Apua! Haluan tehdä musiikkia!

Back to luomisen tuska O

[q]darkfr:
fruityssä itseasiassa pääsee jo aika pitkälle ilman että rajat tulee vastaan, en väittäis että ko. ohjelman fx:t (etenkin eq:t) olis maailman tehokkaimpia mutta oon kyllä kuullu fruityllä tehtyjä biisejä jotka ovat olleet jo lähes pro kuosissa. sitäpaitsi ohjelma on niin helppo oppia että se on tod. hyvä aloittelevalle musantekijälle.
[/q]

Toi on varsin totta noiden equjen osalta. Ei kun kunnon VST-plugarit käyttöön vaan niin homma on hoidossa

Itsellä ensimmäiset biisit tais syntyä amiga 500:lla. Sit jäi musa joksikin ajaksi, jonka jälkeen Impulse Trackerilla väänsin noin 6 vuotta musiikkia, nyt olen kokeillut monia ohjelmia ja itse Reasonilla paljon värkkäilen, mutta uskon että Fruity Loops ja etenkin Cubase ovat hyviä ohjelmia. Suosittelisin yhden ohjelman parissa oppimista ja kun yksi ohjelma on hallussa niin on yllättävän helppo siirtyä toiseen ohjelmaan kokeilemaan sen ominaisuuksia. Monissa kuitenkin perustoiminnot ovat niin samankaltaisia että suuria ongelmia oppimisessa ei ole. Voi niitä trackeri aikoja....kyllä niitä tulee ikävä.

Hehkutetaan nyt täälläkin sitten porukalle vielä tuota Renoisea. Vanha kunnon träkkeri 100% identtisellä FastTracker2-interfacella vst- ja vsti-tuella varustettuna. Ohjelmaan kuuluu myös aika helvetin hyvä sample-editori. En vain pysty keksimään helpompaa ohjelmaa aloittavalle makuuhuonemuusikolle. Makuasioista voi ja pitää luonnollisesti kiistellä, mutta jos kymmenen vuotta sittenkin (kuten minä ja moni moni muu) on musisointinsa amgan protrackerin tai ft2:n kautta opetellut, niin miksei sitten nytkin tuoreet muusikonrentut aloittaisi uraansa tällä helppokäyttöisellä tracker-softalla, joka EI ole mitenkään rajoittunut vaikka tracker-sanasta niin voisi luullakin.

Valitse käyttämsi samplet - asettele ne vertikaalisti kulkevaan ruutuun eli ns. pystymalliseen nuottiviivastoon - lisää vst-intrumentteja - kompuraa ja limmitteriä löytyy - kaikki samat efut toimii kuin fruityssäkin - laatu on ihan samaa luokkaa - lisää "nuottisivuja" - rakenna biisiä - valmis!

Renoise

[q]T-mu:
*kröhöm*
Itse aloitin musiikintekemisen FastTracker 1 merkkisellä ohjelmalla (4 mono-raitaa, 8bit 22KHz samplet). Vuosi taisi olla 1992. En mäkään alussa tajunnut ohjelmasta mitään mutta sitkeän kokeilemisen jälkeen sain aikaiseksi ensimmäisen ”biisin”. Sullahan on olemassa jo selvä pohja jos oot jotain arrangementtiä tehny pleikalla. Eli helppifile auki ja rupeet käymään läpi sitä ohjelmaa nappula nappulalta. Ja tutki muitten tekemiä biisejä. Nopeemmin ku uskotkaan rupeet tajuamaan mitä taphtuu ja siitä se aukee !*vink*
[/q]

Asiaa! Taisi olla vuosi 92 tai 93 ja ohjelma oli vieläkin alkeellisempi eli Scream Tracker. Sillä sitten väännettiin ja käännettiin ja jossain vaiheessa saatiin saundeja pihalle ja myöhemmin saatiin jotain musiikin tapaistakin aikaseks. Fastracker2 olikin sitten ihan suklaata kun semmosen löysi.

Voi kun olis niitä biisejä vielä tallella. Mutta kävipä kerran niin, että meidän kotikoneelle oli mutsi asentanu sillosen kovalevyn täyteen sharewarepelejä eli koko rompullisen. Minä poika sitten systemaattisesti niitä poistamaan ja meni siinä poistellessa oma biisikansiokin ja tyhjensimpä vielä roskakorinkin ja sitten tuli semmonen *bling hetkinen* -elämys. Siinä vaiheessa kun tajusin, että nyt meni paljon materiaalia hukkaan, siellä oli jo ensimmäisiä fruityloopstekeleitäkin, eli siis useemmalta vuodelta kaikkea keskeneräistä, niin mars mars kauppaan ja perseet olalle. Oli sen verran rankka virhe. :) Mutta tekevälle sattuu.

mulle tuli kans melkeen tippa silmään kun viimeviikolla kävin heittää 10v vanhan ja jo 5 vuotta komerossa olleen vanhan koneeni pois sisällää tietty 90 alun ekat impulse trakkerillatehdyt hoocee ja junkka biisit.. sniif...

