Asuinalueista

Back to yleinen keskustelu O

Ei 00100, vaan 20100. 1½ korttelia turun torista. Kaikki palvelut, baarit, kaupat, yliopisto jne. lähellä, eikä koskaan tarvi miettiä että joutuisi jonottamaan taksia 20 asteen pakkasilla. Haittana riitelevät pariskunnat. Keskeisellä paikalla kun asumme, niitä tuuppaa myös arkisin kulkemaan ohi keskellä yötä niita iki-ihania keski-ikäisiä kaljapariskuntia jotka eivät voi sietää toisiaan parin kaljan jälkeen...

Ihan hyvin täällä viihtyy näin opiskelijana, 1-1½ vuoden päästä olisi sitten vuorossa asuntolaina, tontti ja omatalo. :)

Asustelen pahamaineisessa Itä-Helsingin ghetossa rikollisten,narkkareiden ja sossupummien kanssa*pahis*
Eli oikeasti Mellunmäessä,kymmenen minuutin kävelymatkan päässä metroasemasta.Ennakkoluuloja riitti alueelle muuttaessa,johtuen siitä että olin käynyt pelkästään metroasemalla ja sen läheisyydessä,jossa meno on kieltämättä rauhatonta.Kuitenkin mesta missä asumme,on äärimmäisen rauhallista ja ihan viihtyisääkin.Asukkaat ovat lähinnä lapsiperheitä ja vanhuksia,taidamme itse olla suurin häiriötekijä :D Talossamme on uima-allas ja kämpät kivoja.Busseja menee talon edestä joko Mellunmäen tai Itäkeskuksen metroasemille jatkuvasti,joista pääseekin sitten nopeasti keskustaan.Yödösät menevät myös vierestä.Ei tää niin paska paikka ole,kuin luulis...

Keskilahti on mukavan rauhallinen alue asua! Paljon esim. mun talossa/rapussa
asustelee vanhuksia sekä lapsiperheitä. Lahdessa rauhattomimmat lähiöt
on keskustan ulkopuolella.. Muutenkin mukava kun kaikki palvelut tod. lähellä
ja baaritkin on konttausmatkan päässä...:)

[q]k0pteri:
Paras paikka asua on Jyväskylä ja sen lähiöistä Kuokkala !! Varsinaista Jyväskylän luxus aluetta!!
[/q]

Niin tästähän voi olla montaa mieltä.. Jos pitää luxus-alueena sitä, että sieltä saa helposti uudehkon asunnon, alueella asuu paljon vuokralaisia ja opiskelijoita ym, niin sitten se varmaan sitä on.. Mutta en nyt sitä luxukseksi laskisi. Yleensä tämän "Kuokkala on paras!?!!" -väittämän kuulee sellaisten suusta, jotka A) ovat juuri muuttaneet Jyväskylään eivätkä tunne aluetta, B) Asuvat vuokralla/ovat opiskelijoita tai C) Eivät ole saaneet vuokra-asuntoa lutakosta.

Kuokkala onkin ihan ok-paikka asua, jos kyseessä on väliaikainen asunto ym. Mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta asua kymmenien kerrostalojen ympäröimänä, josta parvekkeelta ja ikkunoista näkee vain toisen parvekkeen tai ikkunan.

Itse arvostan enemmän rauhallista rivitalo/omakotitalo-ympäristöä jossa voi oikeasti tutustua naapureihin ja alue on suht rauhaisaa. Mulle keskustan läheisyys ei ole se tärkein juttu, mikä ehkä tuossa kuokkala-hehkutuksessa painaa eniten.

[q]MiikkaL:
---
k0pteri:
Paras paikka asua on Jyväskylä ja sen lähiöistä Kuokkala !! Varsinaista Jyväskylän luxus aluetta!!

---

Niin tästähän voi olla montaa mieltä.. Jos pitää luxus-alueena sitä, että sieltä saa helposti uudehkon asunnon, alueella asuu paljon vuokralaisia ja opiskelijoita ym, niin sitten se varmaan sitä on.. Mutta en nyt sitä luxukseksi laskisi. Yleensä tämän "Kuokkala on paras!?!!" -väittämän kuulee sellaisten suusta, jotka A) ovat juuri muuttaneet Jyväskylään eivätkä tunne aluetta, B) Asuvat vuokralla/ovat opiskelijoita tai C) Eivät ole saaneet vuokra-asuntoa lutakosta.

