Mitä jos tämä olisikin naisten maailma?

Back to häröily O

[q]~dream~peip.:
Mua on täs jonkin aikaa mietittäny et mitäpä, jos aikojen alusta saakka naisilla olis ollut samat oikeudet kuin miehillä, esimerkiks sais kouluttaa ittensä niin pitkälle kuin haluaa, [/q]



Ai niinku että mitä jos jossain päin kongoa 100 000 vuotta
sitten paikallisessa yliopistossa olis jo ollu sukupuolikiintiöt
miehille ja naisille?

Muutenkin, jos sanotaan et aikojen alusta, niin ei voi
enää tarkastella vain tilannetta Suomessa, sillä onhan
noita matriarkaalisia kulttuureita ollut, ja on tälläkin hetkellä,
ei tää oo miesten maailma. Miesten maa, ehkä.
Kannattais tutustua laajemminkin kulttuuriantropologiaan.
Jotkut IHMISoikeudet ja sellanen käsite kuin
YKSILÖ on jo ylipäätään niin tuoreita käsitteitä, et eihän
jossain heimokulttuureissa edes mietitty että
hei, mitäs ku mä olen nyt mies ja sä nainen niin
onks meillä yhtäläset oikeudet tässä hierarkisessa
paimentolaisyhteisössä

Mut toki, mä uskoisin kyllä viihtyväni varsin hyvin esim.
jossain matriarkaalisessa heimoyhteisössä

[muokattu 24.3.2004 12:10]

kyllä naiset maailmaa pyörittää, miehet ei vaan tajua sitä =)

”kaiken takana on naaaaainen....”

Kyllähän naiset murhaa ihmisiä niin mikseivät ne sotia aloittaisi ja kai jostain historian lehdiltä löytyys naishallitsija joka on pistänyt naapureita kuonoon

[q]hallucinogen:
Kyllähän naiset murhaa ihmisiä niin mikseivät ne sotia aloittaisi ja kai jostain historian lehdiltä löytyys naishallitsija joka on pistänyt naapureita kuonoon
[/q]

Tossakin on vinha perä, et onks
nää naiset toiminu miesyhteisön paineissa,
ja olisko ne toiminu toisin jos koko
yhteisö jossa ne toimi olis ollu naisjohtoinen,
tai jos myös ympäröivät kulttuurit olis
ollu naisvaltaisia.

Tän takia tollaset yks'oikoset spekulaatiot
on hyvin hankalia.

”Tres:Ai niinku että mitä jos jossain päin kongoa 100 000 vuotta
sitten paikallisessa yliopistossa olis jo ollu sukupuolikiintiöt
miehille ja naisille?”

Joop, se ”aikojen alusta” oli kömpelösti sanottu, mut siis tarkotin sitä aikakautta kun alko kehittyyn näit kaiken maailman laitoksii, koului ja virastoi.

no oiski... mut ei oo...

[q]ezzy:
kyllä naiset maailmaa pyörittää, miehet ei vaan tajua sitä =)

”kaiken takana on naaaaainen....”
[/q]

JEP

Olenpa kuullut jostain seuraavaa:
”Miehet hallitsevat maailmaa, naiset miehiä”

[q]hallucinogen:
Kyllähän naiset murhaa ihmisiä niin mikseivät ne sotia aloittaisi ja kai jostain historian lehdiltä löytyys naishallitsija joka on pistänyt naapureita kuonoon
[/q]

jean d'arc esim.

[q]~dream~peip.:
”Tres:Ai niinku että mitä jos jossain päin kongoa 100 000 vuotta
sitten paikallisessa yliopistossa olis jo ollu sukupuolikiintiöt
miehille ja naisille?”

Joop, se ”aikojen alusta” oli kömpelösti sanottu, mut siis tarkotin sitä aikakautta kun alko kehittyyn näit kaiken maailman laitoksii, koului ja virastoi.
[/q]

Joo, mut tässä on sit seuraava ongelma:
millasissa olosuhteissa nää oppilaitokset
on syntyny, ja olisko ne nykymuodossaan
edes syntyny matriarkaalisessa yhteisössä,
tätä on hankala sanoo tässä vaiheessa.
Voihan olla niinkin et opetusmetodit
ja tiede ylipäätään olis lähteny aivan poikkeaville
urille matriarkaalisessa yhteisössä eikä tällasille
laitostuneille urille. Ja tässä ei nyt siis oo mitään
arvolatausta: itse en pidä nykyisiä oppilaitoksia
parhaana mahdollisena tapana opiskella
asioita.

[q]typ0:
---
hallucinogen:
Kyllähän naiset murhaa ihmisiä niin mikseivät ne sotia aloittaisi ja kai jostain historian lehdiltä löytyys naishallitsija joka on pistänyt naapureita kuonoon
---
jean d'arc esim.
[/q]

Just tähän viittasin aiemmin: Jeanne d'Arc oli
maskuliinisen kulttuurin tuote, jonka perusteella
on hankala vetää mitään yleisiä johtopäätöksiä.

