Kohti unelmakämppää, eli näin ostan / remontoin / sisustan asuntoa
BTW kellään ollut sisustamisprojektissa ongelmana innokkaat sukulaiset jotka tunkevat kämppään omaa Pentik/Tiimari-paskaansa "täydellistämään" tilaa?
"MUTTA täähän on nätti" vitut se ei ole nätti, minä haen suoria ja selviä linjoja niin ettei muoto rikkoudu mutta paskanmarjat siitä mitään tule kun nää tunkee harva se päivä jotain helvetin kirkkaankeltaisia kulhoja täynnä pikkukiviä ja suklaaltamaistuvia tuoksukynttilöitä sekä silkkisiä teko-orvokkeja joka vitun soppeen.
Olen raijannut keittiöön kaikenmaailman tavaraa mutta sielläkin kaappitila on rajallinen.
Mummokin soitti eilen "mie tuon siulle pitsiliinoja" teki mieli kirkua kauhusta.
PITSILIINOJA HYI SAATANA!
[q]hrdkvr, 18.9.2008 08:11:
magee kylppäri ege!
tänään mekin sitten ostetaan uusi kämppä ja remontti alkaa. Tällä kertaa pitää ottaa myös niitä "ennen" kuvia
[/q]
tänään jatkuu, kylppärin seinille uutta maalia ja uudet koukut, eilen tasottelin vanhat reiät veks.
joo ja sitten vaikka rahat on loppunu ajat sitten ni tulee tosi uniikkia kamaa makuukammarin stylaamiseen, siitä lisää sitten kun on kamat paikoillaan.
[q]Slim_Jim, 18.9.2008 10:54:
Mummokin soitti eilen "mie tuon siulle pitsiliinoja" teki mieli kirkua kauhusta.
PITSILIINOJA HYI SAATANA![/q]
I can hear you
Meillä oli vähän sama ongelma kun muutettiin miehen kanssa saman katon alle viis vuotta sitten. Sen lisäks että meillä oli monia asioita kaks kappaletta (oltiin kumpikin asuttu muutama vuosi yksin ennen yhteenmuuttoa) niin miehen äiti olisi mielellään lahjoitellut kaikkea roinaa nurkistaan meille, esim. juuri virkatun pitsiverhon ikkunaan... Mulla ja heillä on muutenkin hyvin erilainen maku. En ole "kylmän modernismin" kannattaja, mutten myöskään diggaile beesseistä nahkasohvista, kukkakuvioisista matoista ja 80-luvulla ostetuista pussilakanoista jotka "on vielä ihan hyvässä kunnossa". Alkoi jo vähän ahdistaa ne kaikki meille ehdotellut ikivanhat pyyhkeet ja matot ja verhot, mutta onnistuin kuitenkin torjumaan ne kohteliaasti ja ilmeisen onnistuneesti, koska nykyään ovat antaneet lahjaksi rahaa Kylli-tädin vanhan kastikekulhon sijasta.
Omalla äidilläni on onneksi hieman yhteneväisempi maku kanssani, mutta metsään mennään usein silläkin suunnalla. Aivan liian usein tuppaan saamaan jotakin tosi haalean roosaa tai beessiä tai muuta "herkkää" väriä, vaikka itse pidän melko kirkkaista väreistä ja myös maanläheisitä vihreistä, ruskeista yms. Omalle äidille vaan on jotenkin paljon vaikeampi sanoa ei, kun ei haluaisi loukata sitä.
Jaahas.. Nyt alkaa sitten keittiön remontointi.. Tasot ja lattia uusiksi, seiniin uutta väriä. Takana porraskäytävän, yläaulan, vaatehuoneen, eteisten sekä makuuhuoneen remppa.. Hiljaa hyvä tulee, tehdään aina vähän kerrallaan.
[q]Optik, 12.9.2008 16:49:
Sattuipa selaimeen osumaan tälläinen sivusto...
Nerd decor alert!!
http://www.creativecloseup.com/home-decor-for-absolute-geeks
[/q]
Vitsi,tuollahan oli oikeesti tosi kivoja juttuja
Mä taidan olla sisältä täys nörde
[q]remotion, 18.9.2008 11:34:
tänään jatkuu, kylppärin seinille uutta maalia ja uudet koukut, eilen tasottelin vanhat reiät veks.
[/q]
joopa maalasin vihertävän harmaiksi kylppäristä seinäpinnat. ei naposta nyt yhtään omaa silmää.
pentele, joutuu huomenna vetää takas valkoseks :S
[q]remotion, 18.9.2008 13:10:
---
Keba, 24.8.2008 17:32:
Huh, hyvinhän se seinämaalaus onnistui munkin taidoilla =)
---
Kerros miten teit ton, kiinnostais tietää...
