Kolahtaako kirjat?
- « Edellinen
- 1
- ...
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- ...
- 68
- Seuraava »
Tällä kertaa Antero Järvisen Käärme jumalattaresta paholaiseksi :)
Constipated christ! Luin kesalomalla loppuun John Irvingin uusimman kirjan Last Night in Twisted River. Irvingin uusista kirjoista joka toinen on jaanyt kesken mut taa ei kylla jaanyt! Tarina oli tragikoomisen irvingmainen (sisaltaen tietysti karhut ja painin) ja henkilohahmot kiinnostavia.
Seuraavaks tais tulla lukaistua Paul Austerin Invisible joka oli kiinnostava mutta melko outo.
Viimesimpana sain loppuun Raymond Khouryn The Last Templar. Se on Da Vinci koodi -tyylinen seikkailu ja ihan OK lomalukemisena, mutta kuten Dan Browninkin kirjoissa, loppu oli totaalinen antikliimaksi.
Nyt on kesken Edward Conlonin Blue Blood, joka on omaelamankerta NYPD:n poliisityosta. Yllattavan mukaansa tempaava ja kiinnostava. Seuraavaksi lukuvuorossa (vihdoin) Sofi Oksasen Puhdistus.
Nyt on menossa Ali Shaw - Tyttö joka muuttui lasiksi. Tähän mennessä todella hyvä, ehkä 1/4 jäljellä. Sitten taas paluu muumien kautta Dragonlanceen, josta skippasin suosiolla välistä Minotaurisodat-saagan/trilogian(?), hitto mitä kuraa ainakin kun luin siitä ekasta kirjasta jotain kolmasosan...
Sellasta se on kun sarjalla on monta kirjottajaa ja toisaalta myös suomentajaa; aina ei todellakaa onnistu.
Kohta kolahtaa takaisin kirjaston hyllylle Marc Eliotin huitaisema Clint Eastwoodin elämäkertarääpäle "Viimeinen kauboi". Enemmän minusta on kyse jostakin elokuva- kuin elämäkerrasta, sillä herra Itäpuun elämästä, henkilöhistoriasta ja taiteesta en opi tämän avulla mitään, mutta elokuvien kassatulot ja tuotantoportaan kähistelyt tulevat tutuksi (jos niihin jaksaa keskittyä). En opi kenestäkään muustakaan henkilöstä mitään - kirja vilisee nimiä kuin niitä kuuluisia vilkkilän kissoja, eikä kaiken maailman juristeja erota toisistaan niitä helpommin. Clintin isä tuossa yhdellä sivulla äkkiä kuoli ja se oli kuulema Clintille kova isku - siinäpä sensaatio! Suurta draaman kaarta on rakennettu pitkin kirjaa mainitsemalla suunnilleen joka sivulla, että Clint petti vaimoaan vastanäyttelijättäriensä kanssa, ja nyt ollaan lopulta Maggien kanssa asumuseropapereita rustaamassa.
Puolessa välissä kirjaa tuli vastaan pysäyttävä lause: "Tässä vaiheessa elokuva muuttuu surrealistiseksi yltämättä silti mihinkään potentiaalisesti redemptiiviseen transsendenssiin." Kun sillä kuvataan pyssyn paukuttelua bussissa, niin se on pysäyttävyydessään sitä luokkaa, että lukeminenkin taitaa pysähtyä siihen.
Kolisee ja kovaa! Nyt menossa Frankensteinin 4. osa ja sitten edessä viimeinen. On todella hyvä sarja Koontzilta. Tässä sitten voi odotella jo uutta Haruki Murakamia seuraavaksi
[q]Dèja vu, 19.7.2005 14:40:
Douglas Adamsin kirjat..
[/q]
Hih, olin just kirjottamassa samaa. Ne on vaan niin himo loistavia. Niistä olen oppinut mm. että kaikki liian rumat ihmiset ovat vaan "jonkun toisen ongelma".