---
T-mu:
*kröhöm*
Itse aloitin musiikintekemisen FastTracker 1 merkkisellä ohjelmalla (4 mono-raitaa, 8bit 22KHz samplet). Vuosi taisi olla 1992. En mäkään alussa tajunnut ohjelmasta mitään mutta sitkeän kokeilemisen jälkeen sain aikaiseksi ensimmäisen ”biisin”. ....
---

[q]Loose Grip:
Asiaa! Taisi olla vuosi 92 tai 93 ja ohjelma oli vieläkin alkeellisempi eli Scream Tracker. Sillä sitten väännettiin ja käännettiin ja jossain vaiheessa saatiin saundeja pihalle ja myöhemmin saatiin jotain musiikin tapaistakin aikaseks. Fastracker2 olikin sitten ihan suklaata kun semmosen löysi.
[/q]

Juu olihan tuo Fastracker 2 herkkua kun PuuCeehen pääsi käsiksi. Siitä kun tuota 91 käynnisti ensimmäisen kerran amigan noisetrackerin ja siitä lähdettiin.. 4-kanavaa, 8-bittiset samplet, ei edes niitä EXX alkuisia ”efektejä” .. puuh.. no onneksi ne jo tuosta Amigan protrackerista sitten löytyi, mutta muuten puitteet oli samat. Onneksi sentään osa biiseistä on tallessa, niin voi nostalgioida.

”öö.. 16-bittinen soundi ja äänikortti? mitä ne o? Ei mulla oo ku 0,5 megan lisämuisti ja paljon diskettejä” :)

En osaa itsekkään mutta eiköhän tekemällä opi? Olettaen että et ole umpikuuro eunukki ilman käsitystä musast.

Fruity ei kieltämättä ole niitä selakeimpiä ohjelmia, mutta kun sitä oppii käyttämään sitt saa aikaseks sellasta settiä et oksat pois! Btw helpoin tapa oppia on katella valmiita softan mukana tulevia biisejä ja muutella niistä namiskoita& säätöjä... ja tietysti noudattaa vanhaa legenda sanontaa: experiment...

Löytyyks uudesta fruitista muuten moniraituri ominaisuuksia? Tais olla joku iänikuisen vanha versio, mitä joskus kokeilin, sillä siinä ei tullu semmoista eteeni, taikka sitten en vain löytänyt sieltä semmoista. Mutta eipä tuo nyt mikään vältämätön tarve oo. Riippuu siitä mitä tekee.

[q]Lumpy:
Löytyyks uudesta fruitista muuten moniraituri ominaisuuksia? Tais olla joku iänikuisen vanha versio, mitä joskus kokeilin, sillä siinä ei tullu semmoista eteeni, taikka sitten en vain löytänyt sieltä semmoista. Mutta eipä tuo nyt mikään vältämätön tarve oo. Riippuu siitä mitä tekee.
[/q]

Kyllä löytyy. Järjestelmä on suhteellisen alkeellinen mutta toimii. Sulla pitää olla FL Studion Producer Edition muistaakseni että siinä on audiotrack -ominaisuudet. En oo varma. Seuraava FL Studion versio (5.0) tuleekin sitten olemaan todella paljon taas kehittyneempi Imagelinen nettisivujen foorumien mukaan.

eik uusimmassa fl:s oo jo rewire tuki?

Mä alotin '97 MicroLogic 3.5:lla, Macintosh p450, 25MHz... Korg X5D syntty. Siitä asti päivitelly Logiccia.

Mitä mieltä ootte ohjelmasta nimeltä Reason Adapted Maudio? Vaikuttaa mielestäni lupaavalta, mutta oon ihan vasta-alkaja enkä sit ymmärrä vielä näitten laitteitten päälle oikee minkään vertaa...*hihu* koko ajan yritän itekseni opetella.

[q]hardikaveri:
eik uusimmassa fl:s oo jo rewire tuki?
[/q]

on

[q]ee102:
Mitä mieltä ootte ohjelmasta nimeltä Reason Adapted Maudio? Vaikuttaa mielestäni lupaavalta, mutta oon ihan vasta-alkaja enkä sit ymmärrä vielä näitten laitteitten päälle oikee minkään vertaa...*hihu* koko ajan yritän itekseni opetella.
[/q]

siis mä sain sen kuvan et tää on vaan riisuttu malli reason 2.5:ta

Kaikkihan lähtee ammattimaisesta nuotinnoksesta
http://www.thursdaycontra.com/~spuds/tunes/couple/DeathWaltz.jpg
http://www.thursdaycontra.com/~spuds/tunes/couple/DeathWaltz2.jpg

O