[/q]
Ihan spraylla, kontaktimuovisapluunalla ja videotykillä. Ekana maalasin valkoset osat noin sinnepäin sapluunan kanssa ja sitten mustat skalpellein leikatun sapluunan läpi.
Sain muuten ostettua sen Design Housen lampun, eikä edes kirpaissut =) On se hieno, polttimo on vaan vino..Voipi olla, että pitää käydä mainitsemassa asiasta.
[q]hrdkvr, 18.9.2008 08:11:
magee kylppäri ege!
tänään mekin sitten ostetaan uusi kämppä ja remontti alkaa. Tällä kertaa pitää ottaa myös niitä "ennen" kuvia
[/q]
onnea ajoituksen johdosta. ens keväänä jo 10-15 % halvempaa.
[q]Xer, 19.1.2009 18:57:
Ollaan siis miehekkeen kanssa omaa kotia hissukseen etsimässä, vaikkei nykyisessäkään mitään vikaa ole, mutta tilanne houkuttais kovasti ostamaan oma. Nyt siis kysynkin teiltä jo oman kodin löytäneiltä seuraavanlaista:
-Mitkä on ne asiat jotka peruskorjausten lisäksi todennäköisimmin aiheuttaa lisäkuluja, 1. Vanhoissa taloissa (ennen vuotta 1970 rak.), 2. Tätä uudemmissa taloissa(1970-2005)?
-Miten paljon hintapyyntöä alemman tarjouksen "kehtaa" tehdä, vai onko se kiinni omasta pokasta?
Myös muita hyviä neuvoja otetaan mielellään vastaan.
[/q]
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.
Tosiaan mahdolliset putki-, ikkuna- ja julkisivurempat kannattaa tarkistaa, onko tehty, onko suunnitteilla vai mitä.. Jos 70-luvulla (tai sitä ennen) rakennettussa talossa ei ole tehty mitään noista, niin voi olla varma, että ne on edessä piakkoin.
Juuri tehtyissä kylpyhuone remonteissa kannattaa käydä naputtelemassa kaikki laatat läpi, jos joku kumminkaimanserkku on tehnyt remontin, niin siellä voi helposti olla sutta ja sekundaa.
Mitä tuohon tinkaamiseen tulee, niin tarjouksen voi tehdä juuri niin alhaisena kuin haluaa. Joskus kannattaa kokeilla kepillä jäätä.. Kukaan ei estä tarjoamasta uudelleen. Mutta jos kämppä on hyvässä kunnossa ja hyvällä paikalla, niin voit olla varma että se myydään. Eli tarjous kannattaa tehdä kunnon, sijainnin ja näytöissä käyneiden ihmisten määrän mukaan, kuitenkin itse tekisin aina alle myynihinnan. Myös se, kuinka kauan asunto on ollut myynnissä, vaikuttaisi omaan tarjous käyttäytymiseeni.
[q]Yallu, 20.1.2009 11:11:
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.[/q]
Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.
[q]Yallu, 20.1.2009 11:11:
Ehkä yksi tärkein asia, minkä huomaa ennen 80-lukua rakennetuissa asunnoissa, on pohjaratkaisun toimivuus. Olen itse huomannut, että 70-luvulla ja sitä aiemmin rakennetuissa asunnoissa on onnettomasti suunniteltu pohjaratkaisu. Tyhjänä sitä ei välttämättä heti huomaa, mutta kannattaa vähän mittailla huoneita ja miettiä miten huonekalut asettuvat huoneeseen.
[/q]
Joo, tää on kyllä tosi tärkeä juttu :) Itse me tehtiin hyvin pikaisesti tarjous, ja sitten mulla meinas mennä hermo, kun huomasin, että säilytystilaa ei ole juuri nimeksikään. Ihan aiheesta ipe mulle räpätti, että "kai sä katsoit silloin jo heti, että täällä ei ole tilaa?" :D Mutta, koska tilaa ei ole, turhasta tavarasta pääsee kätevästi eroon.
kiitos whispering tuosta kirenan linkistä! sieltä löytyi hyvä ratkaisu kun kaapissa ei ole tarpeeksi syvyyttä. eli ratkaisu syvyyssuuntaiset tangot, joita tuolla on vedettävinä versioina. :)
[q]whispering, 20.1.2009 11:17:
---
Yallu, 20.1.2009 11:11:
---
Asun 50-luvun kämpässä, ja täällä aivan loistava pohjaratkasu. Kaikki 70-luvunkin kämpät missä asunut on ollu hyviä. Monet 90-luvun kämpät on taas ollut aika onnettomia.
[/q]
Minkälaisella kokoonpanolla olet asustellut?
[q]Samu, 2.11.2006 13:59:
Sampan seikkailut asuntokauppaviidakossa, osa II:
Tekemäni ostotarjous hyväksyttiin! Tuleva, erittäin "kodintuoksuinen" kämppä on siis 49 m2 kaksio Ullanlinnassa. Ja sitten remonttia suunnittelemaan.
