten hankin lähikaupasta viisi pulloa keskiolutta. Omien mielikuvieni ja preferenssieni perusteella oletin näiden sijoittuvan paremmuusjärjestyksessä seuraavasti:

1) Karhu (oma suosikkimerkki)
2) Olvi (mieluinen merkki)
3) Koff (turha, vetinen tapaus)
4) Lapin Kulta (pyrin välttämään)
5) Karjala (vältän viimeiseen saakka)

Jäähdytin juomat samaan lämpötilaan, suoritin 4 maistelukierrosta 5 lasilla, tietämättä mitä missäkin lasissa oli. 2 ensimmäistä kierrosta suoritettiin valot päällä, jolloin juomien ulkonäkö pääsi vaikuttamaan ja 2 viimeistä sokkona avustajan tukemana. Kierrosten välit pullot olivat kylmässä suljettuina. Koko testi vei noin 40 minuuttia, joten periaatteessa pieni väljähtäminen saattoi lopussa vaikuttaa makuihin. Missään nimessä mikään juomista ei kuitenkaan maistunut väljähtäneeltä viimeiselläkään kierroksella.

Maistelun yhteydessä kuvailin makuja lomakkeelle, joka osoittautui oluiden suhteen hommaan tottumattomalle hyvin vaikeaksi. Sen sijaan juomat oli kohtalaisen helppo laittaa paremmuusjärjestykseen. Merkkien arvaaminen oli puhdasta arpapeliä, jopa, tai pitäisikö sanoa etenkin, oman lempimerkin kohdalla. Merkkien tunnistaminen olisi onnistunut yhtä hyvin puhtaasti arvaamalla, sen verran pieleen ne menivät.

Juomista kaksi erottui selvästi lopuista myös ulkonäkönsä puolesta. Karjala vaahtosi selvästi muita enemmän ja Karhu oli selvästi muita tummempi. Myös tuoksuissa oli havaittavissa eroja.

Mielenkiintoisin tulos oli juomien erottuminen selvästi toisiaan paremman tai huonomman makuisiksi. Kierroksesta toiseen järjestys oli yhden sijaluvun heittoja lukuunottamatta aina sama. Joka kierroksella lasit olivat siis sattumanvaraisessa järjestyksessä ja joka kerta onnistuin laittamaan ne kutakuinkin samaan järjestykseen maun miellyttävyyden perusteella. Ulkonäön ja hajun merkitys poistettiin kahdella viimeisellä kierroksella, jolloin juomia maistettiin sokkona ja haistelematta.

Testin ja yksinkertaisen sijalukuihin perustuvan pistelaskun jälkeen oluiden paremmuusjärjestykseksi muodostui seuraava:

1) Olvi
2) Karjala
(!!!)
3) Lapin Kulta
4) Koff
5) Karhu
(!!!)

Kauhukseni oma (entinen) suosikkijuomani Karhu keräsi testipapereihin todella julkaisukelvottomia luonnehdintoja. Vielä raskaampaa oli lukea kaikkein ylistävimmät kuvaukset Karjalasta. (Tuloksesta murtuneena lupaan pyhästi välittömästi muuttaa täältä länsirannikolta idemmäs, lähemmäs kaunista karjalaa.) Onneksi kakkossuosikkini Olvi kuitenkin menestyi testissä kokonaisuutena pari pistettä Karjalaa paremmin ja päätyi siis näin tämän henk. koht. koetukseni voittajaksi.

Yleisinä luonnehdintoina Olvi vaikutti oikein hyvältä perus-lagerilta, joka maistuu juuri sille mille pitääkin ja jota joisi mielelellään enemmänkin. Karjala maistui kaikkein voimakkaimmalle ja epäilin, ettei sitä haluaisi hyvästä mausta huolimatta juoda tuoppia enempää. Karhu haisi ja maistui tässä seurassa todella vastenmieliseltä; lähinnä mieleen tulivat sima ja keskiverto kotitekoinen olut. Lapin Kulta ja Koff jäivät välimaastoon 'peruskaljana' hyvässä ja pahassa - ärsyttämättä ja innostamatta.

Juomien eroja siis kyllä maistaa mutta maun tunnistaminen on sitten toinen juttu. Brändin ja tottumuksen merkitys makuelämykseen on myös vähintäänkin valtava. En suosittele kokeilemaan, jos ei ole valmis ottamaan hieman nenilleen ja muuttamaan tottumuksiaan.

Mainittakoon vielä, etten ole mikään oluen suurkuluttaja ja kaupassa ja baarissa valinta kohdistuu mieluiten pariin ulkomaiseen merkkiin.

Kysy, kommentoi, keskustele ... lisänä pieni aiheeseen liittyvä gallup.

O