Säästäminen ja sijoittaminen
Laitoin pankkiin viestiä että aattelin alkaa säästää, kertokaa paras tapa. Nyt olen siis Aikuinen. *vakavahymiö*
Vähän lohduttaa pikkuaikuista se että aion säästää vaan vuoden, en kymmentä :D
Laitoin pankkiin viestiä että aattelin alkaa säästää, kertokaa paras tapa. Nyt olen siis Aikuinen. *vakavahymiö*
Itel menee aina tilipäivänä 50 euroa suoraan säästötilille. tosi simppeliä. :)
eli tekee vuodessa... 50x12... 600 euroa.
Tulin muuten tällä viikolla tehneeksi ensimmäisen sijoitukseni - kultaan. Sitä on jännä seurailla kun sijoituksen konkreettinen arvo vaihtelee päivittäin.
Ainakin Nordean nettipankissa voi ottaa käyttöön ePossun joka on helppo tapa saada säästöön rahaa: http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/P%C3%A4ivitt%C3%A4iset+raha-asiat/ePossu/1117102.html
Onkos täällä klubbarissa timantikovia sijoittajia tai muuten vaan harrastajia säästämis ja/tai sijoittamispuolella? Esim, vaikka joitan näistä:
Eläkevakuutukset, rahastosäästäminen,
osakesijoittaminen, oblikaatioindeksilainat
jne...?
Itselläni on jonkin verran jotain pieniä rippeitä
rahastosäästöjuttuja, mut hyvin ne on tuottanu
Harmillista että olis pitäny aloittaa isommalla summalla, mut ei
sitä voi ikinä etukäteen tietää miten ne tuottaa.
Mä sijoitin omaan asuntoon 2v sitten. Säilyttää arvonsa ja antaa vakautta epävarmoinakin aikoina. Korkotaso on sen verran pieni että velka lyhenee ihan hyvää vauhtia. Maksutapana tasa-erä mikä selkiinnyttää raha-asioita. Jos (kun) rahaa jää vuoden vaihteessa yli niin velkaa voi maksaa etukäteen pois. Veikkaisin että pitkällä tähtäimellä asunnon arvo pitää hyvin pintansa inflaation syödessä pienen koron säästöjä. Työkokemuksen kautta tulevat palkankorotukset pienentävät myös mukavasti sitä osuutta mikä palkasta menee asuntovelan maksamiseen.
2008-romahduksen jälkeen osakemarkkinat yms on ollu vähän liian kuumottavia eikä EU:n jatkuva talouskriisi herätä kovin paljon luottamusta mennä osakkeiden kanssa säätämään. Rahastoihin sijoittamisessa epäilyttää hoitokulut yms.
---
---
Ainakin Nordean nettipankissa voi ottaa käyttöön ePossun joka on helppo tapa saada säästöön rahaa: http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/P%C3%A4ivitt%C3%A4iset+raha-asiat/ePossu/1117102.html
Miten toi ePossu toimii?
---
Miten toi ePossu toimii?
ePossu vie kortilla maksettaessa n. summan sinne, en muista minkälaisia ne summat oli mutta voi ite määrittää.. (en jaksa kirjautuu pankkiin ja tarkistaa) Mutta jos ton tekee niin ne summat selvii kyllä.
---
---
Miten toi ePossu toimii?
---
ePossu vie kortilla maksettaessa n. summan sinne, en muista minkälaisia ne summat oli mutta voi ite määrittää.. (en jaksa kirjautuu pankkiin ja tarkistaa) Mutta jos ton tekee niin ne summat selvii kyllä.
Olin siis ymmartanyt sen ihan oikein mutta en vielakaan oikein tajua logiikkaa. Eli joka kerta kun kaytan korttia, ePossu tallentaa vaikka 5 euroa?
Avasin sitten vaan säästötilin. Ei näin lyhyttä aikaa varten kannata säätää mitään erikoista, etenkin kun haluan tallettaa lisää kuukausittain ja JOS KUITENKIN haluan nostaa rahat jo aiemmin.