Kuokkala onkin ihan ok-paikka asua, jos kyseessä on väliaikainen asunto ym. Mutta itseäni ei ainakaan kiinnosta asua kymmenien kerrostalojen ympäröimänä, josta parvekkeelta ja ikkunoista näkee vain toisen parvekkeen tai ikkunan.

Itse arvostan enemmän rauhallista rivitalo/omakotitalo-ympäristöä jossa voi oikeasti tutustua naapureihin ja alue on suht rauhaisaa. Mulle keskustan läheisyys ei ole se tärkein juttu, mikä ehkä tuossa kuokkala-hehkutuksessa painaa eniten.
[/q]
Ja toiseks paras luxus lähiö on myllyjärvi.. Toikin on sanottu ihan tosissaan...

[q]India:
Kartanonkoski on kivan näköistä aluetta, ... [snip] ... Ja vuokrat siellä on melkein keskustan luokkaa.[/q]

Nyt et kyllä tiedä yhtään mitä puhut, tai sitten siellä on hillittömiä hintavaihteluja eri talojen välillä; Pikkuveljeni asuu kihlattunsa kanssa siinä muutaman sadan metrin päässä Jumbosta ensimmäisinä asukkaina 60-neliöisessä, reilu vuosi sitten valmistuneessa, saunallisessa kolmiossa, ja maksavat siitä vuokraa 550e/kk. Näytä mulle Helsingin keskustasta vastaava kämppä niin mä näytän sulle asunnonomistajan, jolla ei ole hajuakaan asuntonsa arvosta.

.pi.

Lauttasaari *sydän* en oo muuttamas täält minnekkää! yli 6 ja alle 10 kertaa muuttaneena niin tää paikka on se kaikist rauhallisin, ja taktisesti keskustan vieres. Luonto ja meri <3

Jos tääl olis yks kunnon vaatekauppa nii ei tarttis liikkuu täält mihkää! (paitsi öisin;)

"Olen kyvytön muuttumaan. Tulen asumaan tällä seudulla koko elämäni"

Mistä moinen vaihtoehto ja miksi tämä pitää laittaa noin asenteelliseen muotoon?

En koe olevani mitenkään kyvytön muuttumaan, mutta olen silti asunut käytännössä koko elämäni tässä 30km säteellä keski-uudellamaalla ja todella tyytyväinen siihen. Esim. Helsinki on musta ihan kiva paikka käydä, mutta en näe itseäni muuttamassa sinne. Pidän myöskin näiden tämän seudun pikkukuntia ja kaupunkeja pienemmistä paikoista kunhan mun ei tarvitse olla niissä kuin käymässä. En myöskään halua kauemmaksi pääkaupungista.

Mikä osa tosta on se, joka tekee musta "kyvyttömän" johonkin?

[q]mkuisma:
Noin puolitoista vuotta matinkylässä takana ja pakko sanoa että kyllä kannatti lähteä keskustasta pois. Muutettiin Ison Omenan lähelle ihka uuteen taloon ja kaikki on kyllä aika optimia:

- keskustaan vartissa, busseja menee alle 5min välein. yöbussi toimii hienosti, 3:50 lähtee vika dösä, omassa sängyssä 4:10
- omenasta saa melkein kaiken mitä tarvii, halvat ruokakaupat ja ihan ok leffateatterikin löytyy
- koiran kanssa kävelee metsään muutamassa minuutissa ja se tykkää tonkia metsiä mielummin kuin pölyisiä katuja
- se uimaranta ympäristöineen on kyllä erittäin mukavaa ulkoilualuetta kesäisin

Jos nyt jostain on pakko valittaa niin se länsiväylä on tietty pieni meluhaitta mutta kaupungissa asuneena sitä ei kyllä edes huomaa. [/q]

täysin samaa mieltä plussa puolista, viime kesänä muutin näihin Ompun lähellä oleviin uusiin kerrostaloihin ja vaikka asun parveke länsiväylälle päin ei tälle kohtaa onneksi siitä koidu meluhaittaa ollenkaan eli kesällä voi rentoutua rauhassa parvekkeellakin. Ja olin todella yllättynyt siitä että kun kyseessä on aika suurehko asumisalue ei täällä kuitenkaan ole ollut minkäänlaisia järjestyshäiriöitä ja porukkaa näkee muutenkin todella vähän liikkumassa ja tietenkin tuo lähellä oleva Haukilahden uimaranta, ulkoilusaaret on iso plussa.
Aiemmin asuin niinkin rauhallisessa kaupungissa kuin Oulussa eli siinäpä tänne vertailu kohtaa*vink*

