Final-Scratch

Back to luomisen tuska O

Originally posted by Apo:
Eiköhän toi ole ihan BIOS-asetuksista riippuvainen.

Siis vaikka kuinka yritin....

Tietenkin BIOS-asetuksista.

joo FINALSCRATCH... Itse asiassa laite on maailmalla jo jonkin aikaa ollut, ainakin vuosi sitten Lontoon messuilla sitä pääsi kokeilemaan. Itseäni yllätti laitteen "viiveettömyys", ja jos siinä viivettä olisi ollut niin eihän silä mitään tekisikään. Itseäni mietityttää se että monelta deejiiltä jää pikku hiljaa lailliset äänitteet ostamatta. Ja onhan se selvä että löytyy kiekon pyörittäjiä joita ei kiinnosta ostaa vinyyleitä kun biisejä on netti pullollaan, mutta toivotaan että se jää vaan ns koti deejiiden ongelmaksi. Itse en ainakaan uskalla lähteä keikkaa mp3:silla heittämään kun tietää mitkä rangaistukset siitä SAATTAA koitua! No mutta sehän on selvä että ei tuosta niin isoa ongelmaa tule kuin laittoimista cd formaateista. Ihan hyvä laite koti käyttöön ja treenaukseen varmasti monelle. Mutta myös se on hyvä pitää mielessä että tietokone on aina tietokone, ja yllättävänkin usein se saattaa tehdä jotain ennalta arvaamatonta. Toisin kuin vanha kunnon levysoitin "oikealla" kiekolla.

Nostetaanpas tämä takaisin ylös.

Nyt kun FS:n avulla soittavia jamppoja on Suomessa käynyt useampiakin, niitä mitä mieltä olette, onko ollut huonompaa settiä kuin vinyyliltä soittavilla?

Itse en ole huomannut mitään eroa bileissä, soittaako dj vinyyliltä vai FS:n avulla. Eli ihan hyvä peli se varmaan on, jos soittelee paljon. Eipähän niin helpolla lentoyhtiöt hävitä levylaukkuja ja saa vaikka ne 10000 biisiä keikalle mukaan.

Quote by S.S

mietityttää se että monelta deejiiltä jää pikku hiljaa lailliset äänitteet ostamatta. Ja onhan se selvä että löytyy kiekon pyörittäjiä joita ei kiinnosta ostaa vinyyleitä kun biisejä on netti pullollaan, mutta toivotaan että se jää vaan ns koti deejiiden ongelmaksi. Itse en ainakaan uskalla lähteä keikkaa mp3:silla heittämään kun tietää mitkä rangaistukset siitä SAATTAA koitua!

Tosiasia kuitenkin on että vaikkakin mp3:sina löytyy jos
jonkinalaista ja kaikki harvinaiset tunnetuimmatkin
biisit, niin todella suuriosa jää löytymättäkin ja juuri
siksi että ne on vinyl only releasseja. Mitä katson esim
omia levykokoelmia niin heti kun ottaa vähän vanhempaa
matskua mitä ei ole esim millään cd kokoelmalla niin
eipä netissä kovin usin näe sellaisia mp3:sina.

Noissa "waregruupeissa" ei kuitenkaan näytä olevan
kaikkien alojen "asiantuntioita" ja jopa useat perusteokset
ei niin tunnetusta genrestä uppuu kokonaan netistä,
joka siis osaksi on sellaisen genren suuri vahvuus.

Mitä taas on näitä suuria nimiä nähnyt niin kyllä niillä
joillain on silti ollut oikeetakin vinyyliä mukana.
Ehkäpä jotkut jopa soittavat mielummin vinyyliltä ne
haluamansa biisit ja täydentää settejään mukanaan
roudaamillaan mp3:silla.

-- xybo

IMO FS vain täydentää deejiin settiä, sillä esim. demot, promot ym. on helppo roudata mp3:na paikan päälle. Silti uskon vinyylin jatkavan voittokulkuaan. Sillä esim. minä en koskaan tule jaksamaan ripata kaikkia vinyyleitä mp3:siksi...

1 vinyyli = 4 kappaletta
1 kpl = 6 minuuttia
1 rippaus = 9 minuuttia
900 x 4 x 9 = 32400 minuuttia joka on 540 tuntia joka on 22,5 päivää

ja tuossa on oletettuna, että kaikki vinyylit on sinkkuja, mitä ne todellakaan eivät ole.

Quote by jUSSi

1 vinyyli = 4 kappaletta
1 kpl = 6 minuuttia
1 rippaus = 9 minuuttia
900 x 4 x 9 = 32400 minuuttia joka on 540 tuntia joka on 22,5 päivää

ja tuossa on oletettuna, että kaikki vinyylit on sinkkuja, mitä ne todellakaan eivät ole.

