Tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa

Back to päihdekeskustelu O

Toisaalta vois olla jees jos raflat olis savuttomia mut toisaalta taas ei kun satun itse polttaa..ehkä otan kantaa sit vastaan eri tavalla kun yritän tässä pikkuhiljaa lopetellä röökin polton!

minun puolestani voisi kieltää kokonaan. varmaan kävisin baareissakin huomattavasti useammin.

olisihan se ikävä juttu monelle tupakoitsijalle, mutta niin on myös se, että kaikki, jotka haluavat tänä päivänä käydä baarissa joutuvat kärsimään passiivisen tupakoinnin aiheuttamista terveyshaitoista.

veikkaan, että ihmiset tottuisivat varsin pian totaalikieltoon ja käytännöt saataisiin toimimaan.

sellainenkin tietysti kelpaisi, että olisi jokin tietty rajattu vain tupakoinnille pyhitetty alue - kunhan se savu ei leviäisi sieltä muualle.. tällaisen kirjaaminen lakiin vain on kai vain hieman vaikeaa.

[q]Cofu:
Tupakoinnin kielto clubella ja baareissa on mielestäni jokseenkin kohtuutonta, ajatellen sitä järjestyshäiriötä mikä ilmenee kun monta sataa ihmistä ravaa baarin pihalla jatkuvasti tupruttelemaan ja möykkäämään. [/q]

Luuletteko, että jengi oikeasti jaksaa talvipakkasella vaivautua ulos tupakalle? Vai valitsevatko he A) etteivät tule vai B) etteivät polta? Itse en malta uskoa tuohon, enkä välttämättä usko että ravintolatkaan suostuisivat siihen .

Se käytäntö, että on tupakoivien ja tupakoimattomien puoli, on hyvä. itse tupakoin mutta kyllä osaisin olla ravintolassa ilman tupakkaa, mutta esim. oma äitini ei varmastikkaan tämmöisen laisäädännön käyttöön oton jälkeen kävisi yhdessäkään ravintolassa, hän on tupakoinut jo 29 vuotta. siitä saattaisi olla hyötyäkin mutta kyllä siitä haittaakin olisi.
(moi mä taas selitän.. )

Henkilökohtaisesti olisin omassa nykyisessä tilanteessani hyvinkin tyytyväinen siihen, jos tupakoinnista tulisi kiellettyä toimintaa ravintoloiden seinien sisäpuolella. Juuri onnistumaisillaan oleva lopettamiseni kun tuppaa tietysti helpoiten prakaamaan just muutamien siiderien jälkeen kun seurue tupruttelee minkä ehtii siinä nenän alla.

Meikäläisen mielestä ravintoloihin sais tulla tuollaiset pienet tupakointi huoneet ym....niin ettei esim tanssilattialla ja muualla tungoksessa saisi tökkiä toisia palavilla röökeillä. Montakohan paitaa/housua on mennyt skeidaksi kun joku kusiaivo on kävellyt rööki heiluen vierestä. Eikä muuten olisi pahitteeksi ravintoloiden ilmallekkaan.
Röökit pois! *släp**iloinen*

no.. tämä kuulostaa ehkä vähän tyhmälle mutta mun mielestä tupakoinnin kieltäminen ravintoloissa on sen takia vähän nihkeetä koska varsinkin viikonloppuisin baarista ei olisi kiva poistua vain sen takia että saa sen nikotiiniannoksen. Talvipakkasella joutuisi hakemaan narikasta takit ja sitten vielä pitäisi hyvällä tuurilla jonottaa uudestaan sisälle kun sieltä on poistunu. (riippuen siitä miten nihkeitä pokeja on) Ja kun on niitä tupakointipuolia baareissa erikseen niin kyllä mä ainaki siellä pysyny oon.. Eikä pahemmin kaverit oo valitellu, jos ne ei polta. Ja jos muut haluaa istua tupakoimattomien puolella niin voi käydä sillä tupakalla siellä tupakoivien puolella erikseen. Ei luulis olevan kovin suurta vaivaa kävellä baarin toiseen päähän.

Olipas muuten mielenkiintoinen tupakointiin liittyvä kokemus eilen Kaisaniemessä; Joku jäbä käveli mun ohi ja tökkäsi epähuomiossa mua palavalla tupakalla suoraan vasempaan hauikseen. Kun huomautin asiasta, niin vastakommentti oli ”varoisit edes vähän.”

sehän olisi aivan syvält ! mix pitäis kieltää!
typerä ajatus

[q]1ncarnation:
sehän olisi aivan syvält ! mix pitäis kieltää!
typerä ajatus
[/q]

No esim. yks hyvä peruste kiellon puolesta olis se, että joku kieltoa vastustava henkilö käyttää x-kirjainta korvaamaan ks-kirjainyhdistelmän ja ei hallitse välimerkkien tai isojen alkukirjainten käyttämistä.

[muokattu 6.6.2004 18:04]

[q]Jone:
Olipas muuten mielenkiintoinen tupakointiin liittyvä kokemus eilen Kaisaniemessä; Joku jäbä käveli mun ohi ja tökkäsi epähuomiossa mua palavalla tupakalla suoraan vasempaan hauikseen. Kun huomautin asiasta, niin vastakommentti oli ”varoisit edes vähän.”
[/q]

Joo, tollanen asenne ärsyttää mua suunnattomasti. Mähän valitin tossa torstaina kuinka mulle oli käynyt ihan samalla lailla. Tuo palohaava kämmenselässä on nyt paranemaan päin, mut sitä on kirvellyt monta päivää ja siitä jää ruma arpi.