muutin puksust ogelii, oon dikannu ogelii siit asti tosi paljo

[q]typo:
Nyt et kyllä tiedä yhtään mitä puhut, tai sitten siellä on hillittömiä hintavaihteluja eri talojen välillä; Pikkuveljeni asuu kihlattunsa kanssa siinä muutaman sadan metrin päässä Jumbosta ensimmäisinä asukkaina 60-neliöisessä, reilu vuosi sitten valmistuneessa, saunallisessa kolmiossa, ja maksavat siitä vuokraa 550e/kk. Näytä mulle Helsingin keskustasta vastaava kämppä niin mä näytän sulle asunnonomistajan, jolla ei ole hajuakaan asuntonsa arvosta.
.pi.
[/q]

Voi hyvinkin olla talo/omistaja kohtaisia noi vuokrat, mutta mä olen katsellu vuokria lähinnä vvo:n ja sato:n sivuilta esim. 3h+kk+s, 66 m2, vuokra 799 e/kk
ja 4h+k on ollu melkein kaikki noin 1000 euron luokkaa. Joten mun käsitykset on tullu sieltä.
Mutta näköjään sieltäkin voi sitten löytää halvempiakin kämppiä, hyvä että oikaisit.

[q]peikkotyttö:
Ennakkoluuloja riitti alueelle muuttaessa,johtuen siitä että olin käynyt pelkästään metroasemalla ja sen läheisyydessä,jossa meno on kieltämättä rauhatonta.
[/q]

Nojaa, aika rauhallinen se metroasema on. Enimmäkseen siellä on kiusana ne juopot jotka nukahtaa metroihin ja pitää pistää pihalle, kun juna lähtee kääntöraiteelle. Sit ne jää siihen mekastamaan ja rellestämään oven pieleen, kunnes ne löytää ittensä bussiin tai livahtaa takas metroon nukkumaan.

[q]peikkotyttö:
Asustelen pahamaineisessa Itä-Helsingin ghetossa rikollisten,narkkareiden ja sossupummien kanssa*pahis*
Eli oikeasti Mellunmäessä..
[/q]
Naapuri..oonkohan mä sitten joku noista edellä mainituista..?*enkeli*
Meltsi on ihan mesta paikka niinkuin mattikin sen sanois..*nauru*

heh.. ihan mielenkiintoista seurata tätä asuinaluekeskustelua. Itse en ole asunut pk-seudulla kuin vasta vajaan vuoden, josta n. 10kk Leppävaarassa ja viimeisen muutaman viikon ajan töölöössä. Voin sanoa että molemmista mestoista on löytynyt omat hyvät puolensa. Kyllähän sitä lepuskissa asuessaan perusteli hyviä puolia ja oli ns. rinta kaarella omien asuinkulmien puolesta, mutta viimeiset viikot 1,5km päässä Helsingin keskustasta on olleet yllättävän mukavia hetkiä. Yleensähän kaikki perustelevat omaa sijaintiaan hyvillä palveluilla ja kulkuyhteyksillä.. mjoo-o.. no olihan se kivaa tulla lepuskista stadiin 12min, ja nyt kestää se 3-4min.. ei noilla asioilla ole mun mielestä niinkään väliä. Mulle kaikki pk-seutu on pelkkää plussaa. Ottaen huomioon sen, että asuin Kemijärvellä 20 ekaa vuotta elämästäni, jos ei joku teidä missä se on, niin katsokaa 020202.fi:stä. Se on skutassa, kuten täällä tavataan sanoa. Olin kuitenkin ihan yhtä lailla kaupunkinuori kuten täälläkin, ja maksoin 62m2 parvekkeellisesta kämpästä niinkin paljon kuin 170e kuussa :D eli onhan se vähän toista tuolla ylempänä.

Mutta mä viihdyin siellä. Täällä on hienoa kun kaikki on lähellä ja tekemistä riittää, töitä, koulutusta, jne.. mutta silti sydämeni palaa pohjois-suomelle, ja toivon mukaan joku päivä sinne vielä palaan, perheen tms. kanssa... *sydän*

tärkeintä on rakastaa juuriansa.

