Hammaslääkäri

Back to häröily O

Toissapäivänä kävin hammaslääkärissä siinä mielessä että se on vain perus tarkistus tjsp. Loppujen lopuksi päädyttiin siihen että vedettiin yksi viisaudenhammas pois. Hyvin meni kiitos puudutuksen. Kun tuo monttu vaan paranee niin käyn nappaa loputkin viisaudenhampaat pois. On kyllä siistii saada legot kuntoon.

Ensimmäistä kertaa elämässäni olin hammaslääkärissä kivuttomasti. Oon pienestä pitäen käynyt melkeinpä aina samalla hammaslääkärillä (täällä tuppukylässä kun ei hirveesti edes vaihtoehtoja ole), mutta nyt se on ilmeisesti jäänyt eläkkeelle ja vakkarihoitajakin oli vaihtunut. En tiedä oonko aina vaan saanut niin huonoa hoitoa, eikö se vakkari vaan ole "osannut", eikö puudutukset ole onnistuneet vai mitä hittoa. Inhoan yli kaiken hammaslääkärillä käyntiä, mutta nyt olisin vaikka voinut nukahtaa siihen penkille suu auki ellei ponnari olisi painanut pään alla

Tulin juuri kotiin kahden viisaudenhampaan poistosta ja istuskelen tässä tupot suussa. Puudutuksen kanssa oli ongelmia joten toisen hampaan poistaminen oli varsin kivuliasta, mutta oli kyllä mukavin hammaslääkäri ikinä (jopa mukavampi kuin se, joka soitti mulle kotiin ja kysyi, miten mun suu voi *hih*) joten ihan hyvät fiilikset. Tai siis, jälkisärkyä odotellessa... mutta ihanaa päästä eroon vaivanneesta hampaasta.

Pikkasena likkana olin aina ihan innoissani hammaslääkäristä! Halusin, että hammaslääkäri tutkis munkin hampaat vaikka vietiin sisko tsekattavaks. Rakastin sitä kun porattiin! Nykyään suhtautuminen on ehkä hieman hillitympi On kiva käydä kattomassa, että kaikki on ok.

Min hammaslääkäri pelko on niin kauhee, etten kehtaa ees kertoo, millo viimeks kävin hammaslääkärissä. Ja silloinki se lekuri totes mulle et "Mun vastaanotolle ei tarvi enää tulla, käyttäydyt kun pieni lapsi!" Vai sillee.. Sit kaiken lisäks siinä samalla kerralla sain törkeen yliannostuksen puudutusta, ku se ei vaa toimi mulle!!! en tajuu miks. Sain ekan piikin, ei tapahu mitää, toka piikki: puutu vähä poski ja kieli. sit ne pisti mun istuu puoleks tunniks odottaa ja otti siin välis toisen potilaan. No sit ku ei vieläkää puudutus toiminu sit ne laitto kolmannen piikin, poski ja kieli vaa puutui lisää, tunsin kyllä iha loistavasti kivun hampaassa ja ikenissä. Moon varmaa joku luonnonoikku, ku noi puudutukset ei toimi. Sit ne teki mulle viel kaiken lisäks iha päin v*ttua sen hampaan. ja siitä asti se on olluki hoitamatta kunnolla. Ja siit ON kauan. Sen jälkeen ku en oo hammaslääkärii lähteny ku se pelko ja se fobia vaan paheni siitä kerrasta TODELLA paljon. Nyt pitäs vissii ruveta säästää muutama tonni rahaa ja lähtee yksityiselle nukutukseen hoitamaan kalustoo, siinä ku ON sitä hoitamista! Voi voi, että hirvittää se loppusumma..

Kun näit lukee on vaan niin onnellinen, että lapsena sai lähisukulaiselta yksityistä hammashoitoa ja oiontaa, johon liittyen multa poistettiin ylä- tai alaleuasta liian ahtaalle jääneet jotkut poskihampaat (en enää muista mitkä). Niiden poiskaivussa koki tiettyä vääntöä, mutta oikomispotilaana vääntöön oli jonkin verran tottunut + mikä tärkeintä, kaikki 4 viisaudenhammasta kasvoi just oikeille kohdilleen hammasrivien jatkeeksi eikä ole edes reikiintyneet

3 viikkoa sit kävin poistattaa suuhygienistillä hammaskivet, mikä mun pitää teettää vuosittain kun sen muodostuminen on ylinopeaa jostain myrkkysylkisyystä. 2 viikkoa sitten kävin valkasee hampaat ihan huvikseen. Alaetuleegoja vihloi koko loppupäivän niin ettei paljon huvittanu puhua ainakaan suu kovin auki, mut siihen ne vihlonnat jäikin. Hampaan sävyssä en huomaa ihmeempää eroa entiseen, mut iski vaan semmonen Hollywood-vietti.

[q]Lacerta, 13.5.2008 14:49:
--clips--
..Sit kaiken lisäks siinä samalla kerralla sain törkeen yliannostuksen puudutusta, ku se ei vaa toimi mulle!!! en tajuu miks. Sain ekan piikin, ei tapahu mitää, toka piikki: puutu vähä poski ja kieli...--clip--
[/q]
Mä kans aikasemmin ihmettelin et mikä siin on ku ei puudutukset tehoa. Joka kerta hammaslääkäriin mennessä mainitsin tästä, että sais ehkä vähän ees ekstra-annosta, kun se niittenkin kanssa edelleen aina sattuu.