Juu.. mä pikkuhiljaa teen sitä.. tässä pientä
tulosta..

34 vinyyliä
127 biisiä
11h 56min

tämä ~12h voidaan kertoa 2:lla niin saadaan kokonais
rippaus aika.

eli vuorokaudessa saisi noin 34vinyyliä tällä vauhdilla,
olettaen että rippaa pari levyä päivässä max.. ei sinäänsä
että tuossa nyt hirveetä vaivaa.. laittaa aina koneen
nauhottamaan kun kuuntele pari levyä.. aikaa siinä
kuitenkin menee..

-- xybo

Quote by xybo

ei sinäänsä että tuossa nyt hirveetä vaivaa.. laittaa aina koneen
nauhottamaan kun kuuntele pari levyä.. aikaa siinä
kuitenkin menee..

..ja kun vielä normalisoi, ja/tai equttaa kuluneet raidat.. tai korjailee jotenkin muuten (leikkaa tyhjät pätkät jne). Saa aikaa kulumaan jonnin verran enemmän :rolleyes:

Quote by Caro²

..ja kun vielä normalisoi, ja/tai equttaa kuluneet raidat.. tai korjailee jotenkin muuten (leikkaa tyhjät pätkät jne). Saa aikaa kulumaan jonnin verran enemmän :rolleyes:

Laskin sen jo tohon aikaan.. kun tollasta hommaa
on tehnyt riitävän monta vuotta ja on jo isoliuta
scriptejä niin se ei juuri lisää aikaa vie ;)

-- xybo

Quote by jUSSi

IMO FS vain täydentää deejiin settiä, sillä esim. demot, promot ym. on helppo roudata mp3:na paikan päälle. Silti uskon vinyylin jatkavan voittokulkuaan. Sillä esim. minä en koskaan tule jaksamaan ripata kaikkia vinyyleitä mp3:siksi...

Tuskinpa raahaisit koko vinyyliarsenaaliasi keikalle, niin voihan sitä ripata aluksi vaikka ne vinyylit, jotka aikoisi ottaa mukaan keikalle. Sitten taas seuraavalle keikalle mennessä olisi osa jo ripattu ja tarvitsisi ripata enää ne biisit jotka aikoo keikalle mukaan ottaa. Sitten joskus olisi kaikki levyt mp3-muodossa.

Makuuhuone dj:lle tai vähän keikkoja tekevälle deejiille FS:sta ei ole kovinkaan paljon hyötyä, paitsi demojen ja promojen soitto helpottuu. Mieluummin ostaisi niillä rahoilla uusia levyjä, mutta kaitpa tuo olisi ihan kätevä paljon keikkailevalle dj:lle, joka on kyllästynyt raahaamaan mukanaan kymmeniä kiloja levyjä.

Noniin. Linux-tyyppinä en voinut vastustaa aihetta, jotenka tässäpä teille. Vaihtoehtoja final skrätsille:

http://www.terminatorx.cx/turntable.html
http://www.pawfal.org/~dan/pizza/

:)

eikä vaadi kun vanhan levarin, hiiren ja vähän juottotaitoja..

Quote by jlaard

:001: :001:

Quote by D-E-D

:001: :001:

No, onhan varsinkin toi jälkimmäinen (pizza) vähän hupaisa, siinähän ei levy-lautanen edes pyöri. (tarkotettu kai lähinnä skrätsäykseen)

Mutta noi akseliin liitetyt hiirulaiset saattais jopa toimia, kaikki normaali dj-kikat ois käytettävissä, eikä tarvis mitään erikoislevyjä tai boxeja. Tarkkuudesta en sit tiiä..

Tuota kun vähän kehittää, niin pääsee scratchaamaan KUVAA :)))

eli siis joo. niin. mitäs muuta tähän nyt osais sanoa :D

Native Instruments ja Stanton on alkanut tehdä yhteistyötä ja Windows versio on tulossa, Mac OS X kuitenkin eka.Ehkä käyttis Traktorin tyyliseksi?
näppärä vehjehän tuo...

Voi olla vanhakin uutinen, mutta nykyään toi FS v.1.1 näyttäs funkkaavan sekä windowsissa että macissa. Traktorkäyttis.