Imuroin tuossa eilen 200 ensimmäistä sivua Marko Kilven uutta poliisijuttua Elävien kirjoihin. Se edellinen Kadotetut oli aivan saamarin vetävä ja koukuttava, ja vaikka tämä on paljon arkisempi ja "vauhdittomampi", niin hyvin tuntuu ainakin minuun iskevän.
Kävi muuten sellainen hassu juttu, että kun olin tullut kirjastosta kotiin kyseisen opuksen kanssa, avasin netin ja pläräilin Yle Areenaa. Valitsin sieltä täysin summamutikasta vanhimman jakson sarjasta Toistaiseksi tuntemattomasta syystä, ja kukapas siellä puhuikaan työstään poliisin virkapuku päällään? No, Marko Kilpi tietenkin.
Nyt on menossa Michael Mooren Tyhmät, valkoiset miehet-teos. On kyllä aikamoista settiä...
Itse oon lukenu kaikki suomennetut Clive Cusslerin kirjat, jotkut jopa kahteen kertaan. Ehdoton lempparikirjailija :) Osaisko joku muuten suositella jonkun muun kirjailijan vastaavantyylistä tuotantoa ?
Haluaisin lukea Mustan raamatun. Oliskohan se lainattavana kirjastossa? :))
Markus Nummi: KARKKIPÄIVÄ
Pieni poika, jolla on huonot kotiolot (jos kotioloja ollenkaan) ja vilkas mielikuvitus on vakuuttunut, että saman pihan talossa on tyttö vankina kotonaan. Kuinka hän saisi pelastettua tytön? Kannattaisiko ehkä liimautua helposti pompoteltavan kirjailijasedän peesiin? Toisaalla loppuun palanut uraäiti joutuu konsulttitehtäviin markettiin, jossa on vasta äsken jäänyt kiinni näpistyksestä.
Ensimmäiset kymmenen sivua vaikuttivat kirjalliselta kikkailulta, mutta sitten lähti, eikä todellakaan lapasesta! Vaikka olen tänäkin vuonna lukenut monta koukuttavaa ja mukaansa tempaavaa kirjaa, niin kyllä tämä oli imevin vuosikausiin. Lähin vertailukohta tässä tapauksessa lienee ruotsalainen Karin Alvtegen, joka myös kirjoittaa jännittäviä kirjoja tilanteista, joissa arkiset sattumukset riistäytyvät hallinnasta, mutta ainakin minun lähikirjastossani Alvtegenin kirjat on sijoitettu dekkarihyllyyn, kun taas tätä Nummen kirjaa ei. Jossain siellä harmaalla alueellahan kummatkin operoivat.
Erityinen vahvuus tiivistyvän ja vetävän juonen ohella Nummen kirjassa oli se millä määrällä ja miten hän annosteli näkökulmia eri henkilöiden pään sisältä. Keskeisin hahmo, kirjailija tuli pahimmankin härdellin keskellä ajatelleeksi, että tuon repliikin minä laitan kirjaani. Uraäidin sisäinen raivo ja myllerrys ryöppysivät äärien yli uskottavasti, vaikka hysterian raja oli ylittynyt jo ennen kirjan tapahtumien alkua. Ja parasta oli se pikkupoika: Liian usein aikuiset kirjailijat yrittävät tunkeutua lapsen nahkoihin nolostuttavin tuloksin, mutta Nummi antoi lapsen olla lapsi lapsen maailmankuvineen. "Määd Mäks pelastaa. Fiu vaan!"
Sossut eivät saaneet Karkkipäivässä lainkaan mairittelevaa kuvausta, mutta sen perusteella minkä olen itse kokenut ja muilta kuullut ja julkisuudesta lukenut, niin ei Nummen kuvaus heidän "ammattitaidostaan" ja työetiikastaan välttämättä propagandaa ollut vaan valitettava totuus.
Tämän vuoden Finlandia-ehdokkaita ei ole taidettu vielä nimetä? Karkkipäivä olisi minun ehdokkaani, jos ehdottaa saan.