Kunnes sitten viime syksynä menin ekaa kertaa yksityiselle, ja kerroin tämän saman tarinen, miten puudutusaineet ei tehoo. Hammaslääkäri sanoi vaan että kyllä ne tehoo, se pitää vaan pistää oikeeseen kohtaan. Oon käyny nyt neljä kertaa tolla hammaslääkäriasemalla erinäisissä paikkauksissa ja hampaiden poistoissa (leikkaamaalla ja ihan vaan kiskomalla) eikä kertaakaan oo ollu mitään ongelmia puudutuksen kanssa

Oonkii ihmetelly voiko se vaan olla niin, et oon vaan kunnallisella onnistunu törmäämään puuduttamisen suhteen sen verran ammattitaidottomampiin lääkäreihin


[size=9]oon just lähdössä viimeseen viisurileikkaukseen *sars*[/size]

[q]anis, 15.4.2008 09:58:
Jep... Hmm tai sit jos ei oo kovin kipee ni jos sais ajan johki muualle. Kun ei noi päivystykset ainakaan oo kovin hyviä, niil on niin kiire siellä. Tai no, taitaa olla kyl muuallaki. Onkohan yksityiset paljonki kalliimpia? Kyl voisin toisaalta panostaa suuhuni mut ei mulkaa nyt ihan mansikoita oo maksaa.
[/q]

Aika paljon eroja näköjään kokemuksissa: mulla on aina ollut Helsingin kunnallishoidossa (myös Ruskeasuon ja Kallion päivystyksissä) parempia kokemuksia kuin Helsingin yksityisillä. Eli varmasti on molemmissa laidasta laitaan lääkäreitä.

Yksityisellä on kahdellakin lääkärillä ollut lähellä hoitovirhesyyte... Toinen aloitti juurihoidon ilman puudutusta (koska oli muka lukenut väärin aiemman lääkärin merkinnät) ja ei suostunut keskeyttämään hoitoa, toinen taas korjaili samaa hammasta monta kertaa ja myöhemmin (päivystyksessä) sain kuulla kuinka tuo oli heidän mielestään ollut jo pitkään menetetty tapaus. Eli rahastukselta haiskahtaa: asiakas mahdollisimman nopeasti ovesta ulos ja uutta käyntiä buukkaamaan.

Kunnallisessa hoidossa on aina ollut todella asiantunteva ja rauhallinen ote, sääli vain että sinne joutuu odottamaan niin kauan.

PS: Olen toki saanut hyvää yksityishoitoakin, mutta kaikista kokemuksista on tässä vaiheessa tämmöinen maku.

http://koti.kapsi.fi/~turku/temp/hapokasta.jpg

jollekin tullu parin tonnin remontti.

[q]isokeksi, 13.5.2008 14:48:
Pikkasena likkana olin aina ihan innoissani hammaslääkäristä! Halusin, että hammaslääkäri tutkis munkin hampaat vaikka vietiin sisko tsekattavaks. Rakastin sitä kun porattiin! Nykyään suhtautuminen on ehkä hieman hillitympi On kiva käydä kattomassa, että kaikki on ok.
[/q]

niitähän on kaikenlaisia fetissejä....

itelläkin on ollut paita märkänä muutamalla edellis kerralla mutta siinä ei ollu kyllä mukavuuden kans mitään tekemistä..

mutta silti hammaslääkäri on ystävä joka ottaa kivun pois...*kerran se vaan kirpasee*

But tell me - IS IT SAFE?

iik!! eilen taas oli :X meinasin oikeest hukkuu siihen johonki puhdistus veteen >.> ;(

ei helevetti.. pakko olis yrittää varata aika lekurille.. kaks hammasta lohjennut jnejne.. ei pysty.. kammo näitä leegolekureita kohtaan on aivan liian suuri! ja pelottaa se lasku..

Pitäis varata aika hammaslekurille kun edellisestä kerrasta on jotain 3 vuotta Jotenkin vaan tuntuu, että sai tarpeeks noista hammaslääkäreistä oikomishoidon takia. Mutta ennemmin mä nyt sitten käyn kun ei oo mitään isoa vahinkoa käynyt.

[q]Fea, 22.5.2008 11:21:
ei helevetti.. pakko olis yrittää varata aika lekurille.. kaks hammasta lohjennut jnejne.. ei pysty.. kammo näitä leegolekureita kohtaan on aivan liian suuri! ja pelottaa se lasku..
[/q]

Menehän nyt rakkaani sinne HAMMASLÄÄKÄRIIN!! Minä autan sinua pääsemään peloista *sydän*

huh huh, kävin just hammaslääkärissa tarkastuksessa ja lasku oli kelakorvauksen jälkeen 152e! pelottaa vähän että millanen lasku sieltä reikien porailusta yms tulee

[q]zaler, 13.10.2008 15:51:
huh huh, kävin just hammaslääkärissa tarkastuksessa ja lasku oli kelakorvauksen jälkeen 152e! pelottaa vähän että millanen lasku sieltä reikien porailusta yms tulee
[/q]

Ei tainnu olla julkisella?

Varasin just viikko sitten ajan kunnalliseen hammaslääkäriin, sain ajan tammikuulle

[q]sapeli, 13.10.2008 15:53:
Ei tainnu olla julkisella?
[/q]

joo ei kyl. yksityisellä kävin
city hammaslääkärit oli mestan nimi

Pitäis käyä repimässä pari hammasta veke, en oo vaan jaksanu varata aikaa

O