Kolahtaako kirjat?

Back to yleinen keskustelu O

[q]UnityF, 20.6.2009 10:15:
Tulipa eilen aloitettuu Maameren tarinat 1-4 kun nomic kanto tänne "muutaman" kirjan kesäluettavaksi. No nyt riittää ainakin lukemista. *joo**hymy*

http://www.wsoy.fi/index.jsp?c=/product&isbn=951-0-33321-2
[/q]

Oli kyl niiiiiiiiin helmi kirja just mun makuu *sydän*
Nyt on sit kauhee himo lukee tän kirjailijan kaikki muutkin kirjat.

Nyt seuraavana vuorossa on Christopher Paolinin kirjoittama Eragon.
http://www.tammi.fi/kirjat/ISBN/9789513132217/

Reijo Mäki - Mullan Maku

Perus Vares kauraa, ei paras mutta ei huonoinkaan.

[q]homppa, 27.10.2006 21:13:
mä oon varmaan sanonu tään aiemminkin jo tässä threadissa, mutta jos vituttaa jokin piirre kirjallisuudessa - tai mikään ylippäätänsä - tai jos on jämähtäny paikoilleen johonkin; lue bukowskia...ja jokin beat-kirjallisuus vois avata kans tosi monia uusia ovia ja ajatuskulkuja, mulle ei ainakaan oo mikään koskaan kolahtanu yhtä kovaa sitten douglas adamsin (jä näitähän on aika vaikee vertailla keskenään) kuin Charles Bukowski (koko tuotanto, romaaneista kantsii aloittaa sillä "Naisia" hässäkällä, runokirjat on aika samaa oikeestaan, mut ihan vitun loistavia), sit kans: Jack Kerouac: Matkalla. SUorastaan universumeja räjäyttävää lukee jotain tällasta sen jälkeen kun on 5 vuotta puoliväkisin lukenu klassikoita vaan sivistääkseen itseään...ei sillä et se ois huono asia, mutta ei niistä mikäään oo kolahtanu niin kuin esim noi mainitsemani. Vittuun kaikki konventiot ja genret, puristiset moraali- ja taidekäsitykset!

joo...oon kännissä ->
[/q]

*soulmate* :) Bukowskihan on siis _teh_ man. Toi alotusromaani on kyl vähän kinkkinen, mut sitä voi miettiä oman elämäntilanteen puitteissa...Parisuhdeongelmia -> Naisia. Eksistentiaalikriisi tyyliin "mitä-teen-elämälläni-kun-maailma-kuitenkin-hukkuu-paskaan" -> Pystyssä kaiken aikaa. Joskus ollu postissa duunissa, tai tilapäisessä mielenhäiriössä miettiny sitä vaihtoehtoa tai*gasp* ei vielä oo päässy siitä mestasta eroon -> Postitoimisto. Teini-ikä -> Siinä sivussa :) :) :)

ja vaikket sietäis runoja nii lue Bukowskin runoja. Niitä siedät, ja jopa diggaat :)

Noista beateista toi Kerouac nyt on omaa luokaansa, mut Matkalla lisäksi lue Dharmapummit. Siinä vasta opus, _morjens_ :)

Nii, vois hehkuttaa nyt kun on vaihteeks lukassu ihan oikeeta romaania taas pari päivää...normaalisti menee 1-3 kirjan viikkotahdilla (luopukaa telkkarista niin voitte käyttää aikanne johonki _hyödylliseen_) pääasiassa faktaa, mut nyt kolahti kuin se proverbiaalinen 16 tonnia Rober Shean ja Robert A. Wilsonin Illuminatus -trilogia. Like on julkassu siitä jonkun suomennoksen scifisarjassaan, mut aika kaukana se mistään scifistä on. Vaikeeta sitä on mihinkään genreen tunkea - lähinnä se on tiukasti psykedeelejä syöneen sekopään horinoita salaliitoista, mut vaikka se onkin aika kuvaava lause niin ei se riitä alkuunkaan. Mitään juonisynopsista siitä on aika vaikeeta antaa, se juoni kun poukkoilee paikasta ja ajasta ja kertojasta (joita on monta, mut ne kaikki on sama henkilö ja jotkut kertoo ekassa persoonassa ja jotkut ei) toiseen (ja kolmanteen) koko ajan, kestää hetken ennen kun pääsee kirjan rytmiin mukaan. Mut sit kun pääsee, luvassa on aika päräyttävää matskua :)

Ja mikä mielenkiintoisinta, a) ne perustiedot Illuminatista pitää paikkansa, b) The KLFn levyt aukee aivan uudella tavalla ja c) lopullinen syy 9/11-terrori-iskuihin saattaa selvitä :) :)

"They're justified, and they're ancient, and they like to roam the land..."

Varmasti olet aivan oikeassa, koska jo mainitsemasi kirjat ovat aivan loistavia.
Mä kuitenkin nautin nimenomaan iitä, että oma mielikuvitus hoitaa hommat. Saa päättää itse että miltä päähenkilöt näyttävät ja luoda maailman kirjailijan antamien vihjeiden avulla. Sarjakuvassa osa tästä on poissa... Joskus tulen kyllä lukemaan Sandmanit, mutta vielä "tyydyn" "tavallisiin" kirjoihin.