---
Luin The Hunger Games -trilogian ekan kirjan loppuun eilen. Alussa koukuttava, loppua kohden valilla puuduttava ja tylsa, mut loppu oli ihan jees. Snadisti kylla ahdisti se teinimainen naiivius, mut teinikirjahan se taitaa ollakin :D
---
Toka oli semisti huonompi ku eka ja kolmas kirja oli ihan hirveeta kuraa. Yok.
joo vähän sama fiba jäi tästä sarjasta. Eka oli mielenkiintoinen leffan takia ja siinä tuntui olevan kaikkea mielenkiintoista lisähäslää leffaan nähden, tokassa oli aika hyvä antifasismi/vastarinta-aihe (ei muuten varmasti tää sarja tule Kiinassa ilmestymään). Mut mä haluan nähdä miten ne esim. ton kolmannen kirjan juonen vääntää hollywood-menestysleffaksi :D
Lisää nopealukuisia "teinikirjoja", oon kindlelle lataillut Sookie Stackhouseja eli True Blood-sarjaa. Kaikki luettu, vikat kirjat kyl meni jo reilusti tylsyyden rajamaiden huonommalle puolelle toistamalla samaa miljoonatta kertaa, hyppelin välillä kappaleita mitä en ole ennen edes tehnyt lukiessa. Pari ekaa kannattaa lukea jos tuo vampy-genre kiinnostaa.
Itse asiassa Charlaine Harrisin "Grave"-murhasarja on pirun paljon mielenkiintoisempi ja sen hahmot ovat moniulotteisempia, ja sen kirjailija osasi laittaa kasaan muutaman kirjan jälkeen. Eli samaa asiaa ei vatvota kymmenen kirjan verran. Tätä voin suositella kaikille truth is out there-dekkarien ystäville (englanninkielinen ainoastaan).
Tällä hetkellä menossa kindlellä Emile Bronten Wuthering Heights, Bram Stokerin Dracula ja alottelen Charlaine Harrisin Real Murders-sarjaa. Ja Paul Austerin Näkymätön on paperbackina välillä mukana.
Ja aina lukupöydällä ehdottomasti kaikista maailman kirjoista suosikkini:
David Guterson: Snow Falling on Cedars / Lumi peittää setripuut. Alotan tän aina uudestaan kun pääsen loppuun, tässä kirjassa on aivan mieletön aamiaisensyönti-fiilis, joten luen tätä aina aamiaisella jos oon yksin. Ehkä noin 5 kertaa jo luettu läpi.
Kyllä tuo löytyy ainakin pk-seudulta kirjastoista. Ja löytyi taannoin Valkeakoskeltakin.
Tänään kirjaostoksille
Tästä laatukirjoja, http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=103496;sivu=9999
---
---
Kyllä tuo löytyy ainakin pk-seudulta kirjastoista. Ja löytyi taannoin Valkeakoskeltakin.
Löytyihän se täältäkin :))
kuopion kirpparista joskus kysyin ja se oli jonnekkin alakertaan piilotettu etteivät varasta tuota mustaa raamattua.. löysin jostain digitaalisena sen ja lueskelin siitä sitä.. ei kyl hirmu kummonen ollu
mutta nyt luennan alla Tad Williamsin Varjojen Marssi 1.. aikas good so far
Ed McBainin Cinderella menossa tällä hetkellä
Btw. jos jollain on käyttöä Philip K Dickin on aika sijoiltaan tai Sujata Masseyn Samurain Tyttärelle, olis täällä ilmaiseksi tarjolla. Noi on kirjaston poistokirjoja ja voisin laittaa kiertoon.
Voin suositella pari ihan ok:ta palapelitrilleriä jotka luin tässä vähän aikaa sitten:
Jääprinsessa (Camilla Läckberg)
Saarnaaja (Camilla Läckberg)
- « Edellinen
- 1
- ...
- 44
- 45
- 46
- 47
- 48
- ...
- 68