[q]India:
Voi hyvinkin olla talo/omistaja kohtaisia noi vuokrat, mutta mä olen katsellu vuokria lähinnä vvo:n ja sato:n sivuilta esim. 3h+kk+s, 66 m2, vuokra 799 e/kk
ja 4h+k on ollu melkein kaikki noin 1000 euron luokkaa. Joten mun käsitykset on tullu sieltä.
Mutta näköjään sieltäkin voi sitten löytää halvempiakin kämppiä, hyvä että oikaisit.
[/q]

No juu, aika isolta tuntuu tuo vaihtelu, mutta onhan siellä monta vuokrataloyhtiötäkin; juuri nuo mainitsemasi VVO ja SATO sekä lisäksi VAV, jonka kautta pikkuveljeni on kämpän hankkinut. Soittelin veikalle ja kyselin vähän lisäinfoa, etten puhu puutaheinää ja tässä tarkat speksit:

Vuokranantaja: VAV Asunnot Oy ( http://www.vav.fi/ )
Rakennustyyppi: kerrostalo
Huoneisto: 3h+kk+s+p (lasitettu)
Asunnon koko: 62m2
Vuokra: 552,96e/kk
Valmistunut: elokuu 2003

.pi.

Edit: Ainiin ja veljen mukaan paikka on Vantaanportti/Pakkala välimaastoa; joka tapauksessa siinä muutama sata metriä Jumbosta Helsinkiin päin, Kartanonkosken jäädessä vielä hetken matkaa etelämmäksi eli emme siis kuitenkaan puhuneet täysin samasta alueesta.

[q]Jone:
Mistä moinen vaihtoehto ja miksi tämä pitää laittaa noin asenteelliseen muotoon?
[/q]

Siksi, koska tarkoitus oli etsiä ne asenteelliset ihmiset

[q]
En koe olevani mitenkään kyvytön muuttumaan, mutta olen silti asunut käytännössä koko elämäni tässä 30km säteellä keski-uudellamaalla ja todella tyytyväinen siihen. Esim. Helsinki on musta ihan kiva paikka käydä, mutta en itseäni muuttamassa sinne. Pidän myöskin näiden tämän seudun pikkukuntia ja kaupunkeja pienemmistä paikoista kunhan mun ei tarvitse olla niissä kuin käymässä. En myöskään halua kauemmaksi pääkaupungista.
[/q]

Jos olet asunut 30km säteellä, olet tainnut asua jo aika monella asuinalueella. Siten et taida olla kovin fiksautunut millekään tietylle alueelle. Fiskaatio olisi kyseessä jos esim. joku eirassa aina asunut asuu koko elämänsä eirassa eikä edes harkitsisi asuntoa muualta.

asun Tapiolan Suvikummussa, ja tämän on ihan loistava asuinalue meidän pienelle perheelle (tyttö 2v ja puolisoni). ainoo vaan että asuu niin paljon eläkeläisiä ympärillä ettei oo oikeen äksöniä ikinä. mut ne muutamat nuorperheet mitä täs asuu on kyl kivoja ja tulee tehtyä kaikkee mukavaa yhdessä.

helsinkiin en kyl enää muuta. jos johonkin, niin kauemmas vaan. asuin koko nuoruuteni aika pitkälti etu-töölössä, ja sai riittää.

[q]ville:
Jos olet asunut 30km säteellä, olet tainnut asua jo aika monella asuinalueella. Siten et taida olla kovin fiksautunut millekään tietylle alueelle. Fiskaatio olisi kyseessä jos esim. joku eirassa aina asunut asuu koko elämänsä eirassa eikä edes harkitsisi asuntoa muualta.
[/q]

Noniinno, olishan mun kyllä pitänyt ymmärtää että käsite "alue" on keravalaiselle ja vaikkapa nyt helsinkiläiselle eri asia. Mulle kun Kerava, Tuusula ja Järvenpää ovat kaikki samaa tristate areaa (joten katson asuneeni koko ikäni samoilla mestoilla), mutta Helsinkiläiselle Vallilla ja Sörnäinen ovat jo eri alueita.

