Sequencers -> Cubase VST / SX
- « Edellinen
- 1
- ...
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- ...
- 33
- Seuraava »
Tokihan sitä pystyy, jos on esim näytölle ja näppikselle/hiirelle semmonen switchboksi, johon on kytketty kummankin koneen piuhat.
No niin, nyt tuli viimeistään todistettua että raketti-insinööriksi musta ei kyllä ainakaan ole :001:
Mutta mielenkiintoinen systeemi tosiaan..
http://www.fxteleport.com/product.html#how
Tos on yks vaihtoehto system linkille, etuna ainakin se että ei tartte kahta s/pdiffillä varustettua äänikorttia, homma rokkaa ilmeisesti ihan on vaikka linkkinä toimii tavallinen verkkokortti.
Eikä tollanen efektiserveri mun nähdäkseni välttämättä vaadi ees omia oheislaitteita, jos sen antaa pyöriä koko ajan?
triip:
"En mä tosiaan usko että se tälläsille peruskiksuttelijoille tulee koskaan niin kovaksi hitiksi (loppujen lopukshan niitä plugareita ei ikinä kannata liikaa olla yhtäaikaa päällä ) mutta ajatuksena tollanen systeemi on kyllä hieno."
Mua kyllä kiinnostaa synafarmin kasailu, muutamat softasynat on jo selkeesti suunniteltu kiukkusemmille koneille kun mun XP1700+... ja nyt olis vielä otollinen tilaisuus kärpätä itelleni pentium-koneita pilkkahintaan, kun firmaan tuli uudet myllyt.
triip:
Mua kyllä kiinnostaa synafarmin kasailu, muutamat softasynat on jo selkeesti suunniteltu kiukkusemmille koneille kun mun XP1700+... ja nyt olis vielä otollinen tilaisuus kärpätä itelleni pentium-koneita pilkkahintaan, kun firmaan tuli uudet myllyt.
Jees, toi system link on toisaalta kyllä nannaa sen puolesta ettei sitä tuttua "päätietokonetta" tarvi alkaa säätään jos tahtoo lisää prossutehoja teknotteluun.
Tais tuolla Steinbergin sivuilla olla aikanaan ihan suositus tolle x kertaa kibisnäyttömeininki-boksille jos tolla systemlinkillä suuremmin kikkailee.
BTW. Kukaan saanut tota 1.06:sta korruptoimaan projekteja, tai aikasemmin korruptoituneita projekteja aukeen sillä?
Jep, niin siinä käy, kun ei lue manuaaleja tms. niin ei sitten osaa käyttää jotain todella helppoakaan hommaa... Kiitti Fat abbotille neuvoista, miten tuo vsti-automaatio toimii! Mä oon aina yrittäny suoraan sille midiraidalle, mikä soittaa kyseisen vsti:n nuotit. En oo tienny koskaan tosta erilisestä plugari-automaatio-trackista mitään! ;) Ja ainakin 1.06-versiossa toimii nyt tuo piano-rollin midi-cc-editori sillai, ettei tarvitse nauhoitella ensin sitä midiä jollain ja sitten editoida sitä, vaan nyt pystyy ainakin piirtämään ihan suoraan ne midi-käyrät siihen. En tiedä, olenko tehnyt aiemmin jotain väärin, mutta nyt vasta sain piirreltyä siihen controlli-ikkunaan suoraan käyrää...
Esim. CM:n kysymä JP8000:n cutoffin ohjaus toimii tosi helposti ja käyrää voi editoida aika monipuolisesti niillä eri työkaluilla. :)
Täytyypä testailla noita vsti-automaatioita nyt paremmin...
Mä oon aina yrittäny suoraan sille midiraidalle, mikä soittaa kyseisen vsti:n nuotit. En oo tienny koskaan tosta erilisestä plugari-automaatio-trackista mitään! ;) Ja ainakin 1.06-versiossa toimii nyt tuo piano-rollin midi-cc-editori sillai, ettei tarvitse nauhoitella ensin sitä midiä jollain ja sitten editoida sitä, vaan nyt pystyy ainakin piirtämään ihan suoraan ne midi-käyrät siihen. En tiedä, olenko tehnyt aiemmin jotain väärin, mutta nyt vasta sain piirreltyä siihen controlli-ikkunaan suoraan käyrää...
:D :D jees... kyllä noi muuten aina on toiminut noin. Aiemmin piti vaan painaa joku nappi pohjassa (viitosessa esim. tais olla Alt.. jne.).
Esim. CM:n kysymä JP8000:n cutoffin ohjaus toimii tosi helposti ja käyrää voi editoida aika monipuolisesti niillä eri työkaluilla. :)
jep... siinä editori-ikkunassa sit muuten napit 1-9 valitsee eri työkalun. niitä painamalla voi valita esim. paraabelii ja muuta kivaa siihen controllerislaidiin.