[/q]
Onnea uuteen kotiin!
Kansa vaatii kuvia. ;)
kysymys parkettilattian entisöinnistä...
tossa olis yksi kämppä joka saattaa tulle hankittua, mutta siitä ei jäis pytyyn muuta kuin seinät ja mahdollisesti 17 vuotta vanha tiikkipuu parketti.
tämä parketti vaatis hionnan ja sen jälkeen jonkinlaisen käsittelyn... mutta juuri tästä käsittelystä sen verran, että kuinka paljon siinä voi vaikuttaa sen lattian väriin? nyt se on kovin tumma ja ainakin makkarissa haluaisin sen olevan vaaleampi...
olin vähän makkari suunnitelmaksi fiilistellyt jotain tällästä (mutta se lattia on kovin erivärinen ja erilainen nyt).
http://dl-client.getdropbox.com/u/71610/bedroom.jpg
[q]whispering, 20.1.2009 11:17:
---
Yallu, 20.1.2009 11:11:
---
[/q]
Samaa mieltä. Meiän kolmion rv on 1965 ja vaikka neliöitä on vaan 61, olohuone on todella tilava. Sinne mahtuu sekä oleskelutila että ruokailutila, jota keittiöön ei mahdu. Kylppäri on 3m2 koppi, kuten siihen aikaan oli tapana, mutta pyykkikone ja standardimittainen suihkukulma mahtuu sinne. Saunana taloyhtiön saunavuoro, kaappitilat suht riittävät.
Mikä joitakin viehättää ja joitakin ei, on se että vanhat asunnot on useammin kuin 90-luvun ja siitä uudemmat asunnot, läpitalon. Kyl meilläkin tulee välillä akvaariofiilis, kun 60-luvun taloissa viel suosittiin sitä koko ulkoseinän levyistä ns. nauhaikkunaa, mutta vuodenaikojen vaihtelut ainakin tulee selväksi.
[q]hauismies, 19.9.2008 20:19:
---
hrdkvr, 18.9.2008 08:11:
magee kylppäri ege!
---
[/q]
onnea oli sillä saatiin vanhasta kämpästä vielä käypä hinta (tai oikeastaan 30k voittoa)
[q]Slim_Jim, 18.9.2008 10:54:
BTW kellään ollut sisustamisprojektissa ongelmana innokkaat sukulaiset jotka tunkevat kämppään omaa Pentik/Tiimari-paskaansa "täydellistämään" tilaa?
"MUTTA täähän on nätti" vitut se ei ole nätti, minä haen suoria ja selviä linjoja niin ettei muoto rikkoudu mutta paskanmarjat siitä mitään tule kun nää tunkee harva se päivä jotain helvetin kirkkaankeltaisia kulhoja täynnä pikkukiviä ja suklaaltamaistuvia tuoksukynttilöitä sekä silkkisiä teko-orvokkeja joka vitun soppeen.
Olen raijannut keittiöön kaikenmaailman tavaraa mutta sielläkin kaappitila on rajallinen.
PITSILIINOJA HYI SAATANA!
[/q]
Kyl ne mummon pitsiliinat on otettu "innolla" vastaan, mut äitille jo kehtaa sanoa mitä haluaa ja mitä ei. Kävin taas lauantaina hakemas kaikkee kivaa mitä iteltä on puuttunu pitkään
(äiti siis just saanu roijattuu kamansa ukon omakotitaloon ja kaikkea oli siis vähintään kaksin kappalein)
hei oiskos vinkkejä, kun ostamani asunnon keittiössä on rumat kaapinovet (lakattu mänty, jotenkin oranssi)... ja hankin sitten pari putelia tummemmansävyistä kalustelakkaa. nyt ne pitäis sitten saada maalailtua sillä, mutta ainakaan pensselillä jälki ei ole kovinkaan mairittelevaa.
onks kellään kokemusta? pitäiskö ne jollain sienillä värjätä? miten ihmeessä niistä saa siedettävän näköiset
muuten ovat kyllä ihan ok-kunnossa, eli pientä pintaremonttia vaan vailla...
[q]hrdkvr, 22.9.2008 09:34:
---
hauismies, 19.9.2008 20:19:
---
hrdkvr, 18.9.2008 08:11:
magee kylppäri ege!
---
---
onnea oli sillä saatiin vanhasta kämpästä vielä käypä hinta (tai oikeastaan 30k voittoa)
[/q]
No aivan! Ihan turha spekuloida asuntojen mahdollisella hinnanlaskulla, jos on vaihtamassa pk-seudun sisällä. Eri asia sitten jos on kokonaan lainarahalla ostamassa ensimmäistä asuntoaan.
Magee tuo kylppärin lattia remotionilla!