Drinkeistä ja muista juomista
Aurinkoisen päivän janojuoma Clara = about 2/3 lageria + 1/3 lime-mehua
yks hyvä drinkki on kelkka: (tehdään grogilasiin)
2cl/4cl passoaa
2cl/4cl karpalovodkaa
loput appelsiinimehua
olen pari kertaa juonu pelkästään tätä juomaa ja kummallakaan kerralla ei oo tullu mitään kankkusta
[q]Bio, 23.5.2005 22:33:
yks hyvä drinkki on kelkka: (tehdään grogilasiin)
2cl/4cl passoaa
2cl/4cl karpalovodkaa
loput appelsiinimehua
olen pari kertaa juonu pelkästään tätä juomaa ja kummallakaan kerralla ei oo tullu mitään kankkusta
[/q]
Jep, jos saan korjata niin kelkka tulee On the rocks-lasiin ja karpalovodkan sijaan absolut kurant.
[q]mayah, 24.5.2005 01:01
Ai jaa. Kyllä mä ainaki aina oon tehny grogiin. Mut et, ehkä mä siks en enää ookkaan siellä töissä
[/q]
Eeeei se nii tarkkaa oo, eihä niil laseillakaa loppuje lopuks montaa senttiä oo tilavuuseroa
terveisin neiti nipottaja
[q]Freja, 24.5.2005 01:09:
---
mayah, 24.5.2005 01:01
Ai jaa. Kyllä mä ainaki aina oon tehny grogiin. Mut et, ehkä mä siks en enää ookkaan siellä töissä
---
Eeeei se nii tarkkaa oo, eihä niil laseillakaa loppuje lopuks montaa senttiä oo tilavuuseroa
[/q]
Mulle ainakin on kelkka opetettu tekeen rocksiin, koska alunperinhän se on ollut lyhyt, nopea juoma.
Kysytäänkö Karrilta ;D
"Tietsä sen drinkin kelkka? Se on mun kaverin keksimä drinkki..."
[q]Freja, 24.5.2005 00:55:
Jep, jos saan korjata niin kelkka tulee On the rocks-lasiin[/q]
[q]mayah, 24.5.2005 01:01:
Ai jaa. Kyllä mä ainaki aina oon tehny grogiin. Mut et, ehkä mä siks en enää ookkaan siellä töissä *nauru*[/q]
No mä en kans tiedä mihin lasiin se tehdään, katoin netistä ohjeen, mut aineet tosiaan on muistis.
[q]Freja, 24.5.2005 00:55:
Jep, jos saan korjata niin kelkka tulee On the rocks-lasiin ja karpalovodkan sijaan absolut kurant.
[/q]
Ei sillä ole oikeasti niin väliä. :) Mun filosofian mukaan drinkkiohjeet on tehty sovellettaviksi, joten esim. ton vodkan vaihtaminen toiseen maustettuun vodkaan (varsinkin kun molemmat ovat happamilla marjoilla maustettuja) ei maailmaa kaada. Jokainen tekee oman makunsa mukaan, ja makua voi vielä vaikka vaihtaakin tilanteesta riippuen. ;)
Ja tosta lasista: kunhan lasi on suunnilleen oikean kokoinen ja muodoltaan edes sinne päin, niin kyllä se menettelee. Jotkut drinkit ovat toki tarkempia lasinsa suhteen (esim kuohuviinidrinkit kapeasta ja korkeasta lasista), mutta tollaselle melko simppelille jäiden kanssa nautittavalle drinkille sillä ei ole niin väliä.
Tuli tässä hyvä shotti eteen taannoin kun olin Prahassa :
2cl kahluaa
2cl baileysta
2cl absithia
Shotti kasataan kerroksittain siten , että absinthi tulee päälimmäiseksi. Tämän jälkeen shotti sytytetään palamaan ja juoma imaistaan pillillä nopeasti!
[q]Twist, 17.6.2005 13:52:
2cl kahluaa
2cl baileysta
2cl absithia
Shotti kasataan kerroksittain siten , että absinthi tulee päälimmäiseksi. Tämän jälkeen shotti sytytetään palamaan ja juoma imaistaan pillillä nopeasti!