Hyvä homma että saitte toimiin.
Asiasta tosieen... Rewireen ja Reasoniin.
Käyttäessä cubase sx ja reasonia rewiren avulla olen huomannut sen ettei se ole kaikista "tarkin" vaihtoehto. Nimittäin kun tekee esim. rumpukanavan ja rewirettää rummut reasonin rumpukoneesta, kompista tulee jäykkä ja se soi kuivasti sekä pikkasen "nykivästi"..... Enpä usko et se johtuis latenssista sillä se on riittävän alhainen. Syynä tuskin on konetehokaan sillä cpu mittarit eivät pahemmin edes värähtele... Mutta mikä mättä?!
Täytyy yrittää tehdä rummut reasonissa sitten... Mutta nopeat melodiatkaan eivät pysy aina synkissa....
propellerheadsin dökymentaatios sanotaan että 'play in
background' pitäs olla pois päältä jotta synkka pysyis...
mulla toi tosin on päällä eikä ongelmia ole ollut :confused:
!OBS! en rekisteröiny et kyse oli esseksäst, em. pätee
siis veeästees...
Nonyt sain VST automaatiot näkyviin, kiitos vinkistä!
En tosin vieläkään saanut JP8000 cutoffia, vaikka yritin nauhotella
sitä.. täytyy kai vielä yrittää. By the way, huomasin Cubasen
bugituksen vähentyneen NOLLATASOON siitä mitä edellisellä
äänikortilla temppuilin (samaa tapahtu myös logicin kanssa). Hyvät
ajurit näköjään on iso A ja O.
Sitten:
1. Miten helvetissä saan RME:n sisääntulot (8kpl) päälle tos softas
niin että ne menee efektien läpi?
Mulla on RME:n mikseriasetuksissa volat nollilla sisääntuloista, ettei
monitoroitaessa niitä effujen jne läpi synny "feedback" efektiä.
Logicissa homma tapahtuu kun laitan AUX-kanavalta sisääntulon
päälle. That's it. Aikaa menee kyseiseen operaatioon 1 sekunti.
(Logicin mikseri on muutenkin paljon selkeempi, kun on paljon
lähempänä aitoa mikseriä)
Mun setupissa on ASR-10 laitettu niin, että ääni sille lähtee
ulostuloista 3-4 ja tulee sisääntuloihin 3-4. Ts. käytän sitä vain
efektiprossuna välissä, joten mun täytyy saada VST:hin, audioon
JP8000:een (joka on sisääntuloissa 1-2) sekoitettua tuota reverbiä.
Mulla on Logicissa toimiva kokonaisuus, josta saan 0-100%
ASR-10:n reverbiä sekaan. Hjälpa mig :)
Samaan asiaan liittyen:
2. Kun bouncaan (vai oliko se renderöinti cubasessa) niin tuleeko
hardwaresynat sekaan reaaliajassa, ettei tartte pistää ekana
audioks? Logicissahan tuokin toimii ja on aika merkittävä juttu
(ei jaksais kaikkia raitoja pistää audioks kun jokaisessa on jonkin
verran ASR-10:ä seassa)
3. Sitten haluan ketjutella mikserin kanavia. Onnistuuko se? Eli haluisin Logicin tyyliin käyttää BUSeja. Esim bassot ja rummut eri bussiin, josta niitä voi efektoida kaikkia kerralla. Logicissa valitaan
mikserin ulostuloon joku BUS ja homma toimii. Samaisia BUSeja voi
käyttää myös FX sendissä.
4. Onko Cubasessa mahdollista tehdä default-pohja projekteille?
Eli haluan tietynlaisen setupin aina käynnistyvän automaattisesti
ettei tartte just noita cutoffeja ja muita ruveta säätelee joka kerta.
Tossa vähän purtavaa :) Noi kun alkaa hanskaamaan niin alan pikkuhiljaa
tykkäämään tosta softasta.=)
edit:selvennyksiä
CM:
Monitorointi:
Laita RME:n kanavat sieltä mikseristä tosiaan mutelle. Sitten valitset cubasessa vst inputs sieltä devices-valikosta. Valitse kaikki tarvittavat vst-inputsit päälle, eli vaalean sininen nappi palaa. Software-monitoring pitää tietenkin olla päällä äänikortilla ja sen saa sieltä multitrack-asetuksista, eli äänikortin asetuksista. Raksi ei siis saa olla päällä kohdassa direct monitoring, joka on sama kuin hardware monitoring. Sitten jokaisen audio-raidan kohdalta voit vasemmasta lisäpalkista valita inputin, 1-2, 3-4 jne...