Ei se että joka paikassa tupakoidaan, mutta se kun muita ei huomioda ollenkaan. Ja tähän asenteeseen (ja tupakansavuun, ja maassa lojuviin jämiin) törmää melkein joka paikassa junapysäkiltä klubeihin ja kahviloihin...

no jotkut sellaset ihmiset on raivostuttavii mitkä kännissä huitoo tupakan kanssa minne sun sattuu mut kaikki ei oo samanlaisii. ja osa ihmisistäkin polttaa vaan parin juoman jälkeen..

Tupakan sais kieltää ihan kokonaan!!! Ei tupakointia missään!!!

Ragaistukseksi: en oo miettiny niin pitkälle.

Mielipide johtuu ihan siitä että itsekin poltaan, and for that I hate IT!!!

[q]Dragonfly:
no jotkut sellaset ihmiset on raivostuttavii mitkä kännissä huitoo tupakan kanssa minne sun sattuu mut kaikki ei oo samanlaisii. ja osa ihmisistäkin polttaa vaan parin juoman jälkeen..
[/q]

Tää on myös ihan totta, mutta mä luulisin että jos ei olis enää hyväksyttävää poltella ravintoloissa ja klubeissa niin vois olla myös matalampi kynnys lopettaa tupakointi, tai olla aloittamatta alunperinkään.

Mulle on ihan sama mitä ihmiset tekee itselleen, mutta vaikea mun on perustella jotain mistä muutkin joutuu kärsimään. Viimekädessä siitä ei kukaan höydy että ravintoloissa saa polttaa, ei edes tupakoiva itse (terveyssyyt, kustannukset).

http://engrish.com/image/engrish/passing-gas.jpg

[muokattu 6.6.2004 20:45]

[q]Jone:
---
1ncarnation:
sehän olisi aivan syvält ! mix pitäis kieltää!
typerä ajatus

---


No esim. yks hyvä peruste kiellon puolesta olis se, että joku kieltoa vastustava henkilö käyttää x-kirjainta korvaamaan ks-kirjainyhdistelmän ja ei hallitse välimerkkien tai isojen alkukirjainten käyttämistä.

[muokattu 6.6.2004 18:04]
[/q]
Jone, lepoo!

Tupakan vois kieltää koko suomesta, valmistuksen, välityksen, maahantuonnin ja myynnin
Kertaheitolla pois koko ongelma. Kyseisen aineen hyödyt suhteessa haittoihin on niin mitättömän pieniä ettei sen kanssa kannattaisi leikkiä lainkaan.
Jos kieltolaki tulisi, ei meikäläinenkään varmaan enää ikuna imaisisi röökiä huuleensa.
Nimim. lopettamisen kanssa taisteleva...

[q]Damien:
Tupakan vois kieltää koko suomesta, valmistuksen, välityksen, maahantuonnin ja myynnin
Kertaheitolla pois koko ongelma.
[/q]

Salli mun nauraa.

HAHAHAH!

Kiitos.

[q]Damien:
Tupakan vois kieltää koko suomesta, valmistuksen, välityksen, maahantuonnin ja myynnin
Kertaheitolla pois koko ongelma. Kyseisen aineen hyödyt suhteessa haittoihin on niin mitättömän pieniä ettei sen kanssa kannattaisi leikkiä lainkaan.
Jos kieltolaki tulisi, ei meikäläinenkään varmaan enää ikuna imaisisi röökiä huuleensa.
Nimim. lopettamisen kanssa taisteleva...
[/q]

Harmi että tuo ehdotus on monestakin syystä utopiaa...
Tupakka pitäisi täysin lopettaa (paitsi kasvina) koko maailmasta.


TeMpPu

[q]JustinSane:
Mikä on teidän mielipiteenne asiaan? Pitäisikö Suomen seurata Irlannin ja Norjan mallia ja tehdä ravintoloista kokonaan savuttomia?
[/q]
TO-DEL-LA-KIN!
se savusukeltaminen loppuis tällä kiellolla, enkä nää siin kyl mitään negatiivista, jos on niin pässi et yleensä polttaa, ni polttakaan pihalla

[Eli siis nyt on kyse Suomen tilanteesta, vaikkei otsikko sitä sen tarkemmin määrittelekkään.]

Taas on ravintolatupakointi otsikoissa kun Norjassa aivan vastikään kiellettiin tupakointi ravintoloissa kokonaisuudessaan, muista euroopan maista Irlanti on ollut jo jonkin aikaa täysin savuton (ravintolat).
Mikä on teidän mielipiteenne asiaan? Pitäisikö Suomen seurata Irlannin ja Norjan mallia ja tehdä ravintoloista kokonaan savuttomia?

Suomen hotelli- ja ravintolaliiton mielestä Suomessa ei pitäisi siirtyä kokonaan savuttomaan malliin koska anniskelupaikat joutuivat juuri äskettäin tekemään suuriakin investointeja saadakseen tilansa edellisen lainmuutoksen edellyttämään kuntoon ja, koska heidän mielestään nykyistäkin lakia on noudatettu Suomessa hyvin.
Lähde: http://www.jippii.fi/uutiset/kotimaa/?aid=131405

Itse en nyt vielä tässä vaiheessa sano asiaan juuta tahi jaata jotten vaikuttaisi liikaa siihen mihin suuntaan tämä keskustelu kehkeytyy

[muokattu 2.6.2004 11:56]

O