[/q]
Jep, oikein hyvä shotti. Olisko nimi ollut B52 tjsp?
ei koska b52 on cointreauta absintin tilalla
[q]kirsch, 17.6.2005 13:53:
---
Twist, 17.6.2005 13:52:
2cl kahluaa
2cl baileysta
2cl absithia
---
Jep, oikein hyvä shotti. Olisko nimi ollut B52 tjsp?
[/q]
B52 sytytetään ainakin meillä cointreaulla, eli
2cl kahluaa
2cl baileysta
1cl cointreau
myös tämänkin drinksun kohdalla pätee baari/tekijäkohtaiset reseptit.
siinä nyt on käynyt niin että kun prahassa on muutenkin kova absinttikulttuuri (vrt. suomen kossu) niin on kallis cointeau vaihdettu halpaan perusviinaan
Pitäis väsätä tässä juhannukseks jonkinlainen kesäinen booli, joten oliskos jollain parempia ehdotuksia kuin fun light, kevyt olo mansikka, vodku. Jotain vodkapohjaista se olla sais ja simppeliä mutta juotavaa. Please help.
Vai pitäisköhän soittaa Haloselle ja kysästä joku ohje. *känni*
[q]zasga, 17.6.2005 18:00:
Pitäis väsätä tässä juhannukseks jonkinlainen kesäinen booli, joten oliskos jollain parempia ehdotuksia kuin fun light, kevyt olo mansikka, vodku. Jotain vodkapohjaista se olla sais ja simppeliä mutta juotavaa. Please help. [/q]
Ei nyt oo suorastaan booli, mut:
- hyvää maustamatonta vodkaa (esim. Moskovskaja, Russkij standart)
- jäitä (optional)
Tai: Zubrowka + omenamehu. Tai..
Hyvä vodka on hyvää, turha pilata laatutavaraa blandiksilla. =) (Eri asia on sitten, mistä hyvää vodkaa Suomesta saa. Stoli taitaa olla ainut kunnon vodka Alkon valikoimissa.)
[q]zasga, 17.6.2005 18:00:
jonkinlainen kesäinen booli
[/q]
Laitappa vodkaa ja Pisangia ja spriteä/osaksi vissyy[jos ei niin makeesta pidä]. Tai sitte pisangin tilalle jotai muuta likööriä. Mut siin ois ainaki kesäinen maku *känni*
Taidankin sittenkin laittaa vaan vodkaa ja jägeriä pakkaseen ja unohtaa nää boolit. Eiköhän se siitä lähde juhannus käyntiin.
Vinkki: viinameloni kannattaa alottaa jo edellisenä päivänä
Onko kokemuksia siitä uudesta lonkero-six-packista? Houkuttais...
Ja toi Pisang Ambon (sp.) ois kans tosi hyvä just nyt - pitää harkita loppukesälle johonkin vaiheeseen
Mun perusbooliin kuuluu Spriteä, puolimakeaa valkkaria, sitruunalikööriä, vodkaa, sitruunan ja appelsiinin viipaleita, sitruuna- ja greippimehua (puristettuja) sekä jäitä. Ja kaikki menee maun mukaan, eli siitä vaan kokeilemaan
[q]Freja, 24.5.2005 01:09:
---
mayah, 24.5.2005 01:01
---
[/q]
kyll ohueen collinsiin tai grogiin tehtiin meillä aina koulus, mut kuten sanottu ei kai tällä ole mitään merkitystä. Itse sen kyll teen ohueen collinsiin missä on ohuita ja pitkiä baareis.. muuten normi kokoiseen yleislasiin jos ei löydy ohutta collinsii.
Shandy on hyvä kesä juoma. Puolet spritee ja puolet lager olutta. Kyllä sen periaattees voi vääntää jaffaankin tai muuhun mutta spritenä sen yleensä olen vääntänyt.
[q]Freja, 17.6.2005 18:54:
---
zasga, 17.6.2005 18:00:
jonkinlainen kesäinen booli
---
Laitappa vodkaa ja Pisangia ja spriteä/osaksi vissyy[jos ei niin makeesta pidä]. Tai sitte pisangin tilalle jotai muuta likööriä. Mut siin ois ainaki kesäinen maku *känni*
[/q]
Taikka Avalon:
Pisang
votka
sitruunamehu
omenamehu
sprite/7up