Sitten vain siinä audio-raidan kohdalla painat sitä monitorointinappia, sellanen plugitöpseli tms. (syttyy keltainen monitoring-valo aina sen "töpselinapin" kohdalle) ja monitorointi on kyseiseen inputiin päällä. Sitä recordingia ei tarvitse painaa päälle, kuten logicissa. Tämä on siis cubasessa tehty paremmin, eli monitoring ja recording ovat aivan eri asioita. Nyt sun pitäisi kuulla sen kyseisen sisääntulon soundi ja voit laittaa kyseiselle audio-raidalle efuja, jotka kuuluu samantien.
Hommaan menee cubasessakin vain 1 sekunti, jos sulla on alunperin valittuna sieltä asetuksista noi vst inputit, mitä haluat käyttää. Painat siis vain sen monitoring-napin kyseisen audio-raidan kohdalta päälle ja johan monitoroi. ;)
JP8000:n cutoffin mä säädin siten, että piano rollissa (logicin matrix), mihin siis nuotit tulee näkyviin, on siinä alhaalla control-ikkuna. Valitsee parametriksi 74/brightness ja valitsee sopivan työkalun ja alkaa piirrellä siihen samaan tyyliin kuin "varsinaisessa" päänäkymän automaatiossa. Toimii todella hyvin, tosin hieman eri tavalla kuin päänäkymän automaatio.
ASR10:n reverbin saat käyttöön ihan samalla tavalla kuin logicissakin, eli ajat vain haluamasi kanavien signaalia sendinä johonkin bussiin, jonka ulostulon laitat output 3-4:ään. Sitten vain monitoroit input3-4:stä asr10:ä. That's it. :) Tarvittavat lisäbussit saat näkyviin, kun menet devices valikkoon ja valitset vst outputs. Klikkaa haluamiisi busseihin valot päälle. Tämän jälkeen voit ohjata eri kanavien touhuja sendeinä menemään haluamiisi busseihin. Bussit siis valitaan sieltä, mistä audio-kanavien send-efutkin valitaan.
(offtopic)
Mun mielestä taas logicin mikseri on paljon tumpelompi ja hitaampi käyttää kuin cubasen vastaava. :D Logicissa jos haluaa esim. jonkun efun käyttöön, joutuu kyseistä kohtaa painamaan hiirellä ainakin sekunnin, että se aukeaa. Cubasessa kaikki tapahtuu heti, kun klikkaa ja aikaa säästyy. Muutenkin mikseriä saa editoitua cubasessa nopeammin ja on vähintäänkin yhtä selkeä kuin logicin mikseri.
Edelleenkin olen sitä mieltä, että logicissa cubasea paremmin on tehty ainoastaan vakiosynat ja efut. :P
(/offtopic)
Jostain mun mielestä sai tehtyä niin, että biisistä tehdään ns. master-track ja silloin kaikki kama menee reaaliajassa, en tosin ole ihan varma, otan selvää...
Default-pohjan sä saat tehtyä ihan normaalisti. Aloitat vaan uuden projektin ja säädät siihen kaikki kanavien yms. send-efujen asetukset, mikserin näkymät ja kaikki valmiiksi ja tallennat default-pohjaksi. Tosin en tiedä, saako jostain niin, että cubase avaa aina tuon defaul-pohjan, vaan itse ainakin vaan avaan sen sitten manuaalisesti, jos sitä haluan käyttää. Eli onnistuu aivan normaalisti.
Mun default-pohjassa on oikeessa monitorissa mikseri ja jotain plugareita näkyvissä. Sitten päänäkymään vasempaan ruutuun olen laittanut 4kpl audioraitoja eri inputtien monitorointia varten valmiiksi, synien ohjausta varten eri midi-raidat asetuksineen valmiiksi ja send efekteihin 3-4 erilaista reverbiä. Eli nopeasti pääsee tekemään, kun tekee hyvän default-pohjan. :)
Tossa screenshotti mun defaultista:
Tupun default-pohja
Woa, jaa RME ois stabiili vaihtoehto??? pitää pitää korvantakana... ;)
3. Sitten haluan ketjutella mikserin kanavia. Onnistuuko se? Eli haluisin Logicin tyyliin käyttää BUSeja. Esim bassot ja rummut eri bussiin, josta niitä voi efektoida kaikkia kerralla. Logicissa valitaan
mikserin ulostuloon joku BUS ja homma toimii. Samaisia BUSeja voi
käyttää myös FX sendissä.
4. Onko Cubasessa mahdollista tehdä default-pohja projekteille?
Eli haluan tietynlaisen setupin aina käynnistyvän automaattisesti
ettei tartte just noita cutoffeja ja muita ruveta säätelee joka kerta.