Olin siis ymmartanyt sen ihan oikein mutta en vielakaan oikein tajua logiikkaa. Eli joka kerta kun kaytan korttia, ePossu tallentaa vaikka 5 euroa?
Ei kun epossumi pyöristää summan ylöspäin (saat itse määritellä pyöristääkö esim. lähimpään euroon tai vitoseen) ja vie erotuksen säästöön.
Mä oon yrittäny säästää toiselle tilille, mutta kesän reissut söi 2/3 aikasemmista säästöistä. Sen jälkeen on ollu vaikee säästää taas, mutta on sitä jotain tullu säästettyy.
En oo sijoittamisista niinhirveesti ollu tietonen. Tekis mieli, mutta se säästetyn rahan määrä on kuitenkin viellä niin pientä, etten oo jaksanut rupee miettimään asioita sen pidemmälle
---
---
---
Miten toi ePossu toimii?
---
---
Jotakuinkin noin. Esim mulla menee joka korttimaksusta 2 euroa säästötilille, kuitenkin max 6 euroa päivässä. Kaiken voi säätää itse. Mm. sen että kuinka paljon ja mikä on max siirto per vuorokausi. Voi pitää taukoa säästämisestä tai vaihdella ja säätää ja kikkailla kuinka paljon tahansa tai ei ollenkaan. Koko homma ei maksa mitään ja on erittäin helppoa säästämistä. Suosittelen.
Jos jotakuta kiinnosta valuuttakauppa sijoittamismuotona ja sivutoimisena tulonlähteenä...
Moni on kuullut tästä aiheesta, johon liittyy ennakkoluuloja ja runsaasti epätietoa. Kyseessä ei ole uhkapeli, ei ”Wincapita”, eikä äkkirikastumisen keino, vaan itsenäinen, systemaattinen, palkitseva sijoitustoiminta (siinä missä osakesijoittaminenkin), joka vaatii perehtymistä ja harjoittelua. Oikeaoppisesti käydyllä valuuttakaupalla voi pientäkin (~100e) alkupääomaa kasvattaa säännöllisesti.
Kokosin tässä joku aika sitten kaikki omaan täyspäiväiseen valuuttakaupankäyntiin liittyvät asiakokonaisuudet jonkinlaiseksi sivustoksi, josta pitäisi löytyä ainakin kokemusperäiset vastaukset kaikkiin aloittelijakysymyksiin. Muutakin sisältöä ja luettavaa kyllä riittää, jos vaan kiinnostusta/motivaatiota löytyy ja ennakkoluuloistaan pystyy luopumaan.
Suoraa linkkiä en tänne laita, vaan asiasta kiinnostuneet löytää sivuston profiilistani tai "faktoja valuuttakaupasta"- google haulla.
Löytyykö muuten täältä muita treidaajia ja kokemusperäisiä mielipiteitä aiheesta?
No mitäs hittoa, kulta on syöksykierteessä.
Tätähän se tiesi, kun Kypros alkoi myymään kultavarantojaan. Ans kattoo ketä seuraa esimerkkiä.
ei löytyny gamblenotille kusetettavia =(
Mie sijoitan hyvään musiikkiin, lukemiseen sekä katseltavaan
Oma asunto! :) Ihka oma se on sitten vuosien kuluttua..
Kannata kerää sukkaan :D
Itel menee aina tilipäivänä 50 euroa suoraan säästötilille. tosi simppeliä. :)
eli tekee vuodessa... 50x12... 600 euroa.
Joo sehän ois helppo. Ajattelin kuitenkin kysäistä jos noilla summilla kannattaisi jo joku sijoitussysteemi, eli korot olisi oikeasti enemmän kuin pankin maksut. Oon niin onnellisen pihalla näistä. Riskiä en kuitenkaan siedä! :D