-> http://www.finalscratch.com/fs4/load.asp?db=FS_MAC&sub=start

Ku sitä fyrkkaa sais ton 600e kasaan..

täytyy tähän hulluun soppaan vielä sanoa että itse henk.koht. kanniskelisin mukanani paljon mielummin FS:ää kuin niitä miljoonaa levyä, varsinkin kun mulla on aina tapa ottaa keikalle mukaan levyjä _paljon_ enemän kuin mihin ois tarvis.
adam beyeriä haastatellessani mies totesi, ettei itse aio ainakaan vielä ottaa sitä käyttöön koska pitää vinyylien raahaamisesta (hullu).

sillä loppujen lopuksi se käyttötapa on 100% sama (latenssia ei juuri ole eikä sitä huomaa - TJEU: dj craze)- vinyyliä sä pyörität siinä missä normaalistikin, ainoa ero on se että neulan siirtämisen sijaan biisi valitaan läppäriltä. koko FS-systeemi pulikoineen johtoineen päivineen on muutenkin idioottihelppo kytkeä, eikä ongelmia tule ellei nyt sitten päämikserin sisääntuloihin pääse jotenkin erityisen vaikeasti käsiksi..

oma lukunsa on levyjen rippaus ja kysymys siitä, mitä DJ itseasiassa soittaa. henk.koht. itse varmaan soittelisin 70% / 30% suhteella FS/vinyyli koska samat levyt tulis silti ostettua (kaikkea ei kuitenkaan saa netistä), ja promoja yms samana päivänä ostettuja levyjä ei ehdi/jaksa kääntää koneelle.
hyötynä olisi myös se, että olisi helpompi ja vaivattomampi soittaa ja testata omia biisejään (ei turhaa cdlle-polttovaihetta).

itse en siis näe yhtään syytä miksi keksintöä dissataan, kun se on 1. hauskempi ja 2. kätevämpi kuin niiden kahden levylaukun kantaminen mukanaan (puhumattakaan levyjen tuhoutumisesta/häviämisestä matkalla VRT läppäri olkalaukussa mukaan esim. lentokonee matkustamoon)

tekevälle toki sattuu, mutta jos jatkaisin levyrippausoperaatiota, se olisi puhtaasti osien kulumisia ajatellen.

pysyypähän keho vetreänä kun kantelee painavia kasseja ja lootia. mikäs sen ihanampaa, kun lähes kaikki muu liikunta on vain selkä koukussa istumista ja sormien liikuttelua. (:))

onneksi itselläni ei edes ole niin isoja kuljetusvärkkejä, jotta voisin mitenkään ottaa ns. turhia levyjä mukaan. treeniä treeniä, punt punt ja hapa senkun kohoaa. no pain, no gain.

Quote by alke

täytyy tähän hulluun soppaan vielä sanoa että itse henk.koht. kanniskelisin mukanani paljon mielummin FS:ää kuin niitä miljoonaa levyä, varsinkin kun mulla on aina tapa ottaa keikalle mukaan levyjä _paljon_ enemän kuin mihin ois tarvis.
adam beyeriä haastatellessani mies totesi, ettei itse aio ainakaan vielä ottaa sitä käyttöön koska pitää vinyylien raahaamisesta (hullu).

äh, sulla ei alke vaan oo sitä tatsia, kyllä levyjen kantamisessa on
oma glamourinsa jota ei läppärin kanniskelulla saavuta. Läppäriä
kantamalla näyttää vaan tusinakonsultilta :p

Vannoutuneena vinyylin ystävänä en voisi kuvitella käyttäväni
Final Scratchiä muuten kuin apuvälineenä juurikin demojen ja
omien tuotosten soittamiseen. Pääsoittovälinettä siitä ei mulle
tule.

Quote by jUSSi

äh, sulla ei alke vaan oo sitä tatsia, kyllä levyjen kantamisessa on oma glamourinsa jota ei läppärin kanniskelulla saavuta. Läppäriä kantamalla näyttää vaan tusinakonsultilta :p

totta, totta - vaikken nyt voikaan sanoa soittaneeni levyjä ihan kymmentä vuotta vielä, alkaa toi levyjen roudaus SILTI riipiä koska hartiat ja selkä väsyy ja toisekseen MISTÄÄN ei tunnu saavan kunnollisia levylaukkuja jotka ovat joko

1. alumiinisia ja
1a. kestäviä (saranat, lukot, kantokahva)
2b. lukollisia
3c. perhosmutterisuljettavia

tai

2. kangaslaukkuja ja
2a. kestäviä (remmit, soljet, ompeleet)
2b. joissa voi valita kantaako repussa vai olalla
2c. joihin mahtuu enemmän kuin 50 levyä
2d. joihin mahtuu siististi myös luurit mukaan

ja tämän seurauksena mulla on viis miljoonaa ja yks laukkua jotka ovat hajonneet matkan varrella niistä viidestä miljoonasta reissussa olleesta levystä, ja joista ei oikein ole hyötyä enää ellei esim. kangaslaukkujen ompeleita tee rautalangalla tms.. ja kehtaavat vielä laskuttaa käsittämättömiä summia pienistä veskoista :(

ootkos alke testannut jo tämän http://www.streetbeat.ac/catalog/product_info.php?cPath=3_11&products_id=1399

O