Tossa vähän purtavaa :) Noi kun alkaa hanskaamaan niin alan pikkuhiljaa
tykkäämään tosta softasta.=)
edit:selvennyksiä
2.
hmm... mä en ookkaan tommosta kokeillu ettiä, mut villi veikkaus on et joudut vetään koko paskan audioks kerralla tai todellakin nauhotteleen hardista erikseen.
3.
1. Arrangement view: add group track.
2. aseta haluamasi kanavan ulostulo grouppiin. siinä levelien alapuolella on se routtaus ja defaulttina siinä lukee master.
4.
On. Etsi preferences ja open at startup. Vaihtoehtona on Last saved song, default tai none.
Woa, jaa RME ois stabiili vaihtoehto??? pitää pitää korvantakana... ;)
No en oo ainakaa saanu Cubasea tai Logicia vielä kertaakaan kaatumaan ;) Ennen se oli helppoa sekin.. tosin kannattaa muistaa
vältellä paskoja ja bugisia plugareita. Mulla ei oo sellasia
ainuttakaan asennettuna.
On. Etsi preferences ja open at startup. Vaihtoehtona on Last saved song, default tai none.
Koklasinkin tuota, thanks vinkistä.
Eli saanko tallennettua oman pohjan defaultiksi? Eli haen sitä että
aina kun Cubase latautuu, tulee ruutuun valmiiks kaikki oikeat
mikseriasetukset ja ikkunoinnit. Tietysti tottuuhan siihenkin joku
päivä että lataa aina sen oman defaul pohjan. Logicissa homma
tapahtuu kun tallennetaan oma pohja Logicin hakemistoon nimellä
AUTOLOAD.LSO
Saako Cubasessa muuten jostain sen MIDI-effects sivupalkin veks?
Se vie tilaa rutosti sillä hetkellä kun sitä ei tartte. Logicissa homma
tapahtuu ikkunassa kuin ikkunassa kätevästi painamalla näppäintä 'h' ;)
Tuppu:
Sitä recordingia ei tarvitse painaa päälle, kuten logicissa. Tämä on siis cubasessa tehty paremmin, eli monitoring ja recording ovat aivan eri asioita
Näin itsekin aluksi luulin, mut Logicissa 'Rec' nappulaa käytetään
vain jos halutaan nauhottaa signaalia. Auxeista tulee signaali läpi
kokoajan ilman että tarttee edes laittaa mitään 'monitor' nappulaa
päälle. Eli Logicissa sekin on helpompaa :D
nojoo.. tottumuskysymyksiähän nämä. Saatan joku päivä ehkä
vielä oppia käyttämään Cubasea yhtä tehokkaasti kuin Logicia.
Mutjoo alotan kokeilee noita vinkkejä. Paljon kiitoksia!
edit:lisäys
By the way. Olikohan Cubasen bugi, vai miksi plugari ei totellut
automaatiokäyrää, jonka piirsin? Automaation vieressä oleva
"offset slideri" kuitenkin toimi kun sitä väänsin.
Tallennat pohjasi, minkä haluat latautuvan automaattisesti nimellä: default.cpr Cubasen kansioon.
Tallennat pohjasi, minkä haluat latautuvan automaattisesti nimellä: default.cpr Cubasen kansioon.
Ok! Kiitoksia!
"Saako Cubasessa muuten jostain sen MIDI-effects sivupalkin veks?"
löyty tohonkin vastaus :)
Noniin, sitten kritiikkiä Cubase-kokeiluista..
täytyy sanoa että hurja on ero Logicin ja Cubasen nopeassa
käytössä edelleenkin..
Enpä saanu VST-automaatioo toimimaa sitten millään.
Nauhotusvaiheessa plugarit toimi ja käyrä piirtyi sitä mukaa kun
nuppia käänsi.. vaan soitettaessa ei tapahdu mitään. Taitaa olla
bugi ja pahassa paikassa. Lisää bugeja: mikseristä hävis aika
ajoin master fader. En myöskään saanu monitoroitua millään
sisääntuloja vaikka pylväät kyllä heiluivatkin. Kokeilen vielä.
Näköjään Cubasessa "MIDI-efektit" ja nuottien perusasetukset
(transpose, shuffle, vel-shift jne) on raitakohtaisia, ei
objektikohtaisia. Logicissa jokainen objekti voi sisältää omat
arvot tarvittaessa, joka helpottaa esim kikkailujen tekemisessä
PALJON. Cubasessa harmittaa myös objektin loopin puuttuminen
(5min samaa 1/16, 1/8 tai 4/4 looppia on kiva kopsata).