[q]Karski, 31.10.2006 12:24:
Sanotaanko näin, että Gaimanin tuotannon varsinainen merkkipaaluhan on Sandman, sarjakuvakokonaisuus joka on yksi 1900 -luvun merkittävimpiä taiteellisia saavutuksia. [/q]

Oi, Sandman *sydän* Pitäs ehkä hankkia omaan hyllyyn, tullu luettua vaan kerran joskus 5 vuotta sitte...

Uuh, luen just hyvää kirjaa John Irving -neljäs käsi. On kiva lukea näin hyvin kirjoitettua kirjaa :)

luen tällä hetkellä Waris Dirien tarinaa, joka alkaa pienen tytön tarinana Somaliasta ja päätyy huippumallin tarinaksi Lontooseen. Alun ympärileikkaus jutut oli aika kauheeta luettavaa, mutta muuten kirja tuntuu olevan ihan ok tuollaiseksi elämänkerralliseksi.

[q]Mnj, 29.9.2002 15:00:
kuoleman portti sarja on ehdottomasti lukemisen arvoinen. suositelen etenkin niille jotka ovat jo ehtineet tutustua fantasia kirjallisuuteen

shannaran jälkeläiset, jos on kyllästynyt perinteiseen fantsuun niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.
[/q]

Oon lukenu Kuolemanportti-sarjan kahteen kertaan, aivan loistava! Samoin tykkäsin Shannaran jälkeläisistä.

Ja fantasian puolelta yks mitä ei liene vielä mainittu, Guy Gavriel Kay. Oon lukenu ko. kirjailijalta Fionavarin kuvakudos -trilogian joka oli aika outo, mutta todella hyvä. Ja nyt on menossa Tigana-sarja samalta kirjailijalta, samalla tyylillä kirjotettu ja vaikuttaa ekan kirjan perusteella mielenkiintoselta.

Kirjat siis kolahtaa

Nancy Huston- Syntymämerkki
http://www.gummerus.fi/page.asp?sivuID=282&component=/ACBoard/uutiset_juttu.asp&recID=1351

Melkoisen pysäyttävä kirja.

Update: Neljäs osa Eoin Colferin Artemis Fowl-sarjaa menossa ja vieläkin maistuu. Jossain vaiheessa pitäisi taas käydä täydentämässä Pratchett- ja Battletech-kokoelmaa. ^^ Koulukirjapuolella on tullut luettua lähinnä F. Mandlen ja G. Shawn "Quantum Field Theory":a, mutta ei se tietenkään ihan samalla tavalla kolahda. Oppikirjaksi teos on kuitenkin ihan kelvollinen l. semmoinen peruskuiva ja -selkeä.

Ostin veljelle joululahjaksi kaikki tähän asti ilmestyneet osat Tulen ja jään laulu-sarjasta.
Pääsin itsekin lukemaan ekaa osaa ja kylläpä kolisi hyvin, pirun hyvää tavaraa.

Lisäksi tämänvuoden puolella tullut lukaistua Jan Guillounin Temppeliherra ja Pohjoinen valtakunta.
Seuraavaksi pitäisi aloitella Stieg Larssonin Miehet jotka vihaavat naisia.

Slash: The Autobiography tuli luettua. Mies on muuten pikkasen pihalla.

Heittäkääpäs ilmoille hieman mielipiteitä Robert A. Heinleinin
tuotoksista, uppoaako miehen kirjat ja jos uppoaa, niin mitkä
niistä?

Mikäli kukaan niitä on sattunut lukemaan.

Sain tossa jokunen aika sitten luettua pitkästä aikaa ihan r o m a a n i n tenttikirjojen ohessa Kyseessä oli Monica Alin Brick Lane (suomeksi), jota pidin myös ihan kelvollisena. Kirjan lopussa häiritsi tosin se, että kerronnan tyyli muuttui ja aiemman erittäin epävarmana kuvattu Nazneen olikin yhtäkkiä jotain aivan muuta. Sinänsä ei valittamista, mutta tuntui kuin kirja olisi saatettu valmiiksi sutaisemalla viimeisille sivuille jotain ja kiikutettu sitten kiireessä painoon.. *täh*

Junamatkan ratoksi luin Sean Stewartin Kehän (engl. Perfect Circle).
Kaljuuntuva entinen punkkari on taas saanut potkut, hän on yhä rakastunut ex-vaimoonsa, on menettämässä otetta teini-ikäisestä tyttärestään, näkee kuolleita ja kaikki kanssaihmiset ovat jotakin vailla. Mustaa huumoria ja yllätyksiä. Semmosta reaalimaailman ja fantasian sekoitusta.

Tykkäsin kovasti.

[q]martina, 10.1.2007 23:00:
Tällä hetkellä menossa Dan Brownin "Meteoriitti".
[/q]

...ja sit ku ne lähtee sieltä mannerjäätiköltä ni et arvaa mitä siin tapahtuu...!!! No mä voin kertoo.... No ei sitte...

Ei kyl tuu luettua läheskään niin paljoa kuin vielä pari vuotta sitten. Ei muka ehdi..*justjoo*

[q]bates, 10.1.2007 23:03:
---
martina, 10.1.2007 23:00:

---

...ja sit ku ne lähtee sieltä mannerjäätiköltä ni et arvaa mitä siin tapahtuu...!!! No mä voin kertoo.... No ei sitte...
[/q]

*släp*

Neuropsykologian perusteet

O