[pieni]...ja joo, kyllä mä ymmärrän "asuinalueen" käsitteen.[/pieni]

Itse asuin tossa kuukaus sitten ylioppilas kylässä turussa, levotonta seutua on ja joku viel kaiken kukkuraksi ammuttiin viel samas talos :p Oli kyll ihan mukavaa seutua ja sille muut vähän rauhatonta, osaksi mun syystä

Muutinpahan sit Port Arthuriin (Portsa) mikä on rauhallista puutalo/kerrostalo aluetta 15min kävelymatkan päässä keskustassa rivipuutalossa Ihana kämppä on ja todella mukavaa seutuakin

Tää alku tulee topicista: M: 2H+K Tapiola Loistava Kunto ja Hyvät Maisemat!!!

[q]A-E:
Itse asun ja teen töitä tällä hetkellä Leppävaarassa eikä minulla ole ainakaan sellainen olo, että asuisin jossain slummissa vaan erittäin mukavalla paikalla hyvien kulkuyhteyksien päässä Helsingin keskustasta. Itse asun ainakin mielluummin suur-Leppävaaran alueella kun esim. Olarissa,Matinkylässä, Espoon keskuksessa tai Kivenlahdessa, jotka ovat aivan järkkyttäviä narkkari ja spuge lähiöitä.
[/q]

No huh mikä väite. Ootkohan edes käynyt matinkylässä ja olarissa jos väität niitä narkkari & spugelähiöiksi? Eteläolarin kivat rivarit maksaa kaikki 2500e/neliö-> eli pienelle rivarille tulee hintaa yli 200 000ke. Lisäksi olarin kaavasuunnittelu on oikeesti lähiöistä aika ainutlaatuinen: koko asuinaletta hallitsee kävelytieksi pyhitetty varsin vihertävä keskiosa, joka on 100% autoilta rauhoitettu (vrt leppävaara joka on pääkaupunkiseudun liikenteellinen solmukohta ja parkkipaikat suunniteltu 90% päin persettä). Toki olarissa on myös virheitä kuten liian korkeat kerrostalot ja parkkipaikat, mutta nämä eivät eroa leppävaarasta mihinkään.

Matinkylän ranta taas on kokonaisuudessaan aluttta, jonka voi hinnaltaan rankata hyvin korkealle koko suomen mittakaavassa. Puhumattakaan uudesta matinkylä/olari asuinalueesta, jossa kerrostalojen taso on täysin leppävaaraa vastaava. Eroa vaan taitaa olla se, että aluetta ei ole rakennettu aivan yhtä umpeen kuin leppävaarassa ja alueellista kerrostumista on huomattavasti enemmän (eli uuden vieressä on vähän vanhempaa, löytyy myös paljon omakotitaloa ja rivaria). Matinkylän suurin ongelma ne muutamat kerrostalot keskellä, mutta toisaalta näitä kerrostaloja on ehkä 1/10 siitä määrästä mitä rakennettiin leppävaaraan neljässä vuodessa. Mielestäni onkin asiallista kysyä miltä leppävaara näyttää kymmenen vuoden päästä kun maalatut betonielementit alkavat rapistua? Matinkylän muutaman kerrostalon rapistuminen on vielä lepuskiin verrattuna pientä ....

Espoon keskukseen ja kivenlahteen en ota kantaa. Mielestäni ne ovat asuinalueina olaria, leppävaaraa ja matinkylää heikompia, vaikka niilläkin on omat valopilkkunsa (varsinkin kivenlahden merenpuoli)

Ootkos muuten koskaan huomannut, että niitä spugeja on leppävaarassa huomattavasti enemmän kun matinkylässä tai olarissa?

Vielä pari vuotta sitten kun leppävaaraa alettiin rakentamaan, pidin sitä aluetta tosi kivana ja mahdollisesti tulevana asuinpaikkana. Sitä mukaa kun alueelle nousi lisää taloja, innostus alueesta laski. Mielestäni leppävaaran suunnittelu epäonnistui pahasti ja tähän syynä ovat nimenomaan korkealla kulkevat suojamattomat autotiet, pimeä ja ghettomainen juna-asemen tunneli, 100% elementeistä tehdyt talot ja täysin näkyvät parkkipaikat. Mielestäni nämä ovat kaikki lähiöiden "pahimpia" piireitä ja mitä enemmän aikaa kuluu, sitä pahemmilta ne näyttävät (jos joku pitää 10v vanhaa pientä metroasemaa hirveänä, kannattaa yrittää kuvitella jättimäistä leppävaaran juna-asemaa hieman rapistuneena)

O