Navigointi portaattomasti edestakaisin (näppiksellä tai hiirellä) on
tuskaa, Logicissa voit mennä eteen-/taaksepäin nopeasti ja
systemaattisesti pykälittäin vaikka tahdin verran ja kun on melko
oikeassa kohdassa, voi jatkaa liikkumista välittömästi 1/4 tai 16-
osanuoteilla ilman mitään hiiren r*nkkausta. Vastaavaa en
löytänyt Cubasesta.
Tuppu diggaa Cubasen mikseristä, mutta minä diggaan Logicin
mikseristä, jossa näkyy aina kaikki tarvittava yhdellä silmäyksellä,
VST-plugari, insertit, blahblah. Sen lisäks Logicissa voit rakentaa
vaikka ite koko mikserin ja lisätä/poistaa mitä huvittaa ja mitä
sattuu milloinki tarviimaan. Pelkän WRITE ja READ toiminnon lisäks
Logicissa on TOUCH, joka palauttaa nupin asentoon, josta sitä
lähdettiin kääntämään nauhoituksen aikana, eli ei tartte piirtää
sitä erikseen alkuperäispaikkaan. Nopeuttaa selkeesti kun esim
antaa biisin soida ja vääntää voksuihin silloin tällöin delay-efektiä
nupin puolesta välistä kaakkoon.
Logicissa on valovuoden edellä koko arrangen selkeys. Ois kiva
kun Cubasessa vertikaalitasossa laittaa zoom outia, pienenis
tekstitkin eikä jäis puoliks piiloon. Automaatiot on Logicissa
piilotettu ylävalikon taakse, josta saa ne kaikki (tai vain sen
raidan) näkymään heti kun huvittaa eikä niin että olis + nappi
joka raidassa viemässä entisestäänkin vähässä olevaa tilaa.
Muutenkin tuntuu että Cubasen grafiikat vie hirveästi tilaa ruudulta.
Yksinkertaisempi olisi parempi.
Positiivistakin löytyy. Toi on nätin näkönen ja grafiikat on helvetin
nopeat. Vie suht vähän tehoakin. Tosin Logicci ei vie paljoa sen
enempää ja viimonen PC-versio on aika bugfree paketti.
Tietyn tottumuksen jälkeen varmasti olis itelläki helpohko käyttää
Cubaseakin, mutta en vois kuvitella tekeväni sillä biisiä 5 tunnissa,
koska noi toiminnot mitä siitä puuttuu nopeuttaa musiikin tekoa
ja mukavuutta n.10-20x. Pääasia on tietenkin musiikin tekeminen,
mutta jos Cubase ei pääse noissa pikkuominaisuuksissa kiinni
Logicia vuodessa niin joutuu sitte varmaan ostamaan Macin ja
tuhlaamaan rahaa kotelon koristeluihin yms shittiin jota mäkissä
survotaan väkisin mukaan.
No, toivotaan, että se SX2 sitte täyttäis noi toivomukset :)
Pitäis varmaan mennä sinne foorumiin lisäilemään toivelistaan.
Kokeilen kuitenkin vielä totutella, niin ei tulis olemaan niin iso
siirtymä jos se SX2 sitten vaikka toimiikin paremmin.
Jees, no nää on just näitä juttuja, että joku on opetellu logicin ja on sitä mieltä, että sequn pitää olla sellanen ja toinen on opetellu cubasen ja on myös sitä mieltä, että muunlaiset sequt on pyllystä. On tyhmää, että emagic ei tue enää pc:tä ollenkaan. Cubase todennäköisesti tulee olemaan ykkössequ pc:llä pikkuhiljaa ja varmasti siihen tulee jotain sellaista, että vanhat logic5.5-käyttäjätkin siihen siirtyvät jossain vaiheessa.
Varmaankaan silti koskaan ei cubase tule olemaan sellainen käyttää kuin logic. Esim. nuo CM:n kertomat logicin käyttöä nopeuttavat toiminnot ovat sellaisia, mitä itse en kaipaa cubasen käyttäjänä ollenkaan. En koskaan pompi näppiksen avulla (vanhanaikaisesti?) pikanäppäimillä paikasta toiseen. Pääsen hiirellä suht. nopeasti, eikä tartte miettiä, että tuli painettua vääriä nappeja ja olen jossain väärässä paikassa. Ja tuosta logicin kanavan looppaus-mahdollisuudesta en koskaan pitänyt, vaikka kaveri sen mulle neuvoi ja sanoi itse sitä käyttävänsä todella paljon. Mulle se vain ei istu tajuntaan. Aika nopeasti kopsailen palikat cubasessakin paikoilleen, missä niitä tarvitaan.
Musta tuntuukin, että pitää olla aika megapro-osaaja, että logicia voi käyttää sillai "oikein" kaikkine pikatoimintoineen ja oikoreitteineen, mistä missään ei ole näkyviä opastekylttejä.