[muokattu 24.3.2004 12:52]

Voisi myös hieman kyseenalaistaa että jos naisia ei olisi laitettu tuohon asemaan alunperin, niin olisivatko nämä juuri miehistä eroavaisia ja miten miehet olisivat tämä takia muuttuneet. Tuntuu vähän siltä, että mitä enemmän naiset saavat valtaa, niin sitä enemmän nämä rupeavat aina itse toimimaan sillä tavalla mistä miehiä arvostelevat. Eiköhän se ole valta ja voima joka turmelee, ei sukupuoli.

[q]pHaze:
Voisi myös hieman kyseenalaistaa että jos naisia ei olisi laitettu tuohon asemaan alunperin, niin olisivatko nämä juuri miehistä eroavaisia ja miten miehet olisivat tämä takia muuttuneet. Tuntuu vähän siltä, että mitä enemmän naiset saavat valtaa, niin sitä enemmän nämä rupeavat aina itse toimimaan sillä tavalla mistä miehiä arvostelevat. Eiköhän se ole valta ja voima joka turmelee, ei sukupuoli.
[/q]


Niin, hassua, että naiset ovat lunastaneet itselleen oikeuden käyttäytyä yhtä huonosti kuin miehet sen sijaan, että miehet olisi pistetty kuriin.

PS. Kaipaako joku kuritusta?

[muokattu 24.3.2004 13:13]

[q]Lene:

PS. Kaipaako joku kuritusta?

[/q]

ma voisin yhet kuritukset ottaa

Hauska topiikki!!!! Siinä vasta kysymys... hmm.. ei se oo mahdollista! mut ois kyl varmaan monimutkasempaa elämä. täytyy kyl sanoo et onnex on molempii osapuolii olemas. Vaik onki yksilöstä kiinni, millainen oot eli ei voi asioita yleistää.
*sydän*tasa-arvo*sydän*

[q]~dream~peip.:
Tai jos naisia olis enempi päättävissä viroissa, ei varmaankaan olis sotia, tai että käytettäis miljoonia aseisiin samalla kun oman valtion kansalaiset näkee nälkää ja kärsii sairauksista...jne.
[/q]

Tota en nyt oikeen lähde tukemaan.

Mutta olishan asiat ihan toisin jos naiset olis saanu opiskella itsensä siihen asemaan ku olis halunnu.

Joku vois kyl pliis elättää mut... mua laiskottaa. Joo ja kyl mimmit rohkeesti vaa tyrkkää itteensä joka mestaa... mut sit taas toivottavasti tääki naisläppä ei mee överix jonku 50 vuoden päästä et miehii aletaan sit syrjii ... siis siin käy varmaan just sillai...

Mut sillävälin lisää eukkoi dekkientaa...!!! rohkeesti vaa mukaa.

Ai nii sit on kans semmone joku ihme evoluutio jost oon kuullu

[muokattu 24.3.2004 13:44]

[q]hallucinogen:
Kyllähän naiset murhaa ihmisiä niin mikseivät ne sotia aloittaisi ja kai jostain historian lehdiltä löytyys naishallitsija joka on pistänyt naapureita kuonoon
[/q]

Kattokaas vaikka Enklannin historiaa, iha pien hallitsija

ja tuli mieleen uskonnoista ja eri maailmankatsomuksista mainita, et nekin on miesten säätämiä kirjoituksia ja oppeja ;) naiset harvemmin niihin saivat edes osallistua, ja ollaan jouduttu eämään niiden oppien mukaan (mm. pakotamalla, syyllistämallä ja alistamalla)...

Naisten asema (ainakin länsimaissa) on onneks paranemaan päin. Ehkä kuitenkaa ihminen ei omassa raadollisuudessaan pysty ikinä siihen, että ihminen käsiteltäis yksilönä pääkopan sisällyksen mukaan eikä vaan haarojen väliin katsomalla. Mut se on kyllä surullista et esim. arabimaissa naisia ei aina ees pidetä ihmisinä ja vaimon saa tappaa jos se sanoo naapurin miehelle päivää. Kai siitä on sittenki vielä liian vähän aikaa ku ihminen laskeutu puusta....*igor*

Mua on täs jonkin aikaa mietittäny et mitäpä, jos aikojen alusta saakka naisilla olis ollut samat oikeudet kuin miehillä, esimerkiks sais kouluttaa ittensä niin pitkälle kuin haluaa, näinhän ei taida vielä joissakin maailman kolkissa olla vaan on itsestäänselvyys, että perheen poikapuoliset laitetaan kouluun ja jos niin huono tuuri sattuu että tyttö syntyy perheeseen se opetetaan pienestä pitäen palvelemaan veljiään, isäänsä ja tulevaisuudessa miestään, jota ei edes itse ole saanu valita.

Enpäs usko, että väestönkasvu olis lähelläkään näin suurta, jos naiset olis itse saanu kouluttautua ja käydä työssä. Tai jos naisia olis enempi päättävissä viroissa, ei varmaankaan olis sotia, tai että käytettäis miljoonia aseisiin samalla kun oman valtion kansalaiset näkee nälkää ja kärsii sairauksista...jne.

Mitäs mieltä ootte tästä? Ja varsinkin miehiltä ois kiva kuulla kommentteja..:)

O