Logicissa on myöskin erittäin paljon sellaisia ns. "piilotettuja" toimintoja, eli pitää etsiä hiirenosoittimella jotain tiettyä kohtaa ja painaa nappia ja hyvällä tuurilla yhtäkkiä ilmestyy valikko tai esim. pystyy hinaamaan automaation esiin aivan sellaisesta kohdasta, josta ei voisi kuvitellakaan tapahtuvan mitään, eikä ole edes varsinaista sen näköistä kohtaa, että siitä klikkaamalla tapahtuisi jotain. Se vaan pitää tietää, että siitä tapahtuu jotain. Tämä on siis niitä logicin ärsyttävimpiä ominaisuuksia, eli pitää jo valmiiksi tietää, ei voi nähdä, että ahaa, nappi, painanpa sitä ja tapahtuu jotain, vaan painan jonnekin ja oho, sieltä tapahtuikin jotain. :D
Cubasessa ei tarvita mitään pro-tason osaamista, vaan kaikki tarvittava on heti näkyvissä ja aikaa ei mene hukkaan, vaan työtä pääsee heti tekemään, vaikka ei niin olisikaan syvästi perillä softan henkimaailmasta. Riittää, että hallitsee perus midi- & audio-hommat. Kaikki on selkeästi näkyvillä ja kaikki toiminnot, mistä voi klikata hiirellä, eli nappulat jne. ovat selkeästi näkyvissä, eli käyttäjä tietää, mistä painaa, eikä ole mitään piilotettuja vaikeasti omaksuttavia toimintoja. Mielestäni siis cubasen nimi pitäisi olla ehdottomasti logic, koska se on looginen eikä vaikea käyttää. :D
Cubasen grafiikat selkeyttävät käyttöä aika hyvin ja ainakin 1280-resoilla kaikki näkyy just sopivan kokoisena, eikä se automaation + merkki nyt varmaankaan vie sen enempää tilaa miltään muultakaan. :D
Ja jos tehdään nopeustestejä, että yksi henkilö käyttää logicia ja toinen cubase sx:ää ja otetaan aikaa, kuinka nopeasti henkilöt availevat ja sulkevat automaatioruutuja, niin cubase vie ylivoimaisesti voiton! Tiedän, kuinka kummassakin softassa nuo toimivat ja tästä ei mielestäni ole mitään epäselvyyttä.
Ja logicin mikseri vie graffoineen ainakin paljon enemmän tilaa kuin cubasen mikseri! Cubasessa kaikki on suht. pienelle alalle ympätty (mutta silti erittäin selkeä!), jos käyttää sitä pienennettyä versiota. Sitten saa lisäksi valita, onko wide vai narrow näkymä kanavakohtaisesti. Logicin mikseri ryöstää mulla ainakin kokonaan mun toisen näytön ruudun, eikä kaikki edes mahdu siihen.
Oliskohan CM sulla jotain ongelmia äänikortin asetusten kanssa, jos et saa monitoroitua? Mulla toimii suoraan, jos direct monitoring on pois päältä, valitsen audioraidan kohdalta oikean sisääntulon ja painan monitoring-nappia. ??
Nojoo, tulipahan jotain puolustuspuhetta cubasesta. :)
Varmaankaan silti koskaan ei cubase tule olemaan sellainen käyttää kuin logic. Esim. nuo CM:n kertomat logicin käyttöä nopeuttavat toiminnot ovat sellaisia, mitä itse en kaipaa cubasen käyttäjänä ollenkaan. En koskaan pompi näppiksen avulla (vanhanaikaisesti?) pikanäppäimillä paikasta toiseen. Pääsen hiirellä suht. nopeasti, eikä tartte miettiä, että tuli painettua vääriä nappeja ja olen jossain väärässä paikassa. Ja tuosta logicin kanavan looppaus-mahdollisuudesta en koskaan pitänyt, vaikka kaveri sen mulle neuvoi ja sanoi itse sitä käyttävänsä todella paljon. Mulle se vain ei istu tajuntaan. Aika nopeasti kopsailen palikat cubasessakin paikoilleen, missä niitä tarvitaan.
Joo no jos heittäisin tähän malliksi videonpätkän, jossa pätkin
Logicissa arrangessa WAV-rumpuloopin 1/16-osanuotteihin käyttämällä
noita pikanappuloita ja sen jälkeen kopioin/siirtelen pikkupalasia
sinne minne huvittaa, niin et kerkee edes huomata miten nopeasti
koko projekti on tehty ;)
Vihaan hiirtä, se on epätarkka, se toimii aina eri tavalla kun
perustuu analogiaan. Looppauksesta en itekään aluks pitänyt,
mutta siihen kun tottuu niin säästää usein paljon aikaa.
Musta tuntuukin, että pitää olla aika megapro-osaaja, että logicia voi käyttää sillai "oikein" kaikkine pikatoimintoineen ja oikoreitteineen, mistä missään ei ole näkyviä opastekylttejä.
Toi on totta. Ite opin käyttää Logicia kun mulle opetettii sitä sitä
mukaa kun kyselin ja muita toimintoja opin kun katselin vierestä
kuola valuen kun pro-miähet tekee hankalalta näyttävät asiat
muutamassa sekunnissa. Logicista puuttuu kyllä ne opasteet,
mutta ohjekirjastahan ne löytyy.
Logicissa on myöskin erittäin paljon sellaisia ns. "piilotettuja" toimintoja, eli pitää etsiä hiirenosoittimella jotain tiettyä kohtaa ja painaa nappia ja hyvällä tuurilla yhtäkkiä ilmestyy valikko tai esim. pystyy hinaamaan automaation esiin aivan sellaisesta kohdasta, josta ei voisi kuvitellakaan tapahtuvan mitään, eikä ole edes varsinaista sen näköistä kohtaa, että siitä klikkaamalla tapahtuisi jotain.
Nää on just niitä juttuja, minkä takia Logic on selkeempi kun ei
kaikkia miljoonaa eri toimintoa lue joka paikassa.
Originally posted by CM
Noniin, sitten kritiikkiä Cubase-kokeiluista..
täytyy sanoa että hurja on ero Logicin ja Cubasen nopeassa
käytössä edelleenkin..
Enpä saanu VST-automaatioo toimimaa sitten millään.
Nauhotusvaiheessa plugarit toimi ja käyrä piirtyi sitä mukaa kun
nuppia käänsi.. vaan soitettaessa ei tapahdu mitään. Taitaa olla
bugi ja pahassa paikassa. Lisää bugeja: mikseristä hävis aika
ajoin master fader. En myöskään saanu monitoroitua millään
sisääntuloja vaikka pylväät kyllä heiluivatkin. Kokeilen vielä.
Näköjään Cubasessa "MIDI-efektit" ja nuottien perusasetukset
(transpose, shuffle, vel-shift jne) on raitakohtaisia, ei
objektikohtaisia. Logicissa jokainen objekti voi sisältää omat
arvot tarvittaessa, joka helpottaa esim kikkailujen tekemisessä
PALJON. Cubasessa harmittaa myös objektin loopin puuttuminen
(5min samaa 1/16, 1/8 tai 4/4 looppia on kiva kopsata).
----
Eipäs nyt kuitenkaan anneta väärää infoa. Objektikohtaiset säädöt tehdään Cubasessa siinä mustalla infokaistaleella. Siinä voidaan tehdä jokaiselle valitulle objektille omat säädöt.
----
Navigointi portaattomasti edestakaisin (näppiksellä tai hiirellä) on
tuskaa, Logicissa voit mennä eteen-/taaksepäin nopeasti ja
systemaattisesti pykälittäin vaikka tahdin verran ja kun on melko
oikeassa kohdassa, voi jatkaa liikkumista välittömästi 1/4 tai 16-
osanuoteilla ilman mitään hiiren r*nkkausta. Vastaavaa en
löytänyt Cubasesta.
----
Onnistuu, kun teet niille key command käskyt. En vieläkään ymmärrä miksi kaikki väittää että siitä puuttuu jotain näppäinjutskia. Sen kun tekee vain haluamansa key commandit. Sen kun kerran tekee, niin ne on ja pysyy.
----
Tuppu diggaa Cubasen mikseristä, mutta minä diggaan Logicin
mikseristä, jossa näkyy aina kaikki tarvittava yhdellä silmäyksellä,
VST-plugari, insertit, blahblah. Sen lisäks Logicissa voit rakentaa
vaikka ite koko mikserin ja lisätä/poistaa mitä huvittaa ja mitä
sattuu milloinki tarviimaan. Pelkän WRITE ja READ toiminnon lisäks
Logicissa on TOUCH, joka palauttaa nupin asentoon, josta sitä
lähdettiin kääntämään nauhoituksen aikana, eli ei tartte piirtää
sitä erikseen alkuperäispaikkaan. Nopeuttaa selkeesti kun esim
antaa biisin soida ja vääntää voksuihin silloin tällöin delay-efektiä
nupin puolesta välistä kaakkoon.
----
Kyllähän nuo eri automaatiomoodit löytyy myös Cubasesta.
----
Logicissa on valovuoden edellä koko arrangen selkeys. Ois kiva
kun Cubasessa vertikaalitasossa laittaa zoom outia, pienenis
tekstitkin eikä jäis puoliks piiloon. Automaatiot on Logicissa
piilotettu ylävalikon taakse, josta saa ne kaikki (tai vain sen
raidan) näkymään heti kun huvittaa eikä niin että olis + nappi
joka raidassa viemässä entisestäänkin vähässä olevaa tilaa.
Muutenkin tuntuu että Cubasen grafiikat vie hirveästi tilaa ruudulta.
Yksinkertaisempi olisi parempi.
----
Nämähän on loppupeleissä kuitenkin makuasioita. Manuska on loppupeleissä kuitenkin aikamoinen tietolähde. se on vaan harmillisesti piilotettu PDF muotoon. Printti ois kyllä parempi.
----
QUOTE]:) :)
Eipäs nyt kuitenkaan anneta väärää infoa. Objektikohtaiset säädöt tehdään Cubasessa siinä mustalla infokaistaleella. Siinä voidaan tehdä jokaiselle valitulle objektille omat säädöt.
Ahaa, lisää kokeilua sitten.
Onnistuu, kun teet niille key command käskyt. En vieläkään ymmärrä miksi kaikki väittää että siitä puuttuu jotain näppäinjutskia. Sen kun tekee vain haluamansa key commandit. Sen kun kerran tekee, niin ne on ja pysyy
Ahaa. Katselin listasta key commandeja niin ei ollut kyseistä
toimintoa. Ilmeisesti siinä listassa näkyi vain ne joille oli annettu
näppäinkomennot? Täytynee kokeilla.
Kyllähän nuo eri automaatiomoodit löytyy myös Cubasesta.
No voi vittu. Lisää kokeiltavaa ;)
Tää on just tätä. Tarttisin samanlaista opastusta Cubaseen kuin
oli Logicin kanssakin. Plattarin välityksellä saan tietoja helvetin
hitaasti loppupeleissä. Aina kun olen kerinnyt jo vittuuntua
Cubaseen, tänne tulee uutta infoa :D
Mutmut. Jatketaanpa harjoituksia..
Ainiin. Saako Cubasessa bufferia pienemmäksi? Tuntuu ikuisuudelta
kun biisin soidessa liikuttelee objekteja ja saa venata 2-3s ennenkuin
lopputulos kuuluu pihalle. Logicissa se tapahtuu HETI (paitsi audio-
raidoilla menee 1-2s pienimmällä bufferilla).
Jos logic 6 olis tullu pc:lle, olisin saattanut siirtyä siihen, mutta kun ei, niin pysyttelen sx:ssä. Logic ei mun mielestä ole missään nimessä huono softa, päinvastoin, mutta tosiaan vaatii paljon enemmän treenausta, jotta sitä voi käyttää jouhevasti.
Cubasis A/V oli eka ns. "parempi" (:D) sekvensseri, mitä aloin käyttämään. Sitten siirryin vitosversioon ja siitä SX:ään. SX:ään siirtyminen vitosesta oli aika suuri, koska lähes kaikki oli muutettu erilaiseksi, enkä alkuun pitänyt kaikista muutoksista. Onneksi uusimmassa SX:n versiossa sentään on korjattu pahimmat bugit ja kyseinen softa alkaa vaikuttaa jo erittäin hyvälle. Innolla tässä ainakin odottelen SX2:sta.
Lähinnä odottaisin, että cubaseen saataisiin edes hieman paremmat vakio-efut ja synat. Tämänhetkisillä vakio-efuilla ei juurikaan tee mitään. Siksi joudun käyttämään muun valmistajan reverbiä ja delayta. Samoin synavalikoimien kanssa emagic on vuosia edellä, esim. exs24 mk2-sampleri ja es2-syna. Cubasessa ei ole tietoakaan sellaisista, vaikka cubase ja logic maksaa suunnilleen yhtä paljon. Olisi hyvä, jos cubasesta olisi myös joku tyyliin platinum-versio, jossa olisi halion2 ja vaikka d'acota mukana?! Ja mihin hävisivät SX:stä ne 5.1-version mukana tulleet synat?! Mielestäni A1 ei korvaa esim. jx16:sta (olikohan se ton niminen?!) millään. ;)
No, katotaan nyt, mitä SX2 pitää sisällään. Yleensä parempaan suuntaan on kuitenkin menty.
Tähän topikkiin jatkossa läpänderit, kyssärit jne. kyseisistä softista.
Muille sekvenssereille (Cakewalk, Logic audio etc.) on myös omat topikit.
[ 24 May 2002: Message edited by: 029 ]
- « Edellinen
- 1
- ...
- 12
- 13
- 14
- 15
- 16
- ...
- 